GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Pick-a-little, talk-a-little

2009-04-07 | 22:20:06 | Film/TV/Kändisar

Det blev ju i dagarna klart att Sex and the city the movie nummer 2 kommer ha premiär 28 maj nästa år.
Inget jag längtar till eftersom jag inte ville ha första filmen och heller inte tyckte första filmen var bra.

Men serien har jag ju avgudat från start sen första gången den sändes här i Sverige.
Och det är ju vissa avsnitt som man sett fler gånger än andra öven om man sett vartenda avsntta ett otal gånger..
Men vissa avsnitt har etsat sig fast lite mer i hjärtat..



Hot Child in the City
Hela stämningen i avsnittet, lekfullheten, en storstad som kokar över av värme...får mig att minnas sommarnätterna i Stockholm

 My Motherboard, My Self
Mirandas mamma avlder, fint avsnitt om de fyra tjejernas starka vänskap och även Steves och Aidans stöd. Carries dator kraschar, hennes "liv" raderas...ska hon ta emot Aidans hjälp?

Cock A doodle doo!
Samantha och transorna. Ska Carrie och Big någonsin bli vänner? Stort gräl emellan Miranda och Carrie...härligt, glatt slut - sista avsnittet på säsong 3.

The post-it always sticks twice
 Carrie har blivit dumpad av k*kBurger, Miranda kommer i sina Skinnyjeans, Carrie är bitter och Charlotte är nyförlovad med Harry. Carrie röker på och blir tagen av polisen...den där post-itlappen Burger dumpar Carrie med används på ett smart sätt avsnittet igenom. Ännu ett avsnitt där de fyras vänskap visas på ett starkt bra sätt.

An american girl in Paris Part 1
Mest för "bråket/avskedet" mellan Carrie och Mr Big so är riktigt välspelat och dramatiskt spelat främst av SJP.
Och så de första Parisvyerna är underbara.

Don't ask, Don't tell
Charlotte gifter sig med Trey, Carrie berättar för Aidan om sin affär med Big och man riktigt känner smärtan..hos både Carie och Aidan. Rörande avsnitt.

Shortcomings

Carrie dejtar en kille vars familj är frispråkig som fasen men kilen själv vill inte prata om sina för tidiga utlösningar. Detta var ett av de första avsnitt av SATC som jag kunde se om och om igen och det mest på grund av de fina slutscenen när Carrie möter upp de andra tjejerna på slutet och slutrepliken handlar om att ens familj inte alltid är den man föds in i utan ibland den man skaffar sig själv...vilket i detta fall är de fyra tjejernas starka vänskap.

Ex and the City
Det andra avsnittet jag blev helt betuttad i. Big är tillbaka och ska ha förlovningsfest med Natascha. Carrie vet inte om hon ska gå...vilket hon inte gör..men de möts utanför själva festmottagningen. Detta är sista avsnittet på säsong 2 där slutrepliken handlar om att Carrie måste finna en kille, som är som hon själv, som hon kan vara fri med,,,också en klassisk scen när tjejerna under en drinkstund kommer fram till att världen består av två sorters tjejer, vilket grundas på
" The way we were", en Barbara Streisandfilm.

Time and Punishment

Aidan och Carrie har blivit tillsammans igen, men Aidan straffar henne för hennes otrohetsaffär med Big i säsongen innan. Han försöker på något sätt hämnas och scenen när Carrie bönar och ber om förlåtelse... " You have to forgive me Aidan..you have to..."...åhhhhh ahhh!

Escape from New York
Miranda, Carrie och Samantha åker till LA där Carries krönikor eventullt skall bli film. Kul med miljöbyte i serien och ett suveränt gästskådespeleri av Matthew Mäkkånnahju!

Vilka är era favoriter???Eller gillar ni filmen bäst?
Kommentera 41 st

Kommentarer
Vickan
2009-04-07 - 22:24:23

Mitt absoluta favoritavsnitt är I Heart NY, vilket känns som en fin hyllning till staden, Big flyttar och han och Carrie dansar till Moon River, Miranda föder en liten son, häst och vagn genom Central Park och bara ett väldigt fint avsnitt tycker jag =)

Emma
2009-04-07 - 22:29:49

Jag vet inte vad mitt favoritavsnitt heter men jag älskar det avsnittet med scenen där Harry friar till Charlotte på den där singelträffen i synagogan.

Jennie
2009-04-07 - 22:33:56

Shortcomings. Lugnt. Men det är ett av många faktiskt. Älskar den här serien! Kan se den om och om och om igen...Har boxen :) Perfekt när man är sjuk och sätta igång en skiva eller två ;)

Emma says style, love & rock and roll.
2009-04-07 - 22:37:15

Jag gillade inte alls filmen - är lika som dig på den punkten! Jag har svårt att separera avsnitten - när jag får för mig att köra boxen så kör jag hela skiten avsnitt efter avsnitt så att allt sitter ihop som en film. Men periodvis så gillar jag bäst när Carrie är tillsammans med Aidan!

Miss Muffin
2009-04-07 - 22:37:39

Åh hot child in the city gillar jag också. Älskar när hon drar med gräset! Allt är bra med mig! Vi har påskpysslat för fullt här. Målat pastafjärilar som vi ska hänga i påskriset... jättemysigt. Eventuellt var det jags om tyckte att det var roligast.. Allt bra med dig? Kram kram fining

Mickan
2009-04-07 - 22:38:54

Alltså jag skulle kunna skriva upp hur många som helst.. Men de du skrivit om när Carrie berättar för Aidan på Charlottes bröllop är ju bara för jobbigt. Jag gråter alltid som ett barn då.. Sen älskar jag ju Carries första fis och pruttkudden;) Men det finns nog inget avsnitt som inte är bra, isåfall har jag förträngt det=)

Mia
2009-04-07 - 23:01:13

Jag har faktiskt inget favoritavsnitt.. men så har jag heller inte kollat så slaviskt på SATC, även om jag älskar det när det går..

Inte ens sett filmen, mest av rädsla för att bli besviken.. Men kanske borde ta tag i det o se den dagen innan tvåan släpps.. Men som du skrev, så ville du inte ens att det skulle bli film, och du blev besviken, så det är lite så jag med känner..



Ja! Tecknaren har verkligen lyckats galet bra, helt underbart! hihi



Skönt att Stefan inte säger så mycket mer än så om Marilyn-grejerna, han kanske inte vågar helt enkelt, han vet att du ändå gör som du vill ;-)

Alexandra
2009-04-07 - 23:03:25

Oj oj vilken svår fråga... Vet inte riktigt... Men tack för din kommentar i alla fall. Tån mår... sådär. Tror faktiskt att den är bruten men satsar på en bättre dag imorgon. Tår brukar ju trots allt läka ganska fort säger dem som vet :) Kram sötnos!

H A I D I J A K O B S S O N
2009-04-07 - 23:06:08

SVAR: hihi tack så mkt :)

Jennie
2009-04-07 - 23:08:15

Svar: Åååh, tack så mycket! Den komplimangen värmer. Kommer plocka fram den så fort jag känner precis tvärtom, sk bad days ;)



Taaack! (L)

Emma
2009-04-07 - 23:12:42

Tack så mycket! Du är alltid så snäll och söt!

Anonym
2009-04-07 - 23:19:48

haha jaah ;D man vet aldrig.

nääh har inte läst boken ;/ men skulle vilja. har du?

emma härnqvist/perfektion
2009-04-07 - 23:26:09

tycker helt klart bättre om serien än filmen.. men jag tyckte ändå att filmen var bra. alla karakätrerna var ju på plats!



jag hade sett framemot kvällens avsnitt av dh sen förra veckans.. jag blir så less. för dg och greys är det enda jag följer, det enda som jag väljer att missa allt annat för.. de enda jag riktigt längtar efter i tv-väg. meeen.. det är snart tisdag igen.

vesna
2009-04-07 - 23:27:39

Joo jag vet, men just i blogg världen, ja hade en gemensamm blogg med en tjej som heter Sanja, då vi i 2½ år körde me samma teknik och ingen anann vi mött på bloggvärlden har kört me streck över ögonen. Helt plötsligt när de börjat gå "bra" fö rmig, så vill så många köra me samma grej.. Vill lixom markera me att vi började me de här =)



sådär.. ha vatt så sjukt stressad idag =( sjda?

Emma
2009-04-07 - 23:31:19

Jag gillar också hot child in the city och the post-it always sticks twice. Sen älskar jag avsnittet "I heart NY" när Miranda föder och Big ska flytta till Napa. Men favoritavsnittet är nog "I love a charade" pga det fina slutet:)

Malin
2009-04-07 - 23:32:56

SV: hehe okej, det ska jag tänka på. TACK för tipset :)

Z A N D R A
2009-04-07 - 23:49:54

Hoppas du också hade en bra kväll! :)

Kram!

stimmitan
2009-04-07 - 23:53:00

Tjeeena! Sugen på lite annorlunda humor!? Besök sveriges nya humorblogg! www.torrhumor.com

Stina
2009-04-07 - 23:54:18

Det är näst intill omöjligt att bara välja ett... Minns dock första gången jag såg "Don't ask, Don't tell" och hur rörande det var. Sista säsongen av serien hade jag så svårt för när den sändes. Dels pga att jag verkligen avskydde Petrovsky och var rädd att han skulle bli Carries sista plus att jag tyckte att hela grejen med Samanthas sjukdom var fånig. Som att det värsta med cancer är att förlora håret. Nej, man orkar inte springa på premiärer i färgglada peruker under cyt. behandling! Numera har jag dock förlikat mig med den sista säsongen och kan njuta av den. ;) Ser faktiskt fram emot ytterligare en film med SATC-tjejerna, kan inte få nog. Förra filmen var bra även om jag inte älskade den, för mycket produktplaceringar. Relationsbiten gillade jag dock. Lång kommentar, men det blir ofta så hos dig. :) Kram kram.

Anonym
2009-04-08 - 00:02:27

Du, e så skönt o höra att någon annan förutom jag tyckte filmen va pinsamt dålig.

Dock e jag ett stort fan utav serien!



Funderar på o inte se tvåan av filmen men åt andra sidan så tänker jag "ingen film kan ju vara dåliga än ettan".

Peter Ingestad
2009-04-08 - 00:08:14

Förälder, ursäkta jag påpekar

risken med vuxnas onda lekar!



För alla delar familjens liv

ock om jämt det är bråk och kiv.



Så sluta låtsas de inte finns,

ty barn växer upp, och MINNS.





I kontrast till bortskämda oduglingar som Mona Sahlin och Wanja Lundby-Wedin tipsas följande:



http://nattljuset.blogspot.com/



se även:



http://kraxpelax.blogspot.com/



<a href="http://nattljuset.blogspot.com/">http://nattljuset.blogspot.com/</a>



se även:



<a href="http://kraxpelax.blogspot.com/">http://kraxpelax.blogspot.com/</a>



På direkt förekommen av en bagatell terroristiskt uppdramatiserad av Kronofogdemyndigheten på GE Capitals uppdrag. Små människor skall till varje pris förnedras i den nya hänsynslöshetens Sverige.



Alltmedan svinen frossar på de hungrigas bekostnad:



http://dn.se/ekonomi/jattebonusar-till-actas-chefer-1.839818



<a href="http://dn.se/ekonomi/jattebonusar-till-actas-chefer-1.839818">http://dn.se/ekonomi/jattebonusar-till-actas-chefer-1.839818</a>

Tessan
2009-04-08 - 00:24:01

WHAT?? jag kan nog inte välja favoriter... =S men allt Carrie/Big-drama är ju bara FÖR UNDERBART!! ooo jag blir alltid alldeles kittlig i magen av deras drama =)



// http://www.forHair.nu

Allt om hår,hårvård och hårprodukter.

Mikaela
2009-04-08 - 00:34:01

Hej hopp glad påsk eller nått

JESSICA
2009-04-08 - 01:07:56

jasså brukar tavlerna finnas där=) ska ta en extra koll när jag kikar in i de affärer=)

Duracellmamman
2009-04-08 - 01:45:39

Serierna har jag ju aldrig sett, men däremot filmen, så den röstar jag på ;-D



Kikar förbi med massor av varma Påskhälsningar nu innan jag imorgon tar en välbehövlig paus från datorn en vecka!



Glad Påsk!!



Kramis!!

Sari
2009-04-08 - 08:08:56

Jättesvårt att välja en favvo, finns så många bra avsnitt. Bara älskar serien, man får en massa MÅ-BRA känslor i hela kroppen när man kikar på den. Men filmen var lite sisådär tycker jag...

Ha en underbar dag gumman!!!

Kramar

SARA -TEE
2009-04-08 - 08:10:35

hoppas på att tvåan är bra, tyvärr har ju uppföljare en tendens att bli sämre och sämre :/

Ellinor
2009-04-08 - 08:14:49

Ja gud vad jag gråter när Steve och Aidan dyker upp i kyrkan på Mirandas mammas begravning. Men jag blev också förvånad över hur bra filmen var. Det hade jag inte förväntat mig!

Tobias
2009-04-08 - 08:28:16

varken sett avsnitten eller film ;D

Aurora Studios
2009-04-08 - 08:37:10

Haha, tack, vad gullig du är^^ Designen får stanna ett tag till då:D



Njä, SATC funkade som serie, nu känns det bara... tråkigt att de skall mjölka ur den med att göra filmer. Ohwell.



Pigg som en lärka igen nu?:D

EmmahSusanna
2009-04-08 - 09:37:16

The real me är mitt absoluta favoritavsnitt!

Isabell
2009-04-08 - 09:42:26

Gud vilken häftig header! :)



Ha det bra!

A
2009-04-08 - 09:58:27

Åh, jag som ännu inte har boxen blev så sugen på att få se hela serien.

Jag kände igen några av avsnitten du beskrev, men jag har ju inte sett alla säsongerna.

Måste nog börja skriva önskelista till födelsedagen i sommar. :)

Elisabelle
2009-04-08 - 13:10:40

Avsnittet "My Motherboard, My Self" såg jag faktiskt igår. Det gick på Comedy Central när jag zappade på tv:n igår/inatt(?). Jag har sett det förut, och det är ett av mina favoritavsnitt.. Jag började gråta ett par gånger. Väldigt fint avsnitt.



Det konstiga var faktiskt att jag tänkte på dig när jag såg det avsnittet. Jag vet att det låter väldigt konstigt. Men jag vet ju att du älskar SATC och jag tänkte på vilket avsnitt som faktiskt är ditt favoritavsnitt. Konstigt att du skulle skriva om det just igår =) Kanske hade jag en känsla av att du hade skrivit det på bloggen precis samma dag som jag satt och kollade på det ;)

felicia '
2009-04-08 - 13:56:46

åh jag är en sån stor satc nörd. direkt när jag läste rubrikern tänkte jag; åh det är ju ett avsnitt:D många av dom du skrivit är mina favoriter, när Harry friar till Charlotte gråter jag :$, när Aidan dumpar Carrie vid fontänen för att hon inte vill gifta sig med honom - helt klart ett av mina favorit avsnitt. Aidan är btw, den bästa killen för Carrie !

gerda
2009-04-08 - 15:11:14

vet inte vad avsnittet heter, men när miranda gifter sig, gud vad jag lipar haha!

underbart fint avsnitt.

Amelie
2009-04-08 - 15:42:34

Favoritavsnittet är "Baby, Talk is Cheap".

Trots att Carrie var otrogen mot Aidan med Mr Big (för mig ett mysterium hur hon kan bedra den underbara karln med en sån slusk) så lyckas hon få hans förtroende igen!

Jag vill ju att Carrie och Aidan ska vara ett par!



Scenen när han kommer mitt i natten och kastar sten på hennes fönster, efter att hon gjort samma sak på hans fönster men misslyckats med vad hon tänkt uppnå, är ju alldeles bedårande! Jag börja tjuta! S



Scenen efter är ännu finare!

Carrie sitter vid sitt fönster och hör Aidan ute på trottoaren. När hon tittar ut ser hon honom tillsammans med hans hund Pete, han säger att dem ska försöka med förhållandet igen och mitt hjärta bara smälter! Jag grinar ännu mer! S



Här kunde serien faktiskt varit slut för min del. Då är det upp till mig att fantisera ihop vilket liv Carrie och Aidan fick tillsammans!

Men näedå, serien fortsätter och jag råkar ju veta att dem inte fortsätter tillsammans utan Aidan får faktiskt barn med en annan kvinna senare... muttra

Petra
2009-04-08 - 16:44:07

jag gillar de avsnittet när hon råkar fisa. Skrattar alltid när man hör hennes fis. haha. kommer inte ihåg vad avsnittet heter. avsnittet ghost town när man får se aidan på baren. ah vilken pudding!! och så Hot Child in the City för jag älskar hennes kommentar när mamman kommer på dom röka på! "and i'm taking it with me when i go" haha. så bäst. kan hålla på i evigheter men det är dessa jag kom och tänka på nu! :)

Maria
2009-04-09 - 00:27:27

Mina favoritavsnitt är dels den där dom firar fleet week(?) som hade varit grymt enbart för att dom spelar Otis Redding på slutet, men också för att det är hysteriskt roligt när Charlotte får Sam att tappa fattningen, och sen det avsnittet när Miranda firar smekmånad och vantrivs nåt så enormt och Smith sympatirakar av sig håret för Sam, då blir jag kär i honom... För övrigt så är dina strumpbyxor i inlägget ovanför sjukt snygga!

emeliecarin
2009-04-10 - 13:15:32

Hmm favoritavsnitt, svårt :P Kommer att tänka på avsnittet där Jon Bon Jovi gästar... eftersom Bon Jovi länge vart mitt favoritband så kan jag inte låta bli :D

Det är när Carrie går till en psykolog efter det tagit slut med Big. JBJ har tiden före henne och dom möts i vänterummet.. och blir lite småförtjusta i varann.



Ett annat jag kommer o tänka på är när Carrie och Aiden är vid Aidens lilla stuga i skogen och Big söker upp Carrie för att han är helt förkrossad av att sin filmstjärne flickvän inte svarar i telefon :D Aiden blir irriterad på att Big är där och dunkar en basketboll i väggen på morronen för att väcka Big. Lerfajt och hela baletten blir det sen. haha.



Gilla däremot inte heller filmen så jättemycket... den har inte riktigt samma känsla som serien. SJP har några fantastiska sceener och skådespeleri i den dock!

Beatrice
2009-04-10 - 14:58:37

Mitt favvoavsnitt är io säsong 6. Minns inte vad det heter men Samantha och Smith går på en fest som Richard har hand om. Så åker Samantha upp och har sex med Richard men ångrar det. När hon kommer ner sitter Smith där och säger: "Jag ville bara se så du kom hem ordentligt". ååååh dte är så fint


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: