GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

..en vacker värld...

2009-02-27 | 11:07:09 | Krönika/Politik/Tankar

För några veckor sedan skrev jag ihop en "krönikeaktiggrej" efter att ha läst det här inlägget i modellen Ida Pyks blogg.
Men sen valde jag att inte publicera texten.
Sen såg jag att modellen Tyra var inne på samma sak som Ida ( hmm vilket sammanträffande att båda jobbar som modeller..?) och att bloggkommentatorerna kommenterade saken.Så nu kände jag att jag lika gärna kan publicera texten ändå..

"Jag vart inne på den här modellens blogg och läste inlägget om att hon ofta får kommentarer , negativa sådana, kring sina smalhet. Hon kontrar med att vända på steken (bildligt talat alltså) och göra om motsvarande kommentarer som att de vore till en överviktig och att det skulle vara otänkbart att det sker.
 Och jag förstår det inte riktigt.

Jag förstår aldrig riktigt varför de som säger sig vara smala av naturen tar illa upp av den vikt/idealdebatt som pågår och genast måste vända det till att tänk om man gjorde likadant mot tjocka. Som att tjockmobbing aldrig någonsin existerar. När jag var rejält överviktig ansågs jag ful, äcklig, lat. Många trodde jag vräkte i mig snabbmat dagarna i ända och tyckte dittan och dattan om vad jag borde göra med mat och motion.

Är det inte just den behandlingen och synen av överviktiga som denna Ida Pyk inte verkar tro existerar som faktiskt i många fall just leder till det sjukliga ideal som idag debatteras?De som är mulliga/runda/har former/ har högre BMI eller helt enkelt bara normalviktiga känner inte att de platsar in nånstans, anses inte vackra osv och börjar banta och tyvärr är det många som sedan hamnar i ett sjukligt beteende och inte kan sätta en frisk målvikt som slutpunkt. Det råder ju tjockrädsla inte smalrädsla.

Det har väl aldrig varit något särskilt tabu så sett att klanka ner på tjockisar. Tabuet ligger ju i att kalla någon överhuvudtaget för elaka saker eller ogrundade påhopp. Det är tragiskt att jättesmala friska människor blir kallade saker precis som det är tragisk att överviktiga får felaktiga fördomar om sig själva och deras person. Men jag tror fortfarande någonstans att en smalsmal ändå har det lite lättare i dagens samhälle eftersom de ändå ligger närmre det ideal många eftersträva att efterlikna och som anses det vackra och idealiska friska.. Att kläder i större utsträckning sys för smalare kroppar, att smala inte behöver gå in på specialavdelningar som t ex BIB och än mer behöva känna sig annorlunda mot ”resten av världens befolkning”.

För även om viktdebatten är igång och man vill ha ett friskare sundare ideal så har jag inte någonstans sett att detta friskare sundare ideal skulle vara = överviktig. Det är fortfarande smala kvinnor fast med lite större byst och höftmått med (låg)normalvikt som anses som vägen mot ett sundare ideal. Och vem har enklast att identifiera sig med en som ligger på normalvikt - den smalsmala eller den överviktiga? Och vilka är det som anser att Jessica Alba och Scarlett Johansson är kurviga och sunda kroppsförebilder? De som är smalare eller de som är större?

Det enda ideal vi borde sträva efter i denna värld vore ju att alla typer av kroppar får plats...tyvärr verkar vi för trångbodda och trångsynta för det"



Bild tagen av Emelie Ohlsson, som såg mig foto-värd och vacker trots att jag är kort och varje dag får höra att jag är fet och borde banta fast jag drar storlek 34-38 beroende på plagg och väl ligger på normalvikt...

Är det nån som duger alls idag?
Kommentera 63 st

Kommentarer
Emma says style, love & rock and roll.
2009-02-27 - 11:23:59

Det är klart att det är tragiskt åt alla håll - Det jag kan känna igen mig i är däremot när jag som barn blev kallad stickan och pinnen & höra av kompisars föräldrar att deras döttrar var så mycket vackrare med 'deras päronrumpor' - för att deras barn som var överviktiga inte skulle må dåligt. Att klanka ner på någon, oavsett smal eller tjock -för att lyfta upp sig själv är vidrigt. Hela tjockvs-smaldebatten är också vidrig.



Jag tycker jag är fin idag men det har tagit många år och många kilon att gå upp i vikt för att känna så. Och med min viktupggång så slipper jag iallafall varje-dag-tjatet om hur ful jag är som smal (alltid från tjocka människor givetvis)



Det är förjävligt att inte känna att man duger och du har skrivit ett bra inlägg, för det behöver verkligen uppmärksammas!



ALLA FÅR PLATS.

Angel
2009-02-27 - 11:25:52

bra inlägg,dock är jag helt fel person att ens ge mig in i en sån här diskussion.

Bilder bland annat
2009-02-27 - 11:27:39

Haha, jag tittade på de där bilderna för bara ett par dagar sedan när jag gick igenom gamla bilder. Mycket bra utfört arbete. :D

Bim HD
2009-02-27 - 11:29:42

Alla bör få plats. Ja, jag skriver - bör! För egentligen är det nog inte så... Bara vissa får vara med om saker, synas och höras mm mm mm. Är ju tom som så att vissa personer inte ens kallas till anställningsintervjuer om de inte faller inom den mall som chefen(?) har, osv.

Ja, vi duger - vi måste bevisa det!!! Basta...

Må så grankott... kramis skruttisen!!!

(ngn som undrar hur man själv faller inom ramen - det finns många ramar som man ska passa in i idag, suck... bläää...)

annika
2009-02-27 - 11:34:56

Tack så mycket gumman!

Nu är man ett år äldre...men inte mycket klokare hehe =)



Ett väldigt bra inlägg tycker jag.

Puss gumman

Anna
2009-02-27 - 11:40:10

Jag förstår inte varför smala personer klagar. Det är mkt värre att vara överviktigt än för smal om du frågar mig. Jag skulle kunna ge bra mkt för att få bli smal... Som överviktigt finns det inte lika mkt snygga kläder och man blir inte accepterad fullt ut.

Det är ju lustigt att dessa två tjejer är modeller, modeller ska ju vara spinkiga, och nog tror jag att de trivs alldeles ypperligt med det. De blir ju accepterade i allra högsta grad! För det är ju modeller som är förebilder för hur vi "ska" se ut.

Jag är bara så jävla less på denna vikthets och smalnoja så jag kan spy. Varför ska man behöva svälta sig till en xs eller s för att bli accepterad som människa. Jag spyr fan på det här. Varför kan vi inte se på varann som medmänniskor istället för att kategorisera in varann utifrån ens vikt, där smala är de som anses mest vackra och ska få stå för idealet??

Emma Damm
2009-02-27 - 11:42:49

Anna inte nog med att din insida är fin som sammet du är också vacker utanpå.

Anonym
2009-02-27 - 11:43:08

förstår det du vill komma fram till, och du har en bra påäng. Men alla som är pinnsmala vill inte alltid vara det? men råkar bara ha en jävligt bra ämnesomsättning. Det är klart att de också tar väldigt illa upp när någon tror att de har aneroxi?



Sen de som är överviktiga har fått stå ut med väldigt mycket också, men det är helt likadant, båda smala och överviktiga får stå ut med skit? det är så det är.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-27 - 11:46:08

anonym:japp och det var det jag skrev också - att de som är smala av naturen och de som är överviktiga - vilket många är av naturen också ska inte bli hånade retade eller anklagade för detta.

Ingen ska behöva bli mobbad vare sig smal eller tjock.



Alla har inte ätit sig till sin tjockhet - jag själv t ex kämpar som fan bara för att hålla något sånär normalvikt och då äter jag nyttigare än de flesta smala jag känner .

Precis som att smalsmala inte svälter sig utan kan vara jättesmala pga ämnesomsättning.

johanna
2009-02-27 - 11:47:56

det är hemskt idag hur folk vill se ut!









pussar

binded magazine
2009-02-27 - 11:50:00

Vill du synas i tidningen på releasedagen? besök tidningen för mer information! =)

binded magazine
2009-02-27 - 11:53:22

svar: det är ju precis det vi ska göra sedan när tidningen startad. Vi på redaktionen skriver artiklar, debatter och krönikor med mera varje dag, dock är det meningen att även läsarna ska kunna vara med och bidra =)

malinm.se
2009-02-27 - 11:55:29

Bra inlägg som fan!

Erica,
2009-02-27 - 11:58:13

svar: nej nej, detta är bara lite marknadsföring inför releasen, om du scrollar lite längre ner (http://bindedmag.blogg.se/2009/february/binded-magazine.html#comment) så ser du att vi efterlyst "på riktigt vis med", vi har sedan mailat ut några uppgifter som folk fått göra, cirka 50 stycken som anmält att de är intresserade och håller just nu på att skriva texter eller fixa med bilder till tidningen =)

Mia
2009-02-27 - 12:32:13

Bra inlägg! Visst, jag tycker att man kan vända debatten åt vilket håll som helst. Exempelvis kommenterar ofta folk min längd med ett "Oj, vad kort du är!", vilket inte heller alltid känns sådär jättebra. Kort sagt borde man tänka sig för innan man alls kommenterar eller dömer andra människors utseenden. :)

Therese - Lurans blogg
2009-02-27 - 12:37:13

Men tack för detta inlägg. Skönt att det finns dom som tänker till, och du är en sådan som gör det! BRA!

Mia
2009-02-27 - 12:42:38

Hmm, jag vet att man inte borde fråga men nu gjorde du en annan kortis nyfiken... Kan vi vara i samma längd månne? :)

Mia
2009-02-27 - 12:43:05

Det här väcker tankar. Jag har gått från att vara ett barn med "kraftig benstomme" och "lite mullig" (ja de vuxna uttryckte sig precis så, andra barn var betydligt värre...) till att vara en smalsmalis.



Det knyter sig i min mage när jag tänker på alla kamper jag har gått igenom och tyvärr fortfarande kämpar i, varje dag.





Anna
2009-02-27 - 12:47:36

Hmmm! Nepp!



Sorgligt men sant... Ingen duger. Jag gillar ju att träna och jag vill ha en kurvig, men vältränad kropp. Däremot kommer jag aldrig att bli SMAL (jo, om jag slutar äta).



Idealet som råder idag är ju faktiskt helt sjukt. Det är väldigt FÅ som är naturligt smala. Men det är finare att vara naturligt smal, än naturligt mullig i dagens samhället. Tyvärr.

Mia
2009-02-27 - 12:48:28

Då är du längre än mig ;) Hela 2-3 centimeter! :)

Mia
2009-02-27 - 12:50:17

Hmm, sant :) Alltid nå't! ;)

stina
2009-02-27 - 12:55:23

du duger helt klart..

säger nån något annat så ljuger dem!

Anna
2009-02-27 - 13:00:12

tack =) det känns bra men nervöst!



gillar verkligen din blogg, fin bild också du är jättefin som du är.

Anonym
2009-02-27 - 13:03:39

fin bild :) men allt bra med dje då?

Anonym
2009-02-27 - 13:05:19

sv. aha okej, men hoppas det blir bra då :)

jo med mej är dte bara bra, lite irriterande hosta bara som jag har haft hela lovet nu -.- kramis

Daniel
2009-02-27 - 13:05:40

Synd att utseendefixeringen e just så stor i Sverige.



Helt otroligt. H. Finnen.

Bim HD
2009-02-27 - 13:10:22

Hm, förresten... Är det en vacker värld om vi ska hårddra det? Kom att tänka på rubriken... ... ...

Det vackra är inte utsidan, det är insidan!!! Och en ljuvligare insida - och klokare - än din är inte lätt att hitta. Glad att kunna få kalla mig din vän(?)... på avstånd, dock... Men, jag gör mitt bästa, hihihi...

Må så grankott... kramis skruttisen!!!

(du fanns i min hjärna igår kväll - som annars också - men nu blev du tom omtalad ;) nedskriven?)

Malin Sofia
2009-02-27 - 13:10:38

Jag är 180 centimeter lång men ser för det mesta för jäklig ut på bild. Du är absolut mer foto-värd än mej. ;)

Anonym
2009-02-27 - 13:13:59

sv. ja men eller hur, usch! jodå jag får sova rätt bra iaf :) men har du gjort idag då? kram

Malin
2009-02-27 - 13:28:58

Vilken snygg blogg ;) Kika gärna in mig :)

Mackan
2009-02-27 - 13:29:00

Kloka ord från en klok o trevlig Avanna....



Kram

Mackan

evelina
2009-02-27 - 13:31:27

ha en bra dag :)

Fredrik **FRISÖREN
2009-02-27 - 13:55:28

shit vilken fin bild

Alexandra
2009-02-27 - 14:06:11

Ja jösses, du är verkligen "foto-värld". Du ligger ju där och är hur snygg som helst! Och när det gäller smalsmala, kurviga och tjocka-debatten kan jag bara hålla med. Dessutom är jag (på riktigt) trött på smalsmal-idealet och tycker att t ex Frida Fahrman har en sjukt snygg (och sund) kropp!

Malin
2009-02-27 - 14:10:08

Jag har aldrig blivit kallad tjock eller ful...faktiskt...det är jag ganska förvånad över..tycker heller inte att folk har glott särskilt mycket på mig, fast jag inte är smal...bara kom att tänka på det...

kanske inte hade nåt med saken att göra men i alla fall. ;)

JennieS
2009-02-27 - 14:10:18

Klart att tjock-mobbing är mycket mycket vanligare och klart att man duger som man är, så länge man är frisk och mår bra!



Jag har alltid varit smal, nu dock med rumpa o boobiesar i af och jag blev ofta ifrågasatt. Jag har aldrig tränat och äter fet mat och chips alltför ofta (undrar hur insidan på min kropp ser ut!?) men jag fick ofta frågan om jag var sjuk när jag gick på högstadiet. Just kanske för att de visste att jag inte tränade och hatade gympan.

I den ålder, när jag hade problem med hyn, glasögon med starka glas, stripigt hår och var väldigt blyg var den frågan jäkligt jobbig att få. "Men guuuud vad du är smal, äter du inte eller? Du ser ju sjuk ut!" "Har du anorexia eller?"

Eller som min lärare sa inför hela klassen, " men hjälp vad smal du är Jennie, mår du bra egentligen? Du försvinner ju helt i svart och det har du ju rätt ofta, behöver du prata med någon?" Tack, tack som faan, hoppade hon över pedagogiken på universitetet eller?



Jag håller helt med dig Anna, människor som har sin egen normalvikt, rund eller smal, borde slippa allas åsikter, de elaka i alla fall. Lite uppmuntran skadar inte!



Visst tror jag arr de smala har det lättare men den tonåriga Jennie kände inte så under de jobbigaste åren.



Tack för att du sätter så bra ord på det jobbiga!

Kajsa
2009-02-27 - 14:27:22

Åh vad jag önskar att du bodde i hufvudstaden så man fick chans att träffa dig lite då och då!

Håller verklige med om att det är löjligt att klaga på sin "smalhet" - jag är helt säker att det är tjejer som egentligen är stolta över sin undervikt som gör det.

annabanan.blogg.se
2009-02-27 - 15:01:25

Den som säger att du borde banta kan ju inte vara helt frisk i huvudet!

Sara
2009-02-27 - 15:08:21

Superbra skrivet!

Du är jättevacker Anna, verkligen!

Ser absolut inga fel på dig...

__________________



Jag får varje dag höra att jag ser ut som ett anorexia offer, mina kompisar tycker att jag ser äcklig ut.

Varenda dag får jag höra, du måste äta, du dör osv.

Det är inte kul det heller.

Men jag kan inte vända på mina vanor...



Kram på dig Anna, du är fantastisk!

Marcus Å
2009-02-27 - 16:26:10

Du har så rätt i det du skriver! Alla är vi ju olika och det är ju inga fel på dig eller någon annan....Människan är ju skapad för att vara olika liksom. Bara konstigt med alla dessa modeller som skriver om att det är jobbigt att höra "vad smal du är", innerst inne tror jag att det mår bra av att höra det. Vad tror du?

Stina
2009-02-27 - 18:12:27

Jag håller med dig fullständigt. Så bra skrivet Anna!

emma härnqvist/perfektion
2009-02-27 - 18:12:32

du har sunda tankar - synd att så många tänker helt annorlunda.



och du är verkligen foto-värd. fredags-kram

Carolita
2009-02-28 - 00:52:21

Tycker att det ligger väldigt mycket sanning i det du skriver. Har själv inte fattat meningen med att kommentera folks vikt, jag menar jag kan förstå om det är en nära vän eller familjemedlem som kommenterar men kanske för att dem är oroliga eller vill dem väl, men det gäller att kunna göra det med takt. (Har varit i den hemska situationen då jag fick sätta mig ner med en vän som jag misstänkte ha anorexia, då fick ju jag vara otroligt taktfull)



Det jag inte förstår är varför okända människor känner att dem behöver kommentera ngt sådant, speciellt inom bloggkresten, för det första så ser man annorlunda ut på bild mot irl.

För det andra så förstår jag inte meningen, vad vill man få fram?



Slutligen så tycker jag att dem som kommenterar såna hemska kommentarer till dagligen är riktiga puckon som inte har ngt bättre att göra än att sitta skyddade bakom en skärm och skriva hemskheter till folk.



Sötis, du är vacker! Du har en kvinnlig kropp och det viktigaste är att du trivs sen ska du skita i idioter!



Kram!

Carolita
2009-02-28 - 01:13:52

Jag tror att det dessvärre är ganska vanligt att man inte trivs med sig själv och jag kan tänka mig att det gör det extra jobbigt om man har dem utslagen som du nämner.



Men jag hoppas verkligen att du lär dig att älska dig själv. Du har gått igenom en beundransvärd förvandlig, det viktigaste var ju även att du gjorde det på rätt sätt dvs, motion och bättre kost vilket får en att ändra livsstil det positiva som medföljer det är att kroppen mår bättre. Jag kämpar jus nu oxå mest för att jag märkte att min ohälsosamma livstil (mat) inte var bra för mig, visst har det medfört viktnedgång men det är inte orsaken till varför jag gjort det. Jag har efter en låååång tid lärt mig att tycka om mig själv (detta inan viktnedgången) och jag vet att det är skitsvårt men det är viktigt.



Jag hoppas att du en dag ser det som jag ser, som inte ens känner dig annat än via bloggen, jag ser en vacker, smart, genomgod och talangfull tjej som kommer att komma hur långt som helst.

anna
2009-02-28 - 11:34:25

Anna, VEM är det som säger att du måste banta?! vad ser dom för nåt?? jag fattar inte.. världen är skruvad och människor är konstiga. kram

sofie
2009-02-28 - 21:52:53

Kloka ord. Jag tycker att det är så hemskt att utseedet anses vara så viktigt idag, jag har aldrig tyckt att jag ser bra ut, tanken har kanske slagit mig någon gång men den stöts bort lika snabbt som den dök upp. På något sätt är det som att man inte ska vara nöjd med sig själv samtidigt som man ser upp till folk som är det. Det här med utseendefixeringen som utvecklas till ätstörningar är hemskt, jag har varit där, jag har kompisar som är där, det är hemskt. På alla sätt och vis ska man vara perfekt idag, detta är omöjligt och gör att man på något plan bryter ihop eller inte hänger med alls, det kan också hända att allt rasar just för att allt ska vara perfektion. Detta blir rörigt men det är väl för att detta är rörigt i mitt huvud också, då min näst intill högsta önskan är att jag ska acceptera och kanske en dag till och med tycka om mig själv på alla sätt och vis. Nej, nu ska jag sluta röra till detta mer, men jag önskar att man kunde se insidan mer av en person än utsidan.

emeliecarin
2009-03-01 - 03:55:58

Du tog orden ur mun på mig och du orka skriva ett inlägg som jag så gärna skulle vilja ha ut där i bloggosfären (och debatten) men inte orka skriva själv! Mycket bra! :)

Sara
2009-03-01 - 09:41:55

Ja precis, när man blir kallas tjock då man har en genomsnittlig storlek som 38 känns det som att något är jävligt fel! Det är konstigt att folk tydligen inte lärt sig något från gympan i lågstadiet då den smalaste tjejen av alla nyper sig i skinn (inte fett) som hon fått tag på magen och utropar "Åååh jag är så fet!!" (varpå vi andra tittar på oss själva och tänker "Om hon tycker att HON är fet, vad är då inte jag?!") och tjejer i kör svarar "Sluta, du är ju så himla smal och snygg..." (Och vad är det egentligen som gör att smal=snygg?!) Sådana tjejer som uppmärksammar att de är smala (eller ååååh jag är så fet) vill bara höra en bekräftelse på att de är smala/snygga - för RIKTIGA tjockisar uppmärksammar inte ämnet med rädsla för att bli trampade på. Så tror jag det hela ligger till...

Kim
2009-03-01 - 12:42:04

De idioter som säger att du är fet borde ta och hålla käften! Du är vacker som du är Anna.

mallis
2009-03-01 - 17:46:43

Man kan inte nog diskutera detta ämne och försöka att ta med alla vinkar. Men det är som du säger.

Sluta tycka en massa om andras vikt! det är tyckandet som skapar problem! Håll sådana åsikter för er själva så skulle många må mycket bättre.



Bra inlägg

Kram

O l i v i a
2009-03-02 - 09:53:45

Du skriver så bra! :D Du är iallafall längre än mig och jag är snart 15 år och kommer inte växa mer, kanske 1-2 centimeter om jag har tur..

Idde
2009-03-02 - 10:56:05

Mkt bra skrivet!



För mig är problemet med dagens ideal att alla smala tjejer förväntas vara jättenöjda över hur de ser ut... Jag har jätteproblem att hålla en normal vikt och går ständigt ner i vikt trots alla försök att hålla vikten. Efter ett misslyckande när höfterna är borta, brösten inte finns och revbenen sticker ut få höra "Har du gått ned i vikt? Gud vad snygg du ser ut!" känns ju helt sinnessjukt. Vadå, jag kan inte ha mina kläder, mitt BMI är så lågt att jag kan få fertilitetsproblem och skador, inte kan sova på mage för att höftbenen sticker ut etc... Det är nått som är fel när det bemöts med komplimanger.



Du har ju helt rätt, man ska inte tycka så mkt om andras vikt. Problemet är att det inte anses som fult idag att kommentera att nån är smal. Jag lovar, det gör precis lika ont att få höra det som att höra att man är tjock.



Kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-03-02 - 11:01:38

Idde: Jag förstår verkligen att det kan göra ont ochd et är lite det jag menar..allt i anmärkningsväg krings ens utseende kan göra ont särskilt om man inte är nöjd med det.



Men jag tror att de flesta som anmärker " gud vad smal du är" ändå tror att de säger det mer som en komplimang och kommentaren" gud vad tjock du är" har en mer negativ klang.



hoppas du får bukt med dina problem! kram

Lena
2009-03-02 - 17:18:24

vad bra skrivet!

jag känner också ofta sådär, att det är väl ändå längre från idealet att vara överviktig än underviktig.

Och som du säger, med att hitta kläder, det är ju verkligen hemskt jobbigt när man är stor, jag har själv pendlat och varit rätt stor i perioder och då är det ju verkligen inte alls roligt att shoppa över huvud taget!

Fantasy Girly
2009-03-03 - 23:07:47

Det var väldigt bra skrivet! Jag är inte direkt pinnsmal, men jag känner mig ändå rätt nöjd med mig själv just nu och tror att jag skulle kunna gå ner mycket i vikt om jag ansträngde mig. Men det känns inte som om jag behöver det, för jag har folk i min vardag som är både tjockare och smalare än vad jag är. Så jag kanske inte har så mycket att säga angående det här. Men jag håller med dig i att det måste vara värre att få kommentarer över att man är tjock än att man är smal. Sen är det ju skillnad mellan smal och smal. Har man problem med undervikt och är så smal att detser onaturligt ut eller har en sjukdom så känns det ju säkert hemskt, ungefär som att bli kallad tjock, men jag tror att du syftade på de mer "modellsmala", eller? Tycker att det är bra att du tar upp det, och om jag har tolkat allt rätt så håller jag med dig helt och hållet.



Sen är det också enligt mig ett problem att folk har en konstig självbild också och säger hela tiden att de är tjocka. Men de flesta är inte det! Precis som du Anna. Du verkar tro att du är så ful, äcklig och tjock, men du är jättesöt och begåvad dessutom! Sen vet jjag ingenting om hur du såg ut elr var utsatt för innan, men det verkar ju som om du har blivit mobbad och kallad för tjock och liknnde,och det är klart att det tär på självförtroendet. Men du duger som du är! Kämpa på Anna!



(Lång kommentar?? xD)

Caroline
2009-03-04 - 09:45:33

Grymt bra inlägg. Man får sig verkligen en tankeställare. Dock är detta tankar som ofta snurrar i min skalle. Kanske inte det där om att det är synd om smala människor då ja själv "tillhör den andra delen av befolkningen". Men ja strävar ständigt efter att bli en av dom. Men till vilket pris? Å hur långt ska man behöva gå, hur många kilo ska man behöva tappa för att räknas som en utav dom? Jag känner att så länge människor tar mig på allvar så är jag väl nöjd med hur ja ser ut. Men undersökningar visar att smala människor lyckas bättre i arbetslivet o ju tänker inte låta mitt utseende lägga fälleben för mig! Men ja hoppas en dag att alla människor tas för insidan istället för utsidan. För det hade sparat så himla många liv. Tänk alla ungdomar som dragit på sig anorexia, bulimi och sitter hemma o gråter på kvällarna bara för dom har hört tillräckligt många gånger att man ska vara en size 0... Aja, sluttjatat från min sida! Hoppas du får en kanondag iaf! Å du är toppenfin som du är, bara så du vet :)

Sara
2009-03-04 - 09:50:11

En nära kompis till mig får ALLTID höra om hur smal han är. Eller spinkig säger dom. Benig. "Akta dig så att du inte går av, haha". Han äter all skräpmat han ser, dricker läsk JÄMT och ändå händer inget. Han motionerar, men det gör inte någon skillnad heller. Visst är han väldigt, väldigt smal, själv skulle jag inte kunna tänka han som något annat än smal. Det är inte sällan man får påminna honom om att han duger precis som han är.

ida
2009-03-04 - 12:22:07

Åh herregud jag undrar hur någon kan tycka du är fet?! Du är ju jätte fin. alla kan inte vara lika smala som alla "snygga kändisar/modeller". Man kan vara född väldigt smal, eller lite kurvigare. Man kan trivas som lite smalare, eller lite större och det är helt okej. Alla ska inte behöva sträva efter "den perfekta kroppen".



Det är så jobbigt att man aldrig hittar t.ex. jeans som passar om man är kurvig. Jag hittar alltid jeans som är ungefär en decimeter för långa, men dom är säkert fyra storlekar för smala. Jag har så svårt att föreställa mig att det verkligen finns så smala "normala" människor.



Jätte bra inlägg ! :)

pinkhelp
2009-03-04 - 17:33:55

Riktigt bra inlägg, jag har alltid proppsat på att jag har varit smalsmal av naturen, vilket jag visserligen har, men eftersom jag dag efter dag rankades som "den där spinkiga tjejen" (vilket jag dock trivdes med)så fick jag panik när jag gick upp till hyffsat normal vikt. Och jag kan tänka mig att det är liknande för överviktiga, att de inte går ner pga att ens personlighet har fastnat i just vikten, vilket kan leda till problem som ätstörningar, som det gjorde för mig, men det behöver inte leda till problem, men eftersom det leder till problem titt som tätt så är det klart att folk är på en.

Nadja Evelina
2009-03-04 - 18:32:29

Hm, jag förstår hur du tänker och kan hålla med om att jag hoppas att man ska kunna vara den storleken man är. Jag har både varit "smal" och "tjock" och jag tycker det har varit både jobbigt att bli kommenterad för båda. Dock är känslan lite annorlunda, eftersom vi har ett smalideal idag, men det gör ändå lika ont. Folk borde vara försiktiga med vad de säger, helt enkelt.

Jennifer
2009-03-04 - 20:05:28

Ville bara kommentera att detta var ett väldigt bra inlägg. Du verkar vara en mycket klok tjej! :)

Rouaa
2009-03-06 - 09:36:36

Håller med dig!



"När jag var rejält överviktig ansågs jag ful, äcklig, lat. Många trodde jag vräkte i mig snabbmat dagarna i ända och tyckte dittan och dattan om vad jag borde göra med mat och motion."



Sådär har jag alltid haft det med. Varför ska folk komma med kommentarer om vad jag borde äta (ligger t.o.m på mindre kalorier än vad mina smala kompisar ligger på och jag bränner mer) och hur jag borde motionera (vilket jag också gör, inte just nu dock, sjuk)när dom inte har nån aning om hur det blev såhär? Jag har en insulin och sköldkörtelrubbning. Jag har inte ätit upp mig till min övervikt och ändå så är jag inte enorm! Stor, men inte enorm.



Ändå förutsätter folk att man alltid sitter och vräker i sig mat. Så gjorde dom när jag var yngre med. Även läkare som tvingade i mig det ena och det andra och fällde kommentarer om min övervikt osv, utan att ens ägna en tanke åt att dom kanske borde kolla om jag har några rubbningar! För annars var jag frisk, spelade fotboll och handboll precis som alla andra, men jag var bara lite större och längre. detta fick jag först reda på förra året! Idioti.



Det jag menar med detta är att folk är jävligt snabba på att fälla en dom över en så fort man inte är normalviktig. T.o.m normalviktiga får ta skit om att dom är tjocka! Hur sjuk har inte världen blivit? Jag tycker att det är ignorant att sätta sig och peka på människor, som är alla lika värda oavsätt vikt eller något annat och säga att "du är si" eller "du är så".



Jag tycker att det är bra gjort av dig att du publicerade din text!



Pyttis du är en vacker, normalviktig, smart och väldigt kreativ kvinna! :) Trevlig helg!

sara lerider
2009-03-07 - 13:31:30

bra skrivet!



Det spelar ingen roll hur vi ser ut eller vad vi gör. Det finns alltid någon för andra att klaga över, det gäller bara att själv hitta den självkänslan att även fast man får höra att man inte duger bara kunna skita i det! Så länge du är nöjd med hur du är och hur du ser ut, så spelar det inte någon roll vad folk säger!



Tycker verligen om din blogg! kram


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: