GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

en dyster dag i Tidaholms historia...

2008-11-06 | 16:56:36 | Krönika/Politik/Tankar

..men det finns ju mycket värre problem än att det görs en andra SATCmovie..

Till exempel varsel och arbetslöshet.
Tidaholm, den stad jag är född i och bott i under alla mina snart 27 år, utom ett avstickarår uppe i huvudstaden, är en industristad.
Det finns en film på muséet med Sven Wolter som speaker där han allvarligt deklarerar "Tidaholm, staden industrialismen byggde",

Vi blev en stad år 1910. Under 1800talets senare hälft startade Baron von Essen upp tändsticksfabriken Vulcan här ( döpt efter en av hans hästar), han bodde på Hellidens slott som idag är en underbar konstnärlig folkhögskola och Vulcan var en gång i tiden världens främsta tändstickfabrik. Idag heter det Swedish Match och fabriken tillverkar fortfarande tändstickor.
I Tidaholm ligger även tillverkningen av Marbodalkök samt att vi har ett av landets största fängelser.
Här i staden ligger också IAC..tidigare Lear Corporation, tidigare Borrealis, tidigare Statoil, tidigare Nobel, tidigare Bofors..tidigare Bruket. Tillverkning av Tidaholmsbilar i början av 1900talet och sedan en lång tid tillbaka tillverkare av instrumentpaneler till Volvo och SAAB.
Min pappa har jobbat där sedan sjuttiotalet.
Idag fick han och övriga ansvariga meddela alla 250 anställda där att fabriken skall läggas ned.
" Det känns skit" sa pappa förut när jag ringde honom för att fråga hur det kändes...

Och det känner jag också..Jag tror hela Tidaholm kommer att känna så en lång tid framöver..
Det känns extra mycket skit att höra sin pappa så ledsen.



Och det är ju inte bara i Tidaholm det händer.
Det varslas överallt hela tiden just nu samtidigt som det bara blir allt hårdare regler för arbetslösa.
Med en regering som för en politik och människosyn att jobbar du inte är du ingenting värd..

Men finns inte jobben så finns dom inte.
Men folk måste ändå ha en rätt att leva.
Människor kan inte förlora både jobb och sitt värde...eller värdighet..
(vykort jag layoutade våren 2007)

...ja en lite grå annourlunda verklighetstext i denna annars halvytliga rosa blogg..
Kommentera 29 st

Kommentarer
Jennie
2008-11-06 - 17:03:02

aw, tack anna, glad ja blir :)

Emma
2008-11-06 - 17:03:28

Det är så trist när det händer, känns som att Umeå är på samma spår. Volvo varslar här 250 arbetare i en stad där redan arbetslösheten är stor!

Fia
2008-11-06 - 17:04:20

Usch! Vet precis hur det är. För två år sedan fick Mamma och Pappa reda på att deras fabrik (scania), som dom jobbade på skulle lägga ner i våran lilla stad Falun. Den lägger ner nu i årsskiftet och Mamma och Pappa är i stort sett arbetslösa, mitt i en lågkonjuktur. Kul! Hoppas det går bra för din Pappa i alla fall! Ha en trevlig kväll! Kram

Tina - art & clothes
2008-11-06 - 17:11:40

Verligen hemskt det som händer i varendaste stad...vågar knappt öppna tidningarna längre.



varsel varsel varsel



Fan!

alexandra
2008-11-06 - 17:16:29

Lear Corporation lades ner här i bengtsfors 1999 och 860 pers blev arbetslösa. de bor ca 5000 pers i bengtsfors (10 000 i kommunen tror jag) så de drabbade oss ganska hårt. så går de när sthlm vill avveckla landsbygden ..

donnasandra
2008-11-06 - 17:17:05

Jag visst är det vidrigt, tycker att det är hemskt synd att alla som jobbar där ska få uppleva det...Tyvärr vet jag dessutom hur det känns, Katrineholm där jag är född och uppväxt var med om samma sak för några år sedan. Båda mina föräldrar skulle ha blivit arbetslösa, trots att de arbetade på olika fabriker. Tre fabriker la av samtidigt där. Vi hade lite tur att Scanias arbetare fick möjlighet att pendla till Södertälje iaf. Ge din pappa många styrkekramar, jag hoppas verkligen att allt kommer att lösa sig för honom!!!

madde
2008-11-06 - 17:19:12

kanske hört om den enorma varslen här i göteborg på bl.a volvopersonvagnar?

yiipiie....inte.



först ska man straffas me o bli av me jobbet o sen ska man straffas me o få sin inkomst sänkt me 50% o sen ska man straffas me att man blir av me YTTERLIGARE % på akassan efter x antal dagar...



lycklig, ja e så lycklig.



får fan kämpa för att inte käka lyckopiller.

Angel
2008-11-06 - 17:25:00

Det där med varsel harm na inte undgått att läsa om då d både hänt i min hemstad och i här i Gbg så,tyvärr.

Anonym
2008-11-06 - 17:26:04

Det är så sorgligt och fruktansvärt när något sker,byggder dör ju ut på grund av bristande arbetstillfällen. Fy!

Karin
2008-11-06 - 17:27:34

Ja det är tråkigt, men det verkar vara likadant överallt. Hoppas det ordnar sig för din pappa.



Svar: Alla uppfattar ju situationer olika. Kanske har du rätt. Kanske är det mer utbrett än jag tror och kanske är det mindre utbrett än vad du tror. Jag försöker tänka om jag blivit nedlåtande behandlad så jag vill kalla det diskriminering och jag kan bara komma på ett enda tillfälle. Men han fick det inte lätt ska jag säga. Det var EN gubbe som försökte sig på två kvinnor med “lilla gumman” metoden. Ha ha ha stackars sate Men eftersom alla snackar om diskriminering så mycket så måste det ju finnas i större grad än jag vill erkänna/än jag upptäcker. Jag kanske är för blåögd… eller så har jag haft tur.

Karolina
2008-11-06 - 17:27:38

En av orsakerna till varfor jag alltid ville lamna Sverige.. Arbetslosheten. Jag hade ett jatte bra jobb hemma i Sthlm, men det tog ett bra tag tills jag fick det. och det e sant,man behandlas som sk*t om man ar arbetslos. Det tog mig 2 veckor att skaffa jobb har i England. Medans jag hemma i Sverige brukade ga utan jobb i manader. konstigt att unga manniskor lider av depression :/

Anonym
2008-11-06 - 17:30:34

Ja,det är enbart tragiskt och mediekåteri...

Karin
2008-11-06 - 17:35:42

Ha ha det här var ett nytt sätt att chatta på, man hinner ju knappt trycka på skicka kommentar så får man ett svar :)

Nej du har rätt såklart! Debatten skulle inte finnas om inte problemet fanns. Så självklart finns det och kanske är den inte så överdriven som jag ibland tycker?



Ha en skön kväll!

Karolina
2008-11-06 - 17:45:47

Just nu jobbar jag for Toyota :) kundservice.

Det e trist att se sa manga unga manniskor i var alder som inte far nagon hjalp med att fa ett jobb.

Arbestformedlingen ar ett skamt. har borta finns det "agencies" pa varje horn. o dom hjalper folk hela tiden.

suck jag hoppas verkligen situationen i Sverige forandras en vacker dag. endast da kan jag tanka mig att flytta tillbaka :/

Karin
2008-11-06 - 18:06:54

Mitt svar blev ett helt inlägg http://sakerochting.se/?p=1875

Dead Town Girl
2008-11-06 - 18:11:10

Fy vad tråkigt... Men tyvärr står varslen som spön i backen just nu. På min arbetsplats kommer ett antal personer att sägas upp inom kort. Även om min avdelning inte ligger i farozonen, så är jag provanställd och hänger lite löst på så sätt. Har själv varit arbetslös både korta och långa perioder och det är en obehaglig känsla man får av att inte vara värd ett ruttet öre. Och av samhället kan man inte vänta sig någon hjälp, direkt. Hoppas att din Pappa håller modet uppe ändå!

Helena
2008-11-06 - 18:15:59

Jag blir alldeles knäpp nu, ska det göras en till Sex and the cit film. Jag frågar liksom hellre dig´än att jag söker vidare på webben efter svar. Du är liksom den allsmäktige när det gäller den serien. Jag har precis lyckats se filmen (precis dessutom bloggat om den) och jag vill inte ha en uppföljare. Just nu önskar jag att jag sett hela serien, istället för filmen.

/Helena

Ida
2008-11-06 - 18:20:15

Tänkte bara tacka för det blåtextade Today I'm wearing this-linnet jag fick med posten igår. Det är megasnyggt! Och snälla, tryck upp fler attitude-tishor, de var ju fett snygga! :-)

Helena
2008-11-06 - 18:22:02

Jag ser nu på min tidigare kommentar att jag blev så irriterad över nyheten att jag tröck in en ´ där det inte skulle finnas en......... Vad snabbt du svarade mig förresten, jag blev glad igen en stund tills jag läste om "3 sammanlagt"

/Helena

Karin
2008-11-06 - 18:22:17

Svar: det behövde du inte klargöra. jag har inte tolkat det så, bara tolkat det som att du gillar att diskutera, något som jag kanske inte är så bra på... i alla fall inte det här ämnet.

och vilken tur att jag inte skrev vad jag tänkte om rösträtten om du haft sådana ambitioner :)

Åsa
2008-11-06 - 19:04:54

Jag fick samtal om detta förut.. Det är ju hur trist som helst... Det är ju massa folk man känner som blir arbetslösa =(

anna
2008-11-06 - 19:24:40

Jobbigt. A-kassan är ju dessutom inte att lita på överhuvudtaget, och don't get me started on arbetsförnedringen...



Ang magen som du frågade om så har jag en kronisk tarmsjukdom, bara det att jag är inne i en sämre period, måste kanske byta medicin eller nåt.

' Jessica
2008-11-06 - 19:56:44

IAC finns här i denna lilla håla jag bor i också och om den lägs ner här kan man nästan säga att man lägger ner hela det här samhället. Det är ju liksom det man gör här.. man går till fabriken och jobbar. vad ska alla som blir utan jobb göra då? det finns ju inga jobb här. noll jobb.

Lene-Therese
2008-11-06 - 20:50:36

det är värst när det händer någon nära en... :(

Erika
2008-11-06 - 21:44:04

Nej, så tråkigt att höra =/.

Det skär i hjärtat när ens föräldrar är ledsna.



Känns som om det är väldigt skakiga tider nu. Här ska det också varslas på en industri där min systers man jobbar. Det är inget roligt alls.



Kramar!

Josefin
2008-11-07 - 16:16:45

Bland det värsta som finns är att höra sina föräldrar ledsen. Det är inte så lätt att hitta nya jobb idag heller. Här i stan har många blivit varslade från sina jobb, det ser inte så ljust ut. Visst, det finns några jobb att söka men talet på de som är varslade är så mycket högre. Jag hoppas att det vänder snart, så många blir lidande.

Anna Phe
2008-11-08 - 00:27:41

Läste igenom inlägget, hemskt för din pappa, lider med honom och jag tror mig veta hur det käns, faktiskt :(



Jag har själv varit arbetslös innan jag valde att bli student igen, jag känner igen vartenda ord den där värdelösa synen på andra, nervärderingen och hur fan kan man piska på människor mot ett mål som inte finns, är det inte dubbelmoral ? Se till att skaffa ett jobb, men det finns ju för fan varken bra stöd, jobb eller utbildningar som välkomnar vem som helst utan att man måste har 2.0 i allat för att komma in, alla är inte lika duktiga, alla har inte möjlighet att få jobb, och alla har destor svårare när man endast blir nedtryckt på vägen istället för att bli motiverad. Jag är glad att jag själv fann min motivation och styrka på annat håll, annars vet jag inte hur det hade gått.



Jag fick höra något jag tycker är jäkligt sant, det är att ingen vill utföra någon man blir tvingad och pressad till. Man vill uföra det man själv finner motivation till genom förklaringar, en bättre syn på saker, stöd från andra människor, förstålse, ja att man håller ihop och själv ger varandra insynen till att ta för av lärdomen vi ger varandra och därefter finna valen och motiveringen till våra handlingar, hur ska det gå till om man endast kräver och tar ifrån, ingen förklaring, inget att ta på, inget bra stöd, ingen förståelse, inget som motiverar och berättar varför man bör komma tills insikt och finna sina egan beslut mot målen. Ja målen inom arbetslivet finns ju inte enns, det har försvunnit en massa jobb, inte heller stödet, klart som fan att folk går under till slut, för att överleva måste man vara en fighter, livet är hårt idag :/

Anonym
2009-02-25 - 09:29:18

Har jag hamnat på Röda brigadernas hemsida??! Se för fan till att ta er i kragen och lämna raggarhålan. Det finns jobb för alla som vill ha.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-25 - 10:46:46

anonym: nej rosa brigaden..ser du väl..det är ju jätterosa här inne


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: