GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

politik är hett

2010-09-18 | 20:03:31 | Krönika/Politik/Tankar

Jag skrev ju om Hibbs, Forni, Tungården och ryktena om att de fått betalt av Moderaterna för att göra reklam för detta parti, i tisdags.
Efter det har det även stått om det i Metro, på dn.se, inlägg har raderats från stureplan.se och bloggarna har dementerat att de fått betalt för att blogga om M men betalt för att arrangera Moderatfester och vara "ambassadörer"..lite luddiga förklaringar här och där.
Alex Schulman, som jag från och till har svårt för från och till inte har nån åsikt alls om, har skrivit en ganska träffande krönika angående just detta...som jag sen tycker att Hibbs och Forni bemöter helt fel.

Jag tycker inte att Alex nånstans trycker ned dessa tjejer, han skriver ju att det förmodligen är hårt arbetande kvinnor..men det är inte det de utger sig för att vara.
För sanningen är att även jag av Hibbs och Forni får intrycket av att det är mest fest flärd och shopping..om de inte ligger hemma sjuka med migrän influensa eller stor hjärtesorg.
Det är därför också bilden blir så fel att när dessa tjejer talar väl om ett parti som tycker man är mest värd som människa om man jobbar och endast jobbar, som utförsäkrar döende människor och att de röstar på M just för deras jobbpolitik, när man nästan aldrig läser om hur mycket dessa tjejer jobbar, utan kan ligga hemma sjuka när de vill.
I och för sig tar dock Forni bara upp Dasha och Tungården som harworking women och inte sig själv i sin kritik..vilket faller än mäkligare för mig..varför inte då framhäva hur mycket hon själv nu jobbar om det är jobb som räknas för Sveriges "enda arbetarparti"..?
Jag förstår verkligen Schulmans poäng med det konstiga i att Moderaterna "vill" förknippas med dessa tjejer som utåt sett i sina bloggar knappt tycks jobba alls, trovärdigheten hade väl i så fall blivit bättre om de fått tag på ett gäng industriarbetande bloggare eller varför inte en ungdomsarbetslös bloggare som kunnat säga lite mer verkliga skäl till varför de nu eventuellt hade röstat blått. Eller om tjejerna verkligen i sina bloggar, där reklamen skett, tidigare visat mer intresse och mer engagemang och kanske en annan sida av sig själva.
Då hade det inte heller kanske blivit sådant rabalder bland kommentarerna i kanske främst Fornis blogg, som hon sen tolkade som att det visst inte gick att diskutera politik.
Det går, det har jag inte minst sett prov på, i min egna blogg.

Nåväl.
Imorgon är det väl..och visst fan är där en klump i magen som räds ytterligare fyra år med en allians regering..visst sjuttsingen finns där i magen en nerv och ett pirr..en förhoppning.




Kommentera 27 st

Kommentarer
Tessan - KREATiV text I foto I design
2010-09-18 - 21:11:52

Skulle väl säga att Moderaterna bara kan sträcka sig så långt ut från sin verklighetssfär innan de börjar darra lite.

Li
2010-09-18 - 21:39:05

Ja, i morgon är det dags. Rösta rätt, rösta rött. Alltså, det är ju bara ett så lätt val - för ALLA!!! Jag fattar bara inte grejen med att det finns NÅGON som är för politik som bara rör några få, enstaka människor med höga inkomster... Borde inte alla SE att det blir anti-robin-hood-politik? Vill vi inte att våra "svaga" medmänniskor ska få stöd? På vår bekostnad? JA - So what??? Jag har det bra som helvete fast jag är studerande tvåbarnsmorsa. Blir man utförsäkrad idag så får man 1800 spänn???? Det är ju fan skandal!!! Vi kommer ju att få tusentals/tiotusentals hemlösa ju längre tiden går med en blå regering...



Det blir inte bättre för att man får 500 spänn extra i plånboken (om man nu är en av dem som får det). Det blir bara bättre när vi alla får leva i ett öppet, solidariskt och jämställt land. Alltså, hur svårt kan det va??? Var glad för alla de höga skatterna vi betalar, det är de som gör att vi får köra på fina vägar, föda barn på sjukhus gratis, få våra cancersjuka under behandling osv osv. Jag kan liksom inte ens föreställa mig att jag skulle kunna tänka på något annat sätt - om än jag hade haft miljoners miljoner på banken? Om man har ett bra jobb med en hög lön, kan man inte vara nöjd med det? Nä, mycket vill ha mer! Och när man tjänar så mycket pengar att man kan föda barn på privata sjukhus - ja, då plötsligt åker skygglapparna fram och man slutar upp med att vara en medmänniska??? Eller vad? Jag fattar verkligen inte, kalla mig dum och naiv men jag vill ändå tro på att människan innerst inne är en medmänsklig, empatisk, känslig, varm och ödmjuk varelse. Och det är INTE ord jag förknippar med "blå" politik!!!



Och oavsett vad just Du röstar på så se till att rösta för fan!

Elin
2010-09-18 - 22:32:17

Moderaterna, och alliansen överhuvudtaget, är och kommer alltid att vara ett överklassparti som vill att de rika ska ha mer i plånkan och de fattiga och sjuka mindre. Mycket vill ha mera. Att de sedan kallar sig ett arbetarparti är ju en skam och ett hån mot de riktga arbetarna. Nä på måndag hoppas och tror jag att vi kommer att ha en kvinlig stadsminister. Go Mona!

Bim HD
2010-09-18 - 22:39:43

Hm, reklamen - Nya arbetarpartiet, moderaterna. Alltså, den ÄR ju såååå dålig att man kan bli spysjuk för mindre. Om man nu inte redan råkar vara det? spysjuk alltså.

Och - ja, jag SKA rösta imorgon - basta. Det hör till min plikt att så göra!!! Har man möjlighet att göra det, med tanke på de som INTE ENS FÅR rösta alls. Då tar jag den möjligheten - ligger inte hemma och klagar att man ändå INTE kan göra något - och sedan även ligger och klagar - jag förstår inte varför det är som det är är. Klaga INTE om du INTE röstat!!!

Nä, nu är jag tyst. lite... :D

Må så grankott... kramis Skruttisen!!!

Och ingen anledning för mig att rösta blått, nä...

Marcus Å
2010-09-18 - 23:01:20

Blir spännande imorrn!

Vickan
2010-09-18 - 23:05:38

Samtidigt är ju bloggen en del av deras jobb. För att få läsare måste de ha en kul och bra blogg - läsare vill antagligen inte läsa av hur de sliter och om hur trist det är att jobba. De vet helt enkelt vad deras läsare vill ha.

De har tidigare dementerat att de får betalt för att stå på M:s sida och jag måste säga att det är FRUKTANSVÄRT tråkigt att man inte kan få stå på vilken sida man vill utan att folk från den andra sidan skall ifrågasätta deras motiv. Du har ju själv bloggat om varför du vill byta regering, kan du inte bara vara en schysst bloggkollega och lita på att dessa tjejer faktiskt talar sanning och att de faktiskt kan ta illa upp av en sådan krönika? Som sagt, de gör ju bara sitt jobb, och uppriktigt sagt så sköter de det jobbet bra.

barbiiehhh
2010-09-18 - 23:08:13

kolla på 4an nu nu nu 11.00 för dig som gillar politik lite komedi i det hela:D

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-18 - 23:11:24

Vickan: fast de har ju fått betalt bara att det är lite luddigt vad det är exakt de fått betalt för.

Jag tror att att de hade röstat på moderaterna oavsett absolut, för jag vill inte tro att man "säljer sin röst".

Men det blev så märkligt alltihop att samtliga bloggare började blogga om moderaterna precis samtidigt när ingen av dom tidigare yppat det minsta om politik.



Jag skriver om politik titt som tätt och åsikter och det gör jag gladeligen gratis i min egna blogg.



Men jag kan inte se att jag är kollega med andra bloggare bara för att vi bloggar.

Jag känner inte dessa människor.



Jag har ändå dock svårt att se vad det är de tar illa upp av i krönikan för Alex skriver ju att visst tror att de jobbar det är bara det att BILDEN av dom är inte sådan.

Snarare är väl krönikan en större kritik till moderaterna själva än just bloggarna.

Annster
2010-09-18 - 23:38:08

Ja det är ju lätt att klaga på andra när man som Hibbs varit med i lyxfällan för att ha brukat sin pappas kontokort lite för mycket. Det luktar mer illa i mina ögon att suga sin pappa på pengar, än att som utstött av samhället kräva trygghet i form av ekonomiskt stöd som skattebetalare (skatt som är varje persons trygghet och inget som man ger bort till andra utan vidare).



Det är lätt att prata om fördelar med arbete, för att sedan glömma alla som inte sitter med samma fördelar. Det blå ser bara till fördelarna, men det röda tycks ju sätta lika stort värde i både det som kan klara sig själva och det som inte kan. Jag ser nästan det blå som överlägsna mobbare, är du inte rik nog får du inte vara med att leka. Även om man sliter häcken av sig för att få ett jobb som knappast räcker till alla och där människors minskade födelar är många.



Jag har nyligen pluggat upp mina betyg som ser helt ok ut, men endå inte räcker till någon högskoleutbildning pga snitten är så sjukt höga. Så vidare jag inte gör högskoleprovet som jag redan nu vet att jag kommer faila på hundra gånger om, när man kräver sjukvård men endå blir behandlad som skit...trots detta är man en lat jävel som får skylla sig själv. Jag ser det hela tiden, de blå som klagar över att dela med sig, varför kan det svaga inte sköta sig själva. Är du född med hjärntumör får du väll jobba eller lägga dig på gatan och dö enligt deras tycke!



Ibland undrar jag vart människors hjärtan tog vägen? Människor är äckliga och elaka, giriga vinnarskallar som spottar på de sämre. Senast för några minuter sedan sa Reinfeld att jobben ska fortsätta växa, haha, senast för någon dag sedan fick jag höra att arbetslösheten ökat. Bara i min kommun är vi nu 600 arbetslösa! Min granne blev av med jobbet efter 14 år här om dagen, mammas grannar fick kicken båda två efter 20-30 i tjänst. Då skall man alltså inte få hjälp, utan skylla sig själv, eller vad menas? Man ska skylla sig själv när man som min bror har adhd och epilepsi efter en skallfaktur/hjärnskada vid olycka och troligen aldrig kommer klara av ett riktigt jobb pga sin begränsade intelligens, som för övrigt fått ta massa skit från elver och lärare för att han inte lär sig lika lätt som andra pga sitt handikapp han fick via olyckan. Min mamma ska skylla sig själv när hon blivit utskrattad av läkare för att inte ha hälsoproblem när man riktigt ser hur hon lider. För att inte glömma min mormor och morfar som äter kattskit till mat för 300kr dagen för bägge. Eller som jag vid flera tillfällen haft strul ekonomiskt och inte alltid fått den hjälp jag ansökt om trots ihärdigt arbetssök och studerande ihopp om framgång (klart många deppar ihop och ger fan i allt tillslut), sitter nu med skulder på *.**kr till mina morföräldrar och det svider något förbannat. Hade det inte varit för dom så hade jag bott på gatan idag. Det är ganska skattretande att jag enns ska behöva ha dom skulderna, för jag har jobbat, betalat skatt och gör nu rätt för mig då jag vill bli något jag med utöver det tiotal jobb jag haft innan, men det är fan inte lätt oavsett jobbsök eller studier. Ta bara när soc ( ja jag kan inte ha ha f-kassan pga jag inte haft fast jobb i visst antal månader, trots att jag jobbat på tiotal olika ställen periodvis) fick avslag pga dom trodde att jag inte bodde i min lägenhet pga jag missat ett samtal från dom....hahahahahaha, välkommen till livet ;)



Så länge Sverige är blått så skäms jag lite över att vara svensk, om man ska se sverige med politiska ögon. Fy fan!

Annster
2010-09-18 - 23:40:59

*.**kr ska det stå

Annster
2010-09-18 - 23:41:44

äsch skit samma, systemet läset fel, men det är femsiffrigt belopp, mycket illa :/

Victoria
2010-09-19 - 00:22:25

Jag kan hålla med dig helt. Jag är en arbetslös ungdom, söker jobb men får ej så för mig är bl.a. Moderaternas ide bra gällande arbete för oss unga. Men jag kan hålla med dig när det gäller modebloggarna. Bra sagt Anna!

sanna
2010-09-19 - 00:31:58

Jag gillar dina politiska inlägg, de är fängslande :) I morgon är det valdag och det känns lika pirrigt som alltid :) Jag röstar inte som dig i år men tycker likväl det är intressant att läsa om andra människors åsikter. Länge leve demokratin!

Vickan
2010-09-19 - 00:38:43

SV: Vad jag förstått har de fått betalt för att anordna ett event för Moderaterna. Enligt Michaela Forni så är det hennes jobb, därför tar hon betalt för det.

Tycker dock ändå det är tråkigt med all den misstänksamhet som riktats emot dem, trots att de (eller i vart fall Michaela) förklarat sig och tydligt uttryckt i sin blogg om hur jobbigt hon tycker det är. Förstår inte riktigt varför man fortsätter då.



Att du inte ser er som kollegor eller att du överhuvudtaget inte ens känner dem är väl ännu en anledning till att 'fria snarare än fälla'. Tycker jag i vart fall.



Man kan aldrig riktigt sätta sig in i någon annans situation och veta exakt vad man tar illa vid sig av och vad som inte rör en i ryggen. Jag tycker att krönikan som Schulman skrev var onödig då det ju egentligen inte finns några belägg för att de blivit betalda av moderaterna. Är krönikan en kritik emot moderaterna blir den ju ännu löjligare då god journalistik skall byggas få fakta, inte på 'vad man tror' (vilket förvisso kvällstidningarna är fruktansvärt dåliga på) Så vad de ger för bild av deras liv spelar egenligen ingen roll. Och alla uppfattar ju saker och ting olika, jag har alltid sett Michaela som en tjej som jobbar stenhårt, medans andra, som Schulman uppenbarligen uppfattat hennes blogg på ett annat sätt.



Nåväl, jag tycker ändå att din blogg är en superblogg och att det är toppen att även modebloggar lyfter fram politik för det behövs verkligen!

balkanwoman
2010-09-19 - 08:08:08

bra inlägg du har det är inte bara yta i din blogg som hos en del bloggare...kram

Emma
2010-09-19 - 09:36:43

"det blev bara så märkligt alltihop att de började blogga samtidigt om politik.." Kan ju vara för att det är val nu ^^ Tror det är ganska många som "helt plötsligt, av ngn märklig anledning" börjat intressera sig och kanske börjat eller bloggar mer om politik nu. Man skulle säkert kunna hitta flera röda bloggare som börjat skriva om politik vid samma tillfälle, som triggat varandra, och publicera en artikel grundad på undermålig journalistik i nån blaska om att de är sponsrade av de rödgröna. Skulle dock personligen aldrig vara naiv nog att tro på något sådant när det är precis innan valet. Klart smutskastning på hög nivå pågår mellan partierna. Min misstanke är att det är rödgrön bakgrun till hela den historien. Men det är inget jag skulle skriva om på min blogg, bara en liten, liten misstanke som sagt.

Nina
2010-09-19 - 10:44:12

Jag håller med dej fullständigt, jag är jätte orolig över att alliansen kommer vinna. För dom får inte vinna, för hur kommer Sverige se ut då om 4 år. Dom förstör vårt land. Vi ska inte bli nästa USA.

Jag kommer hålla tummarna hela dagen att det blir rödgrön regering idag! Ha det bra!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-19 - 10:47:17

Emma: Men det har ju kommit fram att de fick betalt, det har de själva erkänt, bara att en säger att det var för att arrangera moderatfester, en säger att det var för att vara amabassadör för moderaterna.

Samma bloggare syns dessutom på denna sida http://moderaterna.net/letloverule/

en moderatsida alltså.

Vad jag menade med samtidigt var att de började samma dag och precis som i första artikeln kom det sen regelbundet moderatvänliga inlägg på varje blogg.



Jag tvivlar inte på att de hade röstat på moderaterna ändå men jag tycker ändå att omständigheterna är skumma.



Och allt som är "negativt" i press behöver inte vara motpartens smutskastning..en del kan ju faktiskt också vara sant..och kommit fram av sådana som skrapat lite på ytan.

Sen är jag medveten om att newzglobe inte har det bästaste av rykten och man ska vara kritisk...men om artikeln hade varit helt åt helvete fel tror jag inte eaktionerna hade blivit som de blivit sen.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-19 - 10:54:52

Vickan: Men de har ju fått betalt av moderaterna , det råder det inga tvivel om, sen har det skiljt sig åt i förklaringar vad exakt de fick betalt för, Hibbs ändrade sitt uttalande några gånger på bloggen vad betalningen gällde.

Det senaste blev att de blev betalda som Ambassadörer..och Ambassadörer ska ju företräda något alltså får de betalt för att tala väl om moderaterna.

Tycker de bara kunde ksrivit ut när de började prata väl om moderaterna att de börjat jobba med dom.

De satte sig själva lite i skiten när de inte svarade på frågorna och kritiken från början tycker jag.



Men om man då ska resonera som du nu att man ska fria alla man inte känner eller ickekollegor ( fast du först skrev att jag skulle se dom som kollegor..) Ja då skulle ju knappt nån kritiskt granskande press kunna finnas överhuvudtaget om journalister och skrivbenter måste känna alla de skriver om..?



Som sagt jag tycker inte Schulman skrev nåt nedlåtande, snarare tycker jag tjejerna då ska ta tills det hela och tänka på hur de framställer sig själva och sin trovärdighet vilket vi alla måste göra.



Jag troro säkert Forni jobbar men det är inte det intrycket man får..inte jag även om jag vet att hon har olika jobb.

Men hon har lyckan att ha ett jobb där hon kan jobba hemifrån så fort hon är sjuk, hon kan sitta och skriva en blogg på arbetstid, hon kan ta långa luncher och shoppingturer..det är få förunnat.

Många som jobbar kan inte vara hemma sjuka lika ofta som hon..Hon är en ungdom och hon förespråkar nu en politik som vill ta bort turordningsregler för just hennes åldersgrupp så att de kan bli avskedade om de är hemma för sjukdom t ex för ofta.

Jag tycker det blir fel bild.

Emma says style, love & rock and roll.
2010-09-19 - 11:58:47

WORD!

Anna
2010-09-19 - 12:59:43

Bra inlägg som alltid kring denna fråga! tycker du är den enda bloggare jag har läst som har vettiga argument

Vickan
2010-09-19 - 12:59:59

SV: Jag skrev inte att du SKULLE se dem som kollegor, jag skrev att du var en 'bloggkollega'. Sedan är det helt upp till dig om du ser dig som en kollega eller inte, det spelar ju egentligen ingen roll. Jag menade bara att om du inte känner dem alls är det ännu en anledning att kanske hellre fria än fälla.

Kritiskt granskande är bra, man behöver inte känna alla, och man kan visst granska, men vad jag skrev är att kvällstidningarna är bra på att kasta ut sig en massa skit innan de egentligen vet hur det ligger till. Littorinaffären är ett bra exempel. Jag tycker det är farligt att skriva sådana saker utan att först ha bevis.



Det är mycket möjligt att de har 'skött' själva kritiken dåligt, de kanske de själva tycker med. Men gjort är gjort, bara för att det kanske såg luddigt ut för oss andra kanske allt var glasklart för dem, men de betyder ju inte att de gjort något fel eller blivit betalada för att skriva väl om något parti.



Sedan, som jag sa innan, vissa får intrycket av att Michaela jobbar stenhårt, andra att hon inte jobbar alls. Men som sagt det är ett intryck, och ironsikt nog så gör hon bara sitt jobb - lockar läsare till bloggen.

Att man sedan kan tycka att 'hon borde rösta på ..' är en annan sak. Alla har sina speciella skäl till att rösta på just sitt parti.



dissy
2010-09-19 - 13:18:29

Grymt bra skrivet av dig och Schulman: )

iggue
2010-09-19 - 13:26:12

Alliansen måste vinna idag. Måste måste måste vinna.

Maria
2010-09-19 - 13:53:58

Håller med Vickan till 100 % i frågan om vad Michaela "borde" rösta på. Har sett att du har fått kommentarer om att du "borde" rösta annorlunda, du har ju till och med skrivit ett inlägg om det och där du skriver att du röstar på det du själv tror på, inte det andra tycker att du ska rösta på. Antagligen är det så för Michaela också och även för mig. Jag är studerande på högskola och "borde" kanske egentligen rösta rödgrönt men det skulle aldrig falla mig in, inte inför detta valet i alla fall.

Grimgoth
2010-09-19 - 13:56:35

Bra skrivet även om jag själv inte alls är insatt i detta som skrivit av bloggare eller liknande.



Du är btw het as allways!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-19 - 14:10:50

Maria och Vickan: Jag har aldrig skrivit vad jag tycker att de BORDE rösta på, jag har alltid trott att de är borgerliga.

Min kritik låg i att de då tycker om en politik som tycker att ALLA och ANDRA ska jobba och att så som de framställer sig själva sin situation och vardag inte riktigt går ihop med den "arbetslinje" alliansen för.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: