GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

nu börjar jeansångesten igen..

2011-10-17 | 10:16:18 | Outfits och Garderoben



Så här såg jag ut nån av dagarna förra veckan, när jag orkade fota en dagens outfit. Ja för nu är det höst och det är kallt och jag har sådan olust till det där med kläder och klä mig egentligen. Jag lever upp och ut klädmässigt om sommaren...så här års vill jag ju bara ha på mig tights stor stickad tröja och tjocka strumpor.
Nu börjar ju återigen en lång period , tycker jag, då påklädandet mest går ut på att kännas praktiskt - det ska värma så man inte fryser, det ska skydda mot väta vind och snålblåst. Det ska bylsas på...och det täcks över.
Nu börjar jeansångesten igen...
Jag tycker strumpbyxor är jobbigt då det alltid skapar valkar tillsammans med troskanter som inte matchar  höjden på strumpbyxorna och strumbyxorna måste ständigt dras upp.

Oh well...det är pmsvecka på G så det mesta känns urkigt.

Update: Om en vecka känns det bättre igen som tur är...för jag tror inte lchf botar just pmskänslor..just saying..för det blir alltid lchfprat idag så fort man överhuvudtaget säger nåt om neggo om sin kropp eller kläder.
Börjar bli så trött på allt detta lchfsnack överallt. Vad skönt det vore om någon nån gång bara skrev Nutrilette eller  hmm Viktväktarna istället förra lchf lchf lchf lchf.
" Du får äta dig mätt!!" är den vanligaste frasen..som att folk automatiskt tror att man aldrig äter sig mätt utan lchf?
Vi kan säga som så här, jag gick nästan helt på lchf för 5 år sen, jag gick ner några kilon yes, men min hy har aldrig varit sämre och jag mådde oerhört psykiskt dåligt under den tiden.

Senaste veckorna har jag slutat helt med grovt bröd och istället börjat äta jätteljust bröd...som faktiskt knappt innehåller några sockerarter alls..och jädrar vad magen mått gott av det.

Reklam nej tack kan man sätta på brevlådan..kan man nånstans sätta lchfreklam -nej tack?


Nu blir det jobb.


..och förlåt om jag låter snäsig och tjurig...pms som sagt...
Kommentera 38 st

Kommentarer
sara
2011-10-17 - 10:57:32

Varför börjar du inte med lchf?! Det är superenkelt, du får dricka vin, du kommer må bra och vara mätt, men också gå ner mycket om det nu är det du vill, för du klagar ju hela tiden.. :( Tråkigt!

johanna
2011-10-17 - 11:10:38

det är ju nu man äntligen kan dra fram alla fina strumpbyxor, knästrumpor, andra fina strumpor och mysa runt i stora koftor! älskar't! :)



älska klänningen btw! vart är den ifrån? :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-10-17 - 11:12:30

sara: jag klagar ofta hur jag än ser ut även när jag vägde mycket mindre, så det mesta sitter i huvudet..och som sagt, pms, då är ingenting bra alls. Varken hår hy kläder kropp knopp näsa haka fingrar...aldrig känt så när du ska ha mens??

Och tror inte viktnedgång har att göra med att jag tycker det är tråkigare att klä sig så här års än på sommaren?



Jag får dricka vin och vara mätt nu med utan lchf..?

Mary
2011-10-17 - 11:21:32

Jag däremot tycker det är skönt att man får gå omkring med stort och stickat och strumpor och halsdukar. Brukar ifs nästan gå omkring så året om, men nu kollar ingen på mig som om jag vore dum i hövet. Som de gjorde i somras när jag gick omkring med stickat och sånt... Var ju lite svettigt men men.

Hoppas du hade en fin helg och det är måndag idag, säkert därför det känns som det känns. Så brukar det vara för mig :)

Jess
2011-10-17 - 11:23:48

Wow, kanonsnyggt! Fina du :) Och ja nu känns det verkligen att det är höst, fast jag tycker det är lite skönt för nu slipper man (jag) pressen att alltid klä sig snyggt och uppiffat. Jag välkomnar tjocka tights och stickade tröjor. Särskilt ihop med massa tända ljus och en stor kopp te, då är det faktiskt ganska mysigt :)

alexandra
2011-10-17 - 11:34:19

vad glad jag blir över att jag inte är den enda som är fruktansvärt trött på att höra om lchf. visst är jag sugen på att prova när man hör om alla fördelar, men innan jag ens provat vet jag att det inte är något för mig. jag vill inte behöva välja bort någonting ur kosten utan äta det jag känner för.



jättefin outfit btw :)

Emma Damm Drawings
2011-10-17 - 11:34:44

vilken söt klänning!

Maria W
2011-10-17 - 11:40:09

Haha, jag är också sjukt trött på lchf-snacket.. Jag äter mig också mätt, och dricker vin.. Och käkar pasta :0)



Visst, jag är svullen ibland.. idag t ex. Det är för att jag åt både paj, indiskt och sen chips på det igår. Då blir jag svullen dagen efter! Imorgon är jag mig själv igen. Det är helt naturligt att kroppen känns olika, och ibland ser olika ut, efter hur dagsformen är.. Jag vill inte att "folk" ska tro att bara för att jag INTE äter lchf så är jag sockerberoende och/eller ständigt hungrig. Fan, jag hatar hur sånt där matprat går rätt in i huvvet på mig! Mådde jag inte dåligt av mitt bröd och min pasta innan så gör jag det när alla ska tjafsa om det!

Anni
2011-10-17 - 11:58:37

Vad bra att du verkar ha hittat ditt sätt att äta, utan att lyssna på trender som lchf. Jag tror att den dieten är bra för personer med vissa sjukdomar, som diabetes, men att de flesta av oss mår bäst av att äta allsidigt. Och så upptäcker man ju själv vad man mår bra av. Barn och vuxna med känslig mage kan ha svårt att smälta fullkorn, så då verkar det ju alldeles utmärkt att äta vitt bröd. Och det är ju, som du skriver, sockerfritt, till motsats till mörkt bröd.

Att det mesta sitter i huvudet gäller nog för många av oss, oavsett om vi har ätstörningar, låg självkänsla eller något annat. Mår man bra i sig själv kan man tycka om sig själv oavsett antal kilon. Jag tycker i alla fall att du ser jättefin ut!

Kram

Anna O
2011-10-17 - 12:08:58

Säger det igen för det tål att upprepas: Du är skitsnygg och har så läckra kurvor och outfiten ovan var smashing!!!! Älskar färgglada strumpbyxor! Tips någon var man kan hitta gula? Gärna senapsgula...

Är förresten också fed up with LCHF. Många på mitt jobb som tjatar om det. Men lyckligtvis är det lika många som står emot! Alltså alla får göra som de vill men man behöver inte HELA tiden försöka pådyvla andra sin egen övertygelse! Kram och tack för en UNDERBAR blogg!

Anna O
2011-10-17 - 12:09:39

Säger det igen för det tål att upprepas: Du är skitsnygg och har så läckra kurvor och outfiten ovan var smashing!!!! Älskar färgglada strumpbyxor! Tips någon var man kan hitta gula? Gärna senapsgula...

Är förresten också fed up with LCHF. Många på mitt jobb som tjatar om det. Men lyckligtvis är det lika många som står emot! Alltså alla får göra som de vill men man behöver inte HELA tiden försöka pådyvla andra sin egen övertygelse! Kram och tack för en UNDERBAR blogg!

Maria
2011-10-17 - 12:13:56

Är precis likadan, jag lever och andas sommaren, var i Grekland för en månad sedan och jag saknar det så mycket! Jag saknar att kunna använda shorts och linne på kvällen, dra på en klänning och sedan vara klar för att gå ut, gå på stranden i bara bikini och känna värmen och havet under fötterna.. Sedan blir det inte bättre av att jag tampas med höstdepression varje höst som kommer, men resan gjorde i alla fall gott =). Och jag håller med dig om lchf, gud vilket tjat det ska vara om den dieten heeela tiden! Jag har också provat den och mådde inte alls bra av den så de som säger att aaaaalla skulle må bättre av den har helt fel, den passar inte alla helt enkelt.. Det känns ju nästan som att en sekt har bildats tack vare den dieten =O

ANNAWII ♥
2011-10-17 - 12:35:26

hahahaha word! Jag orkar inte med mer snack om lhcf (eller vad det nu heter) eller någon diet alls. Nästan inga av mina vänner går på diet men överallt annars verkar det vara det enda folk pratar om, hur kul är det att leva om man går på diet hela tiden?



Kram

AnnaG
2011-10-17 - 12:48:43

Amen to that! det luktar sekt om skiten, allt kan inte lösas med lchf lchf är inte frälsningen till folket (otroligt ego och miljövidrig diet är det dessutom)

leopardia
2011-10-17 - 13:01:30

Tycker att alla dieter är knepiga - det rör ju sig om enkel matematik, ja, om man nu vill gå ner i vikt. Förbränna mer än man äter. Det viktigaste är ju ändå att äta allsidigt, men å andra sidan var ju kostcirkeln stoooor när jag gick i skolan - inte för att jag följer den för fem öre... Klart att man är pms:ig när man är... pms:ig. Inga konstigheter där inte. Jag vet dock inte hur man ska komma undan snålblåst och höstkyla, men om du jobbar hemifrån så kan du gå sommarklädd ändå :) Men det är alltid sån press på att man ska myyysa under hösten, man ska sitta i en fåtölj med en kopp thé och läsa och tycka att det är sååå mysigt med regnet som smattrar mot rutan... Jag vet inte jag... Jag kan sitta i min fåtölj när jag vill istället...

kram

linnéa
2011-10-17 - 13:06:26

Då måste jag faktiskt framföra underklänningens underverk =) jag har som sagt lagt ner allt vad bantning, äta nyttigt bla bla bla heter. Jag orkar inte och guess what jag mår bättre än någonsin. Dock har jag ju fått sluta med gluten eftersom jag tydligen blir trött av det enligt läkaren =/ men det går bra ändå =)



Nu till underklänningen, jag har köpt min på lindex för runt 200-300kr och den är underbar - jag har en midja yeeeej. Den gör en ju inte smalare men den hindrar daller från att kort sagt "dallra" så jag rekommenderar den varmt. Den är "tubformad" med avtagbara axelband =) spring och köp =) har en i form av en top också från kappahl som man kan ha till jeans eller andra byxor love love love =)

Isabell
2011-10-17 - 14:44:25

Grymt snygg klänning! :)



Jag testade lchf för ett par år sedan innan det blev så hypat. Det fungerade en tid.. men som jag ser det är det inte ett sätt som fungerar att leva på resten av livet. Så NEJ. Äta det man mår bra av själv, röra sig så mycket man vill själv...och framförallt ha på sig så snygg klänning som du har på bilden! :)

Mickan
2011-10-17 - 15:30:07

Meeeeeen fröken Larsson, bästaste svägerska <3 den är ju kalaspinglatoppenfin på juh :)

Som svar på mitt inlägg: Låter som du än en gång slagit huvudet på spiken :) låter som en fin idé :) bara säga när, var å hur (ge å ta lite av min kroppsliga flexibilitet dvs, haha)

Pusspuss snuttan!

Sanna
2011-10-17 - 15:33:54

Jag är en lager på lager på lager tjej, älskar att gå i leggings och en stor tröja, så i vintras hade jag tre par legging på mig samtidigt ;) Är nu jättesugen på en stor bylsig stickad tröja, men hej köpstopp då vi äntligen har hittat vårt hus!

Ha en fortsatt bra dag!

Sanna
2011-10-17 - 15:38:58

Vet hur de känns... vissa dagar är ALLT skit... men idag känner jag mig glad och pigg och hoppas du också gör det snart :)



kram

cindy
2011-10-17 - 15:50:53

Snyggt,snyggt,snyggt! Coolt med lila strumpbyxor. Själv lite feg att använda färger. Men har inhadlat några orange tröjor.

Ida
2011-10-17 - 16:35:37

Är också så trött på den där sekt-dieten. Bah.NEJTACK. Usch.

Lina
2011-10-17 - 18:03:54

Tack för inlägget, det gjorde min dag! Har hela dagen gått runt i för tajta jeans som skavt och gett magen push up, jag har inte kunnat röra mig och känt mig helt svullen och undrat vad det är för fel på mig som inte kan ha jeans när alla andra har det. Och öppnar man munnen ens lite om nåntigt om kroppen så kommer det som du säger LCHF! Kan inte alla bra sköta sitt eget matintag? Blir så trött...

reb
2011-10-17 - 19:57:14

först, instämmer i kören vad snygg du är! blir alltid inspirerad av bilder av dig.

och sen måste jag dela med mig av bästa tipset gällande strumpbyxor - ha ett par trosor ovanför strumpisarna! ja, man ser ut (och känner sig) som stålmannen men det funkar faktiskt, inga strumpbyxor som åker ned eller gren som härjar nånstans i knähöjd. så jävla gött! jag brukar köra ett par trosor som "egentligen" är lite för låga för mig, så får de komma till användning också, annars kan man ju köra typ mormorstrosor bara för att slippa massa extra trosinbuktningar.

Nancy
2011-10-17 - 22:45:49

Älskar strumpbyxor men köper bara sådana med låg midja därför att de oftast (inte alltid) är gjorda med brett resår som inte skär in i magen/ midjan som alltid ger en valkar, men med brett resår: inga valkar. Mina favoriter är från Lindex 30 den och från Åhlens 40 den. De från lindex påstår de är shape (light) tights men de trycker inte alls någonstans och super bekväma med brett mjukt resår i midjan :)

Sandra
2011-10-18 - 00:13:52

Du är vacker Anna! Kram!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-10-18 - 10:25:34

Nancy : Åh tack för bra tips! Ska kolla efter dessa!

massa kram!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-10-18 - 10:27:40

Maria W: Ja jag fattar inte detta som blivit med en del lchf:are att de så maniskt ska försöka dra med alla i detta.

Liksom jättebra att de hittat ett sätt men att så påstridigt försöka få andra att också börja och nästan få en att känna att man går runt som en vandrande dödsfälla om man inte börjar..uscha.

Som många skriver, en del får det nästan att kännas sektaktigt.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-10-18 - 10:28:23

Anna O : TAck så hemskt mycket för peppet sweetie! Blir så glad och varm!

Kramar i mängder!!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-10-18 - 10:29:41

Maria: Precis, dess amaniska lchf.are verkar inte ta nån som helst hänsyn tills ens övriga hälsa eller inse att alla människor funkar inte likadant.

Och att alla som äter mjöl och socker har inte dåliga värden eller mår dåligt.



kramar!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-10-18 - 10:31:01

AnnaG: Ja det är nästan sjukt hur maniska en del är, inte alla, som följer lchf...verkar som en del av dom fått en helt förvrängd världsbild.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-10-18 - 10:32:27

Isabell: kul att du gillade klänningen. Och jag tror lchf funkar för många och en del mår bra av det men tja..många mår även toppen utan det.

Man får lyssna på sin egen kropp liksom.

Och visst kan jag spygalla över extrakilon men jag mår ju än psykiskt sämre över dålig hy...och jag har hellre fungerande mage än inte osv.

A
2011-10-18 - 10:37:54

Förstår alla som är trötta på lchf-snack! :)

Men det finns en annan sida också:

Jag började med lchf-aktigt ätande i januari.

Äter i stort sett "som vanligt" med hoppas över ris, pasta, potatis, bröd och socker.

Jag har ALDRIG sagt något självmant om detta till folk, ALDRIG försökt påverka någon annan att äta som jag. Däremot verkar det provocera en hel del folk och jag har fått höra saker som att "man blir dum i huvudet av att inte äta kolhydrater", "du kommer att gå upp ALLT du går ner när du börjar äta NORMALT igen". Taskigt tycker jag. :(

Grejen är att för mig är inte detta en diet, jag har bara valt att utesluta de största kolhydratgrupperna ur min kost. Kolhydrater finns ju i de mesta så helt utan är man ju aldrig.

Jag hade tidigare problem med ont i magen och såg alltid ut som jag var höggravid efter lunch.

Nu mår jag bra (och som bonus har jag gått ner 10 kg).

Det är aldrig någon som säger åt en vegetarian att "det där kommer aldrig hålla, du kommer ju att börja äta "normalt" igen". Men tydligen är det mycket värre och mer provocerande att skippa bröd och potatis.



Nu menar jag INTE att du Anna skrivit något sånt utan det var bara mina erfarenheter från mitt liv.



Kram! (och du är superfin vad du än äter)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-10-18 - 10:46:50

A. Jag tycker att den största massan som äter enligt lchf inte är maniska eller "prackar på"..men det finns en liten klick som får det att låta som en att lchf är lösningen på precis allt och får en att känna sig som om man är ohälsan själv för att man äter bröd och utan att ens fråga hur man mår eller veta nåt om ens värden. Det är den klicken jag stör mig på. Sen stör jag mig inte på lchf som levnadssätt i sig inte alls.

Min mamma äter enligt lchf just för sin mages skull, men hon låter ju oss andra äta som vi vill.

Pappa äter det till viss del, för han har ett enormt sockerberoende.

och jag tycker att det är skitbra att många hittat detta sätt att leva och att det funkar särskilt för er som har problemmagar deluxe.

Min mage mår också bra om jag struntar i fullkornsprodukter - då mår den bättre av ljust bröd och ljus pasta.

Jag är sugen på att testa lchf på allvar men jag vill göra det i så fall av eget val i egen takt och kaske på eget modifierat sätt.



Detta bästa vore ju om vi alla bara kunde sluta lägga oss i vad nån annan äter och bara sköta oss själva =)

A
2011-10-18 - 10:50:09

Precis det som jag tycker, att alla bara ska få äta det de vill själv. Förstår inte hur folk orkar lägga sig i vad andra äter. :)



Jag tror de flesta känner det där själv, vad man vill/kan äta. Och att gå runt och äta nåt för att andra säger det funkar ju aldrig.

sara
2011-10-18 - 14:34:05

Det var verkligen inte meningen att vara tjatig eller så! Men gud vad folk tar det negativt... Det var inte så jag menade.



För mig handlar det om att sluta med tillsatser, socker och saker som får mig, trots hur mycket jag tränar, aldrig får mig att gå ner i vikt. Jag äter mindre(!!) kött nu än vad jag åt innan.



Alla gör som dom vill, men jag fortsätter. Att aldrig ha en svullen mage, få på sig jeans som jag inte fått på mig på 2 år och en energi-boost som heter duga.

Sitta still och gå ner i vikt, låter inte det som ideal-dieten?

kram på er och förlåt att jag drog upp detta hemska ämne...

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-10-18 - 14:47:57

Sara: Jag ber om ursäkt att det blev så tjurigt från min sida men när man får lchfkommentarer var och varannan dag så blir man till slut lack och less på det. För en del som går på lchf är verkligen maniska och kan verkligen inte ta att andra inte äter enligt det sättet.



Nej sitta still och gå ner i vikt låter dock inte sunt för min del.

Jag vill röra på mig för det tycker jag iaf är uppenbart bra för krooppen..blodtryck immunförsvar rygg leder osv.



Som sagt jag gick på lchfkost, nästan helt iaf, för 5 år sen och jag blev deprimerad fick jättedålig hy och jag tror viktnedgången var 4-5 kilo totalt..men istället blev jag helt besatt av vågen..och jag vill inte tillbaka till det läget.



Min mage känns svullen när jag äter icke varm mat, om jag äter massa fullkorn och fibrer.



Jag har också sett lchf funka på en del och tycker det är jättebra att du trivs med den livsstilen.



kram på dig

Helena
2011-10-20 - 10:05:09

Du har sån fin och välkomnande blogg


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: