GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

lurar min imac min världsuppfattning..?

2011-01-17 | 22:45:27 | Egocentrerat&Vardagligt

Jag har ju kört imac och Macbook sen mars förra året..innan det hade jag en flera år gammal pc-laptop och ja jädrar vilken skillnad..på pc var allt grått och dovt..på imacen lyser allt så himla glasklart och alla färger bara säger poff!

Idag kopplade jag för första gången in min skrivare till just imacen..och ut från skrivaren kom det väldigt mycket mörkare och dovare bilder än vad jag upplever och ser att de är på imacen.

Så nu är ju frågan om min imac lurar mig?

Är mina foton och bilder inte alls så glasklara färgglada och skarpa egentligen? Utan bara på min mac?

Bilderna jag printar ut ser mer ut som så jag upplever foton och bilder på gamla pc:n..utan sting..utan brightness.

Fast printar jag ut samma bilder från pc:n så kommer de ut snäppet ljusare och klarare än vad de gör om jag printar ut från macen.

Dessutom ser bilderna ut på imacen så som jag även upplever dom i mobiltelefonen om jag surfar på den.
jag tycker även att mina foton motsvarar hur jag ser dom i kameran när jag tagit dom..

Kommentera 12 st

Kommentarer
angelica
2011-01-17 - 23:11:19

sv ja eller hur! :)

dissy
2011-01-17 - 23:50:46

Det är cmyk inställningen. Som du säkert vet visar alla bildskärmar (tv, dator, kamera) i RGB men sen när du skriver ut blir det cmyk (som har en mindra färgrymd. Jag brukar kalla RBG för oljefärg och CMYK för vattenfärg eftersom alla starka färger blir lite blekare vid utskrift. Jag tror jag aldrig stött på en privat skrivare som kunnat skriva ut lika bra som ett tryckeri. Det du kan göra är att göra provutskrifter tills du blir någorlunda nöjd. Jag antar att du lixom jag ofta har starka rosa nyanser, den starkaste rosa i rgb finns det ingen bra motsvarighet på i cmyk. Det du kan göra är att kolla på ett pantone färgschema för pantonefärgen om du ska vill ha en stark rosa nyans i utskrift. Men detta är det bara tryckerier som kan ordna.



Kanske du vet allt detta redan annars svarar jag gärna om du har några frågor. Jag läser ju precis om detta just nu:)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-01-17 - 23:56:56

dissy:fast jag har alltid inställt på skrivaren att det är rgb om jag gjort dokumentet i rgb, är det gjort i cmyk skriver jag ut i cmyk.



men det förklarar ändock inte färgskillnanden i utskrift mellan pc/mac.

Just nu ligger pcn's skärmvisning närmare skirvarens utksrift än vad imacens skärmvisning gör..

och då känns ju imacen som en sååå himla mycket bättre skärm.



..men så jäkla fel kan den ju inte visa för då skulle ju alla andras "fantastiska" bilder på bloggar o annat i så fall också vara helt fel då...hmm..



men nej tryckeri och hemmaprinter skall man ju inte jämföra.



på macen ser jag bakgrunden på zombie pig som en knallig fin cerise..på pc och i utskrift blir den nästan lite plommonceriselila.

christine
2011-01-18 - 00:07:10

Det spelar ingen roll om du har det inställt på RGB eller CMYK, skrivaren skriver alltid bara ut i CMYK. Men jag skulle nog rekommendera dig att ställa in view- proof setup - working cmyk såfår du en någolunda koll på hur det kommer att se ut.



Har du provat att ställa i så du har samma färgrymd i alla adobe program? Det kan vara så att du har en annan inställning på mac än den på PC. För att se detta (om du inte vet) går du in i edit - colour settings (i photoshop) och väljer Europe prepress 3. Det ska vara den färgrymnden som gäller för tillfället.



Vill du ha den färginställningen i alla adobe program går du in via Bridge- edit- creative suite colour settings - europe prepress 3 och väljer aply.



Tyvärr så är alltid utskrifter krångliga att få rätt och jag kan lova dig att Mac skärmen ger den bästa färgen du kan ha: ) Hoppas det löser dig för dig:)

Dessan
2011-01-18 - 00:20:33

Jag hade sagt att du behöver en bättre skrivare. Punkt.

Lina
2011-01-18 - 05:31:01

SV: Tack detsamma :) inte för att jag har gjort min design men endå:L Väntar tills i maj, gifter mig då. Så då tänkte jag ha några av bröllops bilderna i headern. Så någon få fixa det åt mig då.



Hoppas allt är bra med dig :)

Ha en bra dag !

siri skywalker
2011-01-18 - 07:54:44

Ofta DU skrev det till MIG! Tack det värmde verkligen! Är det någon som är duktig på att skapa och vara kreativ så är det ju utan tvekan du! :)

kram på dig!

Sofia
2011-01-18 - 09:20:58

Det du ser på skärmen är den "riktiga" färgen, för att skrivaren ska skriva ut det du ser måste både skärm och skrivare vara kalibrerade och inställda med samma profiler. För att det du skriver ut ska se ut som du vill skulle jag rekomendera provutskrifter (om du inte vet hur man kalibrerar?), där du korrigerar det du ser på skärmen och gör det ljusare, om det är ljusare bilder du vill ha, då kanske det ser jättekonstigt ut på skärmen, men utskriften blir bra istället. Börja med att ställa in färginställningen till CMYK, så kommer färgerna att ändras och det du ser på skärmen ska likna utskriften mer, och därifrån kan du korrigera. (Helst ska du ställa in cmyk, men bara förhandsgranska profilen när du korrigerar för att byta till cmyk det sista du gör innan du sparar och skriver ut. För man ska alltid redigera bilder i rgb)



Att det är så stor skillnad mellan Mac och PC handlar helt enkelt om att skärmen på Macen är mycket bättre. Det är anledningen till att man alltid jobbar i Mac när man jobbar med bilder och grafisk produktion. :)



Haha hoppas du fattar nåt. Jag vet vad jag pratar om men jag är värdelös på att förklara. :P

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-01-18 - 09:26:46

sofia:jag är med på vad du säger absolut, jag har ju gått utbildningar om sånt här..

det är bara det att jag inte fattar varför det blir bättre utskrifter från pc:n som stämmer bättre överens med hur jag ser bilden på macen än när jag skriver ut från macen själv...samt att jag aldrig upplevt problemet förut förrän nu .



jag tror också macen visar rätt..för annars skulle ju alla andras bilder på bloggar inte heller visas rätt och tror knappast att alla bloggar skulle ha kassa bilder..



men skrivare och dammsugare är mina två hatobjekt när det kommer till apparater..kan de krångla så gör de det..haha.

Tarawyn
2011-01-18 - 11:05:53

Jag ser ju att det redan har gjorts en del försök till svar här, men kan det inte vara så enkelt som att bläckpatron eller liknande har torkat igen lite halvt, då kan balansen ändras även om skrivaren "tror" att den skriver ut rätt.

Hoppas du får ordning på det i varje fall.

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
2011-01-18 - 19:40:21

Har du kalibrerat din skärm? Jag har nog ett inlägg om det i min blogg om du söker på Kalibrera ;)

Kramis

Moa
2011-01-18 - 22:59:25

Har märkt att exakt samma bilder på ex. facebook är ljusare på macen än när jag sitter på pcn. Aldrig funderat över det när jag printat ut något men det är ju mycket möjligt att det är macen som luras.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: