GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

dags att ta tag i kroppen igen då

2011-01-30 | 22:11:00 |

Så där då cirka fyra veckor in på det nya året var det så dags att ta tag i kropp och själ, hälsa och träning igen.
Jag startade ju i november förra året med projekt "shape me up" här i bloggen då jag började skriva upp allt jag åt under veckorna samt började träna mer .

Främst som första mål att bibehålla den vikt jag har så den inte fortsätter att skena upp upp upp,.
Dels för att få bukt med mina ryggproblem och för att försöka få kropp och knopp i balans.
Som bonus och mål tv: kanske gå ner några kilon, förlora några centimetrar i omkrets lite här och var på kroppen.
Men så blev jag ju megasuperduperförkyld andra veckan i december och det höll i sig i 7-8 veckor..ja jag hostar en del fortfarande så träningen kom ju helt av sig.

Jag har dock inte haft nåt jättesötsug under de här träningslösa månaderna så jag har inte moffat en massa godis eller så. Nope. Åt inte ens enda godisbit på julafton..fast iofs då låg ju kräksjukan och lurade.

Sötsuget kom dock litegranna tillbaka denna vecka nu när jag satte igång med träning/motion igen.
Så denna första vecka med regelbunden träning var bra ur just träningssynpunkt, tycker jag, mindre bra för det blev lite onyttigheter här och var. Men det ska jobbas bort veckan som kommer.

MÅNDAG 24/1

Frukost: 1 fullkornstunnbröd med smör, ost, skinka, rostbiff, gurka + 1 kopp te

Lunch: Fullkornsbulgur, kyckling, lite brieost, pesto, gurka, tomat

Middag: Sallad på Kyckling bacon grön sparris marinerade champinjoner majs gurka sallad, lite dressing, några småsmå brödbitar. Stort glas vatten

Kvällsgott: 2 frukostknäcke fullkorn med ost och naturligt sötad jordgubbsmarmelad.

Träning: 50 stycken magövningar med “maghjul” Blandade styrkeövningar för armarna/axlar med 3kiloshantlar

TISDAG 25/1

Frukost: 1 fullkornstunnbröd med smör, ost, skinka, rostbiff, gurka + 1 kopp te

Mellanmål efter träning: Lättsockrad Risifrutti

Lunch: Pasta med kyckling pesto lite brie champinjoner gurka tomat

Eftermiddag: te + 10 små vindruvor

Kvällsmat: två rostade grova fröiga korniga brödskivor med ost skinka tomat oregano.

Kvällsgott: te + 2 ballerinakladdkakakex.

Träning: 25 minuter motionscykel 10,75 km, 245 kalorier.

ONSDAG 26/1

Frukost: En Frisk&Fröigfralla med ost skinka och tomat. Te

Lunch: Halv frp tomatsoppa halv frp färskpasta fylld med spenat o ricotta

Eftermiddag: Cappucino

Middag: sallad på ost skinka sallad gurka paprika majs, dressing några brödbitar

Kvällsgott: te + 2 ballerinakladdkakakex.

Träning: 26 minuter motionscykel 11 km, 251 kalorier.

TORSDAG 27/1

Frukost: Havregrynsgröt med naturligt sötad jordgubbssylt, en Frisk&Fröigfralla med ost, grönt te

Mellanmål: Lättsockrad Risifrutti

Lunch: Halv frp tomatsoppa halv frp färskpasta fylld med spenat o ricotta

Eftermiddag: Chokladmuffin

Middag: Halv frp tomatsoppa halv frp färskpasta fylld med spenat o ricotta

Träning: 26 minuter motionscykel 10,7 km, 250 kalorier. 15 minuters rask promenad till jobbet

FREDAG 28/1

Frukost: Grov macka med massa frön samt brie, salami och grönsaker,3 koppar te

Lunch: Halv frp tomatsoppa halv frp färskpasta fylld med spenat o ricotta

Mellanmål: Lättsockrad risifrutti

Middag: Två tortillabröd med fajitakyckling, ost gräddfil paprika gurka maj tomat tacosås.

Övrigt: Ja fredagskväll är gottekväll..det blev lite chips, salta pinnar, lite lösgodis och så dracks det öl till maten.

LÖRDAG 29/1

Frukost: En Frisk&Fröigfralla med ost, två glas vatten

Lunch: Fläskfilé, potatisgratäng, sallad, lite ris, kantareller, 2 glas rödvin

Kväll: En rostad Frisk&Fröigfralla med ost,smör, grönt te

Övrigt: 2 ferraribilar, 2 dumlekolor, en näve salta pinnar

Träning: 31 minuter motionscykel 13 km, 300 kalorier, 5 km promenad, 30 övningar med maghjul

SÖNDAG 30/1

Frukost: Havregrynsgröt med kanel och naturligt sötad jordgubbssylt, 2 fullkornsknäcke med ost, te.

Middag: 1 hamburgare, bröd, dressing, ost, sallad, gurka, klyftpotatis, ketchup, 1 glas coca cola

Kvällsgott: Vaniljkesella med frysta blåbär,björnbär och hallon , te

Träning: 5 km promenad.




Kommentera 10 st

Kommentarer
Killmamman
2011-01-30 - 22:42:31

kör hårt! hälsa före allt :)

Elisabeth
2011-01-30 - 22:47:01

I'm with you! Bär på en otrolig övervikt som får mig att må dåligt, och samtidigt bär jag på en depression som gör att det är svårt att göra något så 'enkelt' som att gå ur sängen. Men jag ska verkligen försöka med start imorgon, för detta är inte hållbart.



Du tror inte att du skulle kunna skriva lite tips på lite nyttiga rätter som inte är alltför dyra? Skulle bli uppskattat!



Och lycka till med ditt "shape me up". Du gör mig motiverad när du skriver om det.

Fred
2011-01-30 - 22:57:53

Men... Du behöver lite onyttigheter när du tränar! Det är bra för dig!

Pinsamt
2011-01-31 - 01:09:41

Hej har en liten fråga. Har sett att du har planer på att starta din egna webbutik vilket är skitbra då jag älskar dina kläder.

Har själv en idé på egna linnen jag vill trycka. Börja lite smått för och se om folk nappar.

Har du hittat nått bra tryckeri med snygga linnen?

Har kollat runt men hittar inget. eller hur gör man?

Sara
2011-01-31 - 05:52:49

Va gott det där såg ut! =)

Malin
2011-01-31 - 09:02:31

Kika gärna in på min blogg o var med o tävla om spalampor!

Ninas modeblogg, utan mode
2011-01-31 - 09:30:03

Vad duktigt av dig! Jag är sugen på att springa nu men är tyvärr sjuk. När jag är frisk vill jag nog inte längre :P



Oj då, jag har inte läst Väninnan men ska göra det så snart jag får den från bibblan. Visst är hennes böcker lättlästa men jag gillar när man inte måste tänka så mycket :P

Fifi
2011-01-31 - 10:44:25

Vad duktig du är!

Samtidigt gläder det mig att du unnar dig lite gott också, det behöver du!



kram

Emma
2011-01-31 - 16:24:00

Ska också ta tag i min egen lilla shape me up. Är dock förkyld f.n. vilket alltid händer när jag bestämmer mig för att ta tag i träning och nyttig mat..känns det som iallafall :)

Karolina
2011-02-02 - 22:32:40

oj! detta tvinga min stora syster mig att göra....jag pallade en vecka sen orka jag inte skriva ner maten mer, det var i syftet att äta mer jag skulle göra detta....det funka inte för mej blev rent stressad av d.... Men Jag måste verkligen äta väger bara 55 kilo jag smal som en rälig sticka! :S


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: