GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Vem är det som ska inse verkligheten?

2012-02-09 | 11:55:58 | Krönika/Politik/Tankar

Blondinbella pensionssparar inte.
Hon kan jobba när hon är gammal och tycker att alla som nu är emot det Reinfeldt sagt om att höja pensionsåldern till 75 år skall vakna upp och inse verkligheten, i en skriven krönika på svt.

Ursäkta Blondinbella men vilken verklighet lever du i?
Det är väl jättebra att du tänkt jobba och nu lever i en egen sorts verklighet där gamla inte är sjuka, dåliga, skröpliga eller ens tänker att det kanske kanske kan drabba dig..ja det är väl lite så jag tycker det alltid funkar med  de borgerliga - vi blir inte dåliga sjuka arbetslösa utförsäkrade med mera och skulle vi bli det så får vi ju skylla oss själva.

Men verkligheten är den , Blondinbella, att alla ÄR INTE och  KAN INTE ha egna roliga framgångsrika företag. Några måste slita dag ut och dag in på kalla fabriker eller städa upp andras skit eller vårda just dessa sjuka gamla eller sitta i kassan på Ica. 9-5jobb kommer alltid existera så länge det finns människor och människor som är beroende just av att andra människor tillverkar saker eller utför serviceyrken.
Alla kan inte välja kul yrken Blondinbella, ibland väljer samhället, arbetslösheten, pressen, desperationen ekonomin arbetet åt dig.

Och visst jag tycker i den bästa av världar ska folk få jobba så länge de vill och att pension inte är ett måste men i den världen så ska det heller inte finnas arbetslöshet - vilket det gör och alla jobb ska vara jätteroliga och välavlönade - vilket de inte är.

Arbetslösa mellan 45 och 60 idag är redan ganska så oattraktiva på arbetsmarknaden vad jag upplever det och sett på nära håll. Att dessutom då tycka att man kanske ska sadla om i karriären vid 50-60 om man har ett tråkigt jobb och sätta sig i skolbänken och dra på sig studieskulder som ska betalas av med hmm..pensionen? Nja.
Och det är inte så lätt vid den åldern , tror jag, att lära sig något helt nytt och dessutom då konkurrera med färska nyutexaminerade 25åringar.


Ja Blondinbella, det kommer fram en ny generation unga entrepenörer idag men långt ifrån alla lyckas långt ifrån alla kan leva det liv du gör. Men detta är också farligheten med just dagens lilla entrepenörs och bloggbubbla. En del tjänar pengar på att göra nästintill ingenting och inser heller inte vad det menas med att en del faktiskt inte älskar att gå upp tidigt varje morgon och ställa sig på ett fabriksgolv eller åka och tömma folks sopor eller sätta in lavemang på en gammal. Och efter de gjort detta ska de sköta hem hushåll kanske umgås med ett barnbarn, kanske få tid till att träna eller ta en fika. Är det så konstigt att dessa människor faktiskt vill pensionera sig och längtar efter en tid då jobb inte är ett måste och få ha tid till att göra sånt de aldrig annars hinner eller som unga entrepenörer idag tar för rena självklarheter eller tycker blir alldes för stressigt och utbrändheten är nära så fort de har lite mycket att göra?
Är jobb det enda som livet ska bestå av?

"Om fler jobbar kan vi ta hand om de som inte kan". Svar ja. Men sluta då också sänk skatterna så kan vi också ta hand om fler som hamnat utanför.
Kommentera 46 st

Kommentarer
alexandra
2012-02-09 - 12:11:05

Jag håller såååå med dig! Jag gillar Blondinbella men hon tänker verkligen inte länge än näsan räcker. Hon inser inte att om alla skulle göra det dom ville så skulle hon aldrig kunna gå till ICA för att handla mat, aldrig åka taxi, hon skulle behöva städa hennes lägenhet själv (nej jag tror inte att bellas städerska är jättepositiv till hennes jobb..) etc. etc. Man jobbar ju för att kunna leva, men lever inte för att jobba!

Angelica
2012-02-09 - 12:12:38

Fy va bra skrivet Anna! Jag håller verkligen med dig!

Tess - Istla.se
2012-02-09 - 12:14:35

Jag hade en kund igår och vi började diskutera detta. Hon hade gått i pension vid 64 och var helt överlycklig. Även om hon fick en låg pensions i månaden så var det underbart. Hon kunde ju göra vad hon ville. Hon berättade att hon hade en väninna som hon reste mycket med utomlands och det hade hon inte bara kunnat göra om hon skulle fortsatt att arbeta. Hon tyckte att det är bättre att satsa på dem mellan 20-35 som faktiskt behöver framtiden mer än de som redan är gamla. Hon hade mycket att säga må jag lova. Jag höll med henne fullt ut. Det är ett hett ämne och man får väl hoppas på det bästa för framtiden.

Anna
2012-02-09 - 12:15:08

Word! Tycker att folk kan väl få pensionera sig vid 75 om de vill, men det kommer ju bli ett outtalat krav då att man bör jobba så länge även fast man kanske inte vill. Tycker hon och alla andra moderatpatrask alltid uttalar sig om saker de inte vet något om, de kan inte se saker i perspektiv eller ha medkänsla med de som inte vill leva som dom. Tycker Reinfeldt och Bella kan jobba på ett äldreboende i en månad, och sen kan dom diskutera ifall dom vill göra det i 50 år till (i hennes fall)

Linnéa
2012-02-09 - 12:34:49

Bra skrivet!! Håller helt o hållet med dig.

Sandra (parole)
2012-02-09 - 12:59:10

När jag hör denna debatten tänker jag på mina morföräldrar som är 74 och 72 år gamla. Att de skulle jobba än idag hade inte varit möjligt!! Efter ett långt yrkesliv inom industrin och matbespisningen på en skola har de båda sina kramper. Min morfar har haft 2 strokes de senaste åren, men de kämpar på. Låt de gamla få njuta av sina sista år!!

Malin
2012-02-09 - 13:11:26

Håller helt med dig!

Malin Schlott - Konstnär & Illustratör
2012-02-09 - 13:11:47

Håller med dig fullständigt.

Emma
2012-02-09 - 13:34:21

Håller med. Gillar Blondinbella annars men förstår inte hur hon kan skriva ett sånt inlägg. Är det verkligen så svårt att förstå att inte alla kan älska sina jobb och vilja ha det som en "livsstil"? Alla kan inte ha drömjobbet, tyvärr. Börjar känna att Sverige sakta men säkert börjar bli ett land där invånarna ska leva för att arbeta och inte tvärtom. Obehagligt som tusan. Människan är inte byggd att klara av det.

carro
2012-02-09 - 13:56:53

Ahh.. det är så gött när folk skriver saker man tänker. ,)

Jag var tvungen att kommentera hennes artikel, o fastnade även vid andras kommentarer. O de flesta (alla?) tycker o tänker som dig o mig.



Alltså borde det vara ett kvitto på hur samhället faktiskt fungerar o ser ut.



Lottis
2012-02-09 - 14:48:13

Kunde inte skrivit det bättre själv!!!

Ida
2012-02-09 - 14:55:55

Så sant! Blir så arg när moderaterna säger: Titta hur det gick för Greeekland!



Ja, det gick åt helvete, men där var pensionsåldern typ 50 år, och FÅ betalar skatt för sina hus (de bygger inte klart dem och då behöver de inte skatta för dem heller) och de har inte samma slags skattesystem som vi. Man kan inte jämföra Sverige och Grekland.



Som sagt, höj skatterna igen och se för fan till att folk som tjänar multum delar med sig så ska vi se att vi kan behålla en pensionsålder på 65 så att de som är skröpliga inte behöver arbeta in i döden. För de som VILL och KLARAR av det kommer att fortsätta jobba efter 65, det garanterar jag (för det gör de redan idag)!

Petra
2012-02-09 - 14:58:50

Jag håller verkligen med dig och alla andra som komenterat, jag själv är inte speciellt gammal men jag tillhör redan till de utförsäkrade. Jag kämpar nu för att hitta min arbetsförmåga, om jag nu har någon. Men stressen gör inte saken enklare och kroppen säger ifrån. Tanken då att jag skulle jobba till 75 är helt overklig.

Sascha - Coffee and Heels
2012-02-09 - 14:59:22

Bra inlägg! Vad gäller mig själv resonerar jag som Bella: jag kan skriva tills jag dör, men nu har jag ju turen att jobba med det jag älskar. Det är inte så för alla. Men samtidigt tänker jag på de unga, när ska de in på arbetsmarknaden om alla jobb redan är fyllda av 70-åringar? Nu bor jag i Italien där det knappast går att leva på pension (den är omänskligt låg) men ändå pensionssparar jag inte.

Anonym
2012-02-09 - 15:04:43

Anna! Vill du ha en liten tävling hos mig? :)



Kram!

Carro
2012-02-09 - 15:22:46

Blondinbella har otroligt skev verklighetsuppfattning om hur andra har det. Hon lever i en bubbla där hon kan göra exakt vad hon vill för att hon säljer genom att bara viska sitt namn typ. Hon snackar om att alla kan göra vad dom vill men nej, verkligheten ser inte ut så tyvärr. Gah, blir bara irriterad. De kan vara valfritt då, de där med att jobba till 75 ^^. Jättebra text Anna.

Pernilla
2012-02-09 - 15:46:28

Anna for president!! :)

Kim - Mamma till Victor & bebis i magen
2012-02-09 - 16:15:16

Håller med! Man måste väl få vara pensionär också efter ett långt liv med arbete.

Cindy
2012-02-09 - 16:20:51

Jättebra skrivet! Jag jobbar inom åldringsvården och det är mycket tunga lyft, långa dagar, kort om personal. Inte än chans att jag kan jobba till 75. Helt sjukt!

Marynator
2012-02-09 - 16:53:10

Skit bra skrivet!

Annster
2012-02-09 - 17:46:22

SÅ jävla bra skrivet! Kunde inte sagt det bättre själv.

Bella har ju alltid haft en lite märklig syn vad gäller politik. Visst hon är jätteduktig, smart och (vänlig) som vill peppa unga tjejer. Men jag har då alltid tyckt att det må vara lite naivt och tro att alla lever efter lika villkor. Men det hör ju moderater till, att det är snåla och lever i sin egen lilla bubbla. Jobba mera och dra in på skatter, men tänkte hon på dom som inte kan arbeta på samma sätt och som kanske behöver dom där extra skatterna för att enns kunna överleva. Men det är ju så som jag alltid sagt. Ge till dom rika och ta från dom fattiga.

mariethe
2012-02-09 - 17:49:11

WORD! Exakt vad jag skrivit idag men bättre.

Magdalena
2012-02-09 - 18:08:12

Bra skrivet!

Sara
2012-02-09 - 18:11:39

Så himla bra skrivet!!!



Men är man född med silversked i mun som hon verkar vara så ska man inte uttrycka sig. Det är så enormt hög arbetlöshet bland ungdomarna i dagsläget, om då alla ska börja jobba till man är 75 kom de bli ännu svårare för ungdomarna att få jobb! Alla kan inte leva som hon gör, alla kan inte vara entreprenörer som hon skriver, alla kan inte det, då skulle inte världen fungera ju, för vem skulle sitta i kassan och packa upp varorna på affärerna så vi kan handla mat, vem skulle ta emot oss hos läkaren när vi blir dåliga, vem skulle laga våra bilar när dom går sönder m.m.m.m. Nä fy fan! man blir ju förbannad när man läser sånt här! och hur man kan skriva att man ska jobba tills man bli 75 för då kan man ta hand om dom som inte har jobb? ähm.. va? låt folk gå i pension istället och ge jobben till de som är utan istället!

Julia
2012-02-09 - 19:08:00

Bra skrivet, håller helt med!

Mary.
2012-02-09 - 19:11:46

Åh, fler sådana här inlägg tack!

..:Sarah:..
2012-02-09 - 19:21:03

BRA!!!!

tova
2012-02-09 - 20:10:34

Bra skrivet!!!!

dissy
2012-02-09 - 20:16:08

WORD! Ibland är hon så himla urblåst att det finns inte. Det är alla dessa borgeliga uttalanden som får mig att tycka att hon falerar som en förebild.

Maria
2012-02-09 - 20:25:35

Det enda jag kunde hålla med henne om var att åldersdiskrimineringen måste bort (antar att det är samma situation i Finland och Sverige på den fronten). Min mamma (55 år) lär inte längre kunna byta jobb pga sin "höga" ålder. Dessutom har hon krämpor som gör att hon inte ens själv är säker på om hon klarar sig till ålderspension (fr.o.m 63). Hon har sökt till ett par andra tjänster eftersom hon skulle vilja flytta ihop med sin pojkvän som bor en timmes bilresa bort, men yngre människor anställs ju alltid i första hand, erfarenheten verkar inte vara värt mycket :(



Men allt annat hon skrev om kändes ju inte helt genomtänkt..

Josephine
2012-02-09 - 20:43:47

word på dig! du och jag tänker mycket samma.

Anne-Li
2012-02-09 - 21:32:20

Har inte läst Blondinbellas inlägg men reagerar starkt på ditt!



Du verkar likställa jobb inom vården eller kassajobb som otillfredsställande - Snacka om fördomar! Det finns människor som älskar det sociala med butiks/kassajobb (jag har gjort det) och nu är jag en stolt del inom vården där jag har möjligheten att göra livet lite ljusare för varje patient, varje dag. DET är stimulerande, kreativt och det är min arbetsglädje och den dagen jag inte tycker så längre. Den dagen jag gör mitt jobb på rutin och uppskattar kafferasten mer än jobbet med mina patienter DEN dagen tänker jag VÅGA kasta mig ut i arbetsmarknaden igen, kanske hamnar jag på ICA, eller kanske föreläser jag för nya dietister på universitetet eller kanske upptäcker jag något helt nytt! En sak är säker,jag tänker inte bli bitter, jobba där jag inte trivs eller frivilligt leva på bidrag och staten. Jag förstår att detta inte är verkligheten för alla men jag tror starkt på att alla passar för något jobb och lågavlönat betyder absolut inte otillfredsställande!

Helena
2012-02-09 - 21:44:55

WORD!!!!!

Malin
2012-02-09 - 22:01:54

Jag skulle vilja se Blondinbella i "Den hemliga miljonären". Undrar bara om det ens skulle spricka hål på hennes bubbla...

Jennifer
2012-02-09 - 22:09:33

Jag tänker likadant som dig, när jag läste Blondinbellas debattartikel suckade jag bara. Jag orkade inte kommentera den ens.

Helén
2012-02-09 - 22:12:18

Jag tycker det är tråkigt att samtalen har vinklats från vad som egentligen sades. Förslaget var väl att höja åldern som arbetsgivaren får säga upp en äldre änniska. Idag är har man bara rätt att jobba till 67 ärs ålder. Och den tanken tycker jag är bra. Jag tycker att om människor vill, kan och orkar ska de ha samma rättsliga möjligheter att behålla sin tjänst som någon som är 35.



Och jag tror att Blondinbella störs sig på att folk väldigt osakligt säger att man ska tvingas att jobba till 75. Hon vill markera att det går väl alldeles utmärkt. Och hennes verklighet är annorlunda än många andras. Hon säger faktiskt inte att de sjukaste ska slita på, utan de pigga som vill.



Jag tror inte att jag vill jobba till 75, men om jag vill det så vore det ju najs att inte bli utkastad. Och problemet är ju verkligt, vi lever i snitt väldigt mycket längre och behöver ha in mer pengar i pensionskassan. Och visst man kan höja skatterna, eller så har man dem som de gör nu då folk har mer i plånboken och kan själva sätta undan till sin egen pension. Eller får jobba längre om man vill. Jag tycker inte det är en dålig ide. Det ger de arbetsföra en chans att välja. Sen måste man skilja på denna disskusion från arbetslösheten och utanförskapet. Det är en annan viktig fråga men den måste få utredas separat. Så tycker jag.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-02-09 - 22:15:01

Anne-Li: Jag ber om ursäkt om du tolkat det på sådant sätt.

Jag vet absolut jättemånga som älskar sina jobb inom vård och serviceyrken. Men jag vet också väldigt många inom dessa yrken som älskar sina jobb som också har slitit väldigt länge och som inte längre har kroppar som orkar och det har inget med huruvida de tycker jobbet i sig är kul eller inte.



Vad jag menar är att alla har inte möjligheten att göra de jobb som de tycker är kul och det är inte så lätt att bara byta bana heller efter 40 år på samma arbetsplats. Många måste ju också ta ett jobb, vilket jobb som helst just för att ha ett jobb. Alla är inte och kan inte vara entrepenörer så som jag tycker Blondinbella verkar tro. Och en del, de flesta måste pensionsspara på ett eller annat sätt.



Och jag tycker inte det är nåt fel alls med om man jobbat x antal år faktiskt få längta efter en FRI tid.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-02-09 - 22:21:37

Helén: Menar du vad som egentligen sades från Reinfeldt eller från BB?

Jag tycker också att det är ok att folk ska få jobba så länge de vill och i viss mån får folk jobba så länge de vill och kan i det här landet. Visst rätten finns för arbetsgovare att säga upp dig vid 67 års ålder men om du är en kompetent arbetare som har mer att ge vet jag inte hur många 67åringar som sägs upp just för åldern..?

Och ja vissa punkter i Blondinbellas artikel är helt ok, men det är många meningar i den som jag stör mig på, det jag tar upp här i mina egna krönik.a

Jag skiljer på vad Reinfeldt sagt och vad Blondinbella skrivit också.



Fast går det inte på ett ut, om man får mer över i plånboken - men egentligen ska sätta undan till det ena än det andra som man betalade med den lila mer skattepengen...?

Samtidigt om de nu märker att pengarna saknas just på grund av skatter varför då ens propagera för skattesänkningar hela tiden?

Och jobbar man tio år till så betalar man ju tio år mer skatt än vad man hade gjort annars, så får man mer pengar över?



Jag tycker defintivt att frågan hör ihop med arbetslösheten, hur skulle den inte göra det ?

Ling-Ling
2012-02-09 - 22:22:35

Bra skrivet! Vissa människor lever verkligen i en bubbla där alla kan ha softa jobb...

Bim HD
2012-02-10 - 00:44:03

Ja, jag tycker det är underbart OM man kan jobba tills man är 75år och att man har kunnat ha ett liv som är innehållsrikt med familj, barn, barnbarn, resor och lååång karriär osv.

MEN, idag är ingen attraktiv på arbetsmarknaden när det dragit sig över 45år, tyvärr. Dagens unga(?) som går ut i arbetslivet har ofta studerat i måååånga år och börjar jobba när de är 30år... då har de inte jobbar SÅ många år när de är 65 år, ens... 10år till är ju inget, i den tankegången. MEN, för de som börjat jobba efter grundskolan, de finns - eller direkt efter gymnasiet... Tänk bara HUR många år de har jobbat när de är 65år - och tala inte på hur många år de har jobbat när det är 75år? Nä, de har inte gjort någon karriär, det har de inte kunnat om de inte halkat in på ett område via ett bananskal och massor av tur. Men, en familj har de troligen... barn o barnbarn... rest? Knappast, för de har de troligen inte haft råd med i den utsträckning de önskat göra - inget Bahamas där inte - möjligen Teneriffa med vännerna, en gång =ironi.

Och till en annan sak - arbetsgivaren kan redan idag säga upp en anställd när den anser det lämpligt. Och då kan orsaken vara så enkel som att de anser att personen är sjuk, för ofta för dem... Och då menar jag inte någon LITEN arbetsgivare utan en sk statlig. Det är dagens samhälle - att ställas på gatan för att man har råkat bli sjuk... Nej, ingen hjälp fås från FK och inte från AF (där har man inget att göra, de anser personen för sjuk - FK anser personen frisk) - och soc kanske inte alltid är det rätta...

Och OM det nu är så att folk ska jobba till de är 75år, eller nu få möjlighet till det - vilket flertalet redan har... hur ska vi då få ut de unga på arbetsmarknaden??? När ska de egentligen få ett jobb - sitta och vänta in att en 73åring dör på jobbet och sno det till sig, först till kvarn?

Blir mest less när jag läser liknande uttalanden från folk uppe i det blå... himlen... frågan är HUR hon ska klara sig om gammal BB om hon inte pensionssparar??? Det kommer snart att vara som i USA här - ingen vård utan att vi har försäkringar som kan kosta 2500kr per månad och på det pensionssparande för att kunna leva som pensionär - frågan är bara - NÄR....

Må så grankott... Kramis Skruttisen!!!

Bim

(som dock tyckte hon fick till ett ok inlägg idag inom annat område... du bräcker mig alltid ;))

A
2012-02-10 - 12:03:33

Anna, vad BRA SKRIVET!!!

Tyvärr finns det sååå många som röstar borgerligt för att få någon hundralapp mer i plånboken genom sänkta skatter, utan en tanke på framtiden och att dessa skattepengar faktiskt behövs.

Jag har jobb, jag är frisk men jag tänker på andra också. Jag betalar gärna mer i skatt, för det gynnar andra som behöver det.

Jag vill att mina barn ska växa upp i ett tryggt samhälle där man inte ställs utanför om man råkar bli sjuk eller arbetslös.



Och hur ska de unga komma in på arbetsmarknaden om de gamla ska jobba till 75?



Helen
2012-02-10 - 12:46:43

Jag vet flertalet personer som blivit uppsagda vid 67. Men har ingen statistik för landet. Jag tycker den allmänna disskusion som blivit efter Reinfeldts uttalande är missuppfattad. Bb är en privatperson med sin egen syn på saken. Som jag tror vill provocera.



Sen menade jag att med skattetrycket som är nu kan man välja att ppspara mer och då gå i pension vid 60. Om man vill. Då har man den möjligheten. Om man höjer skattetrycket med 2000 kr för en normal svensk så minskar ju möjligheten att spara till pensionen. Och då blir man kanske tvungen att arbeta längre.



Sen så är ju tanken med att jobba 10 år längre, att det ska komma in mer skattepengar. Mer i allmän pension till mig och välfärden i Sverige. Men man slipper ju inte betala skatt för att man går i pension? Pensionen beskattas ju hårdare än lön.



Jag tycker att arbetslösheten är en annan fråga. Att förtidspensionera kompetenta personer kommer inte minska ungdomsarbetslösheten. Det är andra åtgärder som krävs där. Och om en massa 70 åringar jobbade så skulle deras skatt bidra till de utförsäkrade. Tex.

Nina
2012-02-10 - 15:32:52

Bra skrivet håller med allt det du skrev!

Diddi
2012-02-11 - 13:07:52

This is why i love you! Du är vuxen " på riktigt" , har ett hum om hur verklugheten ser ut och du sliter arslet av dig med ditt eget företag. Det gör säkerligen blondinbellan också men även om hon jobbat ( med vad? Nätverkande, dagboksskrivande på internet och att gå på event?) sen hon var 14 så har hon växt upp i bloggbubblan. Har hon någonsin sett hur det ser ut inne på AF? Det är så jävla naivt att tro att man kan bli konsult på en höft för att man har kunskap inom ett område och sen försörja sig på det.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-02-11 - 18:12:43

Diddi: Tack fina du för dessa ord! Blondinbella jobbar och sliter absolut, flera framgångsrika företag det går inte ta ifrån henne, men nånstans tappas ju en verklighet för många när just denna framgångsbubbla och blogosfär är det enda dom har i bagaget och som erfarenhet. Om det vore så lätt att ha eget framgångsrikt företag skulle väl de flesta starta det men det är få som lyckas så som hon.



Man vet inte om man ska skratta eller gråta hur en del resonerar.

Elin Atterstig
2012-02-13 - 21:53:17

Åh, så himla bra skrivet! Och håller med dig till fullo. Älskar för övrigt den här kategorin i din blogg! Alltid intressant läsning :)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: