GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Jag kan tycka att jag är skitsnygg ibland...

2008-10-05 | 13:27:01 | Krönika/Politik/Tankar

Jag tänker fortsätta kring det här med kropp, vikt, nöjdhet - ur mitt egna perspektiv, men lite baserat på alla kommentarer och mail som ramlar in hela tiden på det här inlägget.

Många av er skriver att ni känner igen i er det jag skrev.
Många av kämpar med självkänslan och kroppsångesten.
Och det är tragiskt att det ska vara så, verkligen.
Men man ska heller inte ignorera känslorna.
Jag tycker att mår man piss så får man göra det.
Gråt, skrik, sov bort en dag under täcket, var suriga och vresiga och förbannade.
Sen får man ta tag i problemet.

Antingen, som en del skriver - Man får acceptera hur man ser ut och försöka vara nöjd med vad man har. vilket ju vore det allra bästa.

Men det är ju det svåra, eller hur?
För visst, låt säga nu då, att idag nu är jag helt nöjd med mig själv, hur jag ser ut.
Men så kanske det går en månad och jag går in i garderoben och jeansen jag köpte i Göteborg igår passar inte längre.
Ska jag fortfarande vara nöjd då?
Eller har jag rätt att vara onöjd?

Jag ser ingen vits alls med att gå runt och kalla folk för feta bara för att vara elak. Precis som jag tycker det är fel att kalla väldigt smala människor för äckliga benrangel.

Men när en person, som uppenbarligen inte är underviktig, som faktiskt inte får på sig ett enda par byxor i sin garderob längre, själv säger att hon gått upp i vikt och känner sig onöjd, varför ens försöka förneka det? Varför ens börja med att säga att det är inbillning?
Det kan skada mer än hjälpa.

Mycket av självkänslan sitter i huvudet. Inget snack om saken. Och man blir inte indirekt lycklig bara för att man är smal.
Men det kan vara en DEL AV EN TOTAL LYCKA att vara tillfreds med sin kropp.
Inte allt, men en del.
Sen om det är storlek 32 eller 44, det kvittar.

Jag kan tycka att jag är skitsnygg ibland.
Jag kan få till ett riktig pretty face, jag kan ha riktigt schyssta tuttar och jag kan vara flirtigt charmig.

Min kropp och min vikt ( som jag inte vet vad den är för jag har inte vägt mig sen juni 07) är inte mitt allt.
Men det går heller inte koppla bort kroppen, ty den är ju där hela tiden.
Visst vore det härligt om man kunde gå naken jämt, men det är varken socialt acceptabelt eller lämpligt eller särskilt bra i det kalla vintersverige.
Så när man går in i sin garderob och vill slänga på sig ett par jeans men dessa inte längre går över låren, ja då har man ett problem som man i allra högsta grad inte kan blunda för.
När man därtill inte riktigt begriper varför eftersom man rör på sig varje dag, äter nyttigt och inte ätit godis, kakor, snacks på 2 månader, ja då känns problemet halvt obegripligt.
Och inte kan man skylla på tvättmaskinen heller eftersom byxan aldrig ens blivit tvättad.

Att man vill gå ner i vikt eller göra nåt åt sin kropp för att känna sig nöjd behöver inte betyda svältdiet ala Carolina Gynning. Det behöver inte betyda att man har onda demoner i skallen eller att man riskerar få ätstörningar.
Att man mår dåligt och är ledsen behöver inte vara farligt.


Sen att klädföretagen också har ett ansvar för hur folk uppfattar sina kroppar är ju också en viktig aspekt.
Jag får inte på mig jeans i strl 44 men en kappa i strl 32 är för stor.
Jag får inte på mig nån byxa på damavdelningen men ett par jeans i 164 centilång på barnavdelningen.
Storväxta människor får specialavdelningar med särskilda namn, vilket är sjukt i sig.
En annan aspket är bloggvärlden som ofta regeras av väldigt unga smala tjejer, vissa 14-18 år och har inte ens växt färdigt eller ens utvecklat sina naturliga kvinnliga former ännu, vilket ju är oerhört svårt för en snart 27årig kvinna som mig att identifiera sig med. Mångfald behövs.



..och ja, jag tycker jag ser fantastik ut på den här bilden.

Likaså här:

Kommentera 39 st

Kommentarer
Sanna
2008-10-05 - 13:33:53

Bra skrivet tjejen.

Du är jättesöt på bilderna.

Kram Sanna

Mickan
2008-10-05 - 13:36:05

Jag älskar hur du skriver!

Lisa
2008-10-05 - 13:40:56

I'm with you.

Har precis samma jobbiga funderingar och problem... Jag är en smurf (166) med breda höfter (strl 40-42).



Jag har en häst, jag rider nästan varje dag (och även om jag inte rider är det tolv tusen saker som ska göras i stallet dagligen), när det inte är sent på kvällen eller ösregn cyklar jag till stallet (en lång mil for fän!) och jag äter bra, vettig och sund mat.



Vad mer ska det krävas för att jag ska gå ner i vikt? Det är orättvist!

Emma
2008-10-05 - 13:41:36

Du SER fantastisk ut på de bilderna, du blir aldrig dålig på en bild ju!

Sassy
2008-10-05 - 13:43:02

Jag tycker att du alltid ser fantastisk ut!



Jag har aldrig haft några större kroppsnojjor, visst jag är inte alltid nöjd med allting, men jag har liksom aldrig mått dåligt över hur jag ser ut.



När jag var yngre (genom hela grundskolan) fick jag ofta höra att jag var ful. Jag fick höra att jag var röd i ansiktet och att det var fult, att jag var kobent, att jag hade för stora fötter för mina spinkiga ben, att jag var för smal, att jag hade fula kläder och att jag bara var ful och fel. På något sätt tror jag att jag istället för att börja tro på det jag hörde, började älska mig själv ännu mer. Det blev nog så för att kompensera allt negativt jag hörde om mig själv. Och jag fattade aldrig varför de tyckte att jag var så ful, för jag själv tyckte ju att jag var fin! Men när jag tänker tillbaka på den tiden är det så hemskt, för om jag inte hade haft ett bra självförtroende i grunden så hade jag kunnat bli helt knäckt och börjat hata mig själv! Barn kan vara så elaka.



Jag vet inte riktigt varför jag skriver det här, men det är väl min historia om vad som hade kunnat bli grava kroppsnojjor...



kram

O l i v i a
2008-10-05 - 13:50:51

Tycker att du alltid ser bra ut! :)

Sen det där med kläder tycker jag också är dåligt, att storväxta får en egen avdelning och andra kläder.

Sassy
2008-10-05 - 13:55:54

Tack Anna!

Jag blir så glad, överlycklig faktiskt!

Du är underbar!

kram

Mickan
2008-10-05 - 14:00:24

Kom och tänka på en sak, du brukade väl cykla på motionscykel förut? Gör du det fortfarande? Annars är ju det bra för benen, med inte så mycket motstånd=)

Bim HD
2008-10-05 - 14:03:47

Hm, varför lyckas du alltid så huvudet på spiken så rejält för? Klockrent nu IGEN... fattar inte riktigt hur du gör, men. Klockrent som sagt var. Kanske jag inte orkar tänka till själv? ;) (ironi!)

Ja, du ÄR läcker på de där bilderna, inget snack om saken!!!

Och hur kul tror man då att det är för de storväxta att alltid leta kläder på ställen med märken som hänger i ett hörn? eller är märkta med Big-Generous, eller annat som antyder - de passar inte in i modets märken... Vet att många storväxta drar sig för att gå in i butiker och handla kläder bland just dessa märken. De känner sig utpekade... Nä, ingen ironi - fakta - denna gång.

Oavsett hur vi sitter här och tänker till och tycker till. Varför kan inte klädbutikerna ens klara av storleksmässigt den standard som finns... Det finns en svensk eller om den nu tom är EUanpassad måttstandard så vi enklare ska kunna inhandla kläder. Jaha, och stämmer de kläder som finns i butik med dessa mått? Nä... de gör faktiskt INTE det... Och det märker ni som gått från butik till butik och provat kläder. Har ni samma storlek i alla butiker, oavsett om det passar eller inte? Och är det tom lika inom butiken? Passar samma storlek för liknande plagg i samma butik om ni testar?

Normalt får jag i viss butiker gå NER en storlek mot normalt, ibland tom upp en mot normalt... Och ibland blir det S på top/linne och ibland L... DÅ kan man börja undra, rejält... speciellt om kanske S är stor...

Må så grankott... ngn som INTE skulle fördjupa sig, nej... skräp!!! med mig ;)

Tess
2008-10-05 - 14:15:31

Det är en viktig diskussion, jag tror ingen är 100% nöjd, det går alltid att fixa lite till..lite här och lite där. Jag tror att det tillhör på något sätt, man får försöka att inte lägga stor vikt i det kanske?

Jag tycker det är jobbigt, känner mig grymt tjock och ful ibland samtidigt som man får de där dagarna av total snygghet, allt passar!

Det är knepigt.

Linda
2008-10-05 - 14:21:33

WORD! Ruggigt bra skrivet. Speciellt problemet som många inte ser, att övervägande delen av modebloggarna är i en ålder där kropparna inte ens växt färdigt. Inga höfter, lår lika tunna som underbenen (som på en liten pojke alltså) osv. Trettonåringar ska inte vara en kroppsförebild!



När dessa tjejer, och de yngre av deras läsare, plötsligt börjar få former och bli kvinnor ska de ju njuta - inte få ångest! Tyvärr tror jag att ätstörningar och liknande kan öka eftersom tonåringar ser "vanliga människor" som vardags-wannabe-modebloggare som någon de "borde kunna likna" på ett annat sätt än hur de jämför dig med Hollywood-kändisarna (som redan präntat in hur man "ska" se ut).



Sedan är det ju fel nånstanns när "big is beutiful" på modekedjorna är redan för de som bara är lite extra kurviga och absolut inte "tjocka".



Vem säger förresten att "normalt" är 34/36 - så ser det ju inte ut i verkliga livet i genomsnittliga Sverige över tjejer och kvinnor.



Personligen tycker jag att kurvor är det vackraste som finns. Det är ju det som skiljer oss från männen. Men absolut trivs jag bäst med mina kurvor när jag är i min matchvikt och inte i de perioder då jag inte kommit i favoritjeansen. Då spelade det ingen jävla roll om andra sa "du är så fin ändå" - även om det säkert stämmer.



Och damn - de där bilderna på dig var väldigt snygga! Du har en skön glimt i ögat, även när du ser seriös ut. Svårt att förklara..

JOSEFINE
2008-10-05 - 14:25:29

du ser alltid fantastisk ut! du har ett speciellt utseende som jag verkligen gillar!



var med och rösta på en av bilderna på min blogg, tack! :)

alexandra
2008-10-05 - 14:50:17

jag tycker alltid du är vrålsnygg anna!

andrea
2008-10-05 - 14:51:22

förlåt att jag svär nu, men fy fan vad du är bra! jag diggar dig så jävla hårt asså. jag har typ asså världens sämsta självförtroende och det är liksom inte så kul när några smala tjejer går runt och säger att dom är tjocka.

Jag blev så otroligt glad över detta inlägg! och bilderna på dig är supersnygga!!!!!!!!

annika
2008-10-05 - 14:53:18

japp så är det.



Louise
2008-10-05 - 15:05:40

jag utser nu VECKANS BLOGG så skriv en motivering i min blogg om varför just du ska bli de :)

Milton
2008-10-05 - 15:06:58

Jag diggar dig, och ditt sätt. Du är dig själv, och vågar vara det. Jag kan ibland skämmas över att lägga ut bilder på mig, men som bloggare måste man ju faktiskt vara med på lite bilder...

Amanda
2008-10-05 - 15:29:10

Ja, du är skitsnygg på de där bilderna!



Sedan angående texten. I'm out of words. Helt ärligt. Du är grym, det är allt jag har att säga!

Alexandra
2008-10-05 - 15:38:53

Jag är snart 24 bast och jag kan lova att mina fullvuxna, kvinnliga formar har funnits med mig sedan jag var 16 år gammal... hehe. Jag är för all del 175 cm lång men så väger jag också 75 kg (förmodligen ca 20-25 kilo mer än vad en modell gör). Och jag har varit där, det där självhatet som är så svårt att undslippa. Men så känner jag inte längre för jag är fantastisk och det är du med. Det är inte alltid lätt att komma ihåg, med dessa sparristunna 17-åringar som dominerar blogg - och modevärlden, men det finns vanliga människor där ute också. http://myratittianna.blogg.se/2008/september/utkast-naval-veckans.html

Alexandra
2008-10-05 - 15:43:14

Det gör du !!

Du är himla gorgeous ^^

Alexandra
2008-10-05 - 15:43:47

...Alltså jag håller med dig om bilderna du har lagt upp

Alexandra
2008-10-05 - 15:56:32

Abslout, jag håller med dig. Jag har många gånger känt mig som en jätte inte bara pga min vikt utan även min längd för trots att jag inte är ovanligt lång så är jag ändå oftast huvudet längre än många tjejer. Kläder tillverkas också efter en schablonbild av en människa vilket sällan passar verkligheten. Enligt klädskaparna kan man tex inte ha stor rumpa och smala ben eller vice versa för då har man tydligen inte rätt till ett köpa ett par byxor. För övrigt hade det varit trevligt om modeindustrin hade slutat med att använda 15-åringar som förebilder för fullvuxna kvinnor. Det är inte meningen att en vuxen människa ska jämföra sig med barn. Ärr i både själ och kropp är nog någonting ingen som går igenom livet kan undvika men förhoppningsvis bleknar de med tiden och man blir en erfarenhet rikare. Hoppas jag i alla fall.

Milton
2008-10-05 - 15:57:37

Hehe, bra tips, då ska jag göra detsamma =)

Sara
2008-10-05 - 16:03:58

Hej!

Söta Anna, du är jättefin på alla bilder du är med på.

Se till att ditt självförtroende stärks du är vacker!



Massa kramar

Jenny
2008-10-05 - 16:08:21

riktigt bra skrivet. men jag tror många, snarare ALLA, mår dåligt nångång pga sitt utseende osv. Jag tycker faktiskt att man ändå borde skriva lite mer om dom som inte kan ha ett par snyggt tajta jeans, för dom hänger i rumpan. Det är heller inte lika kul som att man inte får på sig ett par jeans för att dom är för små.

Det är ett viktigt ämne, det där med självkänsla, som definitivt bör uppmärksammas mer!



Och som många andra har skrivit, så ser du fantastisk ut. Jämt!

Kramar

Misen
2008-10-05 - 16:12:28

Ja, det är inte alls enkelt det där med kropp och vikt och självbild. Jag tycker att du verkar ha en väldigt vettig inställning till det hela. Alla har sina dagar när man känner sig som en flodhäst (hm ja alla dagar om man som jag är gravid...) och sina dagar när man känner sig strålande vacker. Sen kan ju faktum vara att man är över eller underviktig och då behöver man kanske göra något åt det. Nu är ju inte du det, så av den anledningen behöver du ju inte komma i just de där jeansen. Men, suck jag fattar att du vill komma i dem. Fan, jag vill kunna komma i ett par jeans överhuvudtaget... Men, men får trösta mig med att jag bär på ett fantastiskt barn. Vilket inte betyder att jag inte har komplex för min kropp... Vissa dagar, andra inte.. Ja, du så låångt detta blev och inget svar på något ger det heller. Så, bara fortsätt vara den sprudlande underbara person du är och man får klaga och man får gå ner i vikt, eller upp i vikt eller vad man vill, bara man mår bra!

Jenny W
2008-10-05 - 16:43:00

Väldigt tankvärda och bra skrivna inlägg bägge två. Vill skriva nån vettig kommentar tillbaka, men jag finner inte orden. Du sa liksom allt... Kram/Jenny

Erika
2008-10-05 - 17:33:14

Som så många andra här så tycker jag att du är fin, och vacker och alldeles underbar!

Men jag är inte i ditt huvud och ingen är i mitt och jag vet att oavsett om andra ser mig som fin så har jag dagar där jag inte vill sticka näsan utanför dörren, när jag inte vill att min sambo ska titta på mig för att jag tycker att jag ser förskräcklig ut.

Jag skriver aldrig om sådana dagar i min blogg, men de finns. Men jag försöker alltid att fokusera mer på det bra och tänker att det alltid känns bättre om ett tag.

Och det är underbart med alla peppande underbara människor i bloggvärlden som skriver så fina och tänkvärda kommentarer och delar med sig av sina tankar i inlägg så som du gör.



Bamsekramar!

shopaholicmamman
2008-10-05 - 17:59:36

Jag tycker också att du ör otroligt vacker=)

Helena Wile´n
2008-10-05 - 18:23:33

DU ÄR SNYGG, PUNKT SLUT ! ;)

Carro
2008-10-05 - 19:27:09

Åh. Du skriver så bra damen.

Michelle
2008-10-05 - 19:27:19

Hurra för dej! Du är så duktig Anna! O jag längtar tills min Tunika dimper ner i brevlådan! ;) Ett jättegrattis till din succé på Lindex! =)

Kramar

Malin
2008-10-05 - 19:35:40

Ett inlägg som verkligen träffade mig. Känner igen mig väldigt väl i allt du skriver. I sjuan och åttan fick jag en massa skit för att jag var för tjock. Och då hade jag inte växt färdigt än, och det visste jag själv, men det tog ändå. Jag trodde verkligen att jag var för tjock. Jag hatade nästan mig själv under en period.

Men nu har jag lärt mig att jag är vacker som jag är, och jag är nöjd med min 38/40 , vilket kan vara svårt att vara när alla i närheten är runt 34.



Och jag tycker, att hur du än ser ut, så har du en av de vackraste insidorna och personligheterna i Sverige. :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-05 - 19:49:09

carro: tack vännen

nina
2008-10-05 - 21:26:21

Du är bäst Anna, så duktig och smart och kreativ! Grattis till Lindex! Bra inlägg du skrivit. Jag känner mig så dum. För 2 år sedan fick jag en allvarlig sjukdom som gör att jag ibland inte kan gå normalt, att vissa kroppsdelar inte vill fungera som vanligt och jag riskerar att hamna i rullstol. Ändå fortsätter jag att noja över min viktuppgång som är orsakad av starka mediciner. Och även folk omkring mig påpekar ständigt att jag gått upp så mycket, men jag vet ju redan det, det hjälper inte att se deras blickar o höra deras kommentarer. Det är som att det är viktigare än mina perioder då jag har svårt att gå. Och jag skäms över att jag är tjock och jag skäms över att jag inte ser vad som är viktigast... Kramar till dig.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-05 - 21:38:52

nina: skäms inte. Jag beklagar att du fått denna sjukdom men jag beklagar än mer att folk är så idiotiska mot dig.



Men skäms inte för hur du ser ut. Och skäms inte för att du bryr dig om ditt utseende. Vi lever i en ytlg värld där det är vad som syns som räknas. Klart man blir nojig även om man har värre problem än extrakilon...och kanske kanske kan det vara " bra" att fokusera lite på det med ibland och inte gräva ned sig för att man åkt på en sjukdom .



massor av kramar till dig!!!

Åsna
2008-10-06 - 10:56:07

Vad är egentligen nyttigt? Knappast det Livsmedelsverket tutar i oss i alla fall. Kolla in de här sidorna: id=144" rel="nofollow">http://www.kostdoktorn.se/?pageid=144 tilllchf" rel="nofollow">http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=introduktiontilllchf http://kolhydrater.ifokus.se/

Moa
2008-10-06 - 16:54:18

har du provat ett par baggyjeans?. dem är ju lite större och väldigt bekväma. jag gillar såna jeans mycket mer än stuprör.

Anonym
2008-10-07 - 18:39:42

Jag håller med dig vid denna åsikt alltså..



Jag känner så varenda dag..


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: