GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

äg dig själv

2016-08-16 | 00:17:00 | Egocentrerat&Vardagligt

foto: Michaela Zabel @kostologik
 
I söndags kväll efter att jag slutade jobbet så var jag bara hemma och bättrade på sminket litegranna och rafsade ihop lite kläder och accessoarer i en kasse innan svägerskan min hämtade upp mig. Vi har båda köpt varsin liten Canon Eos M3 i sommar som komplement till våra stora systemkameror och nu tyckte vi 
1) att det var dags att leka lite med våra nya fina "leksaker"
2) att det banne mig var dags att vi fotade lite snygga bilder på varandra.
 
Som fotograf är det ju annars mer att hårdiskar och minneskort är fulla med bilder på andra människor och sällan man har annat än instagramtagna bilder på sig själv i sneda vinklar eller kanske nån enstaka som man fått sambon suckandes att ta.
 
Det kändes dock nästan lite tabubelagt att just stå framför kameran så här och vilja ha bilder på sig själv.
Men varför?
 
Det får vara nog med jantelagstänk, bodyshaming och bespottande. Sociala medieflöden tillhör inte bara unga, supersmala tjejer med milslånga ben och enormt lårgap..om det ens gör det för de unga och vackra får ju även de en hel del kritik.
 
Ni som följt denna blogg vet att jag att jag i perioder lidit av BDD. Ibland mer ibland mindre och det har blivit bättre med åren. I år är första gången i mitt vuxna liv som jag verkligen känt mig jäkligt tillfreds med mig själv, med bara några mindre svackor och kanske helt vanlig "pms-fan-vad-ful-jag-är".
 
Och det är och ska vara självklart att det är helt ok att älska sig själv som 30plussare.
Det ska vara ok oavsett ålder.
Oavsett storlek.
Oavsett kön.
 
Att vara nöjd med sig själv och att posta bilder på sig själv och det man gillar mest med sig själv behöver varken vara desperata skrik efter uppmärksamhet i form av massa komplimanger eller få penisbilder skickade till sig.
Och skulle du ändå faktiskt bara vara ute efter lite uppmärksamhet eller faktiskt må bra av att få höra att du är snygg..är det så jäkla fel?
 
I slutändan så är det ju som så här. Oavsett om det är du som väljer och vill blogga, instagramma, Snappa, twittra - ja det är ditt val. Det är dock inte du som tvingar nån att följa dig. Det är helt upp till följaren.
 
Låt ingen annan än du själv definiera dig.
Ta kontroll över dig egna kropp.
DU äger DIG.
Kommentera 10 st

Kommentarer
Amanda Jona [SPONTAN]
2016-08-16 - 01:50:16

Fantastiskt bra skrivet!

Svar: Tack Amanda! Hoppas du får en fin dag!
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

FrökenTV, bloggen om tv och film
2016-08-16 - 11:56:15

nice blogg

Svar: Tack så mycket ❤️
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Lena
2016-08-16 - 16:09:37

Du har så himla rätt! Och en otroligt fin bild! :)

Svar: Tack Lena ❤️
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Anonym
2016-08-17 - 17:07:58

Brukar inte kommentera, men läser alla inlägg. Bra skrivet, är själv 30 plus. Känner igen mig i dig och dina tankar. Det är dags att stå upp för sig själv! Du är så bra och otroligt vacker kvinna!

Svar: Tack så hemskt mycket ❤️ och ja fortsätt stå på dig!! Kramar!!!
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Sofia
2016-08-17 - 23:38:47

Det här är SÅ bra!!!

Hanna Karlsson
2016-08-18 - 21:29:17

Så himla bra skrivet!

Linnéa
2016-08-20 - 07:47:50

Otroligt vacker och levande. Love it! Så skönt att du blivit tillfreds, det måste ju vara den bästa känslan.

Anna J
2016-08-20 - 11:59:42

Så bra inlägg! Skriver under på vartenda ord. Gillar bilderna som du visat här och på instagram.

Sofie
2016-08-28 - 13:08:07

Bra skrivet och jäklar vilken cool bild!
Allt var liksom vackert och kombinationen med skogen och dig blev lite känsla av ett skogsrå.

Anna
2016-09-02 - 14:46:10

Jag är en 40-plussare. Trivs äntligen med mitt liv och lägger ofta ut bilder på mig själv. Inte för uppmärksamheten utan för att jag tycker om mig själv. Jag lever mitt liv på mina villkor och gör vad jag själv vill. Stolt över mig och min kropp och själ. Ibland visas en yogapose (fullt påklädd eller i bikini), ibland skrivs en text. Mitt liv. Mitt val. Sträck på er alla. Du har makten över ditt liv. Du bestämmer.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: