GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Bobby

2007-09-30 | 23:56:52 | Film/TV/Kändisar

En av filmerna jag hyrde tidigare idag var  " Bobby", regisserad av Emilio Estevez och med en rad kända skådisar såsom Elijah Wood, Sharon Stone, Ashton Kutcher, William H Macy, Joshua Jackson, Lindsay Lohan och Demi Moore. Men det var ju inte på grund av skådespelarna jag hyrde den utan för att den kretsar kring RFK - Robert Francis Kennedy, som likt sin bror JFK ( John Fitzgerald Kennedy) mördades.

JFK mördades i Dallas den 22 november 1963
i en bilkortege. Då var han USA:s president och mordet är ju än idag olöst även om Lee Harvey Oswald greps och misstänktes för mordet men som själv mördades några dagar senare.
RFK - eller "Bobby" som han kallades mördades den 5 juni 1968 i ett hotellkök efter att han vunnit en viktig seger i Kalifornien och var på god väg att bli USA:s nästa president. Bobbys mördare - Sirhan Sirhan greps på plats.
Båda bröderna Kennedy var i mångt och mycket emot vietnamkriget där tusentals och åter tusentals miste livet. De kämpade för de svartas rättigheter i samhället och försökte minska klyftorna svarta - vita, fattiga-rika emellan.

146310-2418


(Foto och Layout: Jag själv)

Handlingen i filmen kretsar kring Ambassador Hotel - där Bobby firade valsegern kvällen han mördades. Man får följa några olika människors livsöden just denna aktuella dag - 5 juni och hur de alla vävs samman i och med de dödande skotten i hotellköket.
Mycket välspelad film och jag grät på slutet.

Jag har alltid fascinerats av familjen Kennedy - då kanske främst av Jackie Bouvier som ju var The First Lady då hon var gift med JFK. Efter mordet på Bobby, gifte hon om sig med den väldigt väldigt rike grekiska skeppsredaren Aristoteles Onassis varav Jackie fick sitt smeknamn " Jackie O".
Jag har genom åren sett otalet dokumentärer, filmer, intervjuer, miniserier och läst böcker och biografier om Kennedys.

Tragiska händelser som avlöste varandra - död, missfall, mord,otrohet,skandaler,sjukdomar samtidigt som denna familj är det närmsta USA har haft i form av en "klassisk Europeisk Kungafamilj".
Glamour blandat med tragik, framgång blandat med otroliga motgångar.

Och har ni inte sett filmen "JFK" med Kevin Costner i huvudrollen där han gestaltar åklagare Jim Garrison, som idag är den enda som dragit Kennedymordet inför rätta, så se den!
Och naturligtvis också då Bobby!
Kommentera 13 st

Kommentarer
Ulla
2007-10-01 - 06:38:00

Jag har sett "JFK" och jag kan, precis som du, rekommendera den. Ha en bra måndag!

sanna
2007-10-01 - 07:20:29

nu ligger den på hyrningslistan:D
finns den och hyra förresten?

ERICA
2007-10-01 - 07:25:07

tack så mycket! kram

Camilla
2007-10-01 - 07:25:45

God morgon!
Tyvärr blev jag nedröstad igår om att se ... och så kom Polly. Så nu måste jag försöka se den på något annat sätt. =)
Bra tips om filmer. Ska ta och spana i dem. =)
Ha en toppen dag!
*kram kram*

olivia
2007-10-01 - 07:44:35

då får man väl ta och titta på JFK då :)

Sofia
2007-10-01 - 08:10:40

Nee det var nog faktiskt första ggn igår som ja hörde åskan i år tror ja

S'A'N'D'R'A
2007-10-01 - 08:13:17

Mysig bild!!!!!!!! [=
Kramar!

Karin Froom
2007-10-01 - 08:24:11

Hej snygging, nu är jag tillbaks igen. Hittade många finfina grejer på Lager. Du måste ju dit du med ju!

Sara
2007-10-01 - 08:35:16

Godmorgon! :)
Jo idag är huvudvärken borta, var nog mest bakfylla igår. :P
Hoppas du haft en bra helg. Kram!

anna
2007-10-01 - 08:40:54

Jag förstår att det är svårt att ta till sig, jag brukar känna precis som du verkar känna ibland, och då vill man inte ens tro på dom som man känner på riktigt och som älskar en. Man lyssnar endast på sig själv... Men jag är glad att jag lyckades få dig bli lite gladare iallafall :) Hoppas din vecka blir fin!

Anna
2007-10-01 - 08:57:50

God morgon..
Hoppas att du har sovit gott och får en riktigt bra dag!! Kram

ingeborg
2007-10-01 - 18:41:43

Ingefärste såg jag att du hade på bilden. Funderar på att köpa det, är det något du kan tipsa om eller?

Olaihege
2008-09-16 - 10:23:23

Great site and interesting informations. THX!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: