GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Back to basics - me and my Asics

2015-06-14 | 22:07:14 | Träning&Hälsa

 
Tidigare i våras så var det ju dags för mig att köpa nya löparskor. Det blir ju allt som oftast några mil sprungna i veckan nu för tiden om ork och hälsan finns.
Så mina gamla Asics började känas nötta och stötta och när en punkt i axeln börjar göra ont ja då är det dags för nya skor med ny dämpning.
Då blev det ett par knallrosa Adidas på Stadium..som försäljaren sa var ett par neutrala skor.
Sen läste jag på och det visade sig att de var för ett pronerande löpsteg.
Gick tillbaka till affären och de kollade mina fötter etc och sade att visserligen har jag neutralt löpsteg yes..men att anklarna och knäna tenderade att luta inåt och att pronationssko ändå kunde vara bra.
Ok.
 
Första testrundorna kändes ok..men sen kom smärtorna på insida fot..upp i vristerna..en trötthet och en seghet..bläsch.
Och löparskor är ju ändå en större utgift så vart lite ledsen.
Som tur är kunde mamma ta skorna istället.
Sen har jag läst mig helt matt på nätet och jämfört neutrala skor, priser, betyg, recensioner etc..och inte blivit klokare.
Så åkte vi en snabbissväng till Skövde idag...gick återigen in på Stadium..och kom ut med ett par tusenkronors neutrala Asics.
 
Tog en testrunda på lite över 5 kilometer ikväll..och herregud..vilken lättnad..Bokstavligen!
Kände knappt skorna på fötterna, benen kändes lätta, som om de flög fram.
Så härligt!
 
Och hade inte en lyxpizza skvalpat runt i magen och orsakat håll deluxe så hade nog både tiden blivit bättre och distansen längre haha..men det råder knappast nån sko bot på.
 
..och mitt i löprundan, så kom en stor vacker fasanfågel gåendes framför mig..från ingenstans kom den..
Kändes lite magiskt. Vackert.
Bara på löprundor..
Livskvalité.
Kommentera 2 st

Kommentarer
Hanna Karlsson
2015-06-17 - 14:02:46

Sen jag jag köpte mina första socs har jag inte kunnat springa med andra skor. Är inne på tredje paret nu och kan inte tänka mig andra skor.

Hanna Karlsson
2015-06-17 - 14:04:31

Vadå socs, asics skulle det vara. Autokorrekt alltså....


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: