GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Mord varje årstid..

2011-06-02 | 09:57:28 | Musik/Böcker

Nu är det ju sommar och sommar betyder ju lata dagar i solstolen eller i hängmattan eller på beachen..semester och tid att läsa.
Jag är en megabokslukare året om.
Förra veckan på Cypern läste jag ut två böcker.
Jag älskar pocketböcker.
Denna vår kärade jag ner mig i Mons Kallentofts deckar/krimserie om Linköping, mord och polisen Malin Fors.
Så jäkla välskrivna, annorlunda språk, genuina karaktärer som inte blir klyschiga och jag har sträckläst alla fyra böckerna . Sommardöden tyckte jag nog var den bästa..och den äckligaste.

Har ni läst dom?

Kan vi inte förresten byta boktips i kommentarsfältet??

Kommentera 18 st

Kommentarer
Ida
2011-06-02 - 10:12:41

Åh, de är bra! Men fastnade i början på Höstoffer. Ska ta upp den igen när det är dags för semester :)



Jag älskar Johan Theorins böcker som utspelar sig på Öland. Skumtimmen, Nattfåk och Blodläge. Älskar dem!

Sanna
2011-06-02 - 10:14:19

En flicka som kallas Alice tycker jag är bra!

Malin
2011-06-02 - 11:01:00

Oh, det låter som böcker i min smak! Har dock inte läst dem.. det blir nog ett sommarprojekt om jag hinner ;)

dissy
2011-06-02 - 11:14:45

Åh dom vill jag också läsa. Har vart rätt mättad på deckare men nu börjar jag bli lite sugen.

Varning för Sockerdöden och rödluvan av Unni Lindell. Extremt dåliga och deprimerande. Men nu ska jag ge mig på Alkemnins eviga eld av Anna Jansson.

Juste två boktips Borta bäst med Sara Kadefors och Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy dillon.

Malin
2011-06-02 - 11:39:36

Jag gillades också Kallentofts böcker i början men de senare tycker jag har varit sämre tyvärr.



Om du inte har läst John Ajvide Lindqvist eller Johan Theorin än så tycker jag absolut att du ska göra det! :)



Håkan Östlundhs deckarserie är också helt okej, och sen har jag en stor förkärlek till Nora Roberts...:)

Tanja
2011-06-02 - 12:05:08

Jag pluggar till bibliotekarie men under terminerna orkar jag aldrig läsa någonting än kurslitteraturen tyvärr. Nu när jag är hemma och är sjuksriven/mammaledig är jag dock på hugget igen! Minns att jag läste en av kallentofts böcker när jag var på kurs i Linköping- BAD idea för sen vågade jag knappt mig ut från hotellrumme!:)



Tips: "Någon slags frid" av Grebe & Träff. Bästa jag läst på länge!, den rekommenderar jag verkligen!

Peter Robinson älskar jag, speciellt hans tidigare verk som t.ex "En ovanlligt torr sommar". Karin Wahlbergs serie är bra, fast man bör läsa dem i någorlunda ordning för att fatta.



Just nu läser jag Ann Roosman men det beror nog mest på att de utspelar sig på Marstrand som ligger nära där vi bor. Återkommer nog med fler förslag, älskar när man utbyter boktips såhär!:) kram

SARAS FOTON&TECKNiNGAR
2011-06-02 - 12:49:34

Höstoffer har jag läst. gryyyyyyyyymt bra! :D

Anna J
2011-06-02 - 13:16:45

Jag har läst Kallentofts böcker och jag har gillat dom allihop. Alldeles snart ska jag knalla ner och hämta ett bokpaket från Adlibris där hans femte bok Den femte årstiden finns med. I paketet finns även Ann Rosmans senaste. Hon är bra tycker jag. Sen ser jag att flera har tipsat om Johan Theorins böcker, de är också bra. Carin Gerhardsens tre böcker , den sk Hammarbyserien är även de väldigt läsvärda.



Om man inte vill ha svenska deckare så rekommenderar jag Peter Robinson och Jo Nesbös böcker.



Men just nu är jag lite insnöad på Joyce Carol Oates böcker. Läser för tillfället Lilla himlafågel och är helt fast i den.



Kul att få ta del av boktips. Hoppas det är många som bidrar till det här inlägget.

Anonym
2011-06-02 - 13:25:38

Älskar sommarläsning. Läste själv vid poolen idag, så mysigt!

Sandra
2011-06-02 - 14:56:50

Du måste läsa Hammarbyserien! Första boken är pepparkakshuset sen mamma pappa barn och sist Vyssanlull. Så sjukt bra böcker. Sen har jag massa mer bra tips, kommer dock inte ihåg vad alla heter.. återkommer! :D

Lottis
2011-06-02 - 16:46:20

Jag har oxå läst Hammarbyserien, den rekommenderas starkt av mig oxå :-) Har även läst Kallentofts böcker och gillade dem. Nu senast läste jag Hypnotisören av Lars Kepler, riktigt bra, även om den var seg i början, och sen har jag läst Dödergök av Katarina Wennstam, oxå riktigt bra. Hon har skrivit en innan, tror jag, som heter Smuts, som jag tänker inhandla till sommaren. Gillar man deckare rekommenderar jag Arne Dahl, finns tio böcker om A-gruppen och ytterligare en som inte tillhör samma serie som de andra, men ändå handlar om samma personer. Kul med nya lästips :-)

Sofia
2011-06-02 - 17:41:02

Kul med ett tips! Personligen sträckläste jag Jo Nesbö och gillade de skarpt. Precis som ovan rekommenderar jag cokså Hammarbyserien.

Frida
2011-06-02 - 20:46:25

Älskar också Johan Theorins böcker, och har du läst One Day av David Nicholls. Superbra!

Moa - BEBIS I MAGEN
2011-06-02 - 23:10:59

Älskar också pocket böcker:)

emma
2011-06-03 - 06:56:15

Kråkflickan!! Vidrig men såå bra! Hungerelden är bok nummer 2 i serien och sista kommer om typ ett år så varning för cliffhanger :)

b
2011-06-03 - 09:30:15

Gillar Jungstedt och Jan Mårtenssons böcker. Inte för komplicerade och lagom långa kapitel. Perfekt



Har läst Midvinterblot. Han skriver annorlunda och bra

leopardia
2011-06-04 - 12:33:45

Jag läser ju inte så mycket deckare, men alla som jag har hört läst Hypnotisören tycker att den är superduperbra... Så den kan du ju kolla upp...

Emmas Bokhylla
2011-06-08 - 14:49:12

Jag har last den forsta, Midvinterblod, den var riktigt bra. Maste se till att lasa resten!



Ett tips ar Stefan Tegenfalks "Vredens tid" och "Nirvanaprojektet", om man vill ha nyskrivna, svenska deckare. Eller en klassiker - "Mordet pa Orientexpressen" av Agatha Christie. Och Denise Mina ar alltid bra, smutsiga kvarter i Glasgow ar en hojdare!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: