GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Min livmoder är knäpptyst

2011-10-27 | 09:40:17 | Krönika/Politik/Tankar

Natten mellan måndag och tisdag, den 25 oktober kl 03.40 blev jag då faster till lilla Polly♥
Mitt hjärta bankar nåt enormt för denna lilla 50 cm långa bebis och jag har redan fått den stora äran och lyxen att fått tillbringa flera timmar med henne. Hennes trötta kärleksfulla snälla föräldrar har låtit mig komma dit, hålla henne, lukta på henne, bara sitta där.
Jag ser framför mig hur kul jag och Polly ska ha i framtiden,jag och hon på upptåg och äventyr.
Faster och Polly.


Jag skrev ju några texter tidigare i år om det här med att jag inte vill ha några egna barn. De kan ni läsa Här och Här.
Om att jag aldrig haft nån längtan efter egna barn eller att få bli mamma, att det aldrig varit en vision för mig hur mitt liv ska se ut att där i ingår det barn.

Men.
Ärligt talat så trodde nog en del av mig att min livmoder skulle börja väckas till liv när jag väl höll Polly i mina armar.
Att min livmoder skulle börja skrika " Befrukta mig!".
Men min livmoder är knäpptyst.


Så blev jag lite ledsen igår kväll och kände mig dels helt överfylld med kärlek till lilla Polly, ja gud vad jag älskar denna lilla bebis. Men också tom för att det fortfarande känns som om jag är något onormal som inte vill ha barn.
En bultande rädsla över att jag kommer ha ångrat mig om 20 år att jag inte skaffat egna ungar och en bild i skallen hur jag och Stefan sitter där i vårat gula hus med en plastgran alldeles ensamma.
Jag känner mig utanför.
Utanför den där magiska bubblan och att jag fortfarande inte förstått något som man "tydligen ska förstå".

Och det hjälper ju inte att folk runtikring, inte närmsta vännerna och familjen, men annat folk ganska så frekvent nu för tiden ganska så oförskämt frågar när vi tänkt skaffa barn och väldigt oförskämt häver ur sig att " det är inte för sent" eller " att ni kommer ångra er" eller " ni kommer ändra er snart" och får oss som valt att inte skaffa barn inte riktigt har värdefulla liv. Att det vi gör inte är på riktigt för vi har inte barn.
Varför har andra ens med det att göra?
Just det här med barn barnafödande graviditet som borde vara det mest privata mellan två människor verkar i andras ögon vara något lika offentligt som allemansrätten.
Nu har jag och min sambo själva valt att inte skaffa barn.
Stackars dom som vill ha barn men kanske inte kan få och får alla dessa krav och frågor från omgivningen runtikring.

Min livmoder kanske kommer eka tom och tyst hela mitt liv. Kanske. Jag kanske ändrar mig som en del så "snällt" säger.
Men tills den dagen, om den ens kommer, så kommer ju mitt hjärta banka jättehögt för min brorsdotter.
För älskade lilla Pollyhjärtat, du var önskad av oss allihop.



Kommentera 48 st

Kommentarer
Ida
2011-10-27 - 09:51:37

Vad mysigt med en bebis!

men din livmoder behöver inte skrika högt för det..



det kanske kommer en vacker dag, annars inte. Finns ingenting som säger att man måste skaffa kids..



A
2011-10-27 - 09:56:37

Oavsett hur/vad du/ni kommer att göra, så är jag säker på att du/ni kommer välja det som är rätt för er.

Om man inte vill ha barn, och känner så under så lång tid (typ hela den "fertila tiden" av sitt liv) så tror jag inte det är något du kommer att ångra sen.

Och ert liv kan väl vara fyllt av barn, familj och vänner ändå. :)

Jess
2011-10-27 - 10:02:58

Vilken vacker och gripande text. Och visst är normen att man ska längta efter att få barn, vilja det osv men jag tycker det är så fruktansvärt oförskämt att ställa sådana frågor, för det är som du säger något som är privat mellan två personer. Det är inget fel i vare sig att vilja ha barn eller inte, det är ett val som är upp till var och en, tyvärr verkar vissa tro sig ha rätten att lägga sig i vad andra gör...

Ling-Ling
2011-10-27 - 10:10:27

Jag tycker det verkar skönt att ha bestämt sig, att känna så starkt. Själv ser jag en framtid med barn i familjen men känner ingen längtan. Hoppas att den ska slå till en dag. Vore så skönt att vara antingen eller, att veta "ja jag vill ha barn, nu!" eller "nej, jag vill inte". Man behöver ju absolut inte inte bli ensam bara för att man inte har egna barn. Man ska absolut inte skaffa barn man inte vill ha bara för att "samhället" säger det eller för att man kanske skulle ångra sig, det om något känns fel. Förstår att det kan kännas jobbigt att gå emot den här starka normen, särskilt när folk frågar saker de inte har med att göra. Men ville väl bara säga att jag inte ser dig som onormal eller konstig iallafall! :)

alexandra
2011-10-27 - 10:24:49

jag är "bara" 21 år, och jag har aldrig känt någon längtan efter barn. vilket många tycker låter helt otroligt, för jag är "bara" 21 år och kommer ändra mig om 10 år. det sa barnmorskan på ungdomsmottagningen (när jag hämtade p-piller) som tyckte att jag skulle sluta för "när jag sen blir gravid måste jag sluta". jag vill inte ha barn, svarade jag då och hon skrattade och menade att "jo om 10 år vill du det". VARFÖR tror alla att alla vill ha barn?

Tilda Karlsson - Livet genom en lins
2011-10-27 - 10:29:41

Sv: Åh tack! :)



Älskar din hemsida, hade tänkt beställa lite saker när jag fått pengar :)

Cat
2011-10-27 - 10:52:06

Dra till med något om att du inte kan, det borde få folk att hålla käften. Och det finns ju inget som säger att man kommer sitta ensam på julafton bara för att man inte har barn, man har väl fler i familjen än så?



Själv har jag barn, ett oplanerat med ändå önskat, ett planerat. De är (en del av) meningen med mitt liv. Men att därför tro att alla andra har samma önskan och mening med livet som jag vore otroligt ignorant! Lev ditt liv som du vill. Starkt att du går ut med det offentligt. Kram

Malin
2011-10-27 - 10:53:08

Åh, vilket skönt blogginlägg, kikade in här på bloggen för första gången nyss, och möts av en rubrik som gör att man bara inte kan låta bli att läsa hela inlägget.



Så skönt att läsa att det inte bara är jag som får dessa kommentarer av bekanta och släktingar... Ska ni inte skaffa barn snart? Bara för att alla andra skaffar barn i 22 års åldern i min familj. Själv är jag snart 27, gift och har hängt ihop med min man i snart nio år, och vi är inte särskilt sugna än, och jag blir så himla trött på denna "skaffa-barn-hysterin". För min egen del tror jag att jag någon gång skulle vilja ha barn, men om några år kanske, vi får se.



Alla får göra som dom själva vill. Jag har en farbror & faster som inte har några barn, och dom verkar väldigt lyckliga, och dom reser och gör mycket roliga saker som ett par med barn inte skulle kunna göra lika lätt.



Jag är alldeles säker på att man kan få ett rikt liv utan barn, och jag önskar er det!



Tack för en fin blogg, den ska jag fortsätta läsa :-)



L I L I J A
2011-10-27 - 10:56:50

Vad komiskt att du skrivit det här idag, för inatt drömde jag att jag plötsligt födde barn & att jag sen bara grät & grät & grät för jag hade "förstört mitt liv" för att jag ju inte ville ha barn! (& nä, adoption existerade tydligen inte i drömmen, haha.)



Jag är precis som du & har tänkt mycket på barn de senaste 2 åren. Jag vill verkligen INTE ha barn. Jag försöker att vilja det, men INGENTING med barn/föräldraskapet lockar.



Jag tycker så himla synd om mina föräldrar som kanske aldrig kommer att bli mormor/morfar (jag är enda barnet). Snacka om att ha dåligt samvete..

pimpXprincess
2011-10-27 - 11:19:25

Alla är olika, alla vill inte ha barn. Det betyder ju inte att du inte kan umgås med barn :)

Maria
2011-10-27 - 11:29:28

Bra skrivet :) Det är inte meningen att alla ska föda barn till världen tycker jag, det finns redan för många människor på vårt jordklot. Men synd är det ju när de som så väldans gärna vill ha barn, men inte kan. Det finns ju förstås möjlighet till adoption också, även om det är en ganska lång och jobbig process. Men det kan du ju själv ha i bakhuvudet :)

Malin
2011-10-27 - 11:40:47

Jag vill heller inte ha barn och vet precis hur det känns. Andra är väldigt hänsynslösa i sina åsikter och frågor men jag vet också att alla jag känner som inte har skaffat barn aldrig har ångrat det en sekund!

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2011-10-27 - 12:28:35

Jag tycker folk lägger sig i alldeles för mycket om hur andra väljer att leva sitt liv. Det här med barn är ytterst privat och det är egentligen ingen som har att göra med om man vill ha barn eller inte. Jag tycker det är oförskämt att fråga någon om de inte ska skaffa barn, blir det barn så lär man ju få reda på det....

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
2011-10-27 - 12:40:03

Att skaffa barn eller inte är helt upp till var och en tycker jag!



Och det är otroligt ofint av människor att kläcka ur sig fraser "när ska ni ha barn då?!" när de inte vet om personerna ens VILL ha barn eller KAN få barn.



Det borde ingå någon kurs i finkäsnlighet under uppväxten tycker jag.



Det är INTE fel att inte vilja ha barn - jag har flera vänner som faktiskt inte VILL ha barn. Som inte tycker att "meningen med livet är att skaffa barn" som nästan alla säger.



Så vadå... om man inte vill ha barn eller KAN få barn - då har livet ingen mening?



Nä vet du vad - du ska ha en stor eloge för att du är öppen med att du faktiskt inte vill ha det - det krävs mod för att stå emot alla "arga mammor" där ute som inte fattar alls alla kvinnor som inte kan tänka sig att leva i en värld full av spyor, blöjbyten och barnskrik ;)



PS - Jo, jag vill ha barn, men jag förstår mycket väl er som inte vill ha det samtidigt. Vi har alla olika mål med livet!



PUSS!!

Anneli
2011-10-27 - 12:43:12

Ja det är helt fantastiskt vad det är okej att vräka ur sig tyckande om det här med barn vare sig man har valt att skaffa eller inte, och som du skriver kanske valt men inte kan.



Nu har ju jag och min sambo valt att skaffa barn och har fått världens finaste kille. Det högljudda och ibland oförskämda tyckandet och frågandet finns innan, under graviditeten för att inte tala om vad som kommer när man blivit förälder. Hur drygt det än är så får vi nog alla leva med att det är ett jävla tyckande kring barnfrågan. Småbarnsföräldrar som grupp är det också helt okej att dra över en kam och kasta skit på. Jag är Jakobs mamma och gör så gott jag kan och måste lära mig att låta kommentarer rinna av mig. Lätt är det inte.



Kram på dig faster!

Hayley
2011-10-27 - 12:44:30

Vackert skrivet fina Anna. Det är så sant som du skriver och säger. Att skaffa barn eller inte är upp till var och en, det är ett aktivt val (oftast) och ett val som vi alla har rätten att ta.



Jag tycker inte det är konstigt alls och jag önska att du inte skulle känna dig utanför och "konstig" som du skriver. Det är inte konstig, inte i mina ögon iaf.



kram på dig underbara du!

Charlotta
2011-10-27 - 12:53:06

Jag kan bli så sjukt provocerad när människor klämmer ur sej: "Barn är verkligen meningen med livet!". För vad betyder det? Att mitt liv inte har någon meningen. Jag är 32 år och känner ännu inte att barn är någon prio för mej. Vet inte om det någonsin kommer att bli det och just därför är jag "konstig". Jag fattar inte. Kommer inte att förstå innan jag håller det lilla knytet i min famn säjer de. Men jag brukar kontra med att om barn nu är så allena saliggörande, varför far så många barn illa? Jag vill inte skaffa barn för att uppfylla mej själv. För att fylla något hål. Jag vill (kanske) ha barn när jag är stabil i mej själv. När jag kan ge den ungen allt jag vill ge. Otroligt viktig och bra text du skrivit!

Lina
2011-10-27 - 13:01:34

Jag vill inte heller ha barn. Jag gläds åt mina vänners barn, och familjemedlemmars barn. men själv har jag ingen längtan. jag tänker att om jag ångrar mig en dag när det är försent, så finns det massa katter och hundar som behöver hem, finns även barn att adoptera, barn som ingen vill ha, men som jag kanske vill ta hand om då. jag försöker istället bli en stor del av mina vänners barns liv, och det räcker för mig. att vara den där "extra mamman" som dom kan vända sig till när dom blir ledsna eller bråkat med sina föräldrar, eller har problem som dom itne vill prata med mamma och pappa om. alla barn behöver en annan vuxen, och den kan vara jag.

JULIA
2011-10-27 - 14:27:51

sv; tack så jätte mycket! :D

Art By Tina/Tina Axelsson
2011-10-27 - 14:39:57

Äsch man ska inte stressa - att skaffa barn utan att känna viljan eller längtan är ju faktiskt riktigt dumt. Visst man kan ju ändra sitt liv - det blir man ju tvungen till - men att bli tvungen att göra det känns inte som rätt anledning. Jag vill ha mitt liv för mig själv ett par år till. Jag är inte klar med den här perioden av mitt liv. Vi är inte redo för att ändra våra liv. Än. (Och då fyller jag ändå 30 om några månader).

anna
2011-10-27 - 16:45:04

Hej kara anna! Ja, det kommer jag sa val ihag nar jag var runt 30 (ar 10 ar aldre nu) och alla medarbetarna pa kontoret (med barn) drog upp det har, kanske for att jag precis gift mig da?! En tjej bjod ut mig pa lunch och tillbringade hela lunchen med att prata om hur jag sakert skulle andra mig och hur bra det ar. En god van sa: Men det ar val klart du ska ha barn. Ja, du andrar dig nog. Och pa makens jobb sa var det likadant, en tjej dar tjatade pa i flera ar om att: Nu tror jag nog att det ar dags!



Nar jag var i din alder sa tog jag otroligt illa vid mig av allt detta. Jag har sjalv aldrig velat ha barn - ibland tror jag det kan ha nagot att gora med mitt yrke, kanske ar det svart att ha tva "barn" - sin konst/design (eller annan karriar) och sa barn/familj. Mitt skapande tar sa otroligt mycket kraft att det inte finns mycket over... Det ena behover ju inte utesluta det andra, men inte ar det da latt. Forresten, vi kan val saga att vi gar i Carries fotspar?!



Det dar med att man angrar sig senare, ja det undrade jag ocksa over. Men jag kanner da inga angerkanslor nu... och inte heller fragar folk langre.



Jag tror man ska folja sin instinkt och inte grubbla for mycket. Vad kanns ratt for mig? Vilket val bar med sig mest mojligheter? For mig har friheten alltid varit viktigast, sa lite band som mojligt, sa det var ett latt "val"! Kram till dig!

Mikaela.
2011-10-27 - 17:40:21

Svar; Tack så mkt. :D

Grimgoth
2011-10-27 - 17:52:45

"20 år att jag inte skaffat egna ungar och en bild i skallen hur jag och Stefan sitter där i vårat gula hus med en plastgran alldeles ensamma"



Blir det så kommer jag gärna över til ler och firar jul med er :)

Ida
2011-10-27 - 18:17:46

Jag tycker att det är så respektlöst av människor att ens ställa frågan "är det inte dags snart?". Det är ju fullt möjligt att den man frågar kämpar för fullt med att få barn, eller inte har möjlighet att skaffa barn. Och att sedan tycka att en människa är konstig för att den väljer bort ett barn är så himla illa. Barn ska man ju inte skaffa "bara för att", vad blir det för liv för det barnet?



Har en bekant som tidigt sa att hon inte ville ha barn, eftersom hon ansåg att hon själv var för egoistisk. Hon kunde inte tänka sig att sätta någon annan före sig själv och absolut inte på heltid. Jag förstår henne och tycker att det är modigt och starkt att gå emot normen.



Du får se det som att ni istället kommer att kunna erbjuda så mycket mer till lilla Polly och eventuellt kommande syskon till henne, bara det är stort nog!

ella
2011-10-27 - 18:22:02

Jag kan börja med att säga att jag tycker inte att alla måste vilja ha barn, det är ett val man gör efter egen vilja och känsla. Men jag tror inte man ska vänta på att "känna suget". Jag blev själv gravid lite på slump, hade aldrig kännt suget efter barn trots att många vänner och släkt fick barn. Det var först när jag själv blev mamma som jag kände och förstod. Men hur du än väljer att göra tror jag du blir en fantastisk faster!

Simone
2011-10-27 - 18:34:52

sv; Meen taack, men måste ju säga du va grymt fin! Och riktigt bra blogg :D



Desutom, håller med tidigare kommentarer. Ingen fel alls med att inte vilja ha barn, jag känner detsamma. Fast dom är hur mysiga som helst, så får jag små panik att tänka på att ha ett eget!

Liie
2011-10-27 - 18:52:58

förstår hur du känner, jag har ingen längtan till barn heller, och har aldrig haft. så fort jag tänker på det får jag mest bara ångest av hundra olika anledningar.. det är tråkigt att vi som inte vill ha barn måste stå ut med dessa frågor och kommentarer hela tiden, man mår ju inte dirket bättre av dom.

Ida
2011-10-27 - 19:17:19

Älskar att vår kanin heter Polly. Gullenamn <3

Helén
2011-10-27 - 19:35:23

Det är ju verkligen ett intressant fenomen. Det jag upplever nu när man närmar sig trettio är att den här överlägsna "du ska se att du ändrar dig" kommentaren blir mer och mer ovanlig. Däremot så upplever jag mer att folk tror att det är nåt fel, att vi försöker men inte kan. Hur nu folk orkar oroa sig för sånt kan man ju oxå fundera på. Dessutom har jag vänner som hade väldigt svårt att bli med barn och sedan fick ett missfall. Vilket bara vi närmaste kände till. När hon fick kommentaren "på en middag med 5 par) "Ja man undrar ju vad det är för fel på er, ni borde ju ha skaffat barn för länge sen" , Jag hade kunnat nita henne just då.



Så alla kokosbollar som tjatar och frågar kanske ska tänka på att alla inte är som mig, som valt att inte skaffa barn. De borde skaffa sig lite hyfs. Man kan inte behandla folk hur som helst.



Jag däremot kan ju ibland säga riktigt otrevliga svar tillbaks om de irriterar mig. Nej gud nej, vi har det alldeles för bra för att förstöra vårt liv med ett barn. Dumma frågor ska ha dumma svar. =)



Kramis

Emma
2011-10-27 - 19:37:20

Fint skrivet. Och åh vilken snygg bild på dig!

Anna
2011-10-27 - 20:06:48

Starkt att lyssna på sig själv Anna :)

Josefine
2011-10-27 - 20:32:39

Ja, alltså likaväl som man kan vara säker på att man vill ha barn kan man ju vara säker på att man inte vill. Och om man inte vill - barn finns ändå runtomkring. Och nu har du supernära. Man kan ju faktiskt ha en nära relation med ett syskonbarn på ett annat sätt än vad föräldrarna har eftersom man inte ingår i den "direkta" familjen. Och det är ju fantastiskt. Jag hade gärna haft en cool moster eller morbror att hänga med när jag var yngre. Barn är i mångt och mycket fantastiska men man behöver inte ha egna för att få uppleva det.

fifi
2011-10-27 - 20:49:37

Det är så tråkigt att folk förutsätter att bara för att man är ett par som älskar varandra och bor tillsammans, så måste man vilja ha barn! Och folk är inte så finkänsliga i frågan heller… Det tog ett tag för oss att få till Elly och det var SKITJOBBIGT att under den perioden titt som tätt få frågan om vi inte skulle skaffa barn snart. Jag hade liksom ingen lust att prata om att det var jobbigt att det inte hände något med folk som jag inte känner så väl.



Och varför skulle ert liv inte vara "fulländat" för att ni inte väljer att skaffa barn? Visst, jag längtade jättemycket efter ett barn i några år och jag älskar att ha barn, men alla behöver inte känna så!



Och ni kommer ju inte sitta ensamma på jularna, för ni kommer ju att fira med Polly och hennes päron!



kram

Anonym
2011-10-27 - 23:05:46

å jag blir så förbannad, det är så fruktansvärt oförskämt att kräva att alla ska vilja ha barn bara för att det ska vara så. vill man inte så vill man inte, och som du skriver är det göhst privat mellan de båda som är berörda.. jag vill inget hellre än bli mamma.. om några år eller så, men bara för att jag drömmer om det betyder det ju inte alls att alla gör det, eller borde göra det. grattis till "faster-skapet" fina du! många kramar. btw, linnet är perfekt!!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-10-27 - 23:05:48

Ella: Tack Ella för din snälla fina kommentar! Och kloka!

emma härnqvist
2011-10-27 - 23:06:38

hehe ovan va från mig :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-10-27 - 23:06:46

Ida: Tack för dina ord! Så skönt att läsa att ni är så många som säger och skriver så klokt och förstår och kan sätta er in i det hela.

Guld värt!



kram!

emma härnqvist
2011-10-27 - 23:08:36

sen så är jdet ju det är faktumet om att alla inte KAN få barn heller, tänk vilken smärta det måste vara för dem också.. som är ofrivilligt barnlösa men för ständiga frågor. när blev det en sån självklarhet? och när började de ligga i allmänhetens intresse?

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-10-27 - 23:15:56

Anna: Åh tack så hemskt mycket för din kommentar och dina stöttande lugnande ord! Det betydde mycket för mig ska du veta!

kramar!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-10-27 - 23:20:05

Lina: Så himla klokt och fint skrivet av dig. Och jag hoppas verkligen jag kan bli en sån vuxen person för min lilla brorsdotter om hon vill .



kram!

Anna J
2011-10-28 - 08:55:39

Starkt inlägg tycker jag och bra. Jag är inte mamma och jag närmar mig med stormsteg en ålder där det snart är omöjligt att få barn och jag har aldrig känt något ljud från min livmoder. Det är helt tyst. Och det har känts och känns fortfarande helt rätt för mig.



Nu är jag också sen en tid tillbaka singel och jag sliipper därmed såna kommentarer som du och din sambo får. Jag förstår inte varför andras liv och deras beslut över saker och ting ska vara allmänt diskussionsmaterial och därmed få en massa privata frågor och annat. Mitt liv - mina beslut. Ditt liv - dina beslut. Det är ju skillnad om jag själv vill diskutera något som rör mig med andra men då är det jag själv som väljer att ta upp det.



Och vet du vad, jag tror som andra här uppe att du kommer bli världens bästa faster. Själv är jag världens bästa moster, nu till tre vuxna härliga kloka personer och det är en sån härlig känsla. Det har varit mycket som hänt genom åren, både skratt och gråt och det känns bra att ha varit en extra vuxen, stöttande och schysst för dom. Som ett komplement liksom till deras braiga föräldrar.



Ha en fin fredag bästa Anna! Kram!

Anna J
2011-10-28 - 08:57:56

Sen måste jag ju säga att Polly är ett fantastiskt fint namn. Bra val!

Ekonördarna på Lyckobacken
2011-10-28 - 09:01:13

Du får ett helt inlägg tillägnat dig istället för en kommentar här;



http://www.lyckobacken.se/2011/10/att-vilja-ha-barn-sa-till-den-grad-att-hjartat-brister-eller-inte-alls/



Varma kramar

Elin [ n e v n a r i e n ]
2011-10-28 - 21:54:12

Nu har jag visserligen precis fyllt 23 och precis kommit in i den åldern när folk runt omkring en börjar prata barn.. men jag känner ändå att det du skriver i ditt inlägg är det jag kommer att stå för i resten av mitt liv. Jag tänker på det rätt ofta, dels för att det börjat poppa upp bebisar precis överallt i min kopiskrets och dels för att de (partypingla-)vänner som jag MINST av allt trodde skulle börja tänka på bebisar nu förklarar sina ömma moderskänslor .. jag blir rädd. Rädd för att jag själv känner en form av skräck fylla min kropp så fort jag hör någon prata om amning, blöjor, barnvagnar och det där ansvaret... ansvaret man ska ha över en annan människa. Sceary...

Jag tycker det är skönt att läsa din text för att jag känner mig onormal. Man ska vilja ha barn. Släkten har redan börjat tjata. Tyvärr.

Sen tänker jag att det kanske blir tomt och ensam den dagen man "borde ha barnbarn". Jag vill ha barnbarn. Men inte barn. Hur går det ihop.

Jaja jag önskar någonstans att min syrra inte kommer känna som jag och att hon står för barnafödandet den dagen hon kommit upp i ålder och att jag får vara den galna mostern och sedan extra farmor/mormor.. Huh.. Tänk att det ska vara en så stor fråga i livet.



(Har inte läst igenom denna kommentaren så den kanske är lite osammanhängande men skit samma.. ;))

Elin [ n e v n a r i e n ]
2011-10-28 - 21:59:30

...men jag har ju katten. Det har jag alltid sagt. Det blir jag, Erik och en liten kisse eller två. Mer ansvar än så vill jag inte ha :)

Sanna
2011-10-30 - 20:40:12

folk har en förmåga att verkligen vara riktigt elakt fräcka när det gäller barnfrågan. Jag och min sambo får oxå ständigt frågor och förväntningar på oss att vi " borde " skaffa barn. Jag tycker det är så jävla respektlöst.

Nu vill jag ju ha barn, men har tankar om att gå klart utbildningen och sånt, vill inte ha massa tjat och skit. Det är helt upp till er om ni vill skaffa barn eller inte, det är inget som alla vill och det är lika mycket värt respekt som dom vill skaffa

Jen Fotografi - Fotograf i Västervik
2011-11-06 - 21:12:51

Ååh, äntligen fler som känner som jag! Jag har ALDRIG velat ha barn, varit barnkär osv... har i många år fått höra att "haha du kommer ändra dig om några år, vänta du bara!" Nu är jag snart 28 och känner precis likadant, inte den minsta längtan! Inte ens när jag håller en supersöt bebis! Som tur är har jag ingen tjatig släkt, men jag kan tänka mig att folk kommer börja fråga om några år iaf.. när det börjar närma sig "för sent" så att säga. Säger man att man inte vill ha barn får möts man verkligen av chockerade ansikten /ord. Att höra att barn är meningen med livet, det är jag så trött på så jag kan spy! Kan ju knappast vara det eftersom inte alla vill ha barn? Har man då valt själv att ha ett meningslöst liv eller? Nej, jag har ett riktigt meningsfullt liv! Har räddat tre (har fyra) katter från döden, DET är meningen med mitt liv! Heja dig Anna, tack för att du skrev detta inlägget! Och tack alla som kommenterade det, känner mig ännu mer säker i mitt val nu :) Eller egentligen är det väl inget val, jag bara vill inte helt enkelt. kram!

Retrobohem
2012-01-30 - 02:30:42

Jag vill inte heller ha barn, men kanske hinner ändra mig, är 27 år. Om jag skaffar barn en dag kommer de säkert vara meningen med mitt liv, men annars får livet ha en anna n mening. Jag är gudmor till tre pluttar och blir snart moster, men här tickar ingen biologisk klocka.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: