GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

snälla alla tjejtidningar där ute!

2009-02-25 | 14:30:00 | Smink, Hudvård, Skönhet

Jag tänkte göra en uppföljning till inlägget "In my face" som jag skrev i bedrövat tillstånd härom dagen.
Fick en hel del respons på det både i form av kommentarer men också en hel del mail från ledsna tjejer och kvinnor som verkligen lider av problemhud. Har ju även skrivit om ämnet förut här.

Jag kan inte nog vädja och bedja till alla tjejtidningar där ute att ta det här med problemhud på allra största allvar.
Skriv artiklar och reportage och riktiga hjälpguider till alla oss som lider av acne/bölder/finnar.
Viktdebatten är en sak men nåt som kan skapa lika mycket psykiska trauman och komplex som retuscherade kroppar och smalideal är att " i år är det inne med problemfri hy" .

Och nu menar jag inte små 1-2-3stegstips om att " tvätta dig noga, kläm inte och drick mycket vatten" utan mer sätta sig in i, dokumentera hur det verkligen är att leva med svår acne för så väl tonåringar och oss vuxna kvinnor.
Att det är en form av handikapp.
För det är det.
Ett psykiskt eftersom man många gånger upplever sig själv som ett monster och inte vågar möta sin spegelbild.
Sedant blir det till ett social handikapp eftersom det blir till ett hinder att ens gå till jobbet eller interagera med andra människor när det känns som att hela ansiktet sväller, blöder,spricker och vätskar sig,
Och även om man själv skulle intala sig själv att " nu skiter jag i hur jag ser ut" så kan man inte intala andra att skita i hur man ser ut.


Och det är svårt att få professionell hjälp för problemen också. Vårdcentraler är oftast snabba med att skriva ut halvårskurer med penicillin som bara tar bort problemen temporärt och oftast pajjar magen istället.
Man blir rådd att skaffa krämer mot fet blandhy när det lika gärna kan vara så att man har extra torr och känslig hy fast med acne. Kommer man till hudläkare verkar Roaccutan vara det enda alternativet - en medicin som kan vara mycket farlig och orsaka en rad bieffekter på kroppen såväl som psyket.

Jag ska nu återigen lista mina bästa tips och råd, som kanske kan mildra och fungera på en del av er.



Clearly Gone Pulver:
Jag kan inte nog hylla detta pulver som ärdet bästa i medicinväg jag testat. Efter en månads användande märkte jag av en klar förbättring, huden hade ny lyster, jag kände benstrukturen i ansiktet och det kunde gå månader innan jag fick stora bölder. Läs mer eller beställ här: http://www.vitaminb5.se/

Compeed Munsårsplåster: Jodå de funkar inte bara för munsår, de funkar på finnar också. Särskilt de där som ömmar som fasen och som inte har nån öppning. Som med ett sådant och under natten minskar bölden och har vätskat ur sig. Eller använd på dagen och sminka över - mycket lättare än en vätskande böld där sminket ändå bara flyter bort.

Reporia Tjärtvål: 18 kronor på Ica och den allra bästaste skonsammaste rengörande tvålen jag testat.

Aco och Yvonne Rydings Hudkrämmer

Zinkpasta: Torkar verkligen ut bölderna och får dom att minska i storlek.

Dessutom kan jag råda er att föra matdagbok. Att ost och choklad är boven i dramat får de flesta höra men det behöver inte vara så. För matdagbok och se om du finner samband med böldutbrott och livsmedel...Samma dag? Inom loppet av 14 dagar- se mönster! Jag själv passar mig för sötningsmedel, sötsur sås och rödvin..nu drack jag rödvin förra veckan och här sitter jag nu med nyllet fullt av bölder.
Kommentera 60 st

Kommentarer
Umma
2009-02-25 - 14:39:02

Jag är så jädra glad över att jag haft problemfri hy ända sedan jag föddes. Det verkar vara ett helvete och en stor djungel för att lösa sin acne/andra hudproblem. :(



Kanelbulle är typ triiiiiiljoner gånger bättre, I know ;)

Alexandra
2009-02-25 - 14:42:23

Jag stöttar din uppmaning!

Anonym
2009-02-25 - 14:49:54

fin blogg du har :-)

jen
2009-02-25 - 14:54:27

jag blir så irriterad varenda gång någon kompis till mig säger "åh, jag ahr fått en finne:(", vafan, 1 finne? jag har finnar JÄMT

Dress Like a Princess
2009-02-25 - 14:55:27

Åh puss på dig cutiepie :)



Tråkigt att du har sån problemhy gumman men jättebra att du uppmärksammar det, hoppas tidningar lyssnar på dig nu!! :) Du är så grym

Frida J
2009-02-25 - 14:55:51

Tack så mycket för alla bra tips! :D



Sv: Ja. Tack för att du tänker så, du bryr dig verkligen om alla i samhället. :)



Kram frida

Hayley
2009-02-25 - 14:58:31

Naaw tack så mycket.. Hjälpte! :)



Och det här med problemhy, jag har det med! men jag har inte brytt mig vidare mycket vilket resulterat i att nu är det ännu värre.. har alltid mängder med finnar runt munnen. Dock funderar jag på om boven i dramat är att jag lutar mig väldigt mycket på handen på just den sidan av ansiktet..



Sedan tenderar min härliga bölder att sätta sig under leverfläckar som jag har i ansiktet.. Jävla jobbigt.



Så jag tackar för dina tips.. kanske kan fixa min feta hy med. Kan seriöst dra med fingret över typ pannan och vara nästan blöt om fingertoppen.. Usch!

Dress Like a Princess
2009-02-25 - 15:10:31

:) du är minsann alltid lika gullig!

Emmelie
2009-02-25 - 15:11:28

Munsårsplåster, det hade jag aldrig kommit på själv men jisses så smart! Det ska jag testa nästa gång en rackare dyker upp :D



Becki (svarar)
2009-02-25 - 15:14:25

aaw tack så mycke :D hehe nej det är verkligen inte det roligaste stället!



vad bra tips! känns skönt att ha rätt bra hy, men det kan allt hända att det ploppar upp en liten rackare då och då, så då ska jag bannemej prova om det funkar, KALASBRA! :D



Kram på dej underbara du!

Emma says style, love & rock and roll.
2009-02-25 - 15:24:19

Vilken bra guide Anna, tack!!

SANIBO
2009-02-25 - 15:41:43

tack för tipsen! måste testa.



sv: men puss coolaste anna!

Eliyana
2009-02-25 - 15:49:26

Men det är väl klart att jag stöttar dig! tycker ju du är skitduktig och verkar så himla snäll. Då kan man ju inget annat göra än att stötta!

Eller kan kan man, men man vill inte!



Hoppas att du får en superbra dag!

Puss.

Sofie
2009-02-25 - 16:10:53

Har testat Clearly gone i kapselform tidigare. Hur tar du pulvret? Blandar ut i nåt? Det är ju billigare än kapslarna..

Maxine
2009-02-25 - 16:28:15

Bra tips. Och jag har prövat det där pulvret en månad och det hjälpte verkligen, dock hade jag problem med att svälja pulvret... det smakade apa.. och jag försökte blanda det med allt möjligt. Men spykänslan kom ändå ^^ Och eftersmaken var vidrig.. huvva!

Hur gör du?



Jag har samma probelm som du, och har vart hos massa läkare.. och fått olika mediciner. Har en bra medicin nu faktiskt. En vit liten flaska med innehåll som är som vattnig tvål som man smörjer in ansiktet med, är lite pencilin i. Funkar bra, dock kommer jag inte ihåg namnet. Men ska kolla upp det och återkomma, för det funkar fan bra. Inget skit man sabbar magen.



Men pulvret var grymt bra faktiskt. Så tack för tipset! :)











Andrea
2009-02-25 - 16:35:56

Gillar din blogg! :)

sara
2009-02-25 - 16:56:30

tack, vad glad jag blir! Måste säga detsamma, älskar dina kreatiner! Ha det bra anna

Gabriella
2009-02-25 - 17:02:37

Har själv problem med hyn men gick till en läkar och fick Duac utskrivet, fungerade jätte bra för mej även fast inte alla problöem är borta. Jag håller med dej till 100% med att de borde uppmärksammas mer i tidningar, för de skulle vara kul att få tips om det hela.



Tack för de tips du har gett mej, tyvärr kan jag inte ge några lika bra till dej. Kram Gabriella

Snork
2009-02-25 - 17:02:51

Ett tänkvärt inlägg.



Vanligtvis är jag i stort sett fri från blemmor. Men det finns en bov i dramat: ägg. Äter jag kokt ett kokt ägg är det bara en tidsfråga innan det dyker upp bölder i ansiktet. De gör ont, de blir enorma och det finns inte en suck att klämma dem (om man nu föredrar det).



Jag trodde faktiskt banalt nog att jag var i princip ensam om detta. Jag har åtminstone inte hört någon nämna det förut..



Alltså ett mycket tänkvärt inlägg :)

Jenny
2009-02-25 - 17:06:47

även fast jag (glad för det!) har fin hud så tycker jag att man borde gräva lite djupare när man skriver artiklar i alla dessa tjejtidningar som så många läser. ha någon intervju (med kanske dig?) då personen berättar hur det är. tror många med samma problem skulle uppskatta det massor och förhoppningsvis hjälpa en och annan.



bra skrivet inlägg, btw! kram :)

Jennie
2009-02-25 - 17:29:06

tack, kul o höra din åsikt :) pusskram

Anneli
2009-02-25 - 17:37:09

Har du provat Mary Kays produkter? Jag har inte direkt problemhud men använder produkterna och gillar dem skarpt. Har hört andra som har problemhy som använt produkterna och blivit bättre. Det är ju lite dyrare dock än ACO:s produkter och liknande.



Kram!

Marika
2009-02-25 - 17:51:41

Åh vad bra de där med munsårplåstern! Måste verkligen prova när man har en stor finne utan öppning som ömmar som tusan.. Tackar(=

Sen har jag förvisso haft en bra Onsdag hittils!(=

Carolita
2009-02-25 - 17:54:09

Hej babe!



Vad bra att du tar upp detta, har vänner som lidigt ngt atroligt av detta. Oftast när man läser om detta sa e det oftast just sana tips som du sagt eller sa e det jääättedyra krämer/behandlingar som inte alla har rad med...



Kram!

Elin L
2009-02-25 - 17:58:05

sv: njea har börjat bli lite halvt sjuk, så jag hoppas att det försvinner snabbt! :D

Hur har du det?

Bra inlägg förresten! =)

Kraaam

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-25 - 17:59:12

Snork: men det låter mer som det kan handla om en äggallergi?

Sari
2009-02-25 - 18:01:29

Åh, vad :) jag blir. Så bra att du tar upp ämnet igen, det är så sällan man pratar om att mer än i ytliga termer!! Var köper du ditt clearly gone-pulver, e det på nätet?

Kramar sötis (du e så BRA som tar upp att, lika viktigt som ngt annat!!!!!!)

I
2009-02-25 - 18:13:23

Är clearly gone receptfritt eller ?

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-25 - 18:18:06

Sofie: JAg tar en tesked pulver direkt i munnen och sen snabbt som attan ett stort glas vatten..tycker det blir minst äckligt så. Tycker inte det funkar att blanda ut det i vätskan

Anneli
2009-02-25 - 19:38:58

Sv: tack så mycket för det=) Det tror jag säkert skulle vara himla mysigt.



Ang. krämerna så har du säkert rätt.



Kram!

Athena
2009-02-25 - 22:41:51

jag har (ta i trä ta i trä) inte så stora problem utan mer tonårshy, men där har DUac hjälpt så himla mycket. Den är dessutom skonsam när de gäller biverkingar. Torr hy, fjälla och lite rött drabbar vissa (jag slapp det med docl ta i trä igen!) du akn inte testa och få det utskrivet?

Elle
2009-02-25 - 23:12:03

Hello.

Mitt råd är att kontakta en hudläkare på en privatklinik och ta ordentliga prover. Ofta får man tid inom en vecka och de är väldigt skickliga.

Det är inte så att du har hormonella rubbningar? Är det acne som orsakas av bakterier borde några tabletter/salvor du testat fungerat.



För mig kostade ett besök hos en privat hudläkare 700 kr. Fick Duac men fick hemska bieffekter så som blossande röd hy och eksemliknande utslag inom loppet av 5 dagar. Det var kanske någon allergisk reaktion. Jag har väldigt känslig, torr, tunn och skör hy, men samtidigt fet (hur det nu går ihop sig).

Ett telefonsamtal senare och nu går jag i alla fall på Tetralycal i 3 månader och so far so good.



Hoppas du hittar något som funkar!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-25 - 23:16:06

Elle: nej privat hudläkare har jag inte gått till förutom homeopat och naturläkare förutom vårdcentraler och remiss till hud på sjukhus.



Hoppas ditt tetralycal hjälper, jag åt det i ett halvår och ett tag hjälpte det, men endast temporärt.



kram

Johanna
2009-02-26 - 00:02:16

Som någon redan nämnt, ofta kan det bero på hormonella rubbningar. Så är det i mitt fall, äter Diane just nu, inte bara pga acnen men det är en positiv "bieffekt" att den lindras :)

Kan rekommendera att gå till en privat hudläkare, ringde till hudkliniken på sjukhuset där jag bor, ett års väntetid!! Ringde då en privat hudläkare och fick en tid inom två veckor ist. Inte alls så dyrt, tror det var ca 250 kr för ett besök. Sen så kostar ju medicinen och krämerna lite mer, men det kanske är värt det. Åt tetracyklin ett tag och använde en kräm för att punktbehandla acnen. Tyckte faktiskt att det hjälpte, men acnen kan komma tillbaka när man slutar... Inte så kul.



Bra att du tar upp ämnet, när man har acne så skäms man så mycket att man inte ens vågar prata om det med sina vänner. Bara två st av mina vänner (plus min familj och pojkvän) vet om att jag mår dåligt av det, för det syns ju inte så mycket när man sminkar sig eller är en expert på hur ljuset framhäver och vilken vinkel som döljer allt. Man blir lite konstig av acnen, så självmedveten och expert på alla dessa hur-ska-jag-dölja-finnarna-knep. Och som du skriver, man börjar isolera sig och drar sig för att vistas i vissa miljöer.

Fastän att mina finnar inte kommer i stora sjok nåt mer, bara någon enstaka onding, så sitter ärren kvar. Både i ansiktet och i själen.



Tack för att du skriver om det som verkar vara tabu och som andra skäms för att prata om!



Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-26 - 00:06:11

Johanna: Jag äter Yazmine som ska vara bra mot acne och har väl märkt att jag inte får lika mycket kring mens längre.



Jag har ätit tetralycal i ett halvår förr och det mildrade men tog inte bort besvären , pajjade dock magen.



Har varit på hud på sjukhus efter att jag fick remiss dit men där var det bara roaccutan som rekommenderades..



JAg skäms inte för att prata om problemen och som du säger verkar det vara tabu..vilket är synd. Det är inte bara smalhets som skapar komplex och oj vad jag hade önskat att jag växt upp där tidningar tog detta på allvar .



JA den värsta smärtan sittter inte i bölderna i sig utan inuti..det självhat man kan utveckla mot sin egna spegelbild.



många kramar!

Johanna
2009-02-26 - 00:43:42

Du verkar ha gjort som jag, testat det mesta :)

Det kanske är som hudläkaren sa till mig, att det med tiden kanske försvinner.



Min acne har blivit bättre, men jag mår fortfarande dåligt av alla ärr och märken som blir efter finnarna. Men om man jämför med hur det var förut så är det bättre nu iaf. Min sambo får påminna mig om det ibland när jag blir deppig och stirrar i spegeln och pillar. En stor grej för mig är att jag har slutat med att sminka mig varje dag, kunde göra det fastän att jag bara skulle handla eller gå till gymet förut. Nu så har jag bara slutat med det. Orkar inte dutta och hålla på, men om jag ska träffa någon och sitta nära och prata med dem, då kommer mineralsminket fram! Det är också en sak som har varit jättebra för min självkänsla och min hy :)



Sen så ska man ju också skriva om skillnaden mellan acne som man har under puberteten och den som man får som vuxen. Det brukar vara den sistnämnda som är svårast att bli av med, under puberteten så är det mer vanligt med finnar då hormonerna åker berg och dalbana hos de flesta. Det är ju också just den som man lättare växer ifrån...



En fråga: Har du fått kommentarer och tips från de som inte har acne om att man inte ska äta choklad och att man kan ju köpa ansiktsrengöring?

Jag blir så arg när jag hör dessa "tips"! Som att jag inte har kollat upp det, och att man har acne beror inte på att man äter choklad... Inte för mig iaf.





Än en gång, är så tacksam för att du tar upp ämnet! :)



kram!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-26 - 00:50:18

Johanna det blir ju en ond cirkel det där med sminket ibland att man sminkar över för att dölja men borde låta bli för att låta det andas fritt. Å andra sidan är det mesta smink som görs idag ganska så välgörande i sig om man itne köper det allra billigaste typ på ica och nåt märke man aldrig hört talas om.



JA att säga till en emd acne att tvätta sig och sluta äta choklad är ju lika diskriminerande som att anta att en överviktig är lat och dum. Blir så förbannad.



Jag hade ju problemhy hela tonåren och nu är jag 27 och acnen har ju ändrat form..Har inte lika mycket jämt som förr men bölderna nu är aggressivare.



Blir glad av att du tycker det är bra att jag tar upp ämnet! MAssa kram

Helena
2009-02-26 - 07:52:50

Jag väldigt sällan finnar i tonåren. När jag blev 19-23 började de ploppa upp. Den enda skillnaden på mina tonår och tiden mellan 19-23 var mina matvanor. Jag började äta mycket fettsnålt. Jag är säker på att maten har med saken att göra. Sedan ett halvår tillabaka äter jag enligt LCHF, (alltså mycket animaliskt fett och väldigt lite kolhydrater=socker,) och mina problem försvann helt.

Jag gillar dig och din blogg btw! Du är en förebild.

Sofie
2009-02-26 - 07:57:40

Tack för svaret ang. pulvret. Har lagt en beställning nu. Själv har jag inte så mycket problem med finnar, dock en väldigt konstig hy.. Fet, men samtidigt torr (och fjällig för tillfället). Ska bli spännande att se om pulvret i kombination med bra hudvård (Dermanord för mig) hjälper.

ann-catrine
2009-02-26 - 08:14:40

Jag har också haft extremt mycket problem med min hud flera gånger om året. Trots daglig rengöring, chokladförbud och tusen olika sorters krämer som inte hjälper någonting. Ibland har det verkligen kännts hopplöst! Men så i höstas, efter en riktig magsjuka som satte hela kroppen ur balans och gjorde mitt ansikte helt fruktansvärt, så köpte jag Basiron på apoteket. 5% hjälpte lite grann men när jag ökade upp till 10% (man får fråga speciellt efter det) så fick jag ett grymt resultat! Nu har jag såhär fin hy, utan redigering! http://my.opera.com/attitti/blog/2009/02/22/vilken-lycka

Prova, det är absolut värt ett försök!

Agneta
2009-02-26 - 10:30:39

Jag brukar inte kommentera så ofta, men jag läser nästan varje dag. Måste först säga att det är det hrä jag gillar med din blogg. Den är så fantastiskt unik och blandad. Till saken. Jag har också problemhy och det har inte blivit bättre nu när jag är gravid. Att det kanske blir bättre när barnet väl kommit känns inte som någon tröst eftersom jag vet hur det var innan. Ansiktet kan jag hålla i schack med Boots No7, men ryggen... Det är inte roligt att visa sig i linne eller bikini.

donnasandra
2009-02-26 - 12:31:02

Ja man måste allt hålla koll på kostan för det PÅVERKAR fast vissa påstår att det inte gör det. Sen tror jag att det vore bättre om alla tjejtidningar inte skriver att acne kan tvättas bort med den och den mirakelrengöringen. Vi är inte smutsiga! Många av oss har inte kosmetikafinnar utan acne som är påverkad av insidan (talgkörtlar mm...). Krämer fungerar oftast bara om finnarna är påverkade av att man smetar in saker man inte tål i ansiktet. Hudläkarna kan ju inte annat än skriva ut mediciner som Roaccutan, det är nästan det enda som fungerar på sådan acne som jag har. Inga krämer har någonsin fungerat. Blev mycket bättre av min halvårskur Roaccutan, mina bölder försvann, men det är såklart en hel del biverkningar man kan få. Jag blev bara torr om läpparna. Efter det har jag ätit Diane som egentligen är p-piller. Det enda som fungerar på mig faktiskt, fast det är ju risk för blodpropp och sådant av dem men jag får mycket bra hy av dessa.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-26 - 13:51:20

Sofie: hoppas verkligen du får bukt med dina problem nu! ska hålla tummen! kram!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-26 - 13:57:00

Helena: ja kosten kan vara av största vikt för ens problem eftersom det ju är inifrån problemen kommer, krämer o sånt kan vara förebyggande men botar inte.

JAg testade en variant av den kosten förra sommaren men märkte inte direkt av nån förbättring på hyn så set..nästan tvärtom. Men härligt att det hjälpt på dig!

Kim
2009-02-26 - 14:03:25

Jätte bra skrivet, som alltid.

kajsa
2009-02-26 - 17:20:18

Bra att du tar upp en sån här sak. ofta kan jag tycka att tjejtidningar bara tar upp småskaliga problem på hälso/skönhetssidorna. För att det är lättast, ser bäst ut på bild osv. Men alla är ju inte födda med hyn där en finne dyker upp ibland och t-zonen är fet. Det kan ju vara betydligt värre än så. och då förstår jag att det blir ett litet hån när tidningarna tar upp det som problem och man själv sitter med röda leopardfl'ckar som vätskar.

Så bra Anna, bra!

johanna
2009-02-26 - 20:27:14

Jag är 35 och lider också av acne, vuxen-acne, som det kallas. Dock sitter det inte i ansiktet, men det är inte mindre smärtsamt för det. Har gått till privat specialistläkare som ordinerat Tetralysal. Läste att du testat det, men att det funkat sådär. Min mage ha varit helt ok hela tiden, men läkaren sa att acnen är kronisk, den går inte att bota, endast mildrahålla borta. Jag kommer troligen att få äta medicin i resten av mitt liv...acnen håller sig borta så länge jag tar medicinen, men om jag råkar ha ett uppehåll eller glömmer den kommer den tillbaka som ett brev på posten och tar veckor innan den försvinner igen.

Men kanske du ska testa en privatläkare iaf?

Det kan vara värt det, jag gick i flera år innan jag fick hjälp, trodde inte det gick att bota/lindra öht.

Lycka till och kram!

Anonym
2009-02-27 - 20:15:37

hej anna, tänkte ge dig ett tips på en metod som för mig varit ovärderlig. Innan hade jag finnar och bölder men nu är min hy rätt så fin.



Man krossar aspirin till pulver (med hammare förslagsvis) och blandar med basiron och smetar på huden. Det är syran i aspirinet som gör grejjen! testa!

Lotta
2009-02-27 - 20:38:52

Hmmm efter att jag själv börjat sälja hudvård inser jag att det finns olika grader av problem. Det kan ju vara lite småpipplor och orenheter, det går ju att göra n¨got åt med hjälp av bra hudvårdsprodukter, men riktig acne är ju en sjukdom som måste medicineras, först därefter kan man få huden ännu finare med hjälp av bra hudvård.



Så jag fattar verkligen ditt problem.

När vi nån gång för tummen ur och ses, skall jag banne mig ta med mig mina hudvrådsgrejer och höra mig för med en kollega som är hudterapeut vad hon skulle rekommenderat först, så du får testa och känna hur det känns.



Men det kan vi ta när det blir dags =)

Hoppas du får en underbar helg i alla fall!

Kram kram.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-28 - 00:47:33

Anonym: låter ungefär som det jag testat med att blanda lite tandkräm, vatten och Bamyl eller treo

Emma
2009-02-28 - 14:18:15

fan vad bra tips, ska testa compeed med en gång!

Sabine
2009-03-02 - 00:35:12

Jag borde verkligen börja med dom där Clearly Gone kapslarna (det i flytande form eller pulvret är bara för jävla vidrigt, jag får inte ner skiten..tips?), men det är så obehagligt att svälja 21 kapslar om dagen, jösses.. Men ja, jag måste..

Lena
2009-03-04 - 10:17:31

Bra inlägg! Många utan akne förstår nog inte hur det tär på självkänslan. Jag har inte ens kunnat hämta in posten utan smink i ansiktet, men börjar bli lite bättre med åldern.

Måste tipsa om Md formulations produkter som varit de bästa jag har testat. De har produkter för vuxenakne och inte bara för fet tonårshud som de flesta andra märken är till för. Jag har känslig hud och får t.o.m. mer akne om jag använder för starka produkter och får lätt ärr av punktbehandlare, men inte av deras.

MMM
2009-03-04 - 11:44:59

Jag har nästan inga finnar in ansiktet, men däremot på ryggen. Och alla säger att det är mycket bättre än i ansiktet men jag vet inte om jag håller med.



Mitt tips är i alla fall Dallacin, det är receptbelagt men funkar hur bra som helst. Man smörjer bara på det morgon och kväll och så försvinner finnarna ganska fort :)

Alexandra Arvidsson
2009-03-04 - 12:11:44

Hej



Kan du lova att Clearly Gone Pulver verkligen funkar för jag orkar och har inte råd med att göra ett köp som är helt meningslöst. Jag har lagt ut över 10000 på produkter som läkare och hälsoexperter rekomenderat och det har inte funkat. jag behöver ett mirakel.



MVH

Alexandra

Pubes
2009-03-04 - 12:28:15

Halloj!

Jag hade lite problem med acne förut. eftersom det var så lite tänkte jag att det var tonårsacne som försvinner med åldern, men så var det ju inte.



Jag började använda mineralsmink & jädrar vilken skillnad det blev! för det första så täcker mineralsmink lika bra som all annan smink & för det andra så är det bra för huden, den läker huden istället för med annat smink - täpper igen porerna.



Sen fick jag tipset att använda tee tree oil.

1 del tee tree oil 100%

9 delar olivolja.

Appliceras 1-3 ggr per dag men max 1 månad i sträck, då tee tree oil är giftigt(därför du blandar ut det..).

Den duttar du på finnarna & låter sitta på. lättast är om du gör det varje kväll innan du lägger dig & kanske nån extra gång under helgen :)



Det funkade faktiskt för mig & numera använder jag inget acnemedel överhuvudtaget, då min hud har läkt. (men självklart har jag "sämre dagar" jag också;) )



Ett tips till som jag egentligen inte rekomenderar är galltvål. Egentligen används det för att få bort fläckar på kläder osv, så det är ganska starkt för att använda på huden, men jag har gjort det nån gång iallafall. Den rensar verkligen upp & du får en fresh start, men se till att återfukta huden rejält efteråt. Den bryter ner talk & rensar upp allt!





Det var mina tips!

Som sagt har jag haft lite acne i jämförelse med många andra, men det kanske hjälper någon?:)



Häppåre!

Pubes
2009-03-04 - 12:34:07

*oj! talg ska det vara & inte talk!:)

Linn
2009-03-04 - 14:16:32

Så skönt att få läsa om det här, få tips och veta att man inte är ensam, för om man tittar i alla tidningar eller bara går ut på stan...så känns det som om man är det, helt ensam!! Har börjat med clearly gone nu, har svårt att ta det regelbundet, men jag har märkt effekten nu faktiskt!! Så skönt...tänk om det kunde hålla i sig också!!



Tycker det är jätte jobbigt att man inte kan gå ut utan att sminka sig, även om man inte har några finnar för dagen så finns ärren där och påminner en...Vill knappt gå utan smink hemma...usch! MEN det är bara att ta nya tag igen, ibland faller man men man får plocka upp sig själv från golvet och acceptera läget!!



Tack för ett bra inlägg, ska börja läsa din blogg nu!

//Linn

Anonym
2009-03-04 - 14:18:52

jag förstår dig verkligen med problem hud. Jag har roscesa vilket jag mår och lider så otroligt av jag bruka kalla mig själv "monster facet" När jag är utan smink förståss. Jag bruka bre på flera lager med brunkrämer och puder. Men min hud blir allt rödare då ( vilket ja förstår ) eftersom detta täpper igen porerna och liknande. Men vad ska man göra när man mår så dåligt av hur man ser ut? Jag kan lätt bli avis på andra som har "naturlig skönhet" som jag kallar det. Nu har jag faktiskt inte sminkat mig på tre veckor har hänt kanske 3-4 gånger men om en månad kommer ja börja jobba igen inom butik och då har ja nog inget annat val än att börja sminka mig igen. Jag kommer få komma till hudkliniken ( via vårdcentralen ) den 27 mars så får vi se vad dom säger där. Jag har fått och sökt hjälp innan via dom men har pga flytt måsta avbryta behandlingar och grejer. Detta är vekrligen en riktigt jobbig grej. Ibland kan ja inte förstå att modetigningar och alt måste retuschera bilderna så fruktansvärt eftersom alla modeller och liknande har ju alltid "några brister" så att säga. Varför kan dom inte "spegla" verkligheten och visa dom lite mer naturliga?



Ville bara egentligen skriva att jag lider med dig. Och detta är självklart ett stort problem som jag också tycker som du att det borde tas upp i tidningar , mode tidningar och grejer. Ja i värsta fall får ja väl sätta mig ner och skriva reportage och försöka sälja det;)



( är nämligen utbildad journalist och kan frilansa) vilket mina tankar varit förra veckan.. hehe

Skönhetsbloggen
2009-03-19 - 16:02:49

bra sida!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: