GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

blir de aldrig trötta på storkok och finkjolar?

2011-08-22 | 15:41:04 | Krönika/Politik/Tankar

Åhh! Jag behövde sannerligen ett gott skratt och det fick jag genom Hej Sonja som jag nu hittade efter att Bloggkommentatorerna uppmärksammat bloggen.
Hennes videoblogg om Underbara Clara är bland det bästa jag sett i blogosfären nånsin.

Och jag gillar Underbara Clara, absolut men precis som med Elsa Billgren, Niotillfem och liknande vintage-småpryttel-shopparalltidpåsecondhandellerMiuMiubloggar fattar jag inte hur de alltid orkar..orkar ha en så genomgående stil hela tiden, i allt de gör från inredning till mat till kläder från nybakat till second hand fynd till ett ständigt gyllene skimmer på varenda foto....Liksom går de aldrig bara nånsin runt i en mysbyxa, har nåt som sitter fast mellan två tänder eller lite torkad pasta eller smoothiefläckar på köksgolvet?
Visst man ser inte allt via en blogg hos en person långt från det..men man får ändå en bild...och visst vore det väl skönt ibland att få en bild av att det inte alltid orkas bakas bröd med 7 olika sorters fröer 4 olika mjölsorter och jäsningstid på 45 timmar eller att en frisyr nån gång är lite rufsig. Samtidigt kanske det är just för deras perfekta ytor och duktigheter och rosa ( dock i könsneutral mening) skimmer som man läser bloggarna..?

Jag försökte göra det så perfekt som möjligt när Bloggkommentatorerna och Spiderchick var här och hälsade på förra veckan. Jag städade som en tok innan..ändå satt Spider där sen med en dammråtta på ena strumpan ( vet inte om hon märkte det dock) och det luktade ju kattbajs från kattlådorna och några av kaffekopparna var lite spruckna...och smöret smälte till flytande form i asken..långt ifrån de fina festbilder och fikabjudningar man ser hos Clara och Elsa.

Och nej, ta nu varken Hej Sonjas dissande UnderbaraClaravideoblogg eller nu mitt egna inlägg här till att man spyr galla eller inte håller ihop som tjejer. För det handlar inte om det. Ibland måste man bara få bli lite trött oavsett om det är en kille eller en tjej man "klagar" på.
Och Hej Sonajs blogginlägg tycker jag ändå var gjort med en värme en humor och ändå en viss beundran för Clara.

Kommentera 18 st

Kommentarer
Matilda
2011-08-22 - 16:24:19

Det handlar om att vi alla har olika intressen och värderingar. Det är det som är charmen med att blogga tycker jag - att var och en väljer precis själva vad de vill visa upp och hur de gör det. Jag får lite högstadievibbar över hennes video, att ge sig på den som inte passar in i hennes mall. Men det är bara min åsikt, och även den anledning till att jag aldrig hört talas om henne tidigare. Jag älskar dessa 'pastellrosa' bloggar som målar upp livet som ett enda stort äventyr istället för vardag varje dag. Men jag förstår inte grejen med att kritisera andra bloggar för det - jag struntar i att läsa dem helt enkelt. Fast, ja, klart jag kan tröttna ibland också... Som med allt annat i livet.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-22 - 18:03:41

Matilda : Jo absolut och det är också en stor anledning till varför jag läser så många olika bloggar.

Visst kan dock en del i min trötthet dock i det här bottna i att jag innerst inne också skulle vilja vara lite mer duktig..lite mer medveten..lite mer ekologisk osv..så kanske får lite dåligt samvete.

Men jag kan ju bli minst lika trött av att läsa motsatsbloggar, de som ständigt är ute och festar och äter skräpmat och sen inte fatta varför de är sjuka när de går ut i minusgrader i highheels och sen säger att de mår skit för att vips vara i partymood igen.



Sen kritisera tycker jag man måste få göraom man gör det på ett bra sätt.

Tycker ändå att Hej Sonja gjorde med med en viss beundran ändå, hon gillar ju Clara som hon säger..och det var lite humor och värme i det hela.

Anna
2011-08-22 - 19:07:07

klockrent jag håller med dig 100% och hej sonja oxå. Det blir nästan läskigt perfekt i tex claras och elsas bloggar ibland.

Matilda
2011-08-22 - 19:44:17

Håller inte alls med, tyckte den var värdelös. Clara själv har ju skrivit hur många gånger som helst (eller pratat i radion om det) att hon är den som snabbstädar, slänger in saker i garderoben, har smutsiga kläder och torkar bort fläckar på golvet med sockan. Sen vad en väljer att visa är ju en annan sak.

Helén
2011-08-22 - 20:10:06

Ja det är klart att folk väljer vad man bloggar om och bloggen är långt ifrån sanningen. Men de bloggar som har det alltför perfekt känns inte så intressanta. Tex bloggar som har superkvalite på alla sina outfitbilder. Bilderna är fina men det blir inte lika personligt som en webcam bild sämre kvalite eller en uppenbar egopic med synlig utsträckt arm. Tror detta är varför jag gillar bloggar mer än modemagasin numera, jag gillar när det är långt från perfekt. Gillar den genuina känslan helt enkelt.



Lite off topic men ändå. Det bjuder jag på såhär på måndagen... Kramis

Mallan
2011-08-22 - 20:19:29

Nej! Hur kan du hylla det? Ren och skär mobbing - varför i jösse namn vill du bidra till det? Fy f-n!



Nej, nu tappade du en läsare!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-22 - 21:08:42

Mallan: Jag tyckte att det var kul gjort och ser inte riktigt mobbingen i det hela då jag ändå tycker det är gjort med en viss värme. Hade hon suttit där och sagt att Clara är ful eller tjock eller vanskapt eller kallat henne för saker hade jag inte gillat det hela alls.

Fast varför svarar jag..du kommer ju inte läsa svaret ändå.

Lydia
2011-08-22 - 21:47:16

Bloggare väljer vad de bloggar om, som så många andra redan sagt och som du själv säger vilket också säkert är en del av orsaken till varför de aldrig visar sig när de är ofixade/skabbiga.



Ta ett exempel: skulle du låta det vara otädat när du ska ha finbesök, skulle du inte fixa dig inför just det finbesöket? Det är så jag tror att de personerna tänker när de bloggar som de gör.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-22 - 21:56:52

Lydia: jo absolut..men jag tror att både min egen och hej sonjas lilla "trötthet" ligger i att vi ändå beundrar att det alltid kan se så fint och perfekt ut hos dessa bloggare. Allt ser ut att matcha och allt ser genomtänkt ut.

Och det är ju mycket därför jag läser underbara claras blogg för det blir lite av nåt ouppnåeligt ideal.



Och ja jag städar lite extra inför finbesök..men alltid är det nån bh eller tekopp jag glömt haha.



efter att jag läst claras blogg så vill jag ju alltid vara en sådan som bakar eget bröd och lägger linser i blöt i flera timmar och endast lyssna på P1 och inte titta på tv...men det är ju inte jag.

Lydia
2011-08-22 - 22:06:16

svar: Vi alla är nog lite sådär: att vi tänker och tycker att sådär skulle vi lite också vilja ha. Men som sagt: alla har inte det och iman får antingen acceptera det eller göra något åt det. Man får tänka: "Fy, vad duktig Clara/ Elsa/niotillfem är!" och vara glada istället för att klaga. Så tänker i alla fall jag. Annars blir man ju sur och avis, och det vill jag helt enkelt slippa för det drar så mycket energi.



T ex. Jag önskade att jag var mer organiserad och verkligen gör det jag har tänkt göra. Jag har förr suttit och varit avis på folk, lite småbitter och tänkt att minsann kan de inte vara så jämt! Men sedan har jag tänkt om: varför inte istället göra något åt saken! Sedan accepterar jag också att jag inners inne alltid kommer att vara lite vimsig och virrig. Det är bara en del av min personlighet :)

Hazel
2011-08-22 - 22:07:12

Ja, jag håller med, tycker också att det var sjukt kul. Sen tror jag att Clara tar det på rätt sätt också. Hon har själv skrivet om det en gång i tiden http://underbaraclara.webblogg.se/2007/october/froken-duktig.html#comment

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-22 - 22:10:57

Lydia: Åh jag vil bara klargöra att jag inte menade nåt illa med mitt inlägg och jag tycker inte att Hej Sonjas video är nåt elakt heller.

Hade nån gjort en sådan video om mig hade jag nog mest skrattat.

Som sagt vissa grejer görs ändå med en värme och en beundran i botten inte med nån elakhet eller bitterhet.



Som sagt jag älskar Underbara Claras blogg jag tycker hon är svinduktig och en del av hennes debattinlägg är helt fenomenala.

Men när bloggare visar väl valda delar av sig själva och som Clara är väldigt mycket på ett visst sätt hela tiden, ja då undrar man ju ändå över de sidor som inte visas.

Det tycker jag är helt naturligt att göra.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-22 - 22:14:10

Hazel :jag har läst det inlägget en gång tidigare och det klart man fattar att det egentligen inte är så "perfekt" som på alla bilder jämt..det hade dock bara varit roligt att få se bilder på motsatsen ibland också =)

Lydia
2011-08-22 - 22:19:11

svar: jag vet att du inte menar något illa, jag sa bara vad jag tycker precis som du gjorde :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-22 - 22:22:05

Lydia: haha ja jag ville bara klargöra för säkerhets skull blir bara så fel ibland hur en del tolkar det man skriver.



jag älskar att läsa bloggar olika bloggar och jag älskar att diskutera =)



och jag tycker att du skrev väldigt bra =)



men ville mest bara klargöra för säkerhets skull då eftersom nån här ovan tolkade det som jag stöder mobbing vilket jag inte alls gör.

Dock har vi nog alla olika syn på vad mobbing är också.



kram!

Lydia
2011-08-22 - 22:32:33

svar: förstår, folk misstolkar jämt :)



och tack för kommentaren ang, mina bilder! Ja, jag älskar också de cola-flaskorna. Det känns som att colan smakar bättre i dem, haha!

Sofia
2011-08-23 - 12:52:38

Visst är det så att alla bloggare väljer delar av sitt liv och sin vardag som man vill visa upp. Hur kul skulle det vara för mina läsare att se när jag tvättar, städar och handlar mat? Det är ju vardagliga inslag när man är hemmafru. Visst, mitt hem är för det mesta oklanderligt städat, tvätten är vikt och hänger i fina rader och högar i klädkammaren, det står färska blommor på borden och jag går till gymmet varje förmiddag. Kan anses lyxigt enligt somliga men det ligger jobb bakom och många gånger tristess och rastlöshet. Men som sagt, jag tror inte att de bitarna skulle vara inressanta för någon att läsa om eller att se bild på.



Jag har också många gånger önskat att jag alltis var piffad, uppklädd oh välfriserad men så ser inte min verklighet ut. Jag sitter hemma i mjukisar ibland, går runt i bara en tunik och plockar men när jag gör något utanfr hemmet eller ärendesfären så försöker jag att passa jag på.

Josefine
2011-08-24 - 11:30:58

Hehe ja den tanken har slagit mig med. Är nog alldeles för bekväm av mig för att orka hålla uppe en sådan sida av mig själv jämt. :)



Nä jag säger som min mor alltid sagt. Hellre lite skit i hörnen än ett rent hellvete. :)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: