GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

" I en demokrati är illusionen det viktigaste vi har"

2014-09-15 | 21:47:34 | Krönika/Politik/Tankar

 
Dagen efter.
 
Dagen efter riksdagsvalet 2014.
 
Det blev, preliminärt, regeringsskifte.
Och visst, det var det jag ville.
Men det är ändå väldigt väldigt svårt att känna sig glad en dag som denna.
 
F! kom inte in i riksdagen.
Sveriges tredje största parti heter Sverigedemokraterna.
Och nu har herr Löfven beslutat att Vänsterpartiet inte är välkommen i en rödgrön regering.
Alla tre punkter gör ont i hjärtat på mig.
 
Personligen, värker den sista mest då det är för mig helt fruktansvärt förbryllande och svekfullt av socialdemokraterna att utesluta det rödaste varmaste partiet ur en rödgrön regering.
Vad gör du Löfven?
 
Men samtidigt fattar jag, att det är så mycket ett spel. Strategi.
Jag tog till mig ett citat för många år sen " I en demokrati är illusionen det viktigaste vi har".
Jag hade bara hoppats nån gång på lite mer ärlighet, lite mer "vågande".
Kanske ska man vara glad över att man inte förstår reglerna och spelet.
Men näe, Löfven, det här var lågt.
 
Och Sverigedemokraternas framgångar...
 
Egentligen är jag inte förvånad att främlingsfientliga partier får allt större plats och att SD blir tredje största parti för är det egentligen nån större skillnad på SDanhängares vidriga invandrarsyn och blåröstandes syn på bidragstagare? På retoriken kring dessa två grupper av medmänniskor?

Ser nu så många i mitt facebookflöde som "gratulerar" alla "jävla"  bidragstagare i och med röd valseger, önskar att de ska brinna i helvetet eller skriver att vi nu åter kommer bli ett  jävla bidragsland och pratar om landsflykt etc..
Byt ut ordet bidragstagare mot invandrare i sådana utspel..
Det är samma vidriga människosyn ni har:
Att det är "ni" och "dom" .
Att vissa människor är något fult och fel och att ni ser er själva som en bättre klassens människor.
Det är en fullkomligt vidrig medmänniskosyn.
Va fan folk!
Är det inte bättre att hjälp finns om vi behöver? Bara för att vissa partier tar bort möjlighet till hjälp och bidrag betyder det inte att behovet minskat lika lite som att om vi tog bort sjukhus och vård skulle vi automatiskt inte drabbas av sjukdomar ?
Näe skärp er!!
Visa medmänsklighet mot ALLA.
 
Jag kommer aldrig varken förstå främlingsfientlighet eller denna hets och avsky mot bidragstagare - bidragsbehövare.
Eller ens denna helt absurda skräck och vanföreställning att det bara är att knäppa med fingrarna så vips vältrar du dig i massa bidrag?
 
Jag bara undrar lite.. Är det alltså bara senaste åtta åren som det startats företag i Sverige ? Är det bara de senaste åtta åren som folk har jobbat? Har det inte funnits ett enda företag när det varit röd regering genom alla år?
Slipper alltså alla jobba när det är rött styre? Var nånstans är det man så himla lätt ansöker och hämtar ut alla dessa bidrag ni blågapande missunnsamma kalla människor pratar om?
Jag bara undrar.
 
Jag undrar.
Jag är besviken.
 
 
 
Kommentera 5 st

Kommentarer
Banana
2014-09-15 - 23:31:43

Åh, jag är också såååå besviken på Löfven, nästan mer besviken än på att SD fick så mkt stöd, precis som du. I området där jag bor fick SD dessutom ännu högre stöd än i resten av landet vilket känns ledsamt.

A
2014-09-16 - 06:43:41

Mitt i prick, Anna!
Så himla besviken, trots regeringsskifte, på valresultatet.
Och nu det här med Löfvén och V. Ofattbart!
S går mer och mer åt höger.

Sanna
2014-09-16 - 07:20:58

Du är fantastisk som sätter ord på allt det jag också känner. Särskilt det om bidragstagare/invandrare. Tack Anna!

Amanda
2014-09-16 - 08:48:25

Nä, usch och fy är 2014! Fy vilket jäkla skitval och fy för människor och deras vidriga och egoistiska människosyn. Man lever väl inte på bidrag för att det är kul, utan för att man måste, och man flyr väl inte från sitt land för att man vill, utan för att man måste.
Usch, vad ledsen man blir över allt det här, över att folk inte f a t t a r vad det handlar om :(

Hanna Karlsson
2014-09-16 - 13:25:19

Alltså jag röstade blått men jag känner inte alls igen mig i den bilden av blåröstande som "empatilösa människor som bara ser till sig själv". Ingen i min närhet som röstar blått stämmer in på den bilden som många av de röda tror att vi är. Man kan vara för jämlikhet, rättvisa och alla människors lika värde fastän man röstar blått. Jag är det, jag tror bara på en annan väg dit!

Däremot håller jag med om att det är riktigt svekfullt av Löfvén att bete sig så mot vänsterpartiet. Vem kommer kunna lita på honom i framtiden? Inte jag i alla fall.

Svar: Hanna, jag vet att du är en fin och varm människa och jag buntar inte ihop alla blåröstande utan de jag såg i flöden igår.Jag buntar inte ens ihop de blå partierna med dessa blå anhängare som uttrycker sig på det sättet.
Det jag menade på var att retoriken var densamma från dessa kring invandrare/bidragstagare och avsky/hat föder just avsky/hat.

Jag tror på Löfven som statsminister och förstår väl att det är så mycket mer spel bakom kulisserna och uppgörelser än vad vi väljare nånsin får se. Men ja det är ett svek mot många röda väljare att utesluta V ur en rödgrön regering.
Tyvärr ett led antagligen i den allt mer maktlöshet kring att uteslute SD att få igenom sin agenda.

kram
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: