GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

tänka lite utanför sin instängda lilla låda

2015-01-29 | 14:19:00 | Egocentrerat&Vardagligt

 
 
Ibland bubblar det över inom mig när jag tänker på mångas trångsynthet och oförmåga att kanske se och tänka lite längre än vad näsan räcker.
 
Det gör mig ledsen och förbannad när jag ser och hör svenskar som anser sig ha det dåligt skylla just sin "taskiga" situation på invandrare och flyktingar. Och det är ett problem inom politiken också att det oftast ställs två grupper som har det sämre ställt mot varandra istället för att se uppåt, att det är där snedfördelningen sker. Jämför inte pensionärers ekonomi med invandrares ekonomi.
Likaså förstår jag inte resonemanget hos en del svenskar som går på t ex bidrag och som köper cigg för de pengarna sen raljerar över en tiggare som med sin garanterat ganska usla timpeng kanske sitter och röker?
Jag förstår inte vanföreställningen en del har att alla invandrare och flyktingar har det så himla gott ställt och får så himla mycket..
När man jobbar så som jag gör, i livsmedelsbutik med låga priser där en stor del av kunderna är just invandrare och flyktingar så ser man hur de vänder på varenda krona..men också hur de får väldigt mycket mat för väldigt lite pengar.
Och även skillnaden på hur de handlar mot oss svenskar.
Det är inte snacks och godis och läsk och fryspizzor i deras korgar.
Det är tio burkar tomatkross, en påse ris, flera kilo lök, hela kycklingar , rotfrukter, mjöl.
Och jag blir ledsen när jag hör suckar och pustanden från svenskar i kön som med en gång bara räknar med att det ska bli "problem" i kassan.
Jag beundrar dessa från andra länder som inte kan språket eller valutan som tappert går och handlar och klarar av det med bravur och handlar både smart och ekonomiskt och som dessutom så gott som alltid är väldigt vänliga.
 
Jag blir även förbluffad idag när jag surfar in på Bloggkommentatorerna och läser lite kommentater under vissa inlägg där det råder väldigt hätsk stämning och nästan hatisk besserwissermentalitet från folk som absolut vet bäst om andra bloggare. Om bloggares liv och ekonomi och vardag.
Att vissa bloggare måste vara så himla ensamma och olyckliga bara för att de visar upp t ex snygga outfits varje dag "trots att de inte har ett jobb att gå till/jobbar hemma".
Herregud..när jag jobbar hemifrån tycker jag det är viktigt att just klä på mig och inte dra runt i pyjamas just för att ändå känna att jag jobbar och inte bara är hemma. Rutiner är väldigt viktigt, aknske än viktigare just om man jobbar hemma för att kunna skilja på just hem och privat.
Och nu när jag jobbar i matbutik och har arbetskläder mest bestående av fleecejacka, jeans och arbetsriktiga skor tycker jag det är än roligare att klä mig i alla mina älskade kläder jag lagt pengar på de dagar jag är ledig och har möjlighet.
Hemmalunk behöver inte betyda sunk.
Jag förstår inte heller grejen med att läsare klagar över vad bloggare gör med sina eventuella pengar och saker den får via just bloggen som det står besökaren fritt att ens besöka och som just via dessa besök faktiskt bidrar till att bloggaren får just grejer.
Och tror folk fortfarande att en blogg är bloggarens hela sanning?
Se en blogg som en ytlig bekant eller kanske en kollega..du delar med dig av vissa saker ja men kanske inte det du delar med din bästa vän eller partner.
Bara för att du får vissa glimtar och skärvor så blir du inte en expert eller vet allt om en människa.
 
Kommentera 12 st

Kommentarer
Jessica
2015-01-29 - 15:19:10

Håller med dig om hela det här inlägget. Känns som att ledordet folk borde ta till sig är EMPATI. Jag kan heller inte förstå hur vuxna människor på allvar tror att en blogg speglar hela en persons liv. Hur kan man inte förstå att en blogg såklart bara visar upp vissa sidor av en personlighet? Det är så otroligt skrämmande. Är det för att de aldrig bloggat själva? (Fast vissa av dessa har ju bloggar själva?).

ANNAWII ♥
2015-01-29 - 16:30:18

Bra skrivet Anna!!

Annster
2015-01-29 - 18:02:04

Bra skrivet av dig <3

BeckaBubblegum
2015-01-30 - 07:53:25

Så väldigt bra skrivet, på båda punkterna!

Anonym
2015-01-30 - 07:57:08

Bra skrivet om båda ämnena!

Anna J
2015-01-30 - 07:58:12

Glömde skriva under på kommentaren att det var bra skrivet om båda ämnena men det är jag iaf. :-)

Camilla- AktivaDagar
2015-01-30 - 08:29:41

Bra skrivet. Och precis som övriga livet väljer man ju vilka sidor man visar i bloggosfären. Valda delar av sig själv och sitt liv... Oftast är det mycket vi inte vet om andra. Som det sägs i ordspråket, ungefär "döm ingen innan du gått en mil i personens skor"... Vilket vi ju inte ens KAN göra...

Johanna
2015-01-30 - 10:58:42

Så himla bra skrivet! Det är förjävligt att det ska va så svårt för vissa att inte förstå innebörden av 'lika värde' och att de saknar förmågan att känna gläde för andras skull.

Helén
2015-01-30 - 11:04:46

Exakt så! Jag skriver under på allt. Just det här med att ifall någon lyfter ett problem så besvaras det med att det finns andra problem. Tex när så läser jag en del feministiska bloggar där de tar upp föraktet mot överviktiga. Och folk svarar att det är inte så kul att vara underviktig heller. Vilket är att förminska problemet och är en helt annan sak. Som du skriver, ställ inte två problem emot varandra. Och tycker du beskriver det så bra och pedagogiskt ovan. För jag tycker det är en svår frågeställning att få på pränt. Och du gör det föredömligt.

Freja
2015-01-31 - 16:01:33

Väldigt bra skrivet!

Hanna Karlsson
2015-01-31 - 21:51:39

Jag håller med om allt. Tänkvärt inlägg!

finafrun.se
2015-02-04 - 16:43:14

Väldigt bra formulerat!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: