GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Vi tolererar inga förlorare

2012-01-10 | 12:57:07 | Musik/Böcker

Den här boken fick jag i julklapp och jag läste ut den igår. Jag är ju en Kennedyfantast och intresset har brunnit sedan början på 90talet då jag såg en miniserie " Kalla mig Jackie" om Jackie Kennedy Onassis liv och kort därefter såg jag filmen JFK som jag nog kan se hur många gånger som helst.

Det har blivit en hel del filmer, dokumentärer och nyhetsartiklar genom åren men jag har bara halvläst en bok - en biografi om Jackie.

Denna bok är ingen renodlad biografi utan är skriven om Kennedyklanen i romanform.

Men den känns ju ändå verklig och den är fascinerande, välskriven och gripande på sina ställen.

Kennedyfamiljen må ha varit framgångsrika, miljonärer och vackra på ytan...men det är ju också en familj som drabbats av tragik flera gånger om. Sjukdomar, dödsfall, missfall, mord, dödsolyckor, alkoholproblem med mera. JFK mördades ju medan han var president 22 november 1963...och hur många gånger jag än sett Zapruders berömda film som visar mordtillfället kan jag fortfarande inte riktigt fatta det..fy fan vad hemskt och helt overkligt det måste varit för Jackie att sitta där i bilen och se sin makes huvud skjutas sönder mitt framför ögonen på henne.

Lillebrodern Bobby mördades 4 år senare  när han och hans fru Ethel firade en primärvalsseger i Kalifornien och Bobby såg  ut att  kunna bli näste president.

JFK och Jackie förlorade flera barn under deras äktenskap och i slutet av 90talet så omkom deras son John-John i en flygolycka tillsammans med sin fru och svägerska.

Nu är jag inne i ett sådant där Kenndystim igen då jag bara vill sluka allt igen som jag kommer över..och vet att det kommer komma en tår nerför kinden när jag ser JFK.

Kommentera 12 st

Kommentarer
Ida
2012-01-10 - 13:24:24

Har du läst boken Familjen kennedy av Lennart Persson det är ett hett tips till dig. Fick den i julklapp och har läst till ungefär mitten. Hade önskat att du hade gett fler tips på böcker och filmer angående detta ämne då det är oerhört intressant. Men det är bara om du hinner.

kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-01-10 - 13:42:56

Ida: Jag har sngelat på den boken, verkar ganska lik denna..de kom ungefär samtidigt och så har de samma framsida, lite lustigt =)

Men ska nog köpa den =)



JFK om mordet är ju en måstefilm enligt mig.

Sen älskade jag just den där miniserien Kalla mig Jackie/ A woman named Jackie men undrar om den ens går få tag på..?

Såg du miniserien på SVT förra året " The Kennedys" med Katie Holmes?



Finns även en miniserie med Patrick Dempsey i rollen som ung JFK som är klart sevärd.



Då Marilyn Monroe är ett av mina största intressen och passioner så korsas ju dessa dessutom i en del filmer och böcker då JFK och Marilyn hade en affär..och det även spekuleras ikring om Marilyn och Bobby hade det.

Så många marilynbiografier och dokumentärer är ju läsvärda också om det bara är Kennedybiten du vill åt.



På SVT Play hittar du även en dokumentär om mordet på JFK, the lost files eller nåt sånt heter den.

Handlar om själva mordet och morddagen.



13 dagar är en film om Kubakrisen och JFK.



Sen har jag sett nån serie om The Kennedy wives..Jackie Ethel och Joan tror jag den heter.



Sen är det biografiboken Jackie av David C Heymann..tror jag han heter..kusin till jackie.

Lovisa Illustration
2012-01-10 - 13:55:44

Oj, visste inte alls allt det där om Kennedy-släkten, vilka dramatiska öden.



Angående "Modebloggaren": Klockrent! XD Det finns en hel del poänger där. De som inte fattar det får man väl bara skaka på huvudet åt... Jag själv har gett upp på mänskligheten för länge sen.

Tycker det är bra att du står på dig och fortsätter göra inlägg om henne.

Ida
2012-01-10 - 17:15:50

Tusen tack för dina tips, du är för go och snäll. Jag såg tv -serien förra året som svt hade och den med patrik dempsey har jag hemma och ska se den snart). Tack så mkt för dina fina tips. Har lite och kolla igenom:)

MariaP
2012-01-10 - 17:40:58

den har jag aldrig hört talas om, men jag är ju lite yngre än dig!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-01-10 - 18:17:37

MariaP: Boken är ganska ny så kanske inte konstigt om du inte hört om den.

Sofia
2012-01-10 - 20:19:35

Den ska jag helt klart ta och läsa! En intressant familj om inte annat.

Kat
2012-01-12 - 05:47:22

Rosemary Kennedy, hon som blev äldst. En tragisk historia.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-01-12 - 08:11:51

Kat: Ja verkligen! Fy sjutton. Men så visste de inte mer om lobotomi på den tiden och trodde det var ett "botemedel". men väldigt tragiskt.

Men var/är Jean inte äldst?

Tror hon fortfarande lever. Fast det klart hon föddes ju flera år efter Rosemary så Rosemary kan ju fortfarande vara äldst.

Mamma Rose blev ju väldigt gammal.

Ida
2012-01-13 - 17:14:07

Jean lever fortfrande hon är den enda kvar bland 9 syskon.

Ida
2012-01-13 - 19:37:07

Jean lever fortfarande och är kvar sina nio syskon

ida
2012-01-13 - 19:38:05

oj det blev två inlägg såg inte att den ena inlägget fanns


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: