GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

vänd på modetoppen!

2008-08-21 | 18:37:11 | Modebloggerskan , Mode & Modestuff

...och då menar jag inte att man ska sätta den nya senaste "it-blusen" upp och ner..eller jo det är ju det jag menar - för det vore vågat..Men jag menar, Låt nya stora modebloggar komma fram.

Jag hyllar ofta Ebba von Sydow i denna blogg. Jag tycker att hon är fantastisk. Och i dagens Expressen har hon skrivit en brabra krönika. Jag har förundrats över detta länge...Eller grubblat..
För jag tycker de flesta modebloggar är riktigt jävla tråkiga och oinspirerande. En del av dom jobbar heltid med mode, har jobb som stylister osv och borde verkligen vara experter på hur man skapar en intressant garderob.
Istället  har de allihopa likadana kläder och ser ut som vuxna tvillingkloner till varandra och byter garderob efter säsong och därmed tappar de också en stor del av sin personlighet.
Att kunna stå fast vid favvoplagg säsong efter säsong oavsett modets nycker och visa "det här gillar jag" säger mycket om vem en person är...Men kan man inte ens bära en tröja från en vår till en annan, ja då verkar man vara ganska så tom inuti...Ostilsäker.

Men som Ebba säger, I Sverige vill alla se likadana ut.
Jag vet. Jag märker det särskilt här i denna småstad. Vet inte hur många tonårstjejer som kom in i butiken idag med perfekt upprullade chinos, blåvitrandig topp, vita tygskor och stor väska galant hängandes på ena armen..

Dock sitter ju Ebba på makten att kunna ändra detta.

Lyft fram de modebloggar som ligger i botten på listan
. Som inte syns just nu för att de ser annorlunda ut. Länka till de som har egen stil, visa upp dom på hemsidan och i tidningen. Ge dom cred och åter cred. Gör dom till stilikoner! Låt dessa få uttala sig om vad som är snyggt. Låt dessa Hissa/Dissa och tala om whats hot and not.
För de stora modebloggarna fortsätter vara stora bara för att folk i media och maktposition fortsätter ge dom uppmärksamhet.
Tänk om Ebba i den där artikeln och i några månader framöver länkat och visat upp de som inte räknas till dom större.
Tänk om..

Kommentera 41 st

Kommentarer
melissa
2008-08-21 - 18:42:14

ja tänk om.. hade nog varit kul.

' Jessica
2008-08-21 - 18:56:23

håller med!

som man säger - mode är något man köper, stil är något man har.

ela
2008-08-21 - 18:59:28

YES, är absolut överens med dig!!!!

Det är därför jag syr mycket själv.

Kram till dig

Emma
2008-08-21 - 19:13:33

Personlig stil är ju igentligen det som gör en stilikon, inte en som följer trender och lyckas matcha dem rätt. Följ de trender du gillar och ge dem din egna personliga toucht. Visserligen svårare än det låter, men när sa någon att det skulle vara lätt? =)

sheima
2008-08-21 - 19:28:09

jag är i botten, har kanske 20 läsare per dag, men dom kanske har rätt när det gäller min blogg, den kanske inte är särskilt intressant, vad vet jag? :P när man bedömer sig själv så är man ju "blind" om du förstår vad jag menar ;P <3

Emma
2008-08-21 - 19:30:15

men ska man bli anklagad till att inte ha en personlig stil om man inte klär sig "annorlunda" då? :P jag tycker det låter trevligt om man kunde få sätta på sig vad fasen man vill utan att tänka på om det är personligt/trendigt eller inte.



och om man nu inspireras av en mer okänd modebloggare som har en så kallad "personlig stil", vill man verkligen att den personen ska inspirera resten av sverige också? :D för då ser ju alla ut som en själv och vips så försvann den personliga stilen...

Linda
2008-08-21 - 19:30:19

Jag håller med dig gumman, kunde faktiskt inte ha sagt det bättre själv. Personlig stil är konstnärligt och fan så mycket trevligare än allt tvillingmode. Jag vill förändra världen.

Angel
2008-08-21 - 19:32:14

Håller med Eba är bäst

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-08-21 - 19:33:16

Emma: Poängen är att visa att man kan se snygg ut trots att man inte följer nåt som är typiskt inne. Att fler ska våga leka med kläder som De själva vill bära - sen om det är senste modet eller inte, det kvittar.

Man kan helt dölja vem man är genom kläder eller visa totalt vem man är.



Och jag sa inte att man ska apa efter de "annorlundas" stil heller, bara inspireras till att våga.

Linnea
2008-08-21 - 19:47:44

jag brukar läsa okända bloggar och en tjej som har cool stil, och speciell ( fast kanske nt så ) men ändå cool är www.redlipsinfashion.blogspot.com

Fru Frost
2008-08-21 - 20:20:17

Vilka coola bilder du har överallt i din blogg, gör du dom själv?? =0)

leopardia
2008-08-21 - 20:38:41

jag som då inte direkt läser modebloggar kanske mer föredrar de som är lite mer åt det kreativa hållet framför vilken stil de har eller om de är i topp eller botten på listorna. de som gör egna kläder ;) eller verkligen jobbar med sina bilder... eller de som är helt antimodebloggar och vågar visa sig själva i mysbyxor och raggsockor och sånt... äh, jag vet inte...

HannahSthlm
2008-08-21 - 20:40:25

Personlig stil är absolut grymt!

Jag tänkte på det idag..vad lite av det som är "right now" jag verkligen köper/använder.

Är det inte "jag" så blir det inget köp lr hängandes i garderoben och är det "jag" så hänger det med många säsonger..ev. i mix ..älskar att missmatcha:)!Dock är det ju kul när trender återkommer med plagg man redan har i garderoben..då kan man vara först..annars är det ju inget kul,när "alla är lika"! Kram!

Anna
2008-08-21 - 20:48:45

Jag håller fullständigt med dig. Hoppas Ebba läser detta. Kram :)

tekla
2008-08-21 - 20:56:08

Fina outfits ;)

Alexandra
2008-08-21 - 21:03:04

JAg är glad att jag inte är den där tonåringen ;)

Äger inte ens ett par chinos, eller tysskor för den delen. Randiga tröjor är jag kass på.



Min klädpassion är klänningar, vilak jag har flera dussin av och i olika färger. DE känner jag mig hemma i året om :)

Lotta
2008-08-21 - 21:04:38

Bra skrivet ! visst bloggar väl vi alla om nästan samma sak o det kan kännas rätt trist , men den dagen jag slaviskt följer en trend måste jag kasseras :OP



Ps: jag är typ den enda i Sverige som HATAR chinos o trenden den fört med sig!

Erika
2008-08-21 - 21:05:50

Det var en bra krönika hon skrev!

Har tänkt på det med, att alla stora ser ungefär likadana ut.

Det är tur att man har hittat en del guldkorn själv.



Nä nu är det sängen som gäller. Ont i huvet.



Kramar!

Åsa
2008-08-21 - 21:12:26

Om du skulle göra en illustration av en bild på mig, hur mycket skulle det då kosta för att få den tryckt på tavla? :)



Kram Åsa

Malin
2008-08-21 - 21:14:05

Bra skrivet anna!



Jag har ju inte ens en modeblogg själv, och läser ganska få sådana faktiskt. Som du säger, alla ser ju likadana ut...näe...usch. Jag kör mitt race och kör min blogg, sen att ingen läser den, det är en annan sak. Tänker ju inte börja modeblogga i vilket fall som helst. :)



Puss gumman

Jennie
2008-08-21 - 21:27:46

du har rejält rätt i det du skriver! Det är så otroligt fult med alla modetvillingar.

Jennie
2008-08-21 - 21:29:16

du har rejält rätt i det du skriver! Det är så otroligt fult med alla modetvillingar.



Jag läser aldrig modebloggar och bryr mig faktiskt inte det minsta om det. Folk borde köra på sina egna stilar istället. I do - vägrar bli en modetvilling.

Anna
2008-08-21 - 21:40:29

Ebba är grym!

donnasandra
2008-08-21 - 21:50:51

Mmm det är så sant! Problemet ligger som sagt i att media lyfter fram de som inte direkt kommer med något nytt, ger uppmärksamhet för att själva få uppmärksamhet. Med de vällästa bloggarna kommer ju nya läsare till tidningarna eller tvkanalerna, så det känns som att det är motivationen bakom.

Maia
2008-08-21 - 21:55:04

Även om du kanske inte är lika känd som Ebba så har du ju ändå en hel del läsare, varför inte själv länka dina favoritmodebloggar! Du kan säkert hjälpa dem att i vart fall få lite fler läsare och många droppar små.. =)

Maia
2008-08-21 - 22:16:17

Skumt att jag missade det, brukar ändå komma in hit och läsa dagligen, jag skyller på att jag konstant blir avbruten av kunder när jag läser från en jobbdator =)

Fredrik Frisören
2008-08-21 - 22:43:48

Hoppas du haft en nice kväll...

Linda
2008-08-21 - 22:56:42

Nattpuss från frankriket!

Ebba von Sydow
2008-08-21 - 23:29:27

Hej, OM jag håller med dig! I min krönika efterlyste jag längst ner unika modebloggare, de som verkligen sticker ut. Tyvärr fick Expressen inte med det i nätversionen. Har du ett tips på en cool udda modebloggare? Maila mig på [email protected], tack på förhand! Glada hälsningar/Ebba

Jossan
2008-08-22 - 00:18:40

Alltså, tänk OM är rätt ord. Tänk om Ebba hade i alla fall en länk per dag till en ny, fräsch, liten blogg som för i alla fall några dagar skulle hamna i rampljuset och lämna ett avtryck.

Och det var någon annan som skrev såhär också, men varför kan inte du pussla in små länkar till småbloggare lite här och var. Och om det är någon som verkligen behövs uppmärksammas, uppmärksamma dem!

Det skulle vara enormt bra för bloggsverige. För bloggsverige är ganska tråkigt.



Ha det bäst

Anna
2008-08-22 - 07:20:16

Hear! Hear!

Jag håller med till fullo. Det känns litegrand som på högstadiet där alla skulle ha likadana kläder... Mera udda inspiration vore fantastiskt kul!

Jenny
2008-08-22 - 08:00:00

Håller med fullkomligt!

Angelica
2008-08-22 - 08:15:58

snygg stil du har!

Bim H-D
2008-08-22 - 09:18:51

YES!!! Hur mitt i prick var du nu inte där igen med ett inlägg... Jag blir rätt så less på vissa bloggar ibland. Man går in på en, in på nästa och nästa och nästa. Alla visar samma linne/kjol/klänning/skor - och man är urless innan man är färdig med en bloggrunda. Att väldigt unga tjejer är osäkra och vill se ut som alla andra, en grej. Men, när de som tom är lite, lite äldre håller på med detta också. Kul? Nej!!!

Men, själv är man ju ingen modebloggare, nej. Inga inbjudningar duggar in och sådär. Och JA jag kanske visar outfit för att jag känner för det. MEN, jag har kläder som hängt mer i evigheter(?) känns det som ibland. NEJ, jag rensar inte ut en tröja/jeans/skor/kjol eller något bara för att det INTE är inne just i alla modebloggar. Trivs jag med något och det är HELT då gäller det för mig än ;) Inte hivar jag iväg det för att någon säger att det inte är ok... Varför kan det inte vara ok? Det beror ju även på vad jag bär TILL det. Många gånger har det faktiskt hänt att det som ÄR äldst och INTE nya modet fått kredit... rätt kul :)

Må så grankott... kramis skruttisen som kan detta med att tända till och få till härligt pricksäkra inlägg i debatten!!!

Jojjo
2008-08-22 - 09:38:15

Åh, jag håller med dig helt och fullt!!! Dessutom verkar inte unga tjejer fatta att en del av modet faktiskt inte är riktigt gångbart i verkligheten och att det bara blir pinsamt... Jag jobbar i en skobutik, och när de kommit in i sommar med sina skjortor och tunikor som knappt går ner över ändan, och sen böjer sig ner för att sätta på sig skor - så ser man ju föt sjutton trosor och allt möjligt. Hur sjutton tänker de?!!!



Att jag bor i en stad där alla verkligen ser ut som alla andra gör ju itne saken bättre... =P

Gubben
2008-08-22 - 09:39:23

Ja, vart tog alla självständiga flickor vägen? De som vågade ha en egen stil. De som inte behövde fråga några beniga töser runt Stureplan om vad de skulle ha på sig!

elin
2008-08-22 - 10:06:09

jag håller helt med dig, tyckte också att ebbas krönika var mitt i prick! har du några modebloggar med "egen" stil att rekommendera? jag har lite svårt att hitta några.. gillar din blandning av mode och vardagsliv, och gillar din stil väldigt mycket! kram

Fanny
2008-08-22 - 12:47:17

Du sitter ju vid närmare eftertanke på en del makt. Du har ju faktikst en hel del läsare. Börja du med att länka till lite mer annorlunda bloggar i dina inlägg.

Anonym
2008-08-22 - 13:02:28

Ska du säga.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-08-22 - 13:32:06

anonym: ja vad då??

Fanny
2008-08-22 - 15:39:11

Nej, givetvis har du inet lika stor makt som ebba, men månag bäckar små... Desutom vill jag poängtera att jag läser både din och ebbas blogg, men din gör ett mycket större intryck, just för att den känns så personlig. Jga tror att det är så för många, att de mindre bloggarna man läser influerar mer. Så länka på.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: