GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Nytt kapitel i livet kräver ny bloggkategori

2011-09-21 | 11:48:27 | Hus/Renovering/Inredning


Ojoj.
Vi är husägare.

Nu börjar det verkligen smälta in vad vi gjort..tagit oss för...vad vi beslutat.
Det har varit mycket velande ångest oro kring det  här, osäkerhet och frågor.
Men idag, idag dagen efter att vi verkligen gått igenom med kontrakt och handpenning, så känner jag mig mest peppad.
Fan vad roligt det ska bli!
Eget hus!
Egen trädgård!


Nu ser jag mig framför mig hur jag om morgonarna kommer gnolandes på nån härlig låt strutta nerför trappen från övervåningen ner till köket, sätta mig vid köksbordet och knappra på min Mackbook medan katterna sitter i fönstren. Ska bli så skönt med ett kök med plats för bord igen!
Hur jag till sommaren kommer gå ut barfota i det daggvåta gräset och säga hej till fåglarna och solen.
Hur jag ska inreda den lilla lilla toaletten där uppe..vill ha shackrutigt golv där med precis som i köket..

Nu ska det verkligen grävas i inredningstidningar och inredningssajter.
Tapeter och färg har jag visserligen ganska stor koll på efter att ha jobbat just i en tapet och färgbutik i två år..
Men jag ska säga er att det är ju såååå mycket lättare att guida andra genom tapetdjungeln än att välja till sig själv. Till mitt och Stefans och våra tre kattpojkars hem.
Jag får ju nya tapetfavoriter var gång det kommer en ny katalog.
Så nu ska jag söka inspiration och samla och spara i en mapp.

Vi har ju inrett denna lägenhet vi bor i ganska mycket - målat i starka färger och så vidare. För när vi flyttade hit så trodde vi ju verkligen att vi skulle bo här ...länge. Kanske för alltid. Och nåt jag tycker  är synd är att många som bor i lägenhet inte tänker på att göra det fint " vi vill inte lägga ner för mycket pengar på lägenheten om vi flyttar sen" har jag hört så många gånger. Men jag tycker man ska inreda och göra så fint man kan där man bor NU inte tänka att man ska flytta sen om några år, tio år..flytten kanske inte blir av alls ..man ska trivas där man bor NU och man får faktiskt göra om ganska så mycket i en lägenhet. Det värsta som kan hända är att du kan åka på att få betala vissa grejer när du flyttar ut om du "förstört".

Men nu startar jag en ny kategori på denna blogg som ska handla om Huset-renoveringen-inredningen-flytten.
Och jag hoppas att ni vill följa med på den resan och delen av mitt liv också!

Och kom gärna med tips vad ni skulle vilja läsa mer om i denna kategori. Några nämnde igår att de gärna ville ha tapetinspiration och tips på sådant.



Kommentera 30 st

Kommentarer
jennie
2011-09-21 - 13:06:50

Före-efter-bilder önskas absolut :)

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2011-09-21 - 13:15:55

Det ska bli roligt. :-)

johanna
2011-09-21 - 13:17:42

Det ska bli så roligt att följa er renovering och inredning av huset, du har så himla härlig stil!

Ida
2011-09-21 - 13:22:07

Åh det ska bli så roligt att se bilder och inredningspyssel med ert nya hem! Längtar till den dagen jag också har ett helt hus att inreda och pyssla med istället för våra 50 kvm (som är lättstädade för all del).

Malin
2011-09-21 - 13:34:15

Åh vad kul!:) blir kisemissarna utekisar nu?



Kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-09-21 - 13:39:17

Malin: det får vi nog ta ställning till mot sommaren..men rent instinktivt känner jag att nej..jag vill ha mina pälsklingar inne och glasa in altanen så de får vara där..men kan ju bero på alla sjukdomar de hade sommaren som var som gör att jag är extra mammig o beskyddande nu.

Malin
2011-09-21 - 14:02:49

Jag förstår verkligen hur du tänker!



Har själv två kisar som började som innekatter, när jag var sambo och hade en stor trea på 85 kvm. Sen flyttade jag till Sthlm för att börja plugga och hamnade då på ynka 32 kvm. Kusarna var fantastiskt duktiga och var med där ett par månader, men till slut gjorde det så ont i hjärtat när jag var hemma allt mindre pga plugg och jobb. Som tur hade jag föräldrar som ställde upp och tog dem, och nu är de utekatter och kan inte bättre. Dock förstår jag dig som sagt, för de råkar i slagsmål med jämna mellanrum och jag blir ju livrädd när jag hör att de inte varit hemma på länge... Så finns absolut nackdelar och massor med orosmoln när de är utekatter!



Kram

carro
2011-09-21 - 14:07:06

Åååååh! UNDERBART! Det är min stooora dröm.. att köpa hus.. tänk att kunna knata ut när man vill, till sin egna gräsmatta.. mmm..

Det sägs att avundsjuka är fult, men jag är avundsjuk så det gör ont i magen! hahaha!



(Fast på ett snällt sätt.)

Lise
2011-09-21 - 14:09:49

Åååh, grattis, grattis, grattis! Vad fint det är! Vad avis jag blev? Trots att jag inte alls vill köpa hus? Det visar ju bara på hur fint det är och hur lockande du får det att låta. :) Grattis igen! Lycka till! Ska bli superkul att följa!

Mikaela
2011-09-21 - 17:30:58

Det ska bli mycket kul att följa denna nya kategori!

leopardia
2011-09-21 - 17:52:55

Här kunde man tidigare beställa hem två tapetprover gratis och vill man ha fler 30pix. http://www.maleributiken.se

Nu vet jag inte om det bara gäller 1 tapetprov gratis. Hur som helst, min favorit är ju Fornasetti, finns i olika färger

http://www.maleributiken.se/maleributiken/index.jsp?a=product&id=68953

leopardia
2011-09-21 - 17:53:58

Jo, just ja, det jag tänkte var att man kan ju alltid använda tapetprovet till en tavla eller att klä in en ask osv...

Helén
2011-09-21 - 18:02:07

Grattis till husköpet!!! Vad kul! Bland det roligaste jag gjort, köpa vårt hus alltså. Hoppas ni kommer att trivas!

Eve
2011-09-21 - 18:15:10

Åh, ska bli spännande att få följa med på er resa :) hoppas på mycket före- och efterbilder, men du brukar ju vara bra på det så...

emma härnqvist
2011-09-21 - 18:48:43

megastort grattis igen fina du!!

Anna J
2011-09-21 - 19:11:43

Men va kul! Glad för er skull. Det ska bli så roligt att följa denna kategori här i bloggen.



Och krya på dig också!



Stor kram!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-09-21 - 19:27:02

Malin: Katterna hemma hos mina föräldrar är ju utekatter.

Dne ena var borta i ett halvår en gång men kom sen tillbaka en dag som om inget hänt..nu lämnar hon inte trädgårdens gränser.

Samma katt kom hem en gång och hade hål från hakan och ut i kinden, saknade flera tänder och veterinärerna trodde hon skulle dö.

Likaså kom hon hem en gång med ett hål i magen..Så där kan man ju snacka om nio liv!

En annan de fyra katterna kom hem med helt krossad höft som krävde flertalet operationer.



Visst är jag för att katterna ska springa ute och leka och njuta av naturen. samtidigt tycker jag inte att de lider av att vara innekatter om de har ytan..man skyddar dom ju från en hel del skit där ute också.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-09-21 - 19:28:29

Anna J: Tack så mycket gumman! Ska försöka att skriva så mycket jag kan om det på ett kul inspirerande och intressant sätt =)



kram!

carro
2011-09-21 - 20:33:28

sv:

Ja gör det. Så blir jag ännu mer avis. :P

O ännu mer peppad att fixa fast jobb o tjäna pengar för att köpa mitt egna lilla bo.

Josefine
2011-09-21 - 20:44:20

Wow grattis! Vad skoj!

lisaevelinas konst & inredning
2011-09-21 - 21:08:55

åh vad kul att ni köpt hus! Grattis! Vi är oxå på gång! Då kan vi inspireras av varandras renovering :) perfekt :)

Caroline
2011-09-21 - 21:20:13

Ska bli jättekul att följa eran "husresa" :-)

maria
2011-09-21 - 21:49:12

ÅH VAD ROLIGT! Du kommer bli värsta inspirationen till min o sambons kommande husrenovering!

maria
2011-09-21 - 21:52:17

ÅH VAD ROLIGT! Du kommer bli värsta inspirationen till min o sambons kommande husrenovering!

pimpXprincess
2011-09-21 - 22:10:40

Åh, vad kul! Grattis till huset! :D

Elin Atterstig
2011-09-21 - 23:09:01

Vad kul att oron förvandlats till pepp! :D Ser fram emot att se mer ur denna kategori :)

Junitjej
2011-09-22 - 21:23:10

Vad kul att ni har blivit husägare!!! Jag drömmer också om att skaffa hus någon gång.

Hanna
2011-09-22 - 21:47:43

Vad roligt. Grattis till husköpet! Jag älskar inredning. Gärna före/efterbilder... :-)

Vendela
2011-09-23 - 10:39:53

Hejsan, Det skulle vara väldigt roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot.

Maila mig på [email protected] så berättar jag mer!

/Vendela

Vendela
2011-09-23 - 10:40:01

Hejsan, Det skulle vara väldigt roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot.

Maila mig på [email protected] så berättar jag mer!

/Vendela


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: