GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

feeling ööööhhhh?

2011-01-31 | 11:34:53 | Egocentrerat&Vardagligt

Ujujujuj..det bara snurrar i skallen..försöker förstå, läsa på, begripa, strukturera, sortera kring allt som har att göra med att starta egen webshop.
Men det bara snurrar i skallen..kortbetalning inlösen avtal hit avtal dit transaktionsavgifter procent på köpsatser rörliga procenter installationsavgifter exklusive moms..suck. Plattform för webshop språk nyhetsbrev paypal payson.
Det här är det sämsta med att vara helt egen och dessutom den ena man känner som håller på med sånt här...man har ingen att direkt rådfråga eller bolla med.

Kommentera 13 st

Kommentarer
Karin
2011-01-31 - 11:58:28

Du är så duktig som klarar det:)

Heyli
2011-01-31 - 12:16:00

i know the feeling! för några dagar sedan fick jag en testwebshop uppsatt åt mig, jag var jättelycklig i början över alla funktioner och allt men när man började greja med funktionerna så märker man att det är inte "bara" att starta en webshop inte! men man lär sig nog med tiden, som med allt annat :) vilken ebutiksleverantör tänkte du använda dig av?

Heyli
2011-01-31 - 12:31:10

vilket sammanträffande, de är wikinggruppen jag efter mycket pris och funktionsjämförande också valt så där ligger min testbutik nu :) har inte läst om någon som klagat på dem utan tvärtom, bara bra saker har jag läst så de känns ju bra och ännu bättre nu när någon mer valt dem, då känner jag mig ännu mer säker att det nog är rätt beslut :)

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2011-01-31 - 14:07:05

Det är inte lätt alls....

emelie
2011-01-31 - 14:55:17

jag är precis klar med en webbshopp nu åt en kund och jag är död! det sög musten ur mig! så mycket grejer hit och dit. fattade ingenting! men nu verkar det mesta vara löst iaf. pust!!

Emma says style, love & rock and roll.
2011-01-31 - 15:07:51

Tungt! Hoppas du hittar någon som kanske gör eller har gjort samma sak och du kan bolla med!

Patrik
2011-01-31 - 15:40:44

Bankerna är riktigt bra på att lägga rabarber på ens pengar i form av transaktionsavgifter när man bedriver webbshop. Som tur är finns det alternativ som gör att man kan ha kortbetalning utan att det kostar flera hundra eller tusen i fasta avgifter. Paypal och Payson som du nämnde är två alternativ. Annars kan http://www.2checkout.com/ vara ett alternativ. Det kostar $49 när man registrerar sig, sen bara per transaktion. Tar dom flesta kort + paypal.

towis
2011-01-31 - 16:16:52

I know the feeling. Och jobbigaste är ju helt klart att veta vilka extra funktioner man behöver (dvs betala extra för) och hålla koll på moms, skatter, tull och hitta ett schysst frakt o betalsystem.

towis
2011-01-31 - 16:28:14

håller helt med dig och så ibland tänker jag på personer som faktiskt inte ens vet hur man betalar med pason/paypal - överlag verkar folk vilja ha faktura vilket är skitdyrt.

Patrik
2011-01-31 - 17:02:02

Sv: Ja, visst är det lite bökigt med payson då man måste ha konto/loggs in. Det kan man slippa med Paypal, då det är bara att betala med kortet som vanligt.



I Sverige kan det nog vara så att det är vanligare med köp mot faktura men globalt så är kort det vanligast alternativet. Nackdelen med faktura är att man kan få en del kunder som skiter i att betala. Alternativt så använder man nån tjänst som Klarna och då får man betala bra för tjänsten istället.



Det där med avgifter är trassligt...Tex om manfår betala 3% per transaktion och man säljer produkter med en bruttomarginal på 30% då ger man egentligen bort 10% av sin förtjänst till företaget som tar sköter betalningen. Räknar man så kan det löna sig att fakturera själv och ta upplysning på nya kunder son handlar för mer än ett visst belopp.

Annoula
2011-01-31 - 20:21:34

Haha.. Den tavlan skulle jag ha på mitt kontor :)

Helén
2011-01-31 - 20:25:22

Men du måste ju ha en kontaktperson på banken eller inlösenföretaget (ifall det inte är samma) som du kan trakassera tills du känner att du vet vad du håller på med. Tycker absolut du ska jaga dem lite. Sen brukar det ju bli dubbla avgifter, en i kortinlösen avtalet och en till sidan som står för webbetalningen. Men lägger du på 5 kr på varje plagg så går det nog att räkna hem. Speciellt om du får lite större volym på ordrarna. Lycka till!

Sandra
2011-02-04 - 18:09:19

Du kommer fixa det kanon :D


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: