GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Rom , dag 1

2017-09-05 | 11:48:47 | Egocentrerat&Vardagligt

Här kommer ett inlägg om första dagen i Rom. Det började dock lite kaosartat...
Klassiska flygplansvybilden ovan molnen..

Vi landade sent på torsdagskvällen och för att slippa irra efter rätt tåg eller buss och därefter i natten leta efter hotellet hade vi via mail bokat att hotellets egna chaufför skulle hämta upp oss och stå med en skylt i ankomsthallen med våra namn på. Detta var det enda jag kände lite orosmoln kring inför resan, det kändes liksom i magen att det skulle bli något strul. Och mycket riktigt, när vi väl fått resväskan och gick ut till ankomsthallen stod ingen där med vårat namn. Vi gick bort och fram och såg väl väldigt bortkomna ut. En skyltlös chaufför haffade oss och frågade på knagglig engelska om vi behövde hjälp och vi svarade lite frånvarande, vi ville ju inte råka ut för "skumtaxi", så vi gick runt lite till tills det att han frågade oss igen och vi förklarade vad som hänt. Han frågade vilket hotell och jag visade mailet och han tog upp sin telefon och ringde upp dom och fick förklaringen att deras chaufförs bil gått sönder. Vi kände väl att det var lite märkligt att de inte hört av sig medan taxisnubben bredvid oss började ta vår väska och bad oss följa med honom istället samtidigt som han åter ringde upp hotellet och gav mig sin telefon så jag fick prata med dom. Han ledde in oss i en hiss och sedan ett parkeringshus och vi kom fram till hans bil som inte hade några skyltar eller något alls...men vi fick visitkort och karta och något nervösa satte vi oss ändå i bilen. Dock ringde jag upp hotellet även från min telefon för att se om de blivit uppringda av denne chaufför och ja de bekräftade allt han sagt..så vi började pusta ut och tja vi nådde till slut hotellet och checkade in.

Hotellet anses som 4stjärnigt och frukosten som kunde ätas ute på takterass hade fått så många lovord på tripadvisor. Dock var det regnrisk de två första morgonoarna så terassen var stängd och frukosten, tja den var inte mycket att hurra för så sett, men men vi fyllde ändå våra bukar efter en natts sisådär sömn i stenhård säng med cementhård kudde. Men det var jätterent och fräscht och trevlig personal med  städning varje dag och tvålar, schampoon, duschmössor i små reseförpackningar i badrummet.

Vårt första turistmission för dagen var att besöka Colosseum och vi nådde det i tryckande åskekvav hetta. Här blev vi påflugna varannan meter av väldigt påstridiga guider, "försäljare" och andra som ville ha våra pengar för "oklara" tjänster vilket var ganska utmattande i sig och gjorde att vi litegranna tappade orken och lusten att utforska denna historiska plats mer än att gå runt och bara beskåda dess magnifika storhet utifrån. Helt otroligt vilket byggnadsverk!

Sen kom ett ösregn och åskväder och då passade vi på att sätta oss på en liten, mysig restaurang och beställde in en lasagne och en pizza.

Sen kom solen och värmen tillbaka igen och vi strosade vidare runt i Rom, stannade och tog en fika medan vi vecklade ut turistkaror för att se var vi skulle ta oss härnäst och och medan vi gick runt så njöt vi av sommarkänsla, all fantastisk arkitektur överallt - det finns liksom något att kolla på var man än går vare sig det är pelare, kyrkor, statyer, fontäner eller prunkande balkonger och palmträd.

Vi kom till Spanska Trappan och oj så fint och efter en liten vätskepaus i trappen och skuggan så började vi, ok mest jag strosa runt i alla butiker i detta område. Prada, Gucci, Vuitton, Fendi, Chanel men även H&M, Zara, Guess, Sephora fanns här och givetvis små italienska butiker.

Sen satte vi oss i nån timme eller två på torget  Piazza di San Lorenzo in Lucina , omgivna av Vuitton, YSL, Louboutin och i härlig kvälssol och bara njöt av några kalla öl och chips. Så himla underbart.

Lite trötta och svettiga så kom vi sen fram till Fontana di Trevi ....och oj oj så vacker. Jag blev lite kär i denna ikoniska plats. Vi avslutade kvällen med att dela på en pizza och några öl vid ett litet litet hak runt hörnet av fontänen innan vi ganska utmattade och med ömmma fötter men glada traskade tillbaka till hotellet i den Romska natten och somnade gott i sängen som nu hade utrustats med lite fler kuddar.