GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

" min kamera är kass"

2008-10-30 | 11:43:19 | Foto/Fotografering

Jag är en sådan där som läser de stora bloggarna...bara för att de är stora..och för att någon gång fatta varför de är stora. Och i mina försök att förstå deras storhet spär jag ju på deras besöksstatistik så de fortsätter vara just stora.
Det blir till en "ond cirkel".

Oftast tycker jag att de är ganska så innehållslösa och tråkiga och platta.
Och jag stör mig ofta på de dåliga fotona som visar upp dagens outfits eller senaste inköpen..bilder som dessutom ofta följs av kommentarer som " min kamera är kass"..." gahh jag blir tokig på min kamera".." jag måste köpa ny kamera - vet ni nån som är bra?".

Vart nyss inne på Petras blogg - Shecity. En blogg jag då och då i och för sig  kan finna underhållande och Petra själv verkar vara en crazyhärlig tjej. Men just detta inlägg om kameraköp och kamerakrav är så vanliga hos de stora bloggarna.. " Kameran måste ta bra bilder".
Detta sticker i mina bildögon. Det skär i mitt fotopassionerade hjärta  och det skär i min person som aktivt hållt på med foto sedan 1994.
Det är inte kameran som ska ta bra foton. DET ÄR DU SJÄLV.

Man kan ha den dyraste proffsigaste kameran i världen, men begriper man den inte, förstår man itne hur en kamera funkar blir det inte bra bilder.

..Hmm vi kan översätta det till ett mer modebloggstillgängligt språk:

Du kan ha de dyraste sminkprodukterna i världen -  Dior, Chanel, YSL, men vet du inte hur du sminkar dig snyggt så blir inte heller din make up bra lagd.
Du kan ha de dyraste Manolo Blahniksklackarna, men kan du inte gå i high heels ser det inte bra ut.

Sedan håller jag förvisso med Petra att säljarna på Elgiganten endast vill sälja och inte vet vad de pratar om.
Men, det är ju lite granna upp till dig att veta vad du vill ha för kamera. Är du fotointresserad borde du ha en hum själv om vad du ska ha.
Vet du inte det - gå istället till en renodlad fotobutik där det jobbar experter inom området.
Köp på dig fototidningar och läs recensioner, tips och råd.

Istället för att företag överöser storbloggarna med gratiskläder, skor, smink, galamingel etc tycker jag de borde sponsras med fotokurser och sen kanske en kamera som överensstämmer med deras kameraskills..

Fast skulle de helt plötsligt få en massa kameror gratis..ja det skulle ju i och för sig göra ändå ondare i mitt fotohjärta..



( bild fotad med min lilla kompakta samsung, ingen jättebra bild alls, men det beror på att JAG inte  fick bra fokus, inte hade rätt bländar/slutartidsvärden för att fota utan blixt i de ljusförhållandena på en hotelltoalett med lysrörsljus...vitbalansen är ju också viktig..min kamera - ja den gjorde så gott den kunde med mig bakom ratten.)
Kommentera 53 st

Kommentarer
Mickan
2008-10-30 - 11:57:59

Åh, jag vill också kunna fota som du! Jag kan verkligen inte och jag skyller inte på kameran. Haha! Ha en bra dag! Kramis

Malin
2008-10-30 - 12:05:34

Har aldrig tänkt på detta förut, men du har väldigt rätt.



usch vad dålig jag känner mig nu, fotograf är ju det jag helst vill bli. ;P

Malin
2008-10-30 - 12:06:26

Ps, med ovanstående menar jag att jag faktiskt har skyllt på kameran ibland ;)

Malin
2008-10-30 - 12:09:40

Jag tycker trots allt att det här är en jäkligt schysst bild =)

Emma
2008-10-30 - 12:11:40

Så bra skrivet!

Citty
2008-10-30 - 12:16:54

Svar: TACK! :) Aw va söt du är :) Snaaaart så. Drinkar!

hayley
2008-10-30 - 12:25:55

Precis som du säger. Jag har ju en liten sony cybershot 7,2 mega pixel. Visst det blir inte dom bästa bilderna i dåligt ljus men oj så fina bilder jag tar med den då jag fotar macro (som jag älskar att fotografer!)



Och mina bilder blir skit fina.. Jag skulle gärna vilja ha en systemkamera men inte just nu. Man ska ju överleva efter man köpt kameran med ;) Tycker ochså det är så mega löjligt hur dom alltid skriver sådana kommentarer. Och oftast fotograferar dom sig i smuttsiga speglar.. HAHA!



DU är mega vacker i ditt lockade hår och vackert målade ögon!



//Hayley

donnasandra
2008-10-30 - 12:25:57

Ja visst är det så! Jag känner dock att min kamera är väldigt begränsad, den har dålig färgåtergivning om man jämför med nyare digitalkameror, och jag brukar testa lite olika inställningar. En fotokurs för bloggare hade jag nog behövt :-P

lilian
2008-10-30 - 12:27:15

kan man få gå fotokurs hos dig? :)

emelie
2008-10-30 - 12:29:53

klockrent inlägg anna! så rätt! systemkamerorna säljer som aldrig förr men inte bli kvaliteten på bilderna bättre för det... visst att det är mycket teknik som ligger bakom en bild men utan känsla, budskap och personlighet kommer man inte långt!

linnea
2008-10-30 - 12:35:32

Jag tkr du hade jätte fina kläder på rosabandet galan =D

Emma
2008-10-30 - 12:46:27

Jag håller helt och hållet med dig, kan man inte hantera sin kamera så det blir bra bilder, skit då i att fota!

Karin
2008-10-30 - 12:47:59

så jäkla bra skriver, go anna!

åsa
2008-10-30 - 13:03:35

haha Anna, du är så go. Tack för att skriver en blogg som är rosa - med innehåll! det är du värd en liten guldstjärna för. Och att du vågar och vill klanka ned på alla de "stora" bloggerskorna. Du har så rätt vad gäller kamera och fotograf. Men i den digitala värld vi lever så tycks alla tro att de kan vara fotografer, bara de har en bra kamera. Som du vet gäller ju detta även utanför bloggvärlden. Där företag köper in en kamera och låter personalen fota istället för att anlita en fotograf. Men, du måste ha, enligt mig, framför allt "fotoöga" för att se en bra bild.. sen är tekniken bara något som ska sitta i ryggraden =)

Tack för mig.

Sweetheart
2008-10-30 - 13:05:57

Hihi, minns att du tagit upp det här förrut ;) Måste bara säga att min nuvarande kamera är rätt kass :P Vi får till fina bilder då och då, men jag har då fotat mycket bättre med tidigare kameror jag haft! Men så köpte jag ett, för mig, okänt märke rätt billigt också...

Puss o kram!

Alexandra
2008-10-30 - 13:06:06

Håller med dig. Totalt ! Från början till slut...

Kände mig träffad där med sminket- inte för att jag har dyrt smink (har knappt något) men jag vet inte hur jag ska sminka mig, så det blir liksom inte bra oavsett vilka prodkuter jag använder. Håller mig därför till kajalen. Det tar man i ögonen :P typ.

Elin
2008-10-30 - 13:12:22

det du skriver är så rätt. är det en dålig bild är det ju personen bakom kameran som inte kan riktigt.

autoinställningar är bra, men ibland är bilden då man lägger ned jobb som blir de bästa. och sen kan man ju ha en alltför avancerad kamera också (har en 5år gammal eos 300d) som jag i början lade ned tid på att lära mig och sedan blev det fotosvacka och man står där med bra kamera och dåligt vetande. inte alltid en så bra kombo...

såg dig på tv från rosa bandet galan, du såg väldigt glammig och snygg ut!

Himeko
2008-10-30 - 13:25:28

Ibland är en halvdålig bild ändå helt rätt, du ser jättefin ut. ^_^

Maja
2008-10-30 - 13:35:40

Välsagt! Kram

MARIT -
2008-10-30 - 13:51:46

BRA inlägg !!

Men du som är så duktig o fota, kan du nte ah lite fototips i bloggen, eller vill du inte dela med dig av dina hemlisar.....?? hihi....



Hare bäst !

P.S du var verkligen tokfin i din outfit makeup i inlägget nedan från rosa Bandet.....

Josephine
2008-10-30 - 13:53:37

"Fast skulle de helt plötsligt få en massa kameror gratis..ja det skulle ju i och för sig göra ändå ondare i mitt fotohjärta.."



Hur tänker du där? Missunnsamhet är enligt mig den sämsta egenskapen en människa kan ha. Vad förlorar du på att någon annan får en kamera gratis? Tar de slut? Får du ännu mindre råd till att köpa en kamera? Blir du fattigare för att andra får saker gratis?

Svar: Ingenting. Och nej.



Dessutom; jag tror inte att bloggarna menar att de har tagit en otroligt oestetisk, eller konstnärligt fel, bild när de säger att "kameran tar bara dåliga bilder". De syftar antagligen på låg upplösning, att den inte har några manuella funktioner (såsom inställning av skärpa, slutartider osv - och att den automatiska funktionen inte fungerar bra och därmed ger oskarpa bilder) och därför behöver en ny, mer utvecklad kamera.

Marie
2008-10-30 - 14:11:28

ja, det är lustigt det där.. Jag får ibland beröm för några av mina bilder och fått frågan om vad jag har för kamera.. jag har ju knäppt med min simpla mobilkamera men eftersom jag älskar att ta bilder blir väl nån bra även med den :) fasen vad fin du är i lockarna!!

kram

Lisa
2008-10-30 - 14:19:23

Jävligt ball bild! Nu är det frågestund på dubbelbloggen! Fråga vad du vill! :D

Miss Muffin
2008-10-30 - 14:19:57

ja det är ju lite lamt det där. man blir ju tvungen att lära sig om det ska bli nåt bra av det hela. tänker på exempelvis silverfisken som tog det här fotot med sin iphone: http://metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.4353765 ganska uppenbart har det inte med kameran att göra utan om skicklighet och ett öga för bilder. anna, du får gärna kolla på några bilder jag tog här: http://tougher-than-the-rest.blogspot.com/2008/10/klttra-klttra.html har ju precis börjat lära mig men just de bilderna blev jag lite stolt över faktiskt. kul om du tar en titt!

Therese
2008-10-30 - 14:39:47

Ha, ha klockrent! Har saknat "dig" alltså när du tyckt till :-) Som jag srivit tidigae ger jag inte ycket för "modebloggar" men dig besökar jag för att du är en jäkel på att illustrera, är affärskvinna och en vad det verkar så in i helvete go människa med självdistans! TACK!

Anonym
2008-10-30 - 14:40:03

Hej! Kika gärna in i min blogg :)

Emma
2008-10-30 - 15:05:24

Du har så rätt! Det är alldeles för många som tror att bara för att man har t ex en systemkamera så kan man ta mycket mycket bättre bilder än med sin digitalkamera. Jättebra inlägg, verkligen =) Ha en bra dag.

Emmeline
2008-10-30 - 15:09:18

Fint skrivet.

Anna
2008-10-30 - 15:13:43

Du har så rätt i det du skriver! Det handlar inte om att bara klicka och tro att bilden blir fantastisk, handlar om mycket mer än så.

Linnéa
2008-10-30 - 15:21:08

Haha!! Helt rätt. Vi har en "bra" kamera, men vore det inte för att sambon vore så intresserad skulle jag inte ha en aning om hur man gör för att få till ett kort skapligt!



P.s har din Lindextröja på mig idag, den är grymt snygg!

Josiee
2008-10-30 - 15:21:37

snygging:) jag e då mycket medveten om att jag e en värdelös fotograf..men jag jobbar på det..haha;)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-30 - 15:21:42

Josephine: Konstigt att du verkade ta illa upp av min eventuella missunnsamhet...??



Klart att jag skulle bli avundsjuk om en som knappt vet vad bländare är, som kanske har råd att köpa i stort sett vilken kamera de vill får kameror gratis eftersom foto är en av mina största passioner och jag får spara i flera år för att ha råd att köpa en eller ta den på avbetalning.



Lite avundsjuka kan även vara en drivkraft och det ser jag inte som något negativt alls.

Men på de frågor du ställde och även så snällt svarade åt mig på så håller jag med dig.

Men det var heller inget sådant jag antydde.



Att det skulle göra ondare vara en återsyftning på att det gör ont i hjärtat när jag ser dåliga bilder och folk som inte kan hantera en kamera.



Dessutom nämnde jag ingenting om det estetiska. När jag läser att dessa bloggare klagar över att kameran tar dåliga bilder tror jag helt och fullt att de menar att bilderna blir suddiga och mörka och just dåliga när kör på autoinställning, med fulblixt, inte fått nån skärpa och inte alls övat sig fram med bländarvärden och slutartider och iso-tal .

Och ingen kamera i världen funkar optimalt eller klarar alla fotosituationer på autoinställning.





Dessutom behövs det inga höga megapixeltal alls för att få en bra bloggvänligbild. Upplösningen blir viktig först när man ska skicka en bild till tryck och andra användningsområden.

Malin
2008-10-30 - 15:22:42

Jo, hela min blogg ser jättekonstig ut i Firefox men inte i Explorer. Jag har ingen aning om varför. =/

Jacqueline
2008-10-30 - 15:32:56

många dåliga bilder är ju pga dåligt ljus, ibland vill man göra om badrummet till en studio haha!

jenny
2008-10-30 - 15:39:40

Hihi håller med snyggare med bra kort,du tar ju verkligen snygga kort & är duktig plus så har du en bra blogg..Jag har precis skaffat min idag och det är såå svårt,skulle göra en logga men åhh jag kan det helt enkelt inte,måste försöka få någon till att hjälpa mig :)

sweetie
2008-10-30 - 15:40:10

Gaahh.. bilden på dig var ju supersnygg, vadå dålig bild... :p

sandra
2008-10-30 - 17:23:42

jag tycker inte att det där var en dålig bild, bättre än mina iallafall xD haha.

SANIBO
2008-10-30 - 17:38:34

u looked soo good.

Nadjii
2008-10-30 - 17:46:31

Så sant!

Dead Town Girl
2008-10-30 - 18:11:47

Som vanligt slår du ditt vackra huvud på spiken! De senaste månaderna har man i var och varannan blogg kunnat läsa om dyra systemkameraköp för att bloggaren "ska kunna ta bättre bilder". Men ju mer avancerad kameran är, desto bättre måste man ju själv vara på att förstå alla inställningar för att bilderna ska bli bra.



Har själv känt mig lockad att köpa en dyrare kamera, men kommer inte göra det förrän jag känner att jag har både lust och framför allt TID att "lära känna" en systemkamera. Först då blir det ekonomiskt försvarbart att köpa en, för min del.

e m m a
2008-10-30 - 18:48:18

- visste inte att du va så insatt. kul att se. det har helt och hållet med fotografen att göra, visst, en mobilkamera ger ingen bättre kvalité och kan sällan användas till något seriöst.



ha en fin kväll.

Bim HD
2008-10-30 - 20:05:21

Totalt rätt.

Det är inte kameran det är fel på - användarrelaterat brukar det kallas. Man är stressad kanske... orkar inte med att leta alla inställningar, oavsett kompakt eller system, och när man inte kan använda blixt mot spegel. DÅ blir bilder ibland som de blir... Inte kamerans fel, man borde leta upp en plats med bättre ljus!!! Så de bilderna blir som de blir...

Dock borde jag leka lite mer med systemkameran. Retar mig dock på att det inte är ett VRobjektiv i vår. Testade en jobbarkompis kamera - som min men dock med VR. Hahaha, snacka OM skillnad, suck. Men, kanske därför jag inte känner för att leka mer med den? Nä, det var ju inte jag som bestämde där inte... :P

Men, mobilkameran lämnar dock oftast en hel del övrigt att önska, hihihi...

Må så grankott... kramis skruttisen, du är ändå rätt duktig, hihihi... lovar leka mera med kameran!!! ;)

e m m a
2008-10-30 - 21:13:23

- nej du missförstod nog mig nu.



menade precis som du säger att de är fotografen som är huvuddelen.. det är inte bara att "ta kort"

leopardia
2008-10-30 - 21:24:30

fast jag gillar den här bilden på dig, jag gillar sånna modebilder som är lite grovkorniga och där vitbalansen är satt ur spel... tycker det blir konst...

Nina
2008-10-30 - 21:27:03

Du är super läcker på denna bilden gumman:)!!! P.s det är du annars också;)

Erika
2008-10-30 - 22:00:19

Precis, det är personen bakom kameran som tar bilderna.

Jag lyckas ta en del bra bilder trots att min kamera är så enkel. Så den har tur som har mig bakom sig =)

Eller så har jag tur som får in en fullträff ibland, då jag inte är intresserad av avancerade kameror.

Jag gillar enkelt och lättbegripligt (pensionärsvarning, hoho ;)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-30 - 22:51:23

nina: tack sötnos! kram!

T r e t t i o n i o
2008-10-30 - 22:58:12

åh tack för detta inlägget!

jag håller så mkt med, vet inte hur många ggr jag har sagt "det är inte kameran som gör bilden, det är den som står bakom"... men sedan finns det ju faktiskt rent av skitkameror som är inte riktigt presterar.. men bra skrivet anna.

Emma
2008-10-30 - 23:34:51

Åhh, jag har bara sån otur när det gäller kameror,min förra gick sönder efter att jag tappade den i marken :( Köpte en ny som precis har gått sönder utan anledning så nuär jag kameralös och så har jag inga pengar attköpa en ny för. det tråkiga är att båda gick sönder efter 8-9 månader :(

dessan
2008-10-30 - 23:52:12

Givetvis har du fullständigt rätt.

Men sen finns det ju skitkameror också, som presterar som bajs.

Men det är faktiskt väldigt få.

Kommer ihåg en speciell kamera (som jag dock aldrig haft, men som jag testat lite i butiken) och då var det som ett täcke av dimma på bilden.

Linsen var helt fruktansvärt dålig, det såg ut som du fotat genom en plexiglasruta.

Jättekonstigt.



Men när det gäller kameror generellt så är det faktiskt så att det är fotografen det hänger på.

Släpper du ut ett proffs och en amatör med exakt samma kamera, låt säga en Sony T70 - relativt enkel kamera, så kommer proffset fortfarande kunna ta bilder som är ljusår bättre.



soooo yes, i do agree!

anna
2008-10-31 - 00:09:23

Jag håller med!

Michelle
2008-10-31 - 16:16:52

hahaha You go girl!

veronica
2008-11-07 - 14:15:40

precis just det där har jag hakat upp mig på jag med!

Att folk tror liksom att det är som så att har man en bra kamera så blir det bra bilder. man måste jobba för bilderna..


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: