GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

varför är det fulare att försöka tjäna pengar som egen företagare?

2012-09-10 | 12:30:12 | Krönika/Politik/Tankar

 
Något som stör mig enormt mycket är folk som hela tiden ska tycka/tänka/ifrågasätta kring de priser man tar för de tjänster och produkter man tar som egen företagare/designer/fotograf/illustratör.
Många verkar tro och tycka att vi som jobbar inom det kreativa helst inte ska tjäna nånting alls på det vi gör.
" Vadå du har ju bara ritat lite ska du ha betalt för det?
" Det där är ju svindyrt, vad kan en sån pärla kosta i inköp egentligen?"
Osv osv.
Efter produktionstid, material, inköp, skatt, moms, emballage, porto, lokal, hyra osv är det inte många kronor kvar på en eventuellt såld produkt.
Det ska till en jäkligt bra dagsförsäljning varje dag hela veckan året om för att få ihop en ok månadslön.
 
Men inte fan går jag runt på fabriker, sjukhus, butiker och andra arbetsplatser och ifrågasätter anställdas löner och om de egentligen inte borde sänka den med x tusenlappar.
Så varför ska det så hätskt ibland diskuteras vad vi egenföretagare säljer det vi gör för och vad vi försäker få ihop vår lön på?
 
 
Kommentera 21 st

Kommentarer
Anonym
2012-09-10 - 13:45:48

jättebra skrivet!
det är ju inget köptvång heller.
såna där kommentarer brukar bottna i ren och skär avundsjuka.

en som gärna vill tjäna mycket pengar själv!

Malin
2012-09-10 - 13:50:35

Nu är jag inte egen företagare, men jag är musiker (och numera musiklärare) och när man spelar och sjunger på diverse tillställningar tror ju folk att man vill göra det gratis för att det är så kul. Ja, det kanske är kul, men gör man ett jobb så är det väl klart att man ska ha betalt! Och det är ju absolut inte bara produkten i sig som kostar, allt runtomkring kostar ju också!

Isabelle
2012-09-10 - 14:13:37

Så bra och rätt skrivet! Jag jobbar för egenföretagare och får ständigt frågor och kommentarer om att det är dyrt. Folk glömmer att det inte bara är materialen som kostar. Tyvärr...

Annelie
2012-09-10 - 15:31:58

Ja det är sjukt. Särskilt när folk jämför priserna med tex H&M eller andra större kedjor som dels köper massproducerat från Kina, dels har helt andra förutsättningar att kunna investera och pressa ner sina priser.

Cat
2012-09-10 - 17:01:18

Helt rätt! När jag pluggade till florist fick vi minst en gång i veckan inbankat i oss att även om man har kul så är det faktiskt ett jobb man utför och det som faktiskt kostar mest är tiden man lägger ner på det man skapar.

Maria
2012-09-10 - 19:14:46

Ja vissa verkar ju inte riktigt tänka efter.. Egna företagare/konstnärer ska ju också ha mat på bordet.. dina produkter är ofta lite för dyra för min budget, men jag accepterar och förstår din prissättning och unnar mig ibland nåt linne från din webshop iaf :)

Art By Tina - Konst & Fashion
2012-09-10 - 20:27:44

Trött jag blir. Det är ju en helt annan sak att bära något unikt, handgjort - än att köpa plagg på kedjor där man inte har en susning om hur plaggen m.m blivit till, i många fall utnyttjas barn som slavar och människor får arbeta med färger som är så giftiga att ingen skulle vilja gå i närheten av osv. Men det köper vi glatt i butikerna för en billig peng. Fan vad världen är vrickad egentligen.

helle
2012-09-10 - 21:47:27

Jag håller verkligen med dig om detta, Anna!
Folk inser nog inte hur mycket tid, jobb och omtanke som ligger bakom såna produkter.
Du är grym!!

Svar: tack helle!nej en del tror ju att man inte har några omkostnader och att tar jag 249 kronor har jag tjänat 249 kronor.
men tur det finns övervägande kloka människor där ute <3
Företagssam Egen företagare inom grafisk design,illustration och foto. Shoppingalen konstnär med stora chokladbegär.

Johanna
2012-09-10 - 23:37:34

Helt rätt, stå på dig!! Tycker ändå du har humana priser, dessutom jag gynnar hellre en cool tjej med coolt företag än megarika kedjor =)

Svar: tack johanna för den stöttande kommentaren!kramar!!
Företagssam Egen företagare inom grafisk design,illustration och foto. Shoppingalen konstnär med stora chokladbegär.

alexandra
2012-09-11 - 07:28:14

Jag är också egenföretagare, och det är ju precis som du säger! Folk fattar inte vilka omkostnader man faktiskt har! kan tänka mig att du ha det sju resor värre som har blogg också. Fy fasen för snikna människor som inte unnar andra framgång! Hejja dig!

Svar: ja ibland önskar jag faktiskt att jag bara kunde stänga ner bloggen om jag inte vore beroende a den som en del i marknadsföring och nå ut..fast ibland kanske den stjälper mer än hjälper.
massa kram!
Företagssam Egen företagare inom grafisk design,illustration och foto. Shoppingalen konstnär med stora chokladbegär.

Sofia Agardtson
2012-09-11 - 09:05:52

Bra skrivet - det är så sant! Hoppas att fler och fler kommer till insikt och uppskattar det unika och handgjorda framför masstillverkade produkter...

Handmade makes the world go round :)

Svar: tack sofia för stödet!och du har så rätt så rätt!
massa kram!
Företagssam Egen företagare inom grafisk design,illustration och foto. Shoppingalen konstnär med stora chokladbegär.

Maria
2012-09-11 - 09:05:59

Håller med dej där, bra skrivet! :)
Visst kan jag också tycka att vissa saker hos egenföretagare är dyrt, säg t.ex. fotografer, ofta svindyrt! MEN, det ta ren jäkla TID med för- & efterarbete, det är inte bara bilderna som tas liksom. Man lägger ju ner många timmar på det, och det är dyra saker man använder, och ska man kunna försörja sej på det så måste man ta betalt.
Så fortsätt som du gör, jämfört med kläder i "vanliga" butiker är du ju inte så dyr, typ lika priser på mycket skulle ja gissa på. Och många affärer har bra nog mycket dyrare kläder än dej också ju! :)

Svar: ja jag tror inte så många tänker på att det är så mycket runtikring som för och efterarbeten, skisser, emballage, leverans, inköp, tid, designärde os , allt soms ka spela in i ett pris.
Tack maria för din härliga fina kommentar! den gjorde mig glad!
kram!
Företagssam Egen företagare inom grafisk design,illustration och foto. Shoppingalen konstnär med stora chokladbegär.

Hanna Karlsson
2012-09-11 - 09:48:27

Det är klart man ska kunna ta betalt för tiden man lägger ner. Något annat är bara konstigt.

Svar: ja men precis, det är ju så mycket som ska "ingå" i det där priset man tar.och det är ju inte köptvång på nåt sätt.
kram fina hanna!
Företagssam Egen företagare inom grafisk design,illustration och foto. Shoppingalen konstnär med stora chokladbegär.

A
2012-09-11 - 11:03:25

Konstigt hur en del resonerar.
Om de nu tycker det för dyrt eller säger saker som "du har ju bara ritat lite" så kan de väl låta bli att köpa och "rita lite" själva då. :)

Svar: ja men precis! En del uttrycker sig ju som om det vore köptvång på grejerna.Ja det är lustigt hur en del "lägger sig i".

kram!!
Företagssam Egen företagare inom grafisk design,illustration och foto. Shoppingalen konstnär med stora chokladbegär.

KIA WHITE
2012-09-11 - 19:19:22

Anna! Bra skrivet, och jag tycker faktiskt ibland att du tar för lite betalt med tanke på vilken vacker konst du skapar!

Svar: Åh tack Kia!Dessa ord behövdes verkligen och så skönt med nån som håller med och förstår.
Massa kram!
Företagssam Egen företagare inom grafisk design,illustration och foto. Shoppingalen konstnär med stora chokladbegär.

EbbaPåLandet
2012-09-17 - 13:12:17

Hej.
Håller verkligen med dej.
Jag har tidigare under många år jobbat som designer inom klädbranschen och drivit egen butik.
Detta är något jag då dagligen tampades med. Människor förstår inte att det är oerhört dyrt att producera-javaddetnuär- i liten skala. Att när allt det där du rabblar upp är avdraget så blir det nästan inte en spänn kvar. Och de få kronorna ska täcka den enorma arbetsinsats densamma krävt.
Sen ska man tampas med de stora kedjornas generösa 30dagars öppetköp osv... snacka om att det är svårt att vara liten och att man mångagånger kämpar i uppförsbacke.
En eloge till alla ni som orkar. 8 år tog knäcken på mej!

angelica
2012-09-17 - 16:51:45

I grund och botten är det nog mycket avundsjuka. Det finns nog många därute som önskar att de vågade chansa och jobba med vad det verkligen brinner för. Som du och din konst. Du vågade, och det sticker i vissa människors ögon, tyvärr. Men stå på dig och låt ingen trampa på dig. och jag håller med de flesta här, du tar inget överpris! Du är grym! Kram

Frida
2012-09-18 - 09:19:35

Så jäkla sant! Har tänkt på det själv när man jobbar som fotograf, folk ser bara att priset är för den där timman man fotar, inte allt arbete innan och efter för att kunna genomföra och leverera bilderna. Så då tycker dom att man är dyr trots att man egentligen är jäkligt billig.
Älskar den här texten:
http://blogg.fotografia.se/wp-content/uploads/2012/09/funny.png
Kanske borde köra på den metoden istället? ;)

Plumeria - Foto, illustration & inspiration
2012-09-20 - 21:16:05

Håller med! Tror mycket har och göra med avundsjuka som ngn skrev här! Inte bara för talangen utan även för styrkan och modet att våga satsa på det!

Jag har fått kommentarer på den tiden jag sålde smycken, men seriöst mina smycken var inte ens uppe i priset jag borde tagit på långa vägar!

B R O W N S U G A R
2012-09-25 - 22:32:09

Riktigt bra skrivet!

Eva Fatima
2012-10-13 - 14:21:39

Ja håller helt med dig.
Jag har importerat en del saker för att öka försäljning men nu måste jag prioritera och lägga ner för tiden räcker inte till för att bara ge smycken åt bloggare som skriver en rad och tror att de gjort en jättetjänst.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: