GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Mycket Marilyn nu

2012-01-26 | 21:52:49 | Marilyn Monroe & kära ting

En film som jag måste se snart är "My week with Marilyn" som handlar om Marilyn Monroe - spelad av Michelle Williams, och när hon var i London och spelade in "The Prince and the Showgirl" mot bl a Laurence Olivier.

Det har gjorts många filmer om/med Marilyn. Oftast framställs hon ju som ganska blåst och naiv vilket ju jag tror är det sista hon var...naiv i kanske i vissa lägen ja, som vi nog alla är då och då, men blåst? Näe.
Michelle är Oscarsnominerad för sin tolkning av Marilyn och har redan vunnit en Golden Globe för rollen och jag hoppas att hon inte spelar över med munryckningar, viskande röst och sexighet som det annars lätt alltid görs i filmer där Marilyn är med som karaktär.


Marilyn ligger mig ju dessutom väldigt varmt om hjärtat så jag är väl lätt ganska överkritisk så fort det gäller henne.
Hatar ju när Paris Hilton, Linday Lohan m fl ska göra plåtningar och " se ut som Marilyn" eller tror sig vara reinkarnationer av henne.



Senare i år kommer ju även "Blonde" att ha premiär. Baserad på romanen av Joyce Carol Oates. Många läser väl Blonde som en ren biografi över Marilyn vilket det ju inte är.
Blonde har redan filmatiserats som en miniserie för ca tio år sen. Den var väl sådär.
I nya Blonde ska Namoi Watts spela Marilyn.
Det måste väl på nåt sätt vara en dubbelhet för en skådespelerska i att spela Marilyn. En drömroll på ett sätt kanske, en mardröm på ett annat för tänk så många Marilynfans och Marilynälskare vi är här på jorden som ska syna, döma, kritisera osv.

Men en sak är ju klar: Det kommer bara finnas och ha funnits en enda Marilyn Monroe...som gick bort alldels för tidigt alldeles för tragiskt blott 36 år gammal.
Kommentera 13 st

Kommentarer
Sofia - Uddevallas största modeblogg!
2012-01-26 - 22:19:23

undrar när mitt paket kommer :( såg ju du hade skickat ut massa i början av veckan.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-01-26 - 22:21:35

Sofia: ditt var med bland dom i den stora högen.

Suck, blir så trött på att saker inte kommer fram.

Haft långt samtal med Posten idag om allt svinn.

Jag skickar ny imorgon igen Sofia.

kram

Sofia - Uddevallas största modeblogg!
2012-01-26 - 22:22:08

åh vad tråkigt :(

lisette A
2012-01-26 - 22:42:32

Tycker det är bra att vara kritisk när det gäller Marilyn :)

Malin
2012-01-26 - 22:48:31

Den såg jag förra veckan! Helt ok film men inte nån extrem wowfaktor för min del. Jo hon var lite fnissig och lite kliché av Marilyn, tyckte jag som inte har stenkoll på henne. Men väldigt fin film så. :)

Mickan
2012-01-26 - 23:13:33

Åh tack sötaste!

Men när släpps filmen häromkring, vi kan väl åka å se den kanske :) ja gillar henne som skådis :) ska bli intressant hur hon tolkat den här rollen...

P L A Y E - galen tjej!
2012-01-27 - 08:52:48

Fin blogg!

..:Sarah:..
2012-01-27 - 09:08:11

den visas inte i gävle :( så nu väntar vi på piratebay.

men gissa om jag ser fram emot blond då... tog ju mig igenom boken, vackra vackra djupa bok.



ha en fin dag!

Lena
2012-01-27 - 09:24:19

Ååh, ja jag längtar också efter att se den. Och efter blonde!

..:Sarah:..
2012-01-27 - 09:25:38

och jag som är en ritkigt bionörd :P



innan jag läste blonde hade jag ingen känsla eller åsikt om henne, men allt eftersom filmerna kom upp i boken såg jag dom.. så jag åkte dit kan man väl säga. nu förstår jag verkligen varför hon är så ... så facinerande. jag är ju sugen på den här nya samlingen av dikter och "kladd" boken som kom. annars, har du nått ritigt bra tips för en marilyn-nybörjare?

Angelica
2012-01-27 - 09:33:41

Jag såg den filmen igår faktiskt! Och jag gillade den jättemycket, jag rekommenderar den, hoppas du inte blir besviken :) Jag är inte så insatt i hur Marilyn var alls, men gillade filmen iaf :)

Mary
2012-01-27 - 10:52:51

Åh, ska Blonde bli film? Jag som inte ens har hunnit läsa boken än - har haft den dock huuur länge som helst :D Måste rappa på lite!

Art By Tina - Konst & Fashion
2012-01-27 - 12:31:06

Vilken rolig idé du hade om att printa och sätta upp inredningsskisserna i dom rum som gjorts om - det ska jag nog faktiskt göra=) Den guldiga väggen är klar ni & blev så cool!



Tack för tipset!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: