GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

summer and the city utläst

2011-08-01 | 22:29:21 | Musik/Böcker

 

Nu har jag läst ut Summer and the City som alltså är uppföljaren till The Carrie Diaries och dessa böcker utspelar sig då innan serien Sex and the City.

Och det man ska då ska ha i åtanke innan man läser dessa böcker är ju att Candace Bushnell skrev boken Sex and the City innan serien blev en hit ( självklart) och att serien endast är baserad på boken. Väldigt löst. Som så ofta när en serie eller film baseras just på en bok.

Manusförfattarna tar ju endast bits and pieces och karaktärsdrag här och där och gör ju sedan något helt eget av det hela.

Man kan ju sen inte bli arg på att böckerna inte är som serien eller filmen.

T ex i tvserien så har ju Carrie ett problematiskt förhållande till män , på grund av att hennes egna pappa försvann när hon var tre år gammal. I boken finns pappan kvar medan mamman är borta.

Men det kan ju vara så författaren sett sin karaktär hela tiden och det ska ju inte hon/han behöva ändra för att karaktären blev nåt annat i tvserien.

Jag har försökt komma igenom The Carrie Diaries två gånger nu men inte orkat.

Summer and the City nästan sträckläste jag. Inte för att den kanske är nåt särskilt stort mästerverk eller jättespännande. Men den är lättläst och den har en "Satcyfeeling" alla sidor igenom och jag kan verkligen se den unga Carrie som börjar testa och sätta modegränser, en ung cynisk Miranda och så Samantha. För det är i denna bok dessa tre möts och det är väl så jag uppfattat det även i serien att dessa tre känt varandra längst och att Charlotte kom lite efteråt. Även om det i serien också verkar som om Carrie och Samntha känt varandra ett bra tag innan Miranda kom in i bilden. Man känner även igen karaktären Capote Duncan som ju är med i säsong 1.

 

Lättläst lättsmält lite smårolig skriven med en kärlek till New York och väl värd att läsa om du gillar Satc.

Kommentera 9 st

Kommentarer
Rebecca ♥
2011-08-01 - 22:50:51

Sv; Tack :)

kungstina
2011-08-02 - 00:05:02

sv:tack du! ska kika in :)



gud vilka fina prylar i din webshop!

Nathalie
2011-08-02 - 08:12:04

Sv: Tack så jätte mycket kära du!



Måste ta och köpa Summer and the city eftersom jag är klar med The carrie diaries!

Karin
2011-08-02 - 08:58:05

Den skulle jag vilja ha!

Karin
2011-08-02 - 10:33:53

tack:)

Bambie
2011-08-02 - 21:48:07

Oj jag sträckläste Carrie diaries iof på flyg från London-Mexico. I Canada stod jag och höll I denna.



Gissa vilken bok jag ska läsanär jag flyger hem från Mexico om 3½ vecka....

catharina
2011-08-02 - 22:45:09

Läste ut the carrie diaries för någon vecka sen och kan hålla med om att den är seg, men slutet är bra! :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-02 - 23:02:52

catharina: hehe jag gjorde faktiskt det "förbjudna" och läste sista sidorna av boken bara för att hänga med i början av nästa bok =)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-02 - 23:03:42

Bambie: Ska försöka ge carrie diaries ytterligare en chans..kanske blir lättare nu när jag läst denna.




Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: