GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

asså det där med lchf...

2011-11-02 | 20:41:55 | Krönika/Politik/Tankar

Det är med en blandning av intresse och trötthet jag följer den numera nästan ständiga och infekterade debatten om lchf, främst hos Bloggkommentatorerna.
Att en kost kan engagera och uppröra så?!

Jag är för egen del väldigt trött på att få " börja med lchf, du får äta dig mätt, vräka i dig sås och behöver inte motionera , hur bra är inte det?"kommentarer så fort jag yppar det minsta missnöje om min kropp. Nu gillar jag att röra på mig för jag tror det är bra för kroppen och tja, jag äter mig mätt utan lchf.

Jag håller med många "kritiker" om att en del, märk en del inte alla, som går på lchf blir helt maniska och verkar tycka och tro att alla andra som inte konverterat till denna kosthållning är tickande sockerdödsbomber som mår fruktansvärt dåligt utan att veta ett dyft om personen ifråga egentligen.
Men alla som äter kolhydrater mår inte dåligt, alla vi är inte sockerberoende eller har problem med kolestorolet.

Jag tycker nånstans att lchf på många sätt ändå hör till en bantningsmetod och inte en livsstil då dessa ändå drar ner på maten då de ju faktiskt tar bort en grupp - kolhydraterna, på tallriken och många faktiskt krymper sin magsäck= blir mätta på mindre=äter mindre.
Jag har inte sett nån som äter lchf kompensera "tredjedelen" kolhydrater med massa mer sås och kött även om en del lchf:are verkligen vill få det att framstå som att de äter hela berg med mat.
Jag har sällan sett nån kämpa så med sin vikt både kost och träningsmässigt som Katrin Zytomierska och samtidigt som hon säger att lchf är nog för viktminskning, man behöver inte banta visar hon upp små assietter med lite köttfärssås och en klick creme fraiche och bildtexten " att man behöver inte mer mat än så här".

Jag som lätt själv blir  smått manisk och kan få vissa ätstörningstendenser i mitt tänk kan gå runt just nu i matbutiken och kolla kolhydrat och sockerinnehåll och känna skam och skuldkänslor så fort jag stoppar nåt icke lchfgodkänt i matkorgen fast jag inte ens går på denna diet.
Precis som jag efter en föreläsning om Rosenserien vart helt livrädd för parabener och blev förstörd när jag visade mig vara allergisk mot just Rosenseriens produkter och bara kände hur det osade cancer i mina armhålor när jag återgick till min vanliga roll-on.

Men jag betvivlar inte att denna kost funkar för väldigt många och att många mår väldigt bra av den, att den fått folk att gå ner i vikt om det är det de önskar eller att de blivit av med sina problemmagar, migränanfall osv om det är det de eftersträvat.
Men det funkar inte på alla, för vi människor funkar inte likadant.

En del säger att jag äter för lite och därför inte går ner i vikt, en del säger att jag äter alldeles för mycket och därför är en tjockis. Jag har problemmage men får problem med gallan och illamående efter några veckor med lchf, jag är en sucker för pasta och smörgåsar men kan bli väldigt äcklad och osugen vid tanken på kakor, bakverk och godis.
Jag är smått överviktig men har bra värden . Enligt alla beräkningar jag gör äter jag mindre än vad jag gör av med och borde enligt många alltså helt logiskt gå ner i vikt, men jag gör det inte.
Kanske vore strikt lchf nåt för mig...men samtidigt vill jag inte hålla på med nåt som ger mig skuldkänslor och psyket tar stryk.

...men jag förstår fortfarande inte hur just denna kost och diet kunnat bli en sådan jäkla stor grej...?


Kommentera 23 st

Kommentarer
Malin
2011-11-02 - 20:53:19

Fick du mitt mail igår?



Jag tror inte jag skulle klara att gå på nån diet... Därför gör jag inte det... Kan inte ge upp saker...



Kul att det gick bra på mötet Anna!

Malin
2011-11-02 - 21:10:30

Jag håller med dig! Jag är också väldigt skeptisk till att helt utesluta en kostgrupp sådär! För mig känns det bättre att äta lite av allt eftersom jag liksom du gillar pasta och bröd väldigt mycket, det är ju jättegott och inget jag vill vara utan! Gick ner 15 kg förra hösten (varav 5 är tillbaka igen, men det känns ändå ganska okej) och jag räknade kalorier och tränade mycket, inte heller kul att räkna kalorier, men det funkade för mig. Var lite rädd att jag skulle fastna i det, men nu räknar jag inga kalorier överhuvudtaget. Däremot försöker jag äta ungefär samma typ av mat som jag gjorde när jag gick ner, för jag tror det handlar mycket om att skapa sig goda vanor, något som funkar i längden, inte bara för stunden! Lättare sagt än gjort dock :P



Kram

leopardia
2011-11-02 - 21:13:50

Jag tror inte riktigt att jag förstår skillnaden mellan Atkins och Lchf? att man kan sno någon annans diet-metod så där och tjäna pengar... Kanske var det för att Atkins fick dåligt rykte när många kändisar som gick på Atkinsdieten visade tendenser till anorexia...?

Så länge man inte åker upp och ner i vikt utan ligger rätt stabilt på samma så kan man nog vara nöjd och se sig själv som sund... Och pasta pesto-traditionen i italien visar rätt bra att man nog kan äta massa pasta utan att bli tjock - för det är ju inte direkt så att övervikt är ett stort problem där...

Anna J
2011-11-02 - 21:23:49

Bra och vettigt inlägg (som alltid) från dig kring saker och ämnen som berör.



Jag tröttnar väldigt snabbt på såna här debatter eftersom det alltid blir som två hysteriska läger - för och emot. Det blir som "min pappa är starkare än din" eller Blåvitt är bäst nä AIK är bäst osv... Alla dieter har sina för- och nackdelar och de passar ju olika för oss eftersom vi alla är olika. Det gäller att hitta sin balans i livet. Mitt liv - mina beslut, ditt liv - dina beslut liksom.



Själv är jag alldeles för förtjust i kexchoklad, pasta och rostat bröd med marmelad för att kunna ge upp socker och kolhydrater helt. Kan ju inte äta det varje dag men slår till med det då och då så att jag ska känna mig nöjd.

Jennie
2011-11-02 - 21:28:30

Bra skrivet! Fattar inte riktigt heller hur det har kunnat bli ett sånt tjat om den här dieten.. Helt galet.

Karin
2011-11-02 - 21:51:17

slänger in en kommentar som du säkert hör förr, men jag säger det ändå: du är superfin precis som du är!! Kram!

Ida
2011-11-02 - 22:23:47

Amen på det!



Jag tror också att lchf kan hjälpa många, men inte alla.



Sedan får jag ont i magen när en del (absolut inte alla) som äter lchf får sådan sjuk ångest de gånger de har "fuskat" och fått i sig fler kolhydrater än tillåtet. De resonerar som att de har förstört något helt fantastiskt bara för att de ätit en påse lösgodis eller en kakbit. Det är en ångest som jag slipper när jag äter efter kostcirkeln. Äter jag en kakbit kan jag ta en rask prommis i en halvtimme så är den bortglömd och förbränd av min kropp. Så länge jag tränar och äter lagom av allt mår jag bra, föräter jag mig någon gång ibland så är det inte hela världen. Det är skönt! Och jag behöver inte krångla till det för andra när jag är bortbjuden på middag.



Klart att lchf kan vara en lösning för människor som har någon typ av matmissbruk eller sjukdom som försämras av för mycket kolhydrater. Det förnekar jag absolut inte. Men det är en livsstil som faktiskt inte passar alla.

Mary
2011-11-02 - 22:26:40

Alltså jag mådde nog som bäst i somras när jag åt lchf, men sen igen så hade jag inte tid att röra på mig knappast alls. Och när jag väl började med träning igen, så svimmade jag typ på passen, så det passade mig inte alls. Hellre tar jag liksom träning före mat. Fast jag skippar helst fortfarande bröd och pasta, för jag får så ont i magen av det. Men som du säger lchf passar inte alls. Jag har dock fått mer skit från folk som inte äter lchf... folk tror direkt att jag försökte tvinga dem äta som jag, fastän jag inte kunde bry mig mer. Så det går nog åt båda hållen när det gäller elceehååeffare vs normala människor. Sen kan jag tycka att det är otroligt oartigt att påpeka vad folk äter och om de inte borde testa någon diet. Vem säger så liksom?? Nee fy, ät som du vill, det är ju after all du som vet bäst vad du vill äta och mår bra utav :)

beccis
2011-11-02 - 22:37:17

vad tycker du om min nya jacka? :D

Cat
2011-11-02 - 23:17:00

Sv: Bra att du tar det så :)



Här skrev du precis vad jag gått och tänkt på de senaste dagarna utan att kunna formulera mig. Bra skrivet! Hoppas nu bara att folk lägger märke till att du tydligt skriver "inte alla" så att du inte får en massa korkade kommentarer om att "jag är inte alls så!" ;)

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2011-11-03 - 07:13:47

Bra skrivet!

linnéa
2011-11-03 - 07:54:29

Jag tror inte att det finns en kost som passar alla, då skulle det ju bara finnas en kost. Det finns en anledning till varför olika kostplaner eller bantningsmetoder uppkommer och sällan har det nog och göra med att hjälpa människor, snarare tjäna pengar. Jag orkar inte, jag orkar inte bry mig. Det tar för mycket energi bara att tänka på det. Ja, jag har en pluffsig mage. Ja, jag har cellisar på mina lår. Ja, jag har lite gäddhäng. Ja, jag har säkert lite dubbelhaka också. Men jag har en underbar pojkvän, fantasi nog att skriva en bok, en förmåga att tala tonåringar till rätta, envishet nog att ta mig igenom en kurs som jag inte alls förstår varför jag sökte (haha) och alla dessa saker klarar jag av även om jag inte är så jäkla smal och perfekt. Ät mat oc må bra å tummen ner för bantning!

Emmas Bokhylla
2011-11-03 - 08:16:53

Valdigt bra inlagg, mycket mer nyanserat av vad manga andra skriver i amnet. Jag forstar inte var som ar sa jakla svart emd att saga "alla funkar olika, men det har funkar for mig"? For sa ar det ju, det finns inte en universalmetod som fungerar for alla, sa ar det bara!

Anonym
2011-11-03 - 08:32:45

Bitvis så verkar du inte må bra. Och i alla fall jag får intrycket av att du kämpar med din kropp med träning och "nyttig" mat. Du säger ofta att du aldrig skulle kunna leva utan pasta och bröd, att magen krånglar osv. Det är inte konstigt att du får tips om LCHF eftersom det är många som har dina "symtom" som blir hjälpta. En ätstörning kan hållas under kontroll med LCHF eftersom suget försvinner, man får tillbaka känslan av mättnad.. Inte "nu borde jag vara mätt". Och man utesluter inte en hel kostgrupp, man utesluter spannmål, socker och stärkelse. Det finns fortfarande en liten mängd kolhydrater i grönsaker, mjölkprodukter, bär osv. LCHF är vanlig mat med naturlig fetthalt. Folk som tipsar om sånt som funkat för dem vill bara vara snälla.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-11-03 - 09:21:58

Anonym: Nej bitvis mår jag inte alls bra.

Ibland beror det på att jag grubblat mig till en magkatarr och har så mycket inre psykisk stress. Ibland beror det på min BDD.

Och ja jag kämpar men kanske inte tillräckligt, jag borde nog gå på gym för att tighta till kroppen men tycker gym är så fruktansvärt tråkigt och jobbigt och jag gillar inte att träna offentligt.

Nu känner inte jag att min mage mår dåligt av just pasta och bröd - om jag håller mig till de ljusare sorterna, men min mage klarar inte av för mycket fullkorn och fibrer - då sväller den upp och gör ont, men inte av riktigt ljusa frallor.

Potatis går fetbort för mig, det klarar jag endast av som bakad potatis, men gratäng, färskpotatis, kokt potatis, mos då rasar magen direkt.

Mina magproblem är magkatarr samt att jag en bukspottskörtel som slutar fungera ibland och då inte tillverkar enzymer och då inte kan bryta ned mat, så vissa dagar är jag som en glutenintolerant andra dagar är jag laktosintolerant.

Sen har jag allergier.



Nu vet jag inte hur du tolkade ätstörning och sug ihop, jag har inga speciella sug och mina ätstörningstendenser är åt hållet att jag blir manisk och att jag får skuldkänslor, inte att jag överäter, kräks upp maten eller hetsäter.

Och jag har inga problem med att känna mig mätt.

Jag äter inte lightprodukter.



Jag har inte tagit det so elakhet men man blir lite trött när det blir en massa sådana kommentarer utan att de egentligen gör några som helst bakgrundsfrågor.



kram!

Evelina
2011-11-03 - 10:36:43

Jag skrev också om ungefär samma sak häromdagen. Folk i allmänhet har en fallenhet för att berätta för andra hur man ska och inte ska leva sitt liv. Ibland är tanken god, men utfallet av det hela desto sämre.



Det finns inga rätt och fel, eftersom vi alla är så oerhört olika och endast ett fåtal av oss går att stoppa in i någon speciell mall vare sig det gäller personlighet eller vad vi stoppar i truten.



Huvudsaken man är glad och mår bra, så ska man hålla sig till sitt eget sätt, oavsett hur det må se ut!



Förresten, va grymt spännande med ditt möte i går, håller tummarna :)

carro
2011-11-03 - 10:59:12

De som går på någon form av "diet" är ofta lyriska, verkar det som.

Men jag kommer aldrig sluta med kolhydrater, även om jag trappar ner på dem till fördel för näringsrika grönsaker.

Sen mår inte alla bra av tex pasta osv, men kolhydrater får man i sig av det mesta ändå.



Om det funkar med lchf, bra för dem! Men alldeles för många väljer dåliga fetter istället för de bra, o det kan inte vara bra för insidan av kroppen.. hua.



Jag hoppas att alla som vill börja äta på något speciellt sätt, är pålästa eller går till en dietist eller kostrådgivare. Det är inte lätt eller bra att fiffla med maten för mycket på egen hand.

Banana
2011-11-03 - 11:18:37

Jag gillar när du tar tag i och skriver om sånahär "allvarliga" saker. Bra funderingar som jag känner igen mig i. Speciellt det dåliga kolhydratssamvetet.



Grattis till Ginagrejen förresten! Kul att se vad det blir.

S
2011-11-03 - 18:39:23

Bra skrivet!

Madde - En überknäpp, drömmande norrlandstös
2011-11-03 - 19:26:22

Det är så rätt det du skriver! Men jag måste få påpeka en sak lite som kanske inte tas upp, och som faktiskt har fastnat lite av allt mitt fysiologi-plugg, det är en fundering bara, så inget blodigt. Men nervsystemet i vår kropp går på kolhydrater, vilket tycker jag då skulle innebära att folk på lchf är dumma i huvudet, eller? Bara en tanke...och ja, dumma var kanske att ta i...men skulle det då få långsammare nervinpulser?



Oh well, jag pladdrar!



Fortsätt med det du gör och glöm inte bort att du är värdefull och jättebra! Mår du bra, varför ändra på det? Kram på dig / Madde

MW designs
2011-11-03 - 21:22:39

tycker inte om alla dessa dieter, tycker man ska äta nyttigt och motionera så man mår bra, dieter kan visst hjälpa, men om man slutar med dieten går man lätt upp de kilon man tappat

Erika
2011-11-06 - 09:34:44

Tänk på miljön säger jag, vad händer om alla börjar äta mänSgder med kött som är så energikrävande att producera. Dessutom är detta en kost som funnits en ganska kort period, finns ingen forskning ännu vad som händer med kroppen om man bara äter fett och protein. Kontentan: Ät allt i rätt mängd och rör på dig. Precis som du Anna. Du är bäst...

Maria
2011-11-06 - 12:06:07

den där dieten låter ju lite extrem.. själv tror jag på att kolhydrater antagligen är en mycket större bov än fett, men man ska väl inte behöva skippa dem helt och hållet för det. Och att propagera för att INTE träna är ju rena vansinnet, om inte för att hålla vikten så behöver man ju faktiskt röra på sig för att hålla sig frisk och pigg..


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: