GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

bildlektion II

2009-04-20 | 13:10:42 | Illustration/Teckning/Konst/Design

Kanske att alla dagens inlägg får handla om bild och tecknande..Ska köpa mig lite nya tuschpennor sen på väg hem från Ica.

För att spinna vidare på förra inläget då om att jag inte kan rita naturtroget,porträttlikt- som om det vore ett tecknat foto, proportionerligt, skalenligt osv..
Jag tycker inte om att rita av. En del sitter ju och mäter exakta avstånd på ett foto och för över det till pappret eller ritar efter rutnät. Det är verkligen inte min grej även om jag beundrar dom som har tålamod och kan.
Jag gillar inte att titta på det jag ska rita av medan jag ritar det.

Utan jag kollar på en bild i kanske 30 sekunder, blundar, tar bort bilden och ritar sen efter vad jag minns i skallen.
Ofta direkt med tuschpennorna, det är väldigt väldigt sällan jag skissar med blyerts innan eller suddar och har mig.
Vilket ju oftaast resulterar i att fotot jag kollat på och den ritade bilden inte alls stämmer överens med varandra, vinklar är åt helvete fel, skuggor, färger,proportioner,blickar,uttryck...Men nån sorts känsla finns kvar...nåt som påminner.

Kollade t ex på en outfitbild av mig själv igår lite snabbt, gillade bara attityden, tog bort bilden, ritade två olika bilder och de båda teckningarna är totalt olika varandra och de äri sin tur inte lika fotot heller.
Men utan att ha sett fotot sa Stefan att det var jag på bilderna.

"Det såg jag med en gång!"



Nu medan darling var hemma på lunchen, skissade jag fram en bild av Debbie Harry/Blondie från minnet av ett foto jag haft sparat i en inspirationsmapp.


Inte porträttlikt alls..men jag gillar den ändå....för det är mitt uttryck, det är min bild..min konst..mitt sätt.
Och hittar du ditt egna sätt att teckna på finns det i sin tur ingen som kan härma dig.
Kommentera 22 st

Kommentarer
Alicia
2009-04-20 - 13:19:11

Tycker att du är grymt duktig! Var får du all din kreativitet från? Hoppas att du har fått en bra start på veckan! =)

Anonym
2009-04-20 - 13:31:23

hehe men jag såg det ju:) vad kul!!

Bim HD
2009-04-20 - 13:34:46

Ja, det är ju ungefär så jag menar :D

Även om du och jag skulle sätta och ner och teckna - vilket jag ju allt för sällan gör - så skulle de bli väldigt olika. Vi minns bilden olika - och SER den olika. Slutresultat - mer än olika ;)

Ja, man måste mer eller mindre teckna/rita varje dag för att klara göra det som du gör. Jag har legat av mig - och orkar jag ta tag i det igen? hm... inspiration på något sätt stavas det nog?

Må så grankott... kramis Skruttisen!!!

cilla
2009-04-20 - 13:39:32

Fin blogg :)

Malin
2009-04-20 - 13:48:11

Men det blev ju skitsnyggt. :D

Och likt dessutom...man ser faktiskt det :)



Du är ball du!

madde
2009-04-20 - 14:07:55

å vilka bra tips! Låter bra att höra att man inte är dålig på att rita för att min inte ritar naturtroget.

Det blir ju mer "eget" om man ritar såna där fulsnygga bilder, likosom.

Dina bilder är dessutom några bland de snyggaste och mest inspirerande.



Ha en fin dag, och tack för tipsen. Mer av sånt tycker jag :)

Kram

FRÖKEN GRÖN
2009-04-20 - 14:10:50

Jag kom till insikt för ett tag sedan. Jag gick estetisk bild på gymnasiet och hade alltid varit himla duktig på att rita och så. Och under gymnasiet lärde jag mig att teckna så gott som perfekt ... vad man nu menar med det liksom ... men vid en första anblick av mina alster kunde man sällan avgöra om det var ett foto eller en teckning.



Det var tråkigt. All lust och kreativitet dog.

Jag kände mig hämmad om jag inte kunde prestera efter kraven som blev högre och högre.

Så till sist sket jag i allt som har med det konstnärliga att göra.



Fram tills i år. Nu struntar jag i alla krav och måsten och hur man skall göra. Jag målar abstrakt och älskar det!

annika
2009-04-20 - 14:27:41

Jupp efter att ha försökt somna efter 3 timmar kändes det så när jag vakna...sen så bara vaknar jag och somnar om och håller på så.

sen kunde jag inte somna alls m.m...det har varit en skum vecka.

jag känner mig nog väldigt pressad men jag hoppas det går över snart

kramkram

Anna
2009-04-20 - 14:56:14

Är streckgubbar konst?

annika
2009-04-20 - 15:11:22

massa skit bara...men jag hoppas på att se ett slut på det hela snart.

måste försöka beta av allt som känns jobbigt en sak i taget.

Men det är jobbigt när man märker hur det börjar påverka kroppen med sömnsvårigheter och att man får magont m.m.

Men som sagt, snart börjar det nog ordna upp sig.

Får väl försöka vara lite positiv!

wiiihooo...yeeeay...typ så haha

kraaam!

Aurora Studios
2009-04-20 - 15:53:39

Jag har alltid avundats dem som kan rita. :) Jag har problem med streckgubbar och raka linjer liksom^_^

Alexandra
2009-04-20 - 17:52:07

it's too good to be true

Annika
2009-04-20 - 18:33:42

Du är verkligen duktig!

Sara
2009-04-20 - 19:19:21

Kul o rita från huvudet. :) Jag är sån som gärna tittar på det jag vill rita av :)

Du gör häftiga teckningar, har en egen cool stil. Kram!

lisa
2009-04-20 - 19:36:10

Åh jag älskar Blondie, den var riktigt, riktigt fin :D

Eliyana
2009-04-20 - 20:12:49

Jättefint. önskar att jag med kunde göra så. Men kan inte måla alls. kan knappt göra streck gubbar så ^^

Fantasy Girly
2009-04-20 - 20:34:31

Du inspirerar verkligen mig till att gå min egen väg i hela den kreativa djungeln, inte minst när det gäller att måla. Det blir så lätt att man tittar på andras konst och tänker "så ska jag också göra" och försöker härma. Och även om det kanske blir likt, så förlorar bilden känslan, då det inte är ens egen konst utan en beskrivning av något annat. Jag tycker att du målar jättebra och älskar att du har din egen stil i det du gör. Det är en av sakerna som gör att jag fastnade för din blogg från början. <3

Anna
2009-04-20 - 21:51:10

Ditt sätt är riktigt fint och mycket roligare att se än alla andras tycker jag iaf!

Angelicas Closet
2009-04-20 - 21:52:14

Du är så duktig! :)



Kram

annabanan
2009-04-21 - 08:14:29

Jag tycker din stil är mkt roligare än något som är helt verklighetstroget, det är mer personligt och spännande när det inte är det. Din bild av dig själv är f.ö. skitsnygg.

Sassy
2009-04-21 - 10:04:59

Du är så otroligt bra på att rita Anna och jag tror inte alls att jag skulle bli arg! Jag känner mig så stolt och glad över att du över huvud taget vill rita mig! Kan du inte visa?



puss

SOMMARUNGARNA! - Love it or hate it, it´s your choise!
2009-04-21 - 20:57:41

Hejsan sötnos! :)

Ville bara höra ifall det är bra med dig ? :)

KRAMAR PÅ DIG !


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: