GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Det är skillnad, thank God! på tidningar och tidningar.

2011-08-17 | 19:16:10 | Krönika/Politik/Tankar

Väldigt bra och uppmärksammande inlägg av Bloggkommentatorerna om så kallade "tjejtidningar". Och hur dessa blir till fiender för oss själva och att det ofta är tidningarna riktade till vårat kön med redaktioner bestående av mestadelen just kvinnor som skapar genom text bild och rubriker just dessa krav nojjor och tvång om att man ska se perfekt ut, kan loosa ytterligare några kilon och vaggar in oss i en tro att bara vi platsar i mallen så blir vi totalt jättelyckliga.
Förstår dock inte varför Bloggkommentatorerna ska behöva försvara sig varför de jobbar på SOLO. De har en sida om jag fattat det rätt i den tidningen. En sida gör inte en tidning och om den sidan de har är fri från bantning så är väl det ändå en bra sida?

Jag var på en jätteintressant föreläsning för en 8-9 år sen , av och med Anja Hirdman om hennes doktorsavhandling
" Tilltalande bilder: genus, sexualitet och publiksyn Veckorevyn och Fib Aktuellt".
Där vi som åskådare verkligen svart på vitt kunde se hur Veckorevyn genom åren mycket mer än Fibban satte kvinnan i ett fack, som ett skönhetsobjekt...eller bara objekt.

Jag är en storslukare av modemagazine och glossiga tidningar. Jag vet inte om jag personligen påverkas så jättemycket av alla dessa utseendetips etsuchade modeller och catwalkbilder.
Å andra sidan så är det också skillnad, thank God! på tidningar och tidningar.

Svenska Elle är min absoluta favorittidning.
Och jag kan faktiskt inte erinra mig att det nånsin varit en massa bantningstips och kvinnor med för stora måttband runt midjan i Elle så länge jag läst den. Det är fokus på mode med seriösa reportage och genuina artiklar.
Favorit nummer två är Damernas Värld och även där tycker jag att de lyckas undgå en massa kalori och kiloräkning och istället fokuserar på inre balans och välmående.

Bloggkommentatorerna nämner Egoboost. Tyvärr har jag inte läst den än men Blondinbella har ju verkligen senaste året verkligen förespråkat ett friskt sunt ideal och att man ska njuta av att äta. Och äta för att orka.
Men om jag ska nämna en annan ny tidning i hyllorna så får jag ändå säga att STYLEBY också känns ganska så fri från Size Zeroförespråkande i själva tidningen...även om redaktionen i sig med Elin Kling i spetsen alla är fashinabelt sticksmala.

Plaza Kvinna
är en annan favorit som jag ofta tycker framhäver och hyllar starka kvinnor och ofta består av bra reportage samt fokus på kläderna inte på kroppen.



Kommentera 12 st

Kommentarer
Wysteriia
2011-08-17 - 19:25:21

Kul att du är med o tävlar :)



Hmm känns som jag måste läsa igenom deras inlägg också! :) Jag läser knappt tidningar längre..känns som jag bara läser samma sak om igen? Jag hade dock velat läsa egoboost men inte tagit mig orken...bor ju på landet landet och här finns den inte i butik :P hehe

Kia
2011-08-17 - 19:27:19

Hur tänkte du själv när du bloggade för Vecko-Revyn? Stod den tidningen för dina ideal då?

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-17 - 19:30:48

Kia: Jag tänkte inte alls på det. Jag köpte inte Veckorevyn under den tiden ens en gång. Dessutom bloggade jag inte FÖR Veckorevyn på det sättet som t ex Tyra Sjöstedt gjorde som jobbade med VR.

Jag fick inte ett öre för att blogga på Veckorevyn sajt. Jag var inte betald fick inte lön inte ersättning per besökare.

Jag flyttade bloggen dit för jag blev tillfrågad om jag ville och jag trodde att det skulle ge mer än vad det gjorde. Men flyttade ju därfrån efter mindre än ett halvår.

Linnéa
2011-08-17 - 20:50:15

Usch ja, det är jobbigt det här med skönhetsideal. DEt jobbigaste tycker jag är alla stickor som pratar om att de äter precis vad de vill bla bla bla. Det får ju en att må ännu sämre. Om du gillar svenska ELLE så måste jag rekommendera Amerikanska och Brittiska ELLE eftersom de har så sjukt många bra artiklar som handlar om hur det är i verkligheten och det bara älskar jag. Kolumnisterna säger precis som det är. Du skrev i ett tidigare inlägg att du inte fick den här "längta efter att träna" som folk pratar om. I senaste numret av Am ELLE stod en artikel om just det, om träningsindustrin och hur allt funkar...toppenbra artikel =) Vidare stod det i förra numret massa bra om att hitta sin självkänsla och att det absolut inte sitter i vikten. Så om du verkligen vill ha en bra tidning med läsvärda artiklar - köp den =) (Om du vill kan jag scanna några bra artiklar å skicka till dig så att du får provläsa - jag är ju helt å hållet en slav under tidningarnas....ja vad man nu kan kalla det) så nu har jag skrivit världens längsta babbligaste kommentar IGEN =)

Mickan
2011-08-17 - 21:13:47

Tack detsamma gorgeous <3

dissy
2011-08-17 - 21:50:19

Tack så mycket:) Älskar att göra egna presenter och ge bort. Telådor brukar (konstigt nog) vara uppskattade presenter:) Och riktigt roliga att göra:)

Isabell
2011-08-18 - 08:14:51

Fast ett problem är väl ändå att dessa tidningar du namnger inte direkt använder sig av "normala" tjejer i sina reportage eller? Det borde ju också diskuteras. Ständigt återkommande bilder på en kvinna i storlek 34 (eller mindre) tycker jag är lika irriterande som bantningstips! Det är ju normernade om något....

Sanna
2011-08-18 - 08:23:06

Bra skrivet tycker jag :) KRAM

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-18 - 08:38:50

Isabell: Elle har senaste året vad jag märkt använt sig av väldigt mångla fler normalviktiga och "större modeller" i de egna modereportagen och det dessutom utan att göra nån grej av det som många andra tidningar gör och slår sig själva för bröstet för att de "vågar" ha en 38:a.

Isabell
2011-08-18 - 10:11:39

Jag läser inte den tidningen men är det så är det ju super! :) Precis som du säger, skönt när de inte gör en grej av att ta in "38:or"....

sofi.
2011-08-19 - 00:48:55

Har köpt ett enda nummer av Plaza Kvinna som du nämnde (var visserligen två år sen, man fick med filmen Factory girl..) och jag häpnades hur hela tidningen var proppfylld med injektionstips, botox och allmänt "du duger inte som du är"-propaganda. Helt fruktansvärt. Har aldrig köpt tidningen sen dess.

Köper mest Elle numera för de fina bilderna. Artiklar de har som "Sminka dig ur din livskris" undviker jag.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-19 - 07:27:35

Sofi: Ja jag ska inte säga emot dig att det är så, jag har bara inte märkt det så mycket med den tidningen.

Men sen dras jag aldrig till sådana artiklar i nån tidning så kan hända att jag missar allt sånt av rent ointresse.

kram


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: