GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Feminist för fan javisst!

2009-03-09 | 10:39:07 | Krönika/Politik/Tankar

Tänk så olika syn man kan ha.
Och visserligen är det bra eftersom olika åsikter leder till debatt och debatt ger lite intellektuell stimulans och uppmanar till eget tänkande och ställningstagande.
Men när jag läser Blondinbellas debattartikel i Expressen om hennes syn på feminism samt att män är så himla bra mot vad kvinnor är..Ja då sätter hon ju litegranna huvudet på spiken till varför jag anser att just Internationella Kvinnodagen behövs.
I samma veva som Isabella själv säger att det är andra kvinnor som är upphov till att andra kvinnor inte lyckas trycker hon ju ned just andra kvinnor och befäster klyschan om  det kvinnliga könet som intrigmakare och bitterfittor.

Visst , jag har nämnt förr att inget gör så ont som när en tjejkompis sviker en, men att killar ska vara så jävla raka som alla alltid säger och klappar varandra på axlarna istället för hugger varandra i ryggen - Bullshit.

De enda hinder jag stött på som egen företagare är faktiskt män. Män som inte betalar fakturor för att de verkar inte trott att jag faktiskt driver firma utan bara "leker" och tyckte att " det var väl roligt för dig att rita lite". Det har varit män som bett mig vänta i telefon och sen lagt på i örat på mig eller ignorerat mail och förfrågningar och utövat nåt slags psykiskt maktspel.
Det är män som kallar mig lilla gumman och inte ser mig som en jämlike.

Sen är det skit samma om det är andra tjejer som också kommer med taskiga kommentarer för just den där taskigheten känns könslös, inte typiskt kvinnlig.

Jag är självklart feminist och kommer så vara tills den dagen då det är sanna fakta att kvinnor tjänar lika mycket som män, behandlas lika på arbeten, skolor och myndigheter och i alla vardagssituationer.
Jag kan inte se att det är något som helst dubbelt eller ojämlikt med att det finns en Internationell kvinnodag en gång om året när övriga 364 dagar känns som inofficiella mansdagar,

Jag tycker det faktum att man ens säger att " idag är det inte längre nåt problem för kvinnor att starta företag"...Det borde aldrig ens ha varit nåt problem ifrån början. Kvinnan har inte ens haft rösträtt i SVerige i 100 år än.

Sen håller jag med Blondinbella om att vi kvinnor måste lära oss samarbeta mer och bättre.
Indeed.
Och där är den feministiska rörelsen ett utmärkt forum för just  samarbetet. Att erkänna och kalla sig feminist tycker jag är en del av det samarbetet! Att inte kalla mig feminist skulle jag känna vore den största kniven med djupaste hugget i alla kvinnoryggar.





"Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska jämställdhet med mannen, enligt Svenska Akademiens ordlista (2006).[1] Rörelsen kan spåras till 1700-talet och har sedan dess funnits i en rad olika gestalter. Ordet feminist var ursprungligen ett nedsättande uttryck för att beskriva kvinnor som inte anpassat sitt beteende till rådande könsnormer[2]. Benämningen togs dock över av kvinnorörelsen vid den internationella kvinnokonferensen i Paris 1892.[3] Från ursprunget i den franska revolutionen har feminismen vuxit till att idag bli en betydande intellektuell och politisk kraft." ( wikipedia)
Kommentera 60 st

Kommentarer
miss linde
2009-03-09 - 10:42:49

Skulle du vilja gå på en insirationskväll som Make up store annordnar?

Ronja
2009-03-09 - 10:56:19

Bra skrivet! Känns som att riktiga feminister börjar dö ut. Tonårstjejer idag skulle aldrig kalla sig feminist, för tänk om folk tror att dem har hår under armarna då! Är man feminist så är man ju svettig och äcklig, typ.

Nej, usch, man måste få bort den där negativa bilden av feminism, och få folk att se det som än självklarhet istället, och höja på ögonbrynen om någon inte är feminist.

Fotograf Emelie Ohlsson
2009-03-09 - 11:06:43

Åh vad jag håller med dig!

FYfaaan vad många överlägsna män som försökt köra över mig. BLÄBLÄBLÄ.

Elisabet
2009-03-09 - 11:06:51

Håller verkligen helt med dig, jag har inte läst hennes inlägg men om det är lika ogenomtänkt som vanligt så är det ju ingen större idé att ens försöka. Tror tyvärr att en del av det förtryck mot kvinnor som fortfarande finns går ut på att lura oss till att tro att det är vårt eget fel så att vi inte ser att män är precis lika stora skitpratare och rygghuggare som vi. Tyvärr är ju uttrycket feminist fortfarande negativt laddat och signalerar militant galning till många så det börjar verkligen bli dags att ta tillbaka uttrycket och få det att associeras med vad det verkligen står för. Kram

Alexandra
2009-03-09 - 11:11:01

Bella är ju inte lika erfaren tyvärr, (som du t.ex.) och är väl därför lite fel person för att tala om just detta. Vissa ämnen kanske hon kan prata om, som nagelfixning (eller vad det nu heter)... men inte juts kvinnofrågan! Hon hade ju också kunnat göra research of fråga vad folk tyckte innan hon skrev- då hade hon kunnat ha ett statistiskt underlag som antingen stämde överrens med hennes egna erfarenheter, eller också stämde dem inte överrens. Uhm.. förstår du vad jag menar?

E
2009-03-09 - 11:19:21

Jag är självklart feminist om det fortfarande menas med att kvinnor ska ha lika stor rätt till allting, kunna bestämma över sig själv, sin kropp osv..för alla kvinnor har fortfarande inte den rättigheten. Men sen möter man ju då och då dem som inte tycker att det ska finnas någon skillnad alls mellan könen :P haha. Det är ju en stab in the back emot hela kvinnligheten om något.



och sen också.. "I stället för framgångsrik är jag en blåst blond tjej som tror att jag är något" från Bellas artikel. Så länge folk säger detta om blondinbella har hon en poäng i det hon skriver.

Matilda
2009-03-09 - 11:21:03

Jag tycker feminismen är mycket mer komplex än så och man får inte glömma att det finns olika inriktningar inom feminismen. Det går liksom inte säga att något om feminism är sanning. Men sen är jag ju en aning skadad efter att ha pluggat snart 45 poäng i ämnet...

Alexandra
2009-03-09 - 11:23:24

Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra lilla gumman, lilla vän av helt okända gubbar på jobbet som tar förgivet att man inte kan någonting. Men som tur är är det bara dessa äldre som håller på & förmodligen för att dom fortfarande är kvar på 50-talet i sitt sätt att tänka.

Tina
2009-03-09 - 11:27:26

Bra skrivet och intressant att läsa. När jag läser om män som kallat dig lilla gumman och si och så. Se personen istället och inte könet.

Angel
2009-03-09 - 11:29:48

Go Anna säger jag bara =)

Jesscia
2009-03-09 - 11:31:50

det här är en till anledning till varför jag tycker om din blogg.

Jessica
2009-03-09 - 11:32:20

att du skriver om allvarliga saker på ett sådant bra sätt alltså.

Mia
2009-03-09 - 11:33:14

JAAAAAAAAAAAAA! Jag har surfat runt och letat precis det här! Bra skrivet. Löwengripskan kommer att få det lite hett om öronen även i min blogg någon gång under dagen. Samtidigt tycker jag att det är väldigt modigt skrivet av henne. Inte vem som helst vågar gå ut med de där åsikterna.

Toby Hagberg - ♥ Boys style in a gay's life ♥
2009-03-09 - 11:47:36

Bra skrivet där Fru Garderob!:)

alec
2009-03-09 - 12:11:48

god morning my darling.. how are you??

Alexandra
2009-03-09 - 12:18:17

Jag och min sambo har båda jobbat på kundtjänst i samma företag med att svara i telefon. Man stötte dagligen på puckon naturligtvis men han blev aldrig kallad för "lilla gubben" eller sexuellt trakasserad av damerna som han pratade med. Jag däremot, blev dagligen nedtryckt, inkompetentförklarad och sexuellt trakasserad av män som ringde in. Det finns en anledning till att feminism existerar; klyftorna mellan könen är fortfarande avgrundsdjupa på många sätt. Det finns många missförstånd om feminismen men hårighet eller manshat har absolut ingenting med feminism att göra. Det handlar bara om jämlikhet. Att säga att man inte är feminist vore att förneka sig själv. Jag är feminist och humanist; jag vill ha jämlikhet mellan människor oavsett om det rör sig om kön, etnicitet eller välfärd.

SugarPuff
2009-03-09 - 13:00:18

Amen



Kram kram

SV: Josefine
2009-03-09 - 13:05:42

Jag är inte feminist. Jag är humanist. I mitt tycke bör kampen för allas lika rättigheter och jämlikhet kämpas för varje dag, ska kämpas för varje dag, ska uppmärksammas varje dag oavsett tro, kön, hudfärg osv. Inte bara ges en dag om året där just denna grupp får tillfälle att gnälla lite i media och bloggar för att sedan fortsätta som vanligt.



Därmed inte sagt att dessa klyftor inte ska besegras, givetvis ska dem det, men så länge könsfrågan kan drivas så långt att föräldrar nekar sitt barn dennes rätt att veta sitt eget kön (barnet "Pop" i DN) och liknande minst sagt fördummande utnyttjanden av feminismen så kan jag inte kalla min feminist. Och jag förnekar knappast mig själv. Jag sätter inte heller en kniv i min egen rygg, det sköter extrem-feministerna så bra åt mig. Dessutom, eftersom jag vill kämpa för varje människofråga, så skulle det bli ganska jobbigt att behöva kalla sig både det ena och det andra för att försöka göra sig hörd.



Därför kallar jag mig rätt och slätt, humanist.

Och så lite kampord på det: Lika lön för lika arbete! Wohoo!



Btw, så finns det en Internationell mansdag. Att den inte uppmärksammas lika mycket som den kvinnliga kan ju te sig rätt diskriminerande.

Ellinor
2009-03-09 - 13:13:00

Tack så mycket söta du, nu blev jag glaaad! :

-)

Marlene
2009-03-09 - 13:14:16

Jag läste nyss hennes artikel & reagerade även på att hon tyckte att Internationella Kvinnodagen var onödig för alla har det så bra i Sverige. Men nu heter det ju inte Svenska Kvinnodagen. Tänk på alla kvinnor runt om i världen som blir förtryckta, misshandlade, våldtagna osv. Internationella Kvinnodagen behövs!!

För övrigt håller jag med dig fullt ut i det du skriver.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-03-09 - 13:24:19

Josefine: jag är också humanist och vill att alla oavsett kön hudfärg ras tro och sexuell läggning ska ha lika rättigheter men det utesluter inte att jag är feminist också då feminismen är en del av den stora jämlikhetskampen.



Och bara för att det ur feminismen kommer extrema led eller andra grenar gör inte det att jag slutar kalla mig feminist precis som jag inte slutar vara vänsterpartist bara för att jag kanske inte håller med allt om vad Lars Ohly säger eller faktiskt tycker att Anders Borg gjort vissa bra saker under finanskrisen.. eller slutar kalla mig människa för att det finns extrema människor.



Frågan är ju om det behövs en internationell mansdag i alla fall inte för den vite mannen då väl denna är den som står högst i rang av alla människor och det som alla andra "grupper" ska försöka nå till samma nivå som.

Pamie
2009-03-09 - 13:35:08

WORD! Där satte du den! Satt själv igår och tänkte just på det där.



Mycket fin bild!

SugarPuff
2009-03-09 - 13:37:40

Bättre än min lördag och min söndag, tackar som frågar :)

Har du en bra måndag? Förutom irritation på Blondinen?



Kram

Gabriella
2009-03-09 - 13:41:11

Jag håller med dig, tjejer kan också

Alshammar - Fashion Lifestyle
2009-03-09 - 13:41:19

förklaringen i slutet tror jag många behöver läsa!

alec
2009-03-09 - 13:52:37

tack :) haha

hm det är bra, måndagsseg jag med :P

vad gör du då?

krama om

Gabriella
2009-03-09 - 13:54:05

hejsan ja verkligen fast jag började lyssna på dom för bara några dagar sedan:P

jupp allt är bara fint hur e läget med dig?kram

SugarPuff
2009-03-09 - 13:54:40

Det låter underbart..!



O nu kommer jag o spammar dig med nya inlägg, haha.. du har o göra :D (fördelen med att ha en blogg som ingen läser)



Jag känner mig som en gammal tant men en tupplur hade inte suttit fel nu..



Skönt att du mår bra också! Kram kram

Tilda
2009-03-09 - 13:55:40

Som vanligt - bra skrivet. Du satte huvudet på spiken ett flertal gånger.



Kram

alec
2009-03-09 - 13:59:01

sitter och kollar runt lite, precis duschat varmt varmt :)



göra ikväll då?

kram

Angel
2009-03-09 - 13:59:20

Jo kan va så men jag vill ju inte skämmas när man går ut haha,jag e INTE redo för det steget.Desutom ko md utslag även på händerna så nej tack =)

alec
2009-03-09 - 14:02:36

haha hoppas du har en skön soffa dåra :P

leopardia
2009-03-09 - 14:06:47

Jag kan väl tycka att folk fegar lite när de säger saker som jag är inte feminist, jag är humanist... För mig är feminismen självklar och något jag utan att blinka kallar mig, vill folk tro att jag är en hårig manshatare så föredrar jag att istället visa vad feminism innebär istället för att fega och inte våga kalla mig feminist. För mig innebär feminism även att se mansförtrycket som ingår i den patriarkala samhällsstrukturen. Om jag vore man skulle jag vara jäkligt trött på denna mansstereotyp och vara glad feminist. Och sen kvinnoförtrycket, det är ju som sagt löjligt att det finns fler chefer som heter Göran än vad det finns kvinnliga chefer.

Bra skrivet!

Tina
2009-03-09 - 14:09:51

Ja det är riktigt gott! :) mums.

Mia
2009-03-09 - 14:09:51

Nu har även jag bemött Isabella Löwengrip. Var tvungen att få det ur mig innan jag kan göra något annat... :)

Alexandra
2009-03-09 - 14:20:22

okej, ja det är riktigt trist när dessa män håller på så

Ellinor
2009-03-09 - 14:23:20

Jag letar fortfarande efter den blå klänningen i min stökiga garderob. Men sen är jag ju inte så bra på att ta helkroppsbilder heller :-) Men jag ska se vad jag kan göra när jag hittar den..

Daniel
2009-03-09 - 14:42:27

Flickor får ett rosa räcker å pojkar blåa, redan då vävs vi in i könsroller. Flickor ska vara snälla pojkar busiga.. könsobalansen börjar redan där

Emma says style, love & rock and roll.
2009-03-09 - 15:04:54

Jag blir så jävla förbannad när jag hör sånt skitsnack om att alla tjejer är vidriga mot varandra. Så är det INTE! Jag stöter nästan aldrig på elaka tjejer men rätt så ofta dryga och obehagliga killar. Jag har haft killkompisar som svikit mig så oerhört - men även tjejkompisar. Jag ser liksom inte skillnaden där?!?!



Och sen blir jag less på alla som säger; jamen vi har det ju redan så bra. Men inte fan är det väl bra förrän det är jämställt?!



Nej jag är feminist och tycker att dagen är viktig så länge orättvisorna existerar!

Eliyana
2009-03-09 - 15:20:19

Så jävla rätt Anna!

Tycker att män fan är värre än kvinnor, även om vi kan vara riktiga jävla bitchar! Men killar kan vara sån jävla idiotiska svin som tror att bara för att man är kvinna så kan man ingeting och dom ska göraallt för vi är så små och späda.

usch blir så sur på sånt!

Tycker du är grymt häftig som lyckats med ditt företag och jag stöder dig till fullt.

Klart jag är feminist, men jag tycker det är en hårfin gräns mellan att vara feminist och en manshatare. För många tror ju att bara för att man är feminist så hatar man män och det är ju så en jäkla förvrängd syn av det!

SV: Josefine
2009-03-09 - 15:57:32

Ja, jag förstår hur du menar. Som du säger så utesluter inte heller jag feminismens "kamp" eftersom allas rättigheter är viktig för mig (och givetvis för många andra) men att kalla mig både humanist och feminist känns onödigt. Därav blir det rätt och slätt humanist.



Leopardia: Det handlar knappast om att "fega", utan snarare se det ur det stora hela, ur ett större perspektiv. Feminism är en självklart det i humanism, därav att jag kallar mig humanist och inte bara feminism. Jag tycker allas rättighet är lika viktig, därför skulle det blir väldigt konstigt om jag kallade mig feminist eftersom det enbart handlar om kvinnans rättigheter.



Angående kära Blondi, som vissa givet tycker att man måste svara upp på, så håller jag med henne i hennes artikel. Nu vet jag inte hur gamla många av er är, men i hennes och min ålder (18-21 ca, eller helt enkelt den yngre generationer av 80-talister och tidiga 90-talister) så beter sig tjejer minst sagt förjävligt mot varandra många gånger. Under gymnasiet så var det blodigt allvar, tjejer tävlade mot varandra hela tiden och i vad som helst, både medvetet och omedvetet, prov, dyrast kläder, träna osv. De såg ner på var och en. Denna generation har blivit prestationsprinsessor utan dess like. Så jag förstår precis hur hon menar. Och nej, det var inte samma jargong bland killarna. Avundsjukan bland tjejer går inte att jämföra med någon avundsjuka hos killar som har en mer laid-back attityd idag. Det går inte heller att jämföra med de gubbar i 40-50 års åldern som många stöter på ute på arbetsmarknaden idag som fortfarande är i ett stadie och är av en generation med översittar-attityd. Därav anser jag att Blondi inte har fel i det hon skriver.



Så, nu är jag klar =D.

Mackan
2009-03-09 - 16:42:56

Hello vännen.....

Mm kloka ord och tankar du skriver idag......

Men sen finns alltid sämresorten hos båda könen.....

Nu tränat och ska nu snart dra på ishallen o match igen få se om vi kan klå Linköping denna afton...

Ha en bra afton...

Kram

Mackan

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-03-09 - 19:19:14

E: ja det är så jag tolkar feminisimen. Och jag säger inte att bella har fel i allt hon skriver eller säger, det är för jävligt att nån pratar skit och trampar på andra, men att skylla och vända på att allt är tjejers fel tycker jag är fel

Fantasy Girly
2009-03-09 - 19:22:23

Hehe, debattdags här! ;) Nu kommer jag skriva utifrån MIN erfarenhet, dvs om tonåren och utifrån en tonårings synvinkel.



Enligt mig så har du både rätt och fel här. Tjejer kan vara riktigt bitchiga och är ofta de som sårar mest. De går bakom ryggen, fäller svidande kommentarer, saboterar och skriver rykten. Killar är mer rakt på, löser allt med våld. I många fall i alla fall. Men jag kommer till det. Jag tror att det kan bero lite på det omtalade "idealet". För killar så anses det "tufft" att vara stor, stark, sätta sig över andra och slåss. För tjejer är det mer "liten, söt och späd" som gäller. Men även tjejer har ju ilska och agressivitet, en släpper ut det på ett annorlunda sett en killar. Ett sätt som svider desto mer.



Men, det tror jag inte påverkar ojämnställdeheten, eller vad det nu heter. xD Jag upplever ständigt att män och killar ser ner på tjejer. Senast idag sa vår gympalärare till oss att killar är mycket bättre än tjejer på idrott. Visst, killar har bättre fysiska förutsättningar för att bli bra, men det betyder INTE att de är bättre! I min klass så är de fyra bästa på idrott tjejer. Jämnställdehet för mig handlar om att man ska behandlas lika oberoende vilket kön man har, och då menar jag samma möjligheter till exempelvis jobb utifrån utbildning mm. och inte utifrån kön, jag menar samma lön för samma jobb, inga fördomar etc.



Feminism för mig handlar om att utifrån jämställdheten kämpa eller stå för kvinnors rättigheter och möjligheter.



Tänkvärt?? Långt blev det i alla fall. xD

Hanna
2009-03-09 - 19:33:28

Åh, vad glad jag blev när jag läste ditt inlägg! Du har så rätt så. Blev så himla arg över hennes "artkel". Det värsta är att kvinnor framstår som fjantiga jämt, hatar det...

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-03-09 - 20:00:21

hanna: kul att du uppskattade det! massa kram och fortsätt kämpa! kram!

Fantasy Girly
2009-03-09 - 20:24:20

Sv: Visst, jag håller med dig, det är verkligen dåligt att vända det på det sättet! Och ja, killar snackar också skit. Jag menar bara att det finns en liten grund i det hon säger, även om jag inte tycker att man kan vända det här på ett sådant sätt att det är tjejernas fel... Hehe, kram på dej! <3

Annabanan
2009-03-09 - 20:25:33

Jag håller med dig!!! Tur att det finns kloka människor här i världen! Såg debatt här om dagen och det behandlade frågan "har detta med jämställdhet gått för långt?" Jag blev så rasande arg, det KAN INTE gå för långt, det kan bara gå tills att det ÄR jämställt och inte längre, för går det längre så handlar det inte ens om jämnställdhet längre. GAH!!

Kajsa
2009-03-09 - 21:02:45

Hardcore feminist 4-ever.

SV: Josefine
2009-03-09 - 21:32:04

Absolut, visst finns det självklart orättvisor i vårt samhälle angående jämställdhet mellan könen och visst finns det män som förtrycker kvinnor i olika områden, och det ska givetvis besegras! Vad jag försöker belysa är varför jag kallar mig själv humanist och inte just feminist. Kul med en liten debatt, haha!



Jättefina illustrationer och bra blogg har du i vilket fall, keep up the good work! Kram!

SV: Josefine
2009-03-09 - 21:35:42

Annabanan: fast visst kan det gå för långt, åtminstone i mitt tycke. För långt har det gått när föräldrar hemlighåller sitt eget barn dennes kön och istället skapar problem istället för att belysa de viktiga, dvs när jämställdhetsfrågan inte längre hålls saklig. Då vill ingen längre ta frågan på allvar och det finns en anledning till varför många människor bara suckar när de hör ordet "feminist" eller "feminism" idag vilket givetvis är sorgligt.

Anna Phe
2009-03-10 - 01:54:11

Årkade inte enns läsa artikeln, visste att det endå skulle stå något som inte ger mig ett jota eftersom hon oftast drar iväg från verkligheten. Jag håller med dig om att motarbetet inte bara kommer från kvinnor utan också från motsatt kön, det skulle kunna jämföras med att alla killar bedrar och tjejer funkar inte i grupp, man drar allt åt en riktning och alla är INTE likadan även om majoriteten kan luta mer åt ett håll men det gör det väll för alla då vi möter på olika typer av människor hela tiden. Sen det här med att vi tjejer måste hålla ihop mer, även där gäller det männen/killarna, jag skulle snarare säga att vi ALLA måste hålla ihop mera.

Fanny
2009-03-10 - 07:47:03

Har det,på allvar, inträffat att någon har struntat i att betala en faktura med den motiveringen. I sådana fall är det ju hemskt.

Anna
2009-03-10 - 09:14:13

man säger ju ofta att tjejer och kvinnor alltid pratar skit och skvallrar, men jag har umgåtts mycket med killar och män och de är minst lika skitsnackande och skvallriga, några av de värsta sladdertackor jag mött är män. Jag tänker mig ananrs alltid att kvinnor som säger att de inte är feminister säger det för att de tror att det ska impa på männen, för annars kan jag inte se varför de inte vill att kvinnor och män ska ha lika rättigheter, samma lön för samma jobb osv.

Ida Andersson
2009-03-10 - 11:11:48

Jag håller med dig så mycket!

Men jag håller inte med om att alla skriver att kvinnor måste samarbeta för det är en lögn, om vi vill ha jämställdhet och vara jämlikar måste vi även samarbeta med männen! För det är TILLSAMMANS vi ska utgöra ett jämställt samhälle. Inte bara vi kvinnor. Visst det kanske inte är alla män som är feminister men jag känner flera stycken som är det och de är för mig lika mycket värda som mina systrar.



Vi kommer aldrig få det jämställt om vi inte samarbetar och ser männen som något bra också... om vi bara ser de som vår fiende kommer det här gå åt helvete.

Cecilia
2009-03-10 - 17:43:57

"I samma veva som Isabella själv säger att det är andra kvinnor som är upphov till att andra kvinnor inte lyckas trycker hon ju ned just andra kvinnor och befäster klyschan om det kvinnliga könet som intrigmakare och bitterfittor."



WORD!

FEBB
2009-03-11 - 14:26:58

asså du har så jäkla bra åsikter, vet du det? även om man håller med ngn lite men tvekar, så får du en ALLTID att tänka om. DIN BLOGG MÅÅÅÅSTE BLI ÄNNU STÖRRE!! du är bäst, seriöst

Anonym
2009-03-14 - 13:08:02

Du har så rätt! Håller med dig.

Sara
2009-03-16 - 11:33:59

Mycket sant! Feminist inte är ett skällsord. Män och kvinnor är jämlikar, även om det inte alltid märks. Såklart att man ska få lika stor lön som en man som utför samma arbete, men jag är emot allt som har med kvotering att göra (kön/ursprungskvotering). För ett exempel är ju brandmansyrket där de funderar på att sänka intagningskraven för tjejer. Är inte det samma sak som att säga att tjejer är svaga och enda sättet är att sänka kraven på oss och är inte det att tumma på säkerheten för samhället? Jag skulle hellre överleva av att bli buren ut ur ett brinnande inferno än att bli puttad ner för trapporna av en kvinna som inte orkar. (Härmed säger jag inte att kvinnor är svaga på något sätt. De kvinnor som är starka klarar de nuvarande intagningsproven! Varför bana väg för sådana som inte är ämnade för att ha det yrket? Vill man så gärna jobba med det så TRÄNAR man!) Likaså om blev inkvoterad i en utbildning eller ett jobb (oavsett anledning) kan man glädjas fullt ut med vetskapen om att någon annan EGENTLIGEN är bättre lämpad? Någon som har bättre betyg och erfarenhet men helt enkelt är man eller från det landet? Nej kvotering är inte sättet, frågan är vilka åtgärder som man skulle kunna göra istället. Men som sagt vi kvinnor är inga offer... Vill vi något så får vi igenom det på något sätt! :)

Anna Lilith
2009-03-28 - 12:44:05

fy fan vad bra skrivet! <3


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: