GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Låt barn få drömma om att kvinnor kan

2011-03-08 | 18:18:59 | Krönika/Politik/Tankar

Jag skriver ju krönikör var tredje vecka i lokaltidningen inom områdena Mode-stil-design. De kommer ut var tredje måndag.
Igår var det dags igen och jag skrev en krönika med lite vibbar och inspiration med tanke på Internationella Kvinnodagen, som ju är idag - HURRA.

Tänkte även publicera krönikan här i bloggen:

Imorgon den åttonde mars är det den internationella kvinnodagen. En dag väl värd att uppmärksammas och ännu fira eftersom klyftorna mellan män och kvinnor fortfarande består här och var i det samhälle och den värld vi lever i. Och jag blir helt bedrövad över att läsa på bloggar runtom på internet skrivna av kvinnor som inte vill kalla sig själva feminister. Hur kan en kvinna inte vara feminist?

Men nu ska inte denna krönika handla om den politiska aspekten av feminism och kvinnor, det är ju trots allt mode, stil & design jag krönikörar om.

 

Nej denna krönika tänker jag tillägna, med tanke på just internationella kvinnodagen , en kvinna som betytt mycket för mig sedan jag var riktigt liten. Denna kvinna är självständig, tar ingen skit från män, har aldrig gift sig, hon är långt mer sucessful än hennes boyfriend. Hon är en rockstar, hon är läkare, hon är FN-ambassadör och hon är astronaut. Dessutom har hon kanske världens största garderob.

Hon är BARBIE.

 

Denna drygt 30 centimeter långa, 52åriga docka av plast som förgyllt många flickors och pojkars barndom. Som vilt debatteras , anklagas för att skada tjejers syn på sin kropp och vara ett hot mot just kvinnors frigörelse på grund av sin plastiga barm och sin rosa värld.

Jag tror att barn har mer vett i skallen än att de tror det är möjligt att se ut som en docka när de blir stora. Att det sen finns vuxna kvinnor som vill bli levande Barbie och lägger sig på operationsbordet är en annan sak.

Barbie för mig var och är och står för Möjligheter. Med Barbie kunde jag skapa mig drömmar när jag var liten. Jag kunde tro på att en kvinna kunde skapa sig egna imperium utan varken ljussabelvärd eller röd mantel och trikådräkt. Barbie var ingen puttinuttig hemmafru som passade opp på Ken, det var ju tvärtom. Barbie hade snygga bilar, vräkiga hus, eget rockband och egen tidning.

 

...och ja så var det ju den där garderoben då. Tillsammans med älskade mammas ( ännu en stark fantastisk kvinna) prenumererande på Damernas Värld under åttiotalet så är Barbie och hennes kläder det som gjorde mig kläd- och modeintresserad och som lett mig in på den karriär jag har idag. Jag minns den lycka det var att för veckopengen eller av annan anledning få gå till Ronnis Leksaksaffär och köpa nåt nytt klädesplagg till Barbie. Eller än större lycka få gå därifrån med en helt ny docka. Jag kunde sitta i timmar och klä av och klä på, byta om och testa olika kombinationer med klänningar, de små skorna, olika frisyrer. Ja, på tal om frisyrer, många Barbiedockor hamnade ju under saxen, några blev helt stubbade och en dockas skalle blev doppat i nagellack då jag ville ge den ett rosa hårsvall. Det blev mest bara en rosa stenhård klump. Jag kan ju känna sorg i hjärtat idag när jag tänker på hur många dockor jag förstörde men då, just då, så var det ju så jag ville att min Barbie skulle se ut.

 

För ett tag sedan kom mina föräldrar förbi med några kartonger som innehöll just mina gamla Barbiedockor, barbiesaker och barbietidningar. Oh boy snacka om nostalgi och det var väldigt nära att jag återigen fastnade i timmar med att bara leka med kläderna. Nu kunde jag dock uppskatta hantverket i de små pytteplaggen. Se vilket enormt detaljarbete det är bakom många av de fantastiska klänningarna och dräkterna. Vilken designskatt!

Så snälla mammor och pappor där ute. Se inte Barbie som nåt farligt eller skadligt för ditt barn. Jämför denna docka med t ex en bebisdocka och fråga dig om du vill att din dotter hellre ska leka mamma eller om hon ska få drömma om att kvinnor kan.


Kommentera 44 st

Kommentarer
Isabell
2011-03-08 - 18:24:55

Mycket fint skrivit om Barbie på samma sätt som jag som växt upp med 2 äldre bröder sett på saken. Att få drömma och skapa min egen värld, som iof blivit allt annat än de små världarna jag byggde upp med Barbie. :)

Banana
2011-03-08 - 18:32:47

Bra! Jag håller med, hellre barbie än bebisdockor och låtsasdammsugare och allt möjligt konstigt som finns.

A
2011-03-08 - 19:05:09

Jag älskade att leka med Barbie som liten och jag och min ena syrra byggde upp hus på heka våra golv som mamma fick kliva över. :) Sen ha min dotter lekt med Barbie utan att "ta skada". Hon är 15 och jag blir så j-la stolt när hon och hennes kompisar högt talar om att de är feminister. Just nu på min sons (4 1/2 år) golv: mina och dotterns gamla Barbiesar. Ena stunden är han superhjälte, monster, sjörövare, slåss med svärd och skjuter med "pistoler". I nästa stund vill han leka med Barbiesarna, de ska "gå på stan", "sova över", "gå och fika". Härligt med variation!

SABBIES
2011-03-08 - 19:23:33

håller verkligen med! du skriver väldigt bra :)

frida
2011-03-08 - 19:37:11

Amen, sister!

erica
2011-03-08 - 20:27:54

Sv: Tack, det finns att köpa på guldfynd! :)

Linda
2011-03-08 - 20:31:43

tack! jo jag gillar dem med, dock är det något år gammal men men :) haha !

Josefine
2011-03-08 - 20:36:57

Min pedagogiska bedömning som lärare är tyvärr att barbie är långt ifrån en pedagogiskt bra leksak (får dock erkänna att jag älskade mina barbies även jag). Tycker man ser väldigt många tonåringar som eftersträvar att se ut som barbie gör (även om de kanske idag inte har barbie som förebild utan snarare den smala modellvärlden), så nej jag håller inte med om att mammor och pappor ska släppa sina idéer om att barbie kan vara en dålig leksak. Jag håller dessvärre med dem som tycker att barbie tillhör en av de leksaker som inte alls gynnar våra barn när det kommer till utseende. Och då tänker jag ur en pedagogisk synvinkel och inte ur en feministisk. Givetsvis så ska man visa att även kvinnor lyckas, och det gör man såklart med barbien. Men jag tycker nog att barbies utseende är den felande länken. Tyvärr. Detta innebär såklart inte att jag kommer neka mina egna barn att leka med denna lilla timglasformade dockan, jag kommer dock se till att de förstår att människor inte ser ut som hon. Karriärsmässigt sett anser jag alltså att tanken är god och bra. Men utseendet på dock sabbar mycket av det goda enligt mig.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-03-08 - 20:42:26

Josefine:ja du har givetvis andra erfarenheter utifrån det yrke du har.

Jag kan bara tala från mina erfarenheter

- att jag aldrig själv som liten nånsin ville se ut som en docka

- att jag aldrig hörde nån av mina kompisar drömma om att få se ut som en docka



jag undrar ibland om det inte är vuxna som i barns ögon ser Barbielika ut som gör att de uttrycker sig att de vill se ut som barbie i så fall än att de influeras av själva dockans utseende.



och att det blir konstigt att det bara verkar vara vissa delar av barbiens utseende som barn i så fall vill efterlikna och tar som ideal..för jag tror knappast barn drömmer om ett icke existerande kön, strl 27 i skor som vuxna, vara 30 cm långa eller ha ihopklistrade fingrar.

F O T O// melissa
2011-03-08 - 20:57:07

tack, :D

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-03-08 - 21:02:12

Isabell: va kul att du gillade min krönika och att du har samma fina Barbieerfarenheter som jag!

Nina
2011-03-08 - 21:08:00

sv; Så lite så :)

Ida'
2011-03-08 - 21:12:39

Svar: Tack ! :) Fin blogg!

emma
2011-03-08 - 21:14:18

sv; Visst va han, en riktigt läkerbit.. haha ;)

Bra skrivit !

Malin
2011-03-08 - 21:42:33

Jag älskade också Barbie när jag var liten och kunde leka i timmar och hitta på alla möjliga olika världar. Det är vuxenvärlden som allt som oftast problematiserar saker och ting. Min mamma har aldrig någonsin påpekat Barbies utseende för mig - varken åt det ena eller andra hållet - hon har bara varit glad över den kreativitet som växte när jag lekte.

L I L I J A
2011-03-08 - 21:55:08

Svar: Ja, det måste du! Prova iaf. de första 1-3 böckerna :) De är helt fantastiska.. Man blir så kär i alla karaktärerna & själva historien..

A
2011-03-08 - 22:05:34

Lycka till med LCHFandet. Frukosten kan vara lite knixig i början flr man får liksom tänka om helt. Min favorit just nu är pepparsalami och brieost. Jag brukar käka tre salamiskivor med brieost i och kaffe till det med lite grädde eller mjölk i. Avocado med majonnäs och räkor till frukost är supergott. Äggröra och bacon. Och sen måste du testa att baka oopsies. Finns recept överallt på nätet. Perfekta mjuka "mackor". Jag brukar käka de med stark prästost,salami och gurka.

A
2011-03-08 - 22:06:30

Lycka till med LCHFandet. Frukosten kan vara lite knixig i början flr man får liksom tänka om helt. Min favorit just nu är pepparsalami och brieost. Jag brukar käka tre salamiskivor med brieost i och kaffe till det med lite grädde eller mjölk i. Avocado med majonnäs och räkor till frukost är supergott. Äggröra och bacon. Och sen måste du testa att baka oopsies. Finns recept överallt på nätet. Perfekta mjuka "mackor". Jag brukar käka de med stark prästost,salami och gurka.

Elin [ n e v n a r i e n ]
2011-03-08 - 22:15:29

Dina texter är som vanligt svåra att slita sig från! Och du är som vanligt en av få bloggare vars blogg jag verkligen LÄSER. Jag är alldeles för "titta och gå vidare" annars ;)

Dilan D
2011-03-08 - 23:23:43

hihi taack vad söööt!

Malin
2011-03-09 - 00:11:01

Javisst! Och dessutom tycker jag att man som förälder har som ansvar att hjälpa sitt barn att hitta sunda ideal i livet - både gällande utsida och insida. Det ansvaret kan man inte lägga över på en leksakstillverkare.

Annicat
2011-03-09 - 00:26:11

Jag tog precis som många andra ingen skada alls av mina barbies. Jag lekte och lekte och det fanns inget slut på fantasin när det kom till barbie, hon kunde göra allt som jag ville att hon skulle kunna. Jag brydde mig inte om hur hennes kropp såg ut, den funkade ju utmärkt att klä i olika kläder så vad var problemet? Men så vet man ju inte hur barn IDAG hanterar barbien. Även om man själv inte kände någon lust att börja eftersträva barbies utseende när man var liten så kanske barnen idag gör det? Vad vet jag? Kanske är det tiden och synen på kvinnans kropp som dragit barbie i smutsen istället för tvärtom?

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2011-03-09 - 06:35:46

Bra skrivet!

STYLE CRUSH
2011-03-09 - 07:00:16

sv: åh men tack söta du :)

- bbella | the asian one ::
2011-03-09 - 07:13:56

sv:

tack så mycket :) <3 hoppas allt är bra med dig ?

Fina Frun
2011-03-09 - 07:36:31

Älskar Barbie!

..:Sarah:..
2011-03-09 - 07:41:59

oh tack :)

den kramen gjorde mig glad!



ha en finfin dag söt

A
2011-03-09 - 08:43:14

Det här receptet på oopsies brukar jag köra:



INGREDIENSER:



3 ägg (separerade)

1 dl Philadelphia

1 nypa salt

2 krm bakpulver



Separera äggen i varsin bunke. Äggvitorna, saltet och bakpulvret i en bunke. Vispa äggvitorna hårt. De ska vara så att du kan vända bunken upp ner utan att något rör sig. Blanda äggulor och Philadelphia-ost i en annan bunke. Vänd sedan i Philadephia-röran i äggvitorna försiktigt. Vispa inte! Häll/klicka sedan ut 6 st oopsies på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 150 grader i 25-30 minuter.



Lycka till! :)

ELIN
2011-03-09 - 09:02:22

SV; Hehe =)



För mig var Barbie bara en docka :P

Trang
2011-03-09 - 09:14:57

sv; haha tack desamma (;

Sannie
2011-03-09 - 09:21:02

men gud! Tycker du? :O

snäll du är.. blir lite generad, hehe

Catta
2011-03-09 - 09:31:23

Ja men eller hur, skitsnyggt.



Okej det låter trevligt. Vad jobbar du som? :) Kram.

Karolina
2011-03-09 - 10:13:12

Forst ville jag saga tack for din kommentar :)

Och om jag nagonsin far en liten flicka sa ska hon ha en massa barbies! :P

Texten du skrev ar sa sann. Tack for en grym blogg!

Kramis

H e l e n a - F o t o b l o g g
2011-03-09 - 10:26:46

Sv; tusen tack!

Cecilia Bergman
2011-03-09 - 11:16:53

Skälen till att inte kalla sig feminist kan vara flera. Själv har jag svårt för ordet därför att det kan innebära så många olika saker. Och om man säger att man är feminist (vilket man ju på sitt vis självklart är!) så är det upp till den som hör att tolka vad det betyder därför att det kan betyda ALLT och också ganska mycket som jag känner att jag självklart inte är. Feminismen finns ju både som blå och röd tankeströmning till exempel och kan ha så många olika utgångspunkter att själva ordet blir intetsägande.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-03-09 - 12:28:13

Cecilia Bergman:feminism i grunden har en betydelse och det är jämlikhet mellan män och kvinnor. Att kvinnor inte på nåt sätt ska rankas sämre än män få sämre lön villkor eller anställningar eller ha ett mindre värde än män.

Det är feminism.

Sen visst har feminismen sen fått olika grenar.



Men att inte kalla sig feminist som kvinna...ska jag sluta kalla mig människa för att det finns så många olika sorters människor som inte tror som jag eller ska jag sluta kalla mig kvinna för att det finns kvinnor med andra åsikter?

Cecilia Bergman
2011-03-09 - 13:10:00

Jag tycker absolut inte att du skall sluta kalla dig feminist eller att VARA det heller. I grunden tror jag inte att vi tycker så olika, jag har bara problem med ORDET! Jag kallar mig varken kvinna eller människa heller :) (Alltså jag säger väldigt sällan: hej, jag är en människa!). Och jag menar inte att jag inte ÄR feminist jag menar bara att jag tycker att ordet är urvattnat och när någon säger sig vara feminist så vet jag inte vad den personen menar om jag inte i övrigt känner till den personens politiska preferenser. (Och inte ens då kan man vara så säker!). Jag tycker att allt typ av ojämlikhet är fel och att alla individer skall ha rätt att vara och leva som de vill! Jag tycker inte att feminismen fångar upp all sorts ojämlikhet som jag vill bekämpa. Jag tycker inte värderingsmässigt att jämställdhet mellan kvinnor och män är VIKTIGARE än ojämlikhet mellan olika samhällsklasser. Feminismen glömmer ofta bort klassfrågorna tycker jag. Och om jämställdhet råder mellan män och kvinnor men vi fortfarande står med samma ojämlikhet mellan klasserna, har vi vunnit något då? All ojämlikhet måste bekämpas samtidigt!

Cecilia Bergman
2011-03-09 - 13:10:36

Jag tycker absolut inte att du skall sluta kalla dig feminist eller att VARA det heller. I grunden tror jag inte att vi tycker så olika, jag har bara problem med ORDET! Jag kallar mig varken kvinna eller människa heller :) (Alltså jag säger väldigt sällan: hej, jag är en människa!). Och jag menar inte att jag inte ÄR feminist jag menar bara att jag tycker att ordet är urvattnat och när någon säger sig vara feminist så vet jag inte vad den personen menar om jag inte i övrigt känner till den personens politiska preferenser. (Och inte ens då kan man vara så säker!). Jag tycker att allt typ av ojämlikhet är fel och att alla individer skall ha rätt att vara och leva som de vill! Jag tycker inte att feminismen fångar upp all sorts ojämlikhet som jag vill bekämpa. Jag tycker inte värderingsmässigt att jämställdhet mellan kvinnor och män är VIKTIGARE än ojämlikhet mellan olika samhällsklasser. Feminismen glömmer ofta bort klassfrågorna tycker jag. Och om jämställdhet råder mellan män och kvinnor men vi fortfarande står med samma ojämlikhet mellan klasserna, har vi vunnit något då? All ojämlikhet måste bekämpas samtidigt!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-03-09 - 13:14:22

cecilia bergman:men är det feminismens sak då att ta upp alla aspekterna av jämlikhet?

Ska en gren ta hand om allt?

Man kan ju vara både feminist och kämpa för att klasskillnaderna försvinner och orättvisorna mellan olika hudfärg/ras/etnicitet.

Feminismen utesluter ju dock inte att kvinnorna är fattiga svarta gula röda medelklass arbetarklass.



Att vara feminist utesluter väl inte en annan kamp för rättvisa..?

Cecilia Bergman
2011-03-09 - 15:21:58

Självklart inte! Jag menade inte på det sättet även om jag kan se hur den tolkningen kunde göras! Inte ens feminismen som sådan kan ju ta hand om all typ av ojämlikhet mellan män och kvinnor, så naturligtvis skall inte feminismen behöva ta hand om allt! Men i min politiska strävan går alla jämlikhetssträvanden hand i hand. (Och det tror jag att de gör i din värld också för jag tror faktiskt inte att vi står så långt ifrån varandra politiskt!) Och jag gillar din feminism och tycker att du är en klok människa på alla sätt och vis. Jag gillar ditt sätt att stå upp för traditionellt tjejiga saker och säga att det är okej! Fortsätt så! Jag anser bara att ordet är urvattnat och när man börjar diskutera i den ändan så hamnar man så lätt i låsningar som man aldrig tar sig ur. Som vi gjort nu. Om jag skall vara helt ärlig så är jag trött på feminismen. Det hade varit nice om vi kommit förbi den diskussionen och kunde ägna sig åt något annat. Jag har lite hamnat i läget att nu ägnar JAG mig åt något annat och så får du och andra som fortfarande orkar ägna er åt den feministiska frågan. Jag hejar på lite i bakgrunden men känner mig alls inte inspirerad att själv stå på DEN barrikaden. Det är säkert inte okej att säga så när man är kvinna, men jag tycker att det strider mot alla feministiska strävanden om jag som kvinna inte får ägna mig åt annat än feminismen. Jag vill diskutera andra saker (och det är jävligt svårt om man inleder diskussionen med att säga ”Hej, jag är feminist”). Jag vill diskutera hur vi får folk att sluta köra så förbannat mycket bil och hur vi skall planera staden så att vi inte behöver bygga bort jordbruksmark och annan natur.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-03-09 - 15:34:58

Cecilia Bergman: Nej det känns som att vi ändå tänker ganska lika absolut och jag förstår vissa delar av ditt synsätt.

Jag tycker bara att det ena inte behöver utesluta det andra.

Jag är feminist och vill ha ett jämställt samhälle, ingen ska säga att jag är mindre värd för att jag inte har en snopp mellan benen eller att jag förtjänar mindre lön bara för att jag är tjej.

Men jag kan ju utan att blanda in de åsikterna lika gärna ha en diskussion om att jag tycker att vi måste ha ett socialt skyddsnät för dom som behöver och att jag tycker att även om det finns rötägg som utnuttjar systemen så ska det inte drabba de som verkligen behöver hjälp eller att jag brinner och vurmar för fackrörelsen t ex.



visst kan vissa ord vattnas ur eller nånstans i debatten förlora sin betydelse eller sitt ursprung men där ser jag att det är än viktigare kanske att faktiskt hålla fast vid in övertygelse.



Jag tycker bra att alla tjejer, som nu då tycker de förtjänar lika mycket som normen den vite mannen, ska kalla sig feminister oavsett om media eller andra framställer feminister som håriga manshatare eller att det finns så många olika grenar.



kram!

Cecilia Bergman
2011-03-09 - 15:50:53

Okej då, jag får väl kalla mig feminist då! Men måste jag göra det så högt att det hörs och syns? ;) Skämt åsido: fortsätt kämpa och håll fanan högt! Jag håller med dig men fortsätter på min egen front med mina hjärtefrågor!

Kerstin
2011-03-09 - 15:50:58

JAG vill trycka på en gill-knapp här! Kanonbra krönika!

TOVE GUSTAFSSON
2011-03-13 - 13:10:01

åh du e så cool! Illustrerar, ritar å målar fantastikst, har bra koll på kläder, skriver krönikor och så har du en väldigt söt blogg, med en cupcake till och med i webbläsare (heter det så?)

Ha de gött!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: