GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Att jag har mage!

2015-08-01 | 10:37:43 | Krönika/Politik/Tankar




Kan vara så att jag misstagit den här helvetiska mensvärken senaste dagarna för förlossningsvärkar då jag tydligen ser gravid ut.
Jaja set handlar visserligen om en enskild anonym , såklart, kommentar här på bloggen som jag egentligen inte borde ens lägga en sekund på.
Men just "gravid ?" Kommer titt som tätt som fråga..kanske för alla kvinnor nån gång. Av nyfikenhet. Av elakhet.

Ytterligare en grej män slipper för övrigt.. En man får liksom vara tjock ifred om dennes kropp nu synas.. Som kvinna måste det ifrågasättas om min eventuella enligt normen ej smala mage beror på 1) naturlig graviditet eller 2) dålig karaktär = tjock. 
 Ja det måste finnas en anledning med svar jag tydligen är "skyldig" att förklara. Min kropp och min mage får inte vara. Inte i fred och den får inte se ut på vissa sätt utan att den måste förklara sig. Visa sig värdig en existens? Sin rätt att sitta där den sitter. 

Därefter tillkommer då de konstiga följderna av frågan om jag är gravid och svaret är nej eftersom frågan redan i sig redan fastställt att frågeställaren tyckt att jag ser ut att vara "nåt".

Lägg där sen också till att jag ofta fått förklara och försvara just mitt val att aldrig ens vilja bli gravid alls, en diskussion män heller aldrig direkt behöver ta antar jag. En diskussion som allt som oftast dessutom slutar med orden " du kommer ångra dig". 
Jahaaaa.. ja men då så!  lika bra att skaffa mig ett barn jag inte vill ha nu alls då så jag inte ångrar mig sen så jag har nån som tar hand om mig när jag blir gammal.

Det kunde ju också varit så att jag desperat velat bli gravid , men inte kan, men ändå får frågan om jag är just gravid. Vilket trauma. Vågar inte ens tänka hur det känns för dom som är i den sitsen. 

Men alltså nej. Jag är inte gravid.
Men min mage är mjuk och tja under en dag beroende på mat och dryckintag och hur full urinblåsa och tarmar och magsäck är så ändrar den form.
Jag gillar dessutom randiga klänningar trots att de enligt "så-klär-du-dig-efter-din-kropp-experter " inte alls passar just min kroppstyp. Lägg därtill att jag är en rörlig levande människa och inte gjord av hårdplast så trosor hasar upp och ner hit och dit och resårkanter skär in lite här och var ibland och olika sömmar gör att valkar putar ut ibland mer ibland mindre.
Jag har varken tid, lust , ork , intresse att skaffa mig magrutor. Jag äter hellre lite för mycket choklad. 
Men magen , min kropp -den är MIN bara min och jag ska inte behöva vare sig förklara eller försvara dess utseende eller innehåll för någon. 

Kommentera 24 st

Kommentarer
Sara
2015-08-01 - 12:03:27

Bra sagt, så trist att man ens måste förklara sånt här i blogg-inlägg.

Anonym
2015-08-01 - 19:04:03

1) Du är verkligen inte tjock någonstans och den som frågade om du var gravid har tydligen aldrig sett en gravid kvinna
2) Så bra skrivet! :) Stå för era val och var stolt över dem! Det är ditt liv, inte någon annans! :)

Anna E
2015-08-01 - 19:38:55

Heja dig Anna!
Vi ser alla olika ut, tack och lov! Tänk vad det skulle vara tråkigt om alla såg likadana ut och tyckte lika...
Att fråga om någon är gravid är precis som du skriver något av det värsta man kan göra. En del vill inte ha barn, en del kan inte få barn, andra kämpar, en del vill men har inte träffat någon att skaffa med. Man ska aldrig ens behöva stå till svars för om man är gravid eller ej. Det är privat! Är man gravid väljer man själv när man vill berätta det och för vem.
Du, Anna du är inte tjock. Sund och precis perfekt som du är! Kram på dig.

Erica
2015-08-01 - 19:49:06

Du ser verkligen ej gravid ut, och du har alldeles rätt i det du skriver.

Ibland kan det ju hända att man ser hur magen på en person växer, och att man då blir nyfiken på huruvida det är en graviditet som ligger bakom den växande magen eller ej. Måhända hoppas man på att det är en graviditet, och känner sig glad för den eventuellt gravida personens skull. Men hur nyfiken man än är, och även om det nästan är uppenbart att personen i fråga faktiskt är gravid, så frågar man inte. Om personen faktiskt är gravid så kommer man till slut att få veta det. Men den gravida personen skall ej behöva berätta att hon är gravid förrän hon själv är beredd att göra det.

Jag gick för övrigt upp runt tio kilo på en sommar för några år sedan, och det mesta satte sig på magen och brösten. Då frågade en kollega till mig om jag var gravid. Det blev ganska pinsamt för både henne och mig när jag berättade att jag endast hade blivit "tjock" (vilket jag ej ens hade blivit, då jag var ganska smal innan).

Hanna Karlsson
2015-08-01 - 20:16:57

Bra skrivet! Synd att du ska behöva försvara dig så.

Karolin
2015-08-01 - 20:47:06

Mycket kloka ord. Hoppas det väckte lite tankar hos den/de som kommenterar sådana saker. Att man ens skall behöva förklara någonting sådant. Hur som helst är du jättefin som du är och din mage är det inte något som helst fel på. Fy för folk som säger annat. Kram!

Lena
2015-08-01 - 21:28:00

Blir så trött på elaka kommentarer. Alltid anonyma förstås. Vad får de ut av att skriva dessa undrar man ju?!

Du ser absolut inte tjock ut. Du är jättefin!

Viktoria Grönqvist Alvin
2015-08-01 - 21:31:34

Så bra skrivet! Så klart att man ska få se ut precis som man vill och inte behöva förklara och försvara sin kroppsform! Heja dig!

hanna
2015-08-01 - 21:47:51

jättefint juh!! <3

OMG!! LÄS DE HÄR MED!!!!! :D Så skönt!

Dede nobbade modellen Nath!!! :D Så himla bra gjort :D

Han kallas den VACKRASTE killen i bloggvärlden - och kan inte ens vara offentlig för att alla tjejer kom på hans fotbollsmatcher!

http://dedeprivat.blogg.se/2013/december/explodera-ut-2.html

Ante
2015-08-01 - 22:09:22

Den är ur söt så skit i vad andra säger!

Jannica
2015-08-01 - 22:44:46

Fantastiskt bra skrivet!

Molly P
2015-08-01 - 23:29:55

Ja men exakt, vi är ju människor inte skyltdockor! Och så olika man kan se, när jag såg den där randig klänning-bilden häromdagen tänkte jag "sjutton vad snygg hon är". Synd jag inte skrev en kommentar redan då iofs, men bättre sent än aldrig.

inredningsinsp
2015-08-01 - 23:30:27

herregud nä du ser inte alls gravid ut någonstans, pinsamt för den sa frågade

SoP
2015-08-01 - 23:54:12

*hear,hear* :-D

Liina
2015-08-02 - 09:51:02

Word!!!

Ros-Marie
2015-08-02 - 13:30:15

Jag tycket om du skriv och ganska uppenbara att människor ska var avensjuka. Tråkigt! Jag gillar din blogg för den är blogga ska vara enkel!

Jeanette
2015-08-02 - 15:49:31

Bra skrivit! Och du är verkligen inte tjock nånstans.

JOSEFINE
2015-08-02 - 20:43:03

Bra skrivet! Och du är absolut inte tjock 😊 var stolt!

JOSEFINE
2015-08-02 - 20:43:56

Bra skrivet! Och du är absolut inte tjock 😊 var stolt!

Anni
2015-08-03 - 10:57:15

Suck och stön! Den magen ser inte det minsta gravid ut. Men sedan är det väl inte så konstigt om magen putar något ibland beroende på vad man ätit eller var i menscykeln man är.
Sedan är ju det den frågan man ALDRIG ALDRIG ställer om man inte är 100 % säker, och ja, då behöver man ju inte fråga heller. Precis som man inte ska fråga om man inte tänker skaffa barn snart. Eller ifrågasätta att man skaffar så många. Det är ett privat beslut som är upp till var och en, vilket dock många verkar ha svårt att förstå.

smultris
2015-08-03 - 13:14:35

Jag fattar ärligt talat inte vad folk håller på med... du ser awesome ut, oavsett form på mage. Jag själv har VÄLDIGT mycket form på min mage, dels pga ibs, struma och felaktig kost... Jag orkar inte ens med att folk tor att den "normala" kroppen är en platt mage och thighgap, den normala kroppen är den kroppen vi är klädda i, den som existerar i tusen olika former... Smal, rund, tjock, äpple, planka, bystig, thighgap, whatever.

Låt oss bara vara som vi är.

Du är perfekt. Jag är perfekt :)

Anonym
2015-08-05 - 20:54:14

Så bra skrivet vännen och jag håller helt och fullt med dig och från nån som vet hur det är att vara i sitsen att kämpa för graviditet och vet hur jävligt man mår av en sån fråga/påstående så tycker jag att det inte är något man säger till en kvinna NÅGONSIN! Du är vacker, utanpå som inuti och det är ditt val hur du vill göra. Kram Mia

Anonym
2015-08-15 - 01:37:08

så bra skrivet men verkligen trist att det ska ens behöva bemöta en sådan kommentar! du ser verkligen inte ut att vara gravid, tvärtom tycker jag att du ser slank och vältränad ut, och framförallt är du en vacker kvinna med utsökt klädsmak vilket alla dina bilder bevisar!

Anonym
2015-08-15 - 01:37:36

så bra skrivet men verkligen trist att du ska ens behöva bemöta en sådan kommentar! du ser verkligen inte ut att vara gravid, tvärtom tycker jag att du ser slank och vältränad ut, och framförallt är du en vacker kvinna med utsökt klädsmak vilket alla dina bilder bevisar!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: