GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

...men det är märkligt ändå..det där med trender...

2008-02-05 | 23:42:15 | Krönika/Politik/Tankar

Som jag nämnde i denna "krönika" från den 5 januari - alltså för exakt en månad sedan så har den konstnärliga ådran fullkomligt exploderat det senaste i bloggvärlden.. Överallt illustreras det eller diskuteras vilket nästa systemkameraköp som står på tur.
Det har nu blivit lika viktigt att i sin bloggpresentation , om inte viktigare, att tala om vilken sorts kamera man fotograferar sina bilder med i bloggen än vem man är som bloggar. Varför är det så viktigt?
För det kvittar väl egentligen om det står att man fotar med sin Nikon D40X eller sin Canon Eos 350D eller sin mobil. Huvudsaken är väl själva bilden i sig? Bilden blir ju inte bättre beroende på vilken kamera den fotad med.

"åh vilken snygg landskapsbild...vilken kamera har du fotat med?"
"öhh ehh med min 5 år gamla sony..4 mp.."
" jaha..ja den kunde ju helt klart varit bättre..."

Fast den nya trenden, som bara verkar bli större och större verkar vara tecknandet och illustrerandet..och det främst att teckna av modeikoner och stora bloggerskor och så ska man gissa vem det är som har avbildats..
Photoshop verkar nu vara lika hett som jordgubbshalsbanden och Illustrator verkar vara de där nya populära bambooörhängena.

146310-4343

(ja..det är väl jag som gjort denna bild..)

Jag tycker verkligen att det är kul att folk uppmuntrar och underhåller konsten och sysselsätter sig med det istället för att överkonsumera eller banta eller göra masskopierade kollage med det sernate från Asos..

...men det är märkligt ändå..det där med trender...
Kommentera 13 st

Kommentarer
Pernilla
2008-02-05 - 23:48:25

Hmm jag tror att det är en gräddtårta och en köttbulle! Typ...

Du träffade mitt i prick där :)

God natt när du bestämmer dig för att sova!

Kram

Ellinor
2008-02-05 - 23:48:26

hahaha....

"Photoshop verkar nu vara lika hett som jordgubbshalsbanden och Illustrator verkar vara de där nya populära bambooörhängena"

Bra absolut på denna kväll! Stänger fabriken!
God natt!

Ellinor
2008-02-05 - 23:58:27

Nu har jag också börja illustrera! Kolla min blogg - nununu!

HKH Hertiginnan Anne af Uppsala
2008-02-06 - 00:04:23

oh va gott

Elin [ n e v n a r i e n ]
2008-02-06 - 00:10:23

Ja...... Det är inte bara kläder som går in och ut.... Det är helt chockerande vad folk börjat rita åt höger och vänster...
.
Och jag vet vad jag
tycker om modebloggare... Skulle vara synd om det blev detsamma i våran illustrerade värld :(

Ellinor
2008-02-06 - 00:15:48

kanske borde bli illustratör på heltid.. ;)

leopardia
2008-02-06 - 00:17:58

jag känner lite så eftersom jag försöker hitta nåt illustrationsprogram, att jag är tråkig som gör det alla andra gör och jag vill inte härmas, så jag håller med och därför drar jag mig för det... och jag vet att du inte menar så, att folk ska ge fan i att rita och teckna, haha...
kamera däremot, jag har ju haft en vanlig systemkamera och det är nog mest därför jag vill ha en digital nu, är nog lite uppväxt så, att det är mer på riktigt då, men jag är nöjd med min kompaktkamera s5 eller vad den heter.. puss på dig!

donnasandra
2008-02-06 - 00:22:35

hehe ja du har rätt i det där med att det är lite märkligt med trender som kommer och går. Natti! Kramar

Elin [ n e v n a r i e n ]
2008-02-06 - 01:24:56

Jo... det är ju bara det att ingen minns den första modebloggerskan... Eller jag minns iaf inte... Det unika som den eller de hade har liksom smält ut till en enda stor röra av "detta är innehållet i en regelrätt modeblogg". Så tänk om din och min blogg - och alla andra duktiga, kreativa tjejers (och killars) bloggar bara flöt ut och blev något som varit... som ingen minns.. mer än att våra bilder och idéer blev föremål för en helt ny typ av blogg.. Med egna regler... precis som modebloggen.
Bläh.
Det är Nevnariens tur att vara lite bitter...
.
:P

Elin [ n e v n a r i e n ]
2008-02-06 - 01:25:48

Gölmde säga tack... Du får mig alltid att dra på smilbanden och komma på lite bättre humör - tack för att du finns, sötnöt :)

Rosie
2008-02-06 - 02:52:22

det såklart bilden kan bli bättre om man har en bättre kamera....

Mia
2008-02-06 - 09:07:40

Haha, va roligt! Du fångar in mig i ett hörn :) Men va roligt, jag har inte tänkt på det så! Antagligen är jag väl lite för ny i gamet för att se hur det fungerar men nu när du säger det så stämmer det himla väl. Jag trodde ändå jag var lite unik ;) Så sjukt, jag har faktiskt gått och funderat på att köpa en digital systemkamera också, haha. Det här bloggandet påverkar nog en mer än vad man tror.. Men en sak är säker: man kan inte påstå annat än att det är i spåren av dig de flesta går. Puss o kram! Ha en bra dag!

Nisse
2008-02-06 - 14:55:20

Du är så smart. Jag har själv gått och funderat över hur folk tänker när det gäller bilder. Självklart blir det bättre bilder med systemkamera eftersom man inte får samma djup med en vanlig. Men ändå, klart som fan att jag kan ta snygga bilder med min vanliga kamera! Det är den som är bakom kameran som gör bilden, inte kameran i sig. Ändå vill jag väldigt gärna ha en systemkamera, fast det får bli när jag vunnit på lotto eller nåt! ;D


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: