GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Där har vi ytlighet i dess fulaste form...

2008-10-24 | 21:54:54 | Krönika/Politik/Tankar

Maten uppäten, disken ligger i vasken, rödvinsdroppar är kvar på bordet och det är paus i Idol.
Jag diggade Johan Palm under auditiontiden och kanske de två första finalerna, men sen våldtog han vackra Beautful Ones förra veckan och sen dess..näe.
Lars såg ut som Björn Kjellmans "Pelle Svanslös" men Anna såg för en gångs skull ut som sin ålder och gjorde ett riktigt bra framträdande.
Jag har inte haft någon riktig favorit än, men jag har varit lite småförtjust sen starten...och ikväll blev det äkta kärlek: Rockern Robin E - Oh Yeah!

Vidare funderar jag på det jag och min vän Martina diskuterade när vi spatserade i Vita Bergen i Stockholm i tisdags - innan min fikadejt med fina Karin Olofsson, som jag nu ser funderar lite granna på samma sak...Det här med ålder.
Vi kan ta min favvis Robin E som exempel..Han är 21 år. Jag tycker att han ser ut som 30.
Han känns som 30.
Jag är 27 år om några veckor..
Det känns helt weird att jag skulle kunna vara storasyster till honom.
Jag tycker att jag ser yngre ut..
Och om Karin känner sig gammal, nyss fyllda 22...hur gammal är då inte jag i denna bloggosfär...Jag menar Bloggkommentatorerna kallas ofta för medelålders och de är bara året äldre än mig.

Vidare diskuterade jag och Karin kring det här med ytlighet i bloggvärlden.
Man kan skriva om världsvält, sjukdomar, politik och våld och få noll kommentarer men om man ber folk skriva hiss eller diss angående en Topshopkjol så kan man få 100 kommentarer på en kvart.
Konstigt.
Samtdigt skall nu Blondinbella göra en comeback med en mindre ytlig blogg, mer inriktad på politik än latte.
Även om jag gärna diskuterar politik över en latte så tror jag också att det behövs en gnutta ytlighet i en blogg, i alla fall för ens egna skull. Jag tror det är för farligt i dagens läge att vara för självutlämnande . Därför kan ytlighet lämna plats för en stor portion integritet.

Men vad sådana här inlägg hos StinaLee tjänar för syfte, det övergår mitt förstånd.
Man kan ju hoppas att det ligger någon dold undermening i att StinaLee - bloggerskan som ofta kallar sig för naturlig och vill att alla ska vara nöjda med sig själva, egentligen vill påvisa att kvinnor är vackra med slapp hud och celluliter...Eller att det är ett socialt experiment där Stina vill bevisa att andra är ytliga och elaka, men att hon ju själv inte skrivit nåt elakt utan "bara lade upp en bild"..
Men tyvärr känns det hela som ett inlägg där merparten skall skriva "usch" , "tvi", " fy fan vad fult" och där det besannas att skadeglädje är den enda sanna glädjen....
Där har vi ytlighet i dess fulaste form...

Kommentera 49 st

Kommentarer
sofie
2008-10-24 - 22:07:56

ang stina-lee´s inlägg...perfekt inlägg för att ragga fjortisinlägg...alltså få fler besökare...så fult...så pinsamt....tycker jag iaf...trevlig helg!! :D

Sanna
2008-10-24 - 22:11:30

jävligt tankevärda ord....

julie
2008-10-24 - 22:11:49

Du gammal!? OH Ne, det är bara vi som är lite unga ;)

Lottis
2008-10-24 - 22:11:53

Vad ska jag säga då... som är 31... jag får väl kalla mig "bloggmormor" snart då... ;-)

Tess
2008-10-24 - 22:11:59

Jag använder min blogg för att släppa ur mig min ytlighet, i verkligheten är jag mest..normal tror jag.

Matilda
2008-10-24 - 22:28:22

sjuk dubbelmoral stina sysslar med, om jag får vara ärlig. varför ens lägga ut en bild på ett ass som tillhör en kändis? den typen av bloggande kan jag inte stödja. never. aldrig.

Karin
2008-10-24 - 22:29:04

åh bra inlägg:) kul med lite "support" på det jag skrivit! hoppas du har en toppenmysig kväll, det har jag:) kramar

Tina
2008-10-24 - 22:33:20

Mycket intressanta tankar du har, så här en fredagskväll.

Alexandra
2008-10-24 - 22:40:46

... sagt av bloggerksan i renaste form :P

Haft en bra dag ?

Tess
2008-10-24 - 22:46:51

Tack. jag blev verkligen jätteglad. Du är rar och jag vill verkligen träffa dig igen och kanske få prata lite mer med dig.

Miss Muffin
2008-10-24 - 22:50:16

Bra inlägg det här! Instämmer helt i det vansinniga i att lägga ut den typen av bilder. Naturligtvis ligger det en värdering i det - det finns ju självklart en anledning till att just den bilden valts ut. Det är så sjukligt tröttsamt med tjejer som helt självmant medverkar till större fokus på hur kroppar "bör" eller inte bör se ut - för det är exakt det ett sådant inlägg leder till. Ha en fortsatt riktigt fin kväll!

Carro
2008-10-24 - 22:57:37

Du sätter ord på mina tankar hela tiden.

Eller sätter ord på tankar man borde ha.

Eller sätter ord på mina ord.

Åh så flummigt.



Karin
2008-10-24 - 22:58:04

en lättsam som heter "min brors flickvän" haha eller ja, den ser iaf lättsam ut.. + en andravärldskriget-film.. men vad tusan hette den, återkommer om det:) ny iaf... men spar båda tills imorgon eller söndag.. nu ska jag plöja fler Lost säsong 2.. såå spännande nu:) vad kollar ni på?

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-24 - 22:58:18

carro: jag gillar flummighet ;)

Angel
2008-10-24 - 23:12:25

haha,du är bäst.

Neah
2008-10-24 - 23:20:41

Haha, right on!

josen
2008-10-25 - 00:13:26

jag är så sjukt trött på att att ytlighet har kommit att bli en definition av att man endast bryr sig om sitt utseende.



jag är jävligt ytlig. jag dömer alla människor och värst av allt dessa "modebloggare". skillnaden är kanske att jag dömer ut folk pga deras låga intelligens, dåliga smak, ointressanta liv osv medan andra dömer ut folk pga andra saker, som "hon är så ful" eller liknande. men varför skulle de ena vara bättre än det andra?

Tyskungen
2008-10-25 - 00:35:11

Hej,



Jag vet inte om du läser min blogg. Men jag vill tipsa dig om den. Jag trillar ju in här lite emellanåt. Jag håller på att recensera flera av de bloggarna som du skriver om. JAg tror att du skulle gilla de recensionerna. Faktiskt!



Kolla:



http://beiersdorfbloggen.blogspot.com



Hils,



Klaus

JOANNA
2008-10-25 - 00:36:10

sv: hehe ok! du måsste bara tessta jätte gott! sov gott sötnos!



JOANNA

SANIBO
2008-10-25 - 00:48:51

good text.

kan ju inte göra annat än att hålla med lite.

Sweetheart
2008-10-25 - 01:10:00

Det jag är ute efter när jag läser bloggar är främst bilder, och när det gäller mode är det ju ofta ytliga sådana...

Men är det en blogg där jag alltid läser de långa raderna av text och djupa, fundersamma inläggen så är det hos dig!



Önskar dig en underbar helg sötaste, hoppas solen skiner på dig!

Kramar

nnatali
2008-10-25 - 01:16:38

Du är så jävla grym! :D

Jag har tänkt på det så många gånger, som när någon inte hade något bättre för sig än att klaga på dig, vilken "smäll" hon fick tillbaka ;p

Haha bra gjort tycker jag, för du är bra precis som du är, eller bra? Du är så sjukt jävla bäst!

Egen företagare och allt, älskar din kollektion!

Nu väntar man bara på att få lite pengar sen minsann ska jag köpa något linne av dig, mitt första plagg som är av dig också.

Kommer säkerligen bli flera ;p.

Ha en jätte bra helg och ta hand om dig.

Kram :)



queenpeach
2008-10-25 - 07:43:14

läste också det där inlägget och chockerdaes över hur illa det var!Kolla gärna in i min blogg och webshop :D

Jenny
2008-10-25 - 07:43:15

Bra inlägg. Jag är dock inte förvånad över ett sånt inlägg hos Stina. Hon skriver/visar bilder på kändisar rätt ofta och pratar mkt om "ytligheter", så varför inte kombinera?

Att se att kändisarna inte är helt perfekta de heller är nog sunt ibland. (även om det nog inte är så kul för de själva).

Dead Town Girl
2008-10-25 - 08:46:49

HELA 27 år? Äsch, du är bara barnet Anna! Moderliga hälsningar från en gravt ålderskrisande 32-åring. ;-)

HannahSthlm
2008-10-25 - 08:49:22

Godmorgon!

Klokt och intressant inlägg.

Håller med om att det är ytligheter som drar till sig läsare och kommentarer.

Men..jag tror ändå det är viktigt att slänga in lite djupare inlägg ibland utan att vara för självutlämnade såklart,man får inte "förlora sig själv" bland alla ytligheter..om du förstår hur jag menar!



Hi hi..inte är du gammal? Vad är inte jag då? Pensionerad? Ha ha:)!

Ålder är dock knepigt som du skriver.

Jag tycker också Robin ser mer ut som 30 än 21.

Hans personlighet verkar mognare än 21 också.

Vissa dagar känner jag mig som min ålder men ibland får jag visa leg. på systemet även med mina barn i släptåg..hmm..kanske är man inte äldre än man känner sig?:)

Önskar dig en fin lördag sötis!

Malin
2008-10-25 - 08:55:31

Jättebra skrivet.. Och jag tror nog som du att det kanske behövs en gnutta ytlighet i det man skriver, men det får inte gå till överdrift! Kram

Ida Björck
2008-10-25 - 09:57:02

svar: har du inte? men då måste du ta och göra det tycker ja :)

Helena
2008-10-25 - 09:57:33

Jag har sällan många kommentarer i min blogg, men alltid brukar det vara någon per dag. Jag skriver aldrig om mode utan bara om min vardag vilket inte lockar många. Men jag skriver för min egen skull så det spelar ingen roll. Men de sista dagarna har jag haft två allvarliga inlägg och då blev det ingen kommentar alls. Det var visst alldeles för jobbigt att besvara så jag håller med om att ytlighet lockar fler kommentarer, så är det bara. Men din blogg är då ett undantag, för här kommenterar man ofta och jag tycker absolut INTE att din blogg är ytlig! Kram på dig och hoppas du får en trevlig lördag!

/Helena

jenny
2008-10-25 - 10:23:32

godmorgon =) allt bra?

Hayley
2008-10-25 - 10:47:30

Otroligt bra skriver!!!

Det här med kommentarer är ju ganska skevt tycker jag.. Iofs får jag inte vidare mycket kommentarer i min blogg, bara "läs min blogg" eller "kolla in min tävling" :P ...



Känns inte som att folk inte riktigt tar intresse för det man skriver om det inte handlar om Fashion, dagens outfit osv.. Plus jag är ju trotts allt en liten blogg ;) ...



Kram!

Lisa Walker
2008-10-25 - 10:50:38

Det var precis vad jäg tänkte när jag såg det inlägget! Hon är ju ingen favorit hos mej men hon har en dummelmoral som förbryllar alltså och sedan klagar hon på andras dubbelmoral (!?)



Din blogg äremot gillar jag skarpt! Fast det visste du nog redan :)

Linda
2008-10-25 - 11:40:16

Jag oooorkar inte! 90% av alla tonårstjejer och vuxna kvinnor har celluliter. En del har mer är andra, en del är lyckligt lottade att ha mindre. Det är naturligt. Det är inte kul men det är sant.



Tramsinlägg av S-L, för jag tror inte det var att visa "se, även de kända och tjusiga har det".



Sen kan man fråga vad som är så jäkla äckligt med celluliter när smilgropar i kinderna anses avundsv'rt av många? hahaa..



michaela
2008-10-25 - 11:45:32

haha, go bild ^^

Dress Like a Princess
2008-10-25 - 11:46:20

Du skriver så sjukt bra Anna! Du är grym

' Jessica
2008-10-25 - 12:03:03

om jag får säga vad jag tycker så är såna här inlägg mycket roligare att läsa än ett "topshop-kjols inlägg".

Lilla Fröken
2008-10-25 - 12:47:46

Min tanke angående det där med att exempelvis du som anses vara lite av en "modebloggerska" får mer kommentarer över en kjol än om ett mer tänkvärt inlägg är kanske för att folk har satt in dig i facket som "mode-/foto-illustrations-blogg"?



De som vill läsa en politisk blogg har en hel drös sådana att välja bland. Detta är ofta folk som arbetar med sådana frågor som bloggar om det. Skulle de visa upp "dagens outfit" hur många kommentarer tror du det inlägget skulle generera i bland den bloggarens läsare som förväntar sig politiska inlägg först och främst? Förstår du lite min tankegång Anna? Att det förväntas att man ska mötas av en viss sorts inlägg i en viss sorts blogg för att man "är van vid det". Jag tror att Blondinbella kommer tappa många av hennes läsare av denna anledning. De som vill läsa om mode kommer vända sig till andra bloggar. Men samtidigt tror jag att hon kommer vinna nya läsare. De som vill läsa mer av hennes tankegångar om samhället. Sedan är ju inget svart eller vitt heller. Man kan välja ett par kakor ur kakfatet istället för enbart den gräddiga tårtbiten, för att ta en liknelse.

Jag håller med dig om att jag föredrar variation i en blogg. Enbart ytligheter tilltalar inte mig utan jag är en sån som brukar läsa de långa inläggen om det känns som att det engagerar mig.



ha en fin dag anna! Kram

Lilla Fröken
2008-10-25 - 12:57:36

Ja jag tror också som du säger att folk "läser bloggar som tidsfördriv och nöje och vill slippa ifrån livets allvarligheter".



Tänk dig att man har haft en lång arbetsdag eller dag i skolan. Eller att man nyss sett ett hemskt nyhetsinslag på TV. Att då läsa ett relativt ytligt blogginlägg kan ju rensa tankarna. Sedan tycker jag det är synd om folk i överlag tenderar att fly från verkligheten ständigt. Ibland måste man kanske göra det för att klara av det. Men samtidigt tror jag man hellre ska vända sig till "verkligheten" ibland istället för till ytligheterna. Tänka till lite varför nåt som är fel är fel...och vad kan man själv göra åt det för att bidra till nåt bättre....

emelie
2008-10-25 - 13:13:39

bra inlägg. jag diskuterade det här med ytlighet i bloggar med kajsa (aenigma) och julia (prick) över en fika för ett tag sedan. och det är ju exakt som du och karin skriver. kommentarerna strömmar in när det handlar om ytligheter och står på noll när man har ansträngt sig och skrivit om något seriöst som egentligen borde engagera folk. men icke. hm, intressant hur bloggvärlden har utvecklats. hade jag fortfarande läst mkv hade jag ju haft ett bra ämne till migg exjobb iaf... :)

Er
2008-10-25 - 14:21:55

mıtt ı all stress och hemskheter behöver man ıbland en ytlıg plats

Bim HD
2008-10-25 - 15:13:19

ler

Ja, och pga detta är det jag bara - älskar dig ;)

Mitt i prick som vanligt. Hm, oavsett HUR mycket man bloggar så får man inte en aningens ens av alla kommentarer som de där "unga" (15-20?) får i sina om en kjol som 2500 andra redan har bloggat om... Inte avis på det - och tänker INTE börja på samma sätt, för gammal för det? ;) Men, åldern borde, eller har väl inget med bloggandets innehåll att göra? För man kan vara allt från 15-75 med barn, gilla mode och hela köret, eller? Sedan är det väl om läsarna hittar dig då också... kanske?

Flummighet är ibland ett måste för att försöka stå ut... och lämna ut sig? Hm, inom rimliga gränser!!! ;)

Må så grankott.. kramis skruttisen!!! och jag åker till ålderdomshemmet nu jag då... ehhh, finns det några kvar förresten - nerlagda?

Ellinor
2008-10-25 - 15:41:15

Nu fick du till det sådär igen, ett bra skrivet inlägg och en snygg anna på bild.



Men jag kan också känna mig "gammal", speciellt i bloggvärlden när jag på en dag bara fått kommentarer från tjejer mellan 14 och 17. Men det är ju kul om man kan ge yngre tjejer lite tips om hur man gör i livet, för det är ju så komplext.



Jag får exempelvis jätte mycket ut av att läsa dina blogg. En tjej som verkligen kämpar för det hon vill ha och lyckas! Helt fantastiskt! Sedan om hon är 21 eller 27 är nog inte så viktigt. Det viktiga är att DU är inspirerande!

Dragana
2008-10-25 - 15:47:39

Alla är ytliga till en viss del! Så är det bara och det väl lättare att engagera sig i små saker än att försöka lösa världssvält, men det ursäktar absolut inte ytligheten.

Lite är nyttigt, men när är det för mkt? Hmmm. Det är väl på sätt och vis individuellt. Men visst är blogg världen riktigt ytlig! Och vad det gäller Stina-Lees inlägg, på tok för ytlig. Hon motsäger sig själv hela tiden och mår väl bättre med sig själv genom att klanka ner på andra.

josen
2008-10-25 - 16:25:01

Hehe, nu menade jag inte att det var just du som efinierar ytligt på det viset.



Det jag ville komma till (även om jag kanske svamlade lite) var att de flesta verkar anse att antingen tycker man om kläder och då är man ytlig, eller så tycker man inte om kläder och då är man per definition inte ytlig. Ett sådant tankesätt är så fånigt och du har absolut en poäng med ditt inlägg (vilket känns skönt eftersom rätt många unga människor läser din blogg och de då kan få lite "vettiga" influenser istället för bara en massa skitsnack om kändisar och kläder).

sara
2008-10-25 - 17:34:16

Håller med dig. Många verkar inte ens läsa det man skriver utan kommenterar bara bilden...

Lite ytligheter blandat med "riktiga saker", det är en bäst mix tycker jag.

Tråkigt iaf när man knåpat ihop nåt bra o får ingen respons!

Cecilia
2008-10-25 - 20:17:26

Bra skrivet!

lejla
2008-10-26 - 13:18:48

anna, jag har sagt det många gånger och jag säger det igen; du äger! du skriver så förbannat grymt och det var synd och skam att du inte blev årets blogg.

ha det bäst!

hanna
2008-10-26 - 14:35:29

du ahr så rätt i allt du skriver! jag är på språng så jag hinner tyvärr inte skriva mer! ha en bra söndag!

Anna
2008-10-27 - 11:06:10

Ja du har rätt.. fan. låt snällheten börja nu!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: