GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Bloggarens guide till shoppinggalaxen - en miniguide i alla fall.

2007-01-21 | 18:26:05 | shopping, provrummet & cravings

146310-668Det är en del av Er som frågat mig angående mina nätköp. Främst frågor kring Ebay - hur det fungerar, kvalitét och så vidare. men också var jag hittar "allt".

Det är väldigt kul och  framförallt smickrande att Ni frågar mig, när det finns så många och så stora rena modebloggar där ute, med så inbitna och passionerade fashionistas som kan skilja designers från varandra medan jag fortfarande tror ibland att Coco Chanel är en ny glassort med kokos och kanelsmak...
Men nu ska jag dela med mig av det lilla jag kan och de sidor jag brukar kolla på..
Ebay
Jag blev en "Ebayer" i augusti förra året och har sedan dess köpt:
* 7 par högklackade skor
* 2 par stövlar
* 12 väskor
* 1 Dior Foundation
* Lite pärlor och berlocker
* 2 stycken Ole Henriksenprodukter.
* 2 st Ipodfodral i läder
* 1 Neonskylt med Nine Inch nailslogga
* 4 st Simpsonsmjukisar
* 3 st skivor och 3 t-shirts med hårdrocksanknytning till Stefan

Det är främst www.ebay.co.uk jag kollar på för om du  till exempel köper inom EU så slipper du åka på tullavgifter som du lätt kan åka på från USA. Jag har handlat en del från www.ebay.com också och som som tur är har jag  ALDRIG åkt på tullavgift när jag hämtat ut mitt paket. *peppar peppar ta i trä*
Jag anser att Ebay är ett paradis där man kan finna det allra mesta och bästa - allt från designervaror till kopior, från vintage till sprillans nytt och i alla prisklasser.

Men!

* Låt dig inte luras av att själva varan är billig - ibland så kostar frakten skjortan istället. Så kolla frakt noga och fråga alltid en gång för mycket om du är osäker!
*Kolla upp olikastorleksguider och så där - finns en rad olika storlekssystem. Sverige, Frankrike, England, Usa, Italien har t ex helt olika.
* Tänk på att öppna ett PayPalkonto att betala dina auktioner med - lätt och smidigt och de flesta säljare nästan kräver det
.
* Köp inte elektronik, datorer, Ipod och kameror och sådant, även omdet är billigt så missar du ju garanti till exempel om den/det går sönder..och det är heller inte lätt att laga själv om det skadats under frakt..
*Sätt en maxgräns för vad du får bjuda som högst på en vara - det är lätt att börja bjuda alldeles för mycket i slutminutrarna.

Sedan är det lätt på Ebay - man kan söka på det mesta och få resultat. Och närm man fått sökresultat kan man nästan alltid se vad säljaren av en vara du sökt på har för övriga auktioner eller till och med nätshop och på så sätt får du ett allt större och större "shoppingområde" att kolla in. Länkar är kul!
Jag var mycket för Tradera förut, men Ebay är mycket massa bättre för jag har märkt att de svenska säljarna ofta tar ÖVERPRISER och verkligen utnyttjar "svenskens rädsla för att handla över nätet
 och utomlands".
Svenska Ebay är likadant.

146310-670Shopping- och annat -länkar

Som sagt, jag är ingen emd särskilt stor koll. Det jag finner en massa insiration och saker på är just de redan nämnda
www.ebay.co.uk
* www.ebay.com och kolla säljarnas egna länkar och shops
* www.topshop.com är min favorit för inspiration och drömmar och suktande. HAr dock inte fått klart för mig och de fraktar beställningar till Sverige eller om man får nöja sig med Göteborg och Stockholmsresor..*buhu*
* www.hm.com funkar alltid
* www.asos.com verkar vara en riktig "bloggklassiker och favorit
* www.girlsbits.com har en hel del kul
* http://ellos.se har gett dom två chanser men jag kommer nog itne beställa så mycket mer, har blivit besviken på kläderna, fått felbeställningar och så...men de har en hel del fint...
* www.laredoute.se  bra postorderföretag med fint utbud med både bra och billigt och bättre och dyrt. Kolla bara upp storlekssystemet!
* www.odiumclothing.net har en hel del snygga platåskor, stövlar, Mary Janes, Lackkläder och gothmode. En hel del fina klänningar, waspies och korsetter.
* www.eleven.se åh gud så fina sminkprodukter, så mycket rosa! Lyx i mängder!
* www.mango.com har inte beställt, men snygg sida!
* www.bikbok.com mest för de snygga bilderna och för inspiration
* www.veromoda.se och www.ginatricot.se för att se kollektionerna - tyvärr ganska så sega sidor och synd att man inte kan beställa - det tror jag de skulle tjäna på..särskilt på sådana som mig som inte har affärerna i staden jag bor.
* www.blush.se ännu mera smink och lite dyrare märken
* www.gojane.com amerikansk sida och jag älskar deras skosektion! Köpt ett par stövlar. Inte så dyr frakt heller.
* www.have2have.se en jättefin skosida! För skoälskare är vi väl allihopa?
* www.accessoara.se
* http://www.parldesign.com  massor av pärlor och smyckestillbehör!
* www.pandurohobby.se -ett paradis för pysselentusiasten!
* www.wilmadesign.com - underbara väskor! Dock går det inte beställa från sidan men det kan du istället göra på www.handvaskor.se
* www.mintandvintage.com - rolig sida med gammalt och nytt
*www.streetoutlet.com cheap monday bland annat
* www.inreda.com
* www.ikea.se
* www.favoritsaker.se
* www.adlibris.se
* www.cdon.se
* http://www.fileaves.com/uk underkläder!
* www.erotikportalen.com smått och gott..haha..har köpt en kräm där som förhindrar rödautslag i armhålor och bikinilije efter rakning. Täkte att är det nåt ställe man kan finna sådana produkter på så är det sidor med "intima leksaker och produkter" och jag hade rätt! Den svider som fan, men röda prickarna försvinner =)
* www.marilynmonroe.com för MIG och dig som älskar marilyn. En underbar webshop - snabb leverans!
* www.hbo.com/city - man får inte glömma religionen och biblen - Sex and the city.Egen affär dessutom
 Ett tips är också att kolla in t ex www.elle.se och http://www.veckorevyn.com och deras länkar och shoppingguider för mer tips!

Hoppas detta var till lite nytta i allafall!
146310-671





















Kommentera 24 st

Kommentarer
Kenza
2007-01-21 - 18:31:28

Åh, bra. Nu vet man lite :)

Anna
2007-01-21 - 18:34:50

Kenza: Hihi ok, hoppas jag kunnat bidra med något =)är ju ingen shoppingexpert..men ebay - det kan jag! Kram!

Johanna
2007-01-21 - 18:44:22

tack tack vännen =)

Elsa
2007-01-21 - 18:44:58

Vilken perfekt lista!!! Jag har precis börjat intressera mig för ebay... Och jag är grymt imponerad av hur snygga dina inlägg blir! :D
Nu blir man jättesugen på att titta runt på nätet men det borde nog vara matteläxa + matlagning som gäller om man ska vara ordentlig...
Kram och godkväll!

Emilia
2007-01-21 - 19:01:24

Bra guide :)!

UmmaGumma
2007-01-21 - 19:27:16

Helt underbart att läsa inlägget. Har varit rädd för att shoppa på utländska ebay, men nu kanske jag vågar mig på. TACK!

Malin
2007-01-21 - 19:38:08

Vilken superguide! Jag är varit sugen på att handla på Ebay jättelänge,men inte vågat..:(

sofia
2007-01-21 - 20:15:14

mycker bra guide som jag kommer ha nytta av ;)

Sofie
2007-01-21 - 20:18:36

Jag har gjort din utmaning.. kanske borde du göra min.. :)
http://jagmigminmitt.blogg.se/200107103946_utmaning_fulaste_ni_har.html

Gillar din blogg förresten!

Anna
2007-01-21 - 21:53:21

Johanna: Varsågod!

Elsa: Åh tack! Va kul att den kanske är lite till nytta ändå!..och tack - vad kul att du tycker mina inlägg ser bra ut! Du är så snäll! Kramelikram!

Emilia: Åhh tack! Va kul att du gillar den!

UmmaGumma: Det tycker jag defintitvt att du ska göra. Jag känner mig trygg o säker med ebay!

Malin: Åhh va kul att du tycker det! Tycker ju att jag har nollkoll men va kul att kunna bidra lite! Våga ebay tycker jag!

Sofia: Härligt att höra..tänkte att jag aksnek var dum som gjorde en - de stora modebloggarna måste ju redan ha gjort detta massa gånger.

Sofie: Japp jag ska anta den..måste bara ladda upp kamerabatteriet!

Elsa
2007-01-21 - 22:16:39

Hej! Tänkte bara tipsa om en sak... När du skriver in länkarnas url så skriv med http:// Annars funkar inte länken. Jag gjorde fel hur länge som helst och sedan upptäckte jag det genom att jag frågade blogg.se:s kundtjänst eller vad man ska kalla det...
Men som sagt, jag älskade inlägget!
Kram!

Virran
2007-01-21 - 22:32:03

Härligt! Massa nya sidor att titta in på :D Det farliga är ju att det är så otroligt lätt att klicka på allt man vill ha :P

Anna
2007-01-21 - 22:38:19

Elsa: ohhh tack för tipset! Verkligen - dumt att göra fel när man lätt kan göra rätt hihi...hmm fast mysko att de flesta länkar funkar utan att jag skrivit http://..hm men jag ska göra om och göra så i fortsättningen! Tack! Kram

Virran: Va kul att du fann lite tips o inspiration,,hihi ja shopping är inget som är svårt..betalning o finansiering däremot...ujuj

Qaroline
2007-01-22 - 00:22:55

Aha! Massor med smaskiga tips på siter ; )

Johanna
2007-01-22 - 10:09:31

Wooohooooo! tack! Superbra!!! =D baraa tt börja klicka!

Johanna
2007-01-23 - 15:27:01

åh tack! riktigt kul att du gjorde ett litet reopateg om detta! Nu fick jag svar på många frågor :) tack! verkligen!

Anna
2007-01-23 - 19:58:52

Qaroline: Jupps - bara att börja smaska!

Johanna: Men varsågod! Hoppas bara jag inte förödar din ekonomi nu hihi..Kramar!

Johanna: Glad att kunna hjälpa på nåt sätt!

cjdwab
2007-02-05 - 11:19:54

art jhdsgfj1 abcbaac340 here

jhpdbl
2007-02-09 - 06:56:47

This is a abcbaac340 1234

adlpvi zvuwiglpq
2007-04-08 - 04:08:16

whgev wnqhavz wfsd ordt fcdqywp stwqx jhbwqknvl

adlpvi zvuwiglpq
2007-04-08 - 04:09:20

whgev wnqhavz wfsd ordt fcdqywp stwqx jhbwqknvl

Anonym
2007-05-14 - 06:56:17

Cool site. Thanks.

Anonym
2007-05-14 - 06:56:48

Cool site. Thanks.

Anonym
2007-05-14 - 06:57:40

Cool site. Thanks.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: