GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

lördagsförmiddagsfunderingar

2010-09-11 | 10:56:26 | Krönika/Politik/Tankar



God lördagsförmiddag på er.
Hoppas ni har en superhärlig helg.
Jag dricker mitt morgonte och surfar runt på bloggar, tidningar, facebook, shops..
och något som får mig fundersam på vissa bloggar denna morgon är

- Anledningarna Anna Hibbs och Michaela Forni anger som skäl till varför de ska rösta på Moderaterna.

Tänk jag minns Hibbs som allra mest för hennes medverkan i Lyxfällan där hennes pappa då erkände hur mycket han hjälpte henne ekonomiskt..Ok nu handlade det hela mer om at Hibbs inte kunde hålla i alla pengar hon själv tjänade snarare än att hon var fattig..men tja..alla har ju inte en rik pappa som kan komma och BIDRAGA med pengar så fort det kniper..Många behöver Bidrag från staten..

Forni ska rösta på moderaterna för att hon är ung företagarkvinna och betalar alldeles för mycket i skatt.
Dock är det ju som så att hon haft sitt företag de senaste fyra åren..under borgerligt styre..?

När ska allt som fortfarande är "fel i samhället" vara sossarnas fel när de inte längre har makten?
Jag är inte sosse själv men finner det lustigt hur "onda" de alltid ska utmålas av blåröstande människor. Allt är sossarnas fel.

Sen undrar jag även varför alla antirödgröna drar upp det här med just Bidrag som skäl till att inte rösta på de rödgröna..De blå vill skapa jobb de röda vill bara ge bidrag blablabla..
Jag har då aldrig hört talas om en enda röd politker som säger att de hellre ser folk gå på bidrag än att jobba.
I det bästaste av samhällen så skulle ju bidragsbehov aldrig finnas men nu gör det det, de finns där av en anledning..folk blir sjuka, arbetslösa, hjälplösa. Och då ska de ha hjälp och fortfarande få känna sig som människor.

Sen slår det mig...Hibbs skriver att man ska rösta utifrån sina egna förutsättningar..
Jag tänker och tänker men jag kan nog int ekomma på att jag nånsin röstat eller tänkt på mig själv när jag valt parti..Jag har alltid valt sida utefter vilken medmännisko- och samhällssyn jag har.


Jaja..nu ska jag surfa vidare, grubbla vidare.
Kommentera 49 st

Kommentarer
Madde
2010-09-11 - 11:04:54

Jag håller med, jag har alltid tänkt att man röstar utifrån vad man anser skulle gynna samhället och människorna som är en del av det, inte för att man ska gynna sig själv. Men de flesta utgår nog tyvärr från sig själv och glömmer att samhället består av fler än bara sig själv...

sanna
2010-09-11 - 11:22:44

Intressant inlägg!

dock tycker jag inte det stämmer att de blå alltid syftar till att "allt är sossarnas fel".

jag tycker nog att sossarna är minst lika goda kålsupare där, pajkastning är faktiskt något jag anser sossarna bedrivit mer under de här valkampanjerna. jag kan tycka att de är fantastiskt bra på att klaga på vad de blåa gör fel men har själva inga svar på tal.

det vart min åsikt det :) men åh vad jag tycker det är intressant hur alla har olika tankar och åsikter kring politik. det ska bli spännande att se hur det går i valet, jag är bara så himla rädd att SD kommer att få mycket röster...

Anna
2010-09-11 - 11:24:29

Tack! Håller precis med, alla som jag vet ska rösta på moderaterna gör det bara för egen vinning, men vi bor alla i ett samhälle har man de fördomar och dömer de människor som går på bidrag och ligger långt ner i samhället utan att ens känna dom då är man fel ute.

Molly ♥
2010-09-11 - 11:35:23

Var med i dagens blogg här; http://ddiamonds.blogg.se



ps. Följa varandra i bloglovin?

Sara
2010-09-11 - 11:51:56

Stort tack och detsamma!

Linnea
2010-09-11 - 11:56:04

sv: Tack vad du är söt.



Gillar inlägget, får en att tänka till lite. Tycker också det är roligt hur de uttrycker sig när de förklarar varför de röstar på moderaterna.



Ska bli spännande att följa valet i år:)

Pernilla
2010-09-11 - 12:00:35

fan, vilka bra argument anna hibbs hade! det här var nästan mer underhållande än när hon skrev om hur hon druckit öl med håkan hellström på en klubb i gbg innan han blev känd, vilket alltså måste ha varit när hon var... 13?

Anonym
2010-09-11 - 12:18:39

BRA att du sticker ut hakan!!! Bra sagt!!! Bra!!!

Natasha
2010-09-11 - 12:21:10

Intressant läsning!

Emma
2010-09-11 - 12:24:13

Men sossarna har ju haft mycket PR och uttalanden som endast går ut på att först smutskasta de blåa och sen säga "Det kommer vi göra bättre". Sahlin sa ju (kommer dock inte ihåg vilken fråga det gällde" "vad än moderaterna säger att de kommer att göra så kommer vi göra det bättre" Okeej, nej tack till en stadsminister med en argumentationsteknik som ett dagisbarn. Säger inte att de blåa inte smutskastar, men de röda är verkligen inte bättre de när det kommer till den saken. Och många som röstar rött "kastar skit" på blåa alliansen, så jag har då inte märkt någon skillnad när det kommer till den saken. Jag har mina skäl att rösta som jag gör. Och självklart utgår men inte bara från sig själv, men antar att vissa frågor ligger en närmare om hjärtat än andra. Jag klarar inte av vänsterns rättspolitik t ex, att de vill sänka straffet för grov misshandel från 3 år till 6 mån men däremot höja straffet för sexköp.(Blir förvirrande när de uttalar sig att de vill en straffskala som är reparativ istället för preventiv och sedan väljer att höja straff för vissa brott och sänka andra, det gör det hela så godtyckligt) Och det här att dela av föräldraledigheten jämt...Låt folk välja själva. Förstår en viss del av tanken bakom, men det blir ju så fel. Men bara för att jag aldrig skulle rösta på väntern så respekterar jag ändå folk som gör det, har många vänner som förmodligen kommer göra d.

Grimgoth
2010-09-11 - 12:26:53

Bra skrivet och lite tanke bakom med, sen hade du svart på dig igen ;)

Maria.
2010-09-11 - 12:30:24

Sjukt bra skrivet. Tummen upp.

Ling-Ling
2010-09-11 - 12:50:24

Eller hur, man tänker inte bara på sig själv utan utifrån en helhetssyn. :)

Sussi
2010-09-11 - 13:39:33

Även om jag skulle vinna 100 miljoner på lotto imorgon så skulle jag ändå rösta på vänsterpartiet för att jag bryr mig om andra människor än mig själv! så det så!

F R I D A
2010-09-11 - 13:45:22

sv; hehe tack ;)

irma
2010-09-11 - 13:50:03

du är så himla klok! (+ att Anna och Michaela känns nästan som att de får betalt för att göra reklam för moderaterna)

Malin
2010-09-11 - 13:58:56

Oj, jag blev lite mörkrädd när jag läste hennes anledningar till att rösta på m. Det ska vara billigt att äta ute? Ja, det är ju en viktig samhällsfråga? :S Känns ganska typiskt högersidan att rösta utifrån sina egna förutsättningar.

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
2010-09-11 - 13:59:23

Trevlig helg Anna!! =)

Kramis

Kim
2010-09-11 - 14:03:18

Jag skulle ALDRIG i mitt liv rösta åt det blå hållet!

Anna
2010-09-11 - 14:45:32

sv: Åh tack så jättemycket!



Jag personligen anser att sossarna ger ut ett sådant budskap om man läser "mellan raderna", de känns inte som om de uppmuntrar till att arbeta. Iallafall inte enligt mig, men som sagt, alla har ju olika syn på saker och ting och det är väl det som gör det hela så intressant, annars hade ju inte ett val behövts.



Sedan tycker jag att det mest är pajkastning och hån av de andra partierna som socialdemokraterna sysslat med den senaste tiden, deras Spotify reklam som riktar sig till unga gör mig något helt otroligt provocerad! Som ung tjej så får jag endast intrycket av att de inte har något riktigt bra att komma med, så de smutskastar de andra istället och hoppas på att någon arg människa med tonårshormoner kvar i kroppen går på det. Typ så.

Camilla
2010-09-11 - 14:49:43

Ännu en gång, vi tänker ofta likadant. Och du tar vissa stycken ur munnen på mig! Trevlig helg och ta hand om dig, en klapp på axeln för att du faktiskt delar med dig.

Helén
2010-09-11 - 16:12:58

Jag röstar ju blått i år igen därför att jag tror att de har en bättre plan för att ge Sverige en bättre välfärd. För att kunna ge vård till de sjuka tex behövs det en bra plan och jag tycker att alliansen har gjort mycket de senaste fyra åren. Tex rot och rut har skapat arbetstillfällen och gjort många svarta jobb vita något som är en jättestor fråga för mig. Svartjobben gör ju att vi som skattar får ett högre skattetryck och det drabbar ju alltid oss som tjänar lite mindre. Sen betyder det ju inte att man inte känner sig solidarisk för de som har de sämre bara för att man inte är vänsterpartist eller inte bryr sig om miljön bara för att man inte miljöpartist. Jag går också på människan bakom partiet, jag ser hellre Fredrik som stadsminister än Mona som jag inte kunde ha mindre förtroende för. Hade Maria Wetterstrand varit aktuell för en stadsministerpost vid en rödgrön vinst hade det nog kunnat ändra en hel del. Jag tror att de rödgröna förlorar mycket på att de har just Mona som sin tänkta stadsminister. Det viktigaste tycker jag dock att alla masar sig ut ur stugorna och röstar. Och personligen stödjer jag alla som röstar blått, grönt, lila, rött och gult så länge Sverige Demokraterna inte kommer in i riksdagen. Där kan vi disskutera en sjuk människosyn. Hoppas du får en fantastisk kväll snygging! Kramis

Anonym
2010-09-11 - 16:37:14

Så du röstar inte på Vänsterpartiet delvis för att din sambo jobbar på fabrik och vill att han ska ha 6 timmars arbetsdag som du nämnde tidigare.

Ok.

Diddi
2010-09-11 - 17:01:32

idiot-kommentar ang att du skulle rösta på ett visst parti för att det skulle vara trevligt att sambon var hemma lite oftare. nej, det fungerar inte riktigt så.

Det finns så klart vissa hjärtefrågor som ligger extra varmt om hjärtat men just för mig så är det den politiska ideologin och traditionen som väger tungt i frågan om vilken sida som ska få min röst. Jag har ännu inte bestämt vilket parti som kommer få min röst, har en vecka att lista ut detta.

Jag är född och uppväxt i ett litet brukssamhälle långt bort från väldigt mycket med två fabriksarbetande föräldrar och har själv jobbat lite på fabrik och sedan även en hel del i vården. För mig skulle det vara otänkbart att rösta åt höger. Jag tycker du är awsome Anna på många vis och jag har,precis som du, undrat var alla rödingar håller hus i bloggvärlden.

Dock ser jag att en blå kommenterare här jag en jäkligt viktig poäng, det är viktigt att alla faktiskt RÖSTAR, oavsett färg och självklart att de där SD ska så långt från riksdagen som de bara kan.

XX

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-11 - 17:05:17

anonym: jag röstade/var vänsterpartist innan vi blev tillsammans och när vi blev tillsammans jobbade han inte på fabrik, vi var båda studerande.



Men absolut, jag skulle gärna se att han fick 6 timmars arbetsdag så att ytterligare ett skift = fler anställningar skulle kunna gå att ordna på den fabriken.

Men inte bara för hans skull, jag ser det som ett plus för ALLA som har t ex fabriksjobb, vilket ju är en stor del av t ex den stad jag bor i.



Ok?

Evve
2010-09-11 - 17:25:34

Åh va bra skrivet. Jag håller med dig, jag röstar med hjärtat. INTE vad som är bäst för mig just nu i livet.

dissy
2010-09-11 - 18:10:15

Bra skrivet. De som röstar blått tänker inte på sina medmänniskor. Tänker man på andra än sig själv röstar man rött.



Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2010-09-11 - 19:02:53

Jag kommer rösta blått. Under 4 år har oppositionen suttit och kastat paj på på alliansen istället för att komma med konkreta förslag på hur de vill göra istället. Jag känner stort förtroende för alliansen. Tyvärr är det ju också så att oavsett vilken regering vi har så kommer det alltid finnas människor som hamnar mellan stolarna. Och nej, jag är inte en "hjärtlös person som inte tänker på mina medmänniskor". Tvärtom! Trots att jag röstar blått.



Kram på dig och hoppas du får en härlig lördagskväll med dina föräldrar.

Alex
2010-09-11 - 22:05:42

Varför ses det som så elakt att föra en politik som satsar på diverse åtgärder för att hjälpa långtidsarbetslösa som är friska och kapabla att bidra till samhället ut på arbetsmarknaden? Har man ett jobb så mår man psykiskt bättre, har bättre ekonomi, bättre socialt liv och bidrar till välfärden. En välfärd som bla. ska ta hand om gamla och sjuka. Det är så gammalt och förlegat att det bara är förmögna som röstar blått, alla tjänar på deras politik! Ett exempel från verkliga livet (som aldrig tas upp i dagspressen: min chef anställde precis en långtisarbetslös kvinna som gjort sin praktik hos oss, företaget som är nystartat hade endast råd att göra detta pga. slopad arbetsgivaravgift (en åtgärd som alliansen infört). Min kollega är jätteglad över att ha ett jobb att gå till, hon bidrar till välfärden genom att betala inkomstskatt och jag slipper att jobba för 2, gå in i väggen och kosta staten pengar. Jag röstar blått för att jag bryr mig om andra och vill ha en bra välfärd!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-12 - 10:02:45

Alex: Jag har aldrig påstått att blåröstande är "onda" människor och ja jag tror säkerligen att det kommit bra effekter och inte bara dåliga under aliansens mandatperiod men för mig är det de rödgrönas politik som bäst stämmer överens med min samhälls/människosyn. En politik som jag tycker känns mest rätt.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-12 - 10:03:45

Anna : Ja det är det jag mest reagerar på med allaiansen och dess politiker och anhängare, deras totalt krassa syn på sådana som på ett eller annat sätt går på bidrag.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-12 - 10:04:03

anonym: tack!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-12 - 10:06:34

Emma: Nu pratade jag inte om partiernas smutskastning av varann utan mer om vad jag alltid hör om sådana som röstar blått att allt som är fel i samhället är sossarnas fel oavsett om de haft makten eller ej.



När det gäller smutskastning pajkastning osv tror jag alla partier är ganska så lika bra på det oavsett röda gröna eller blå.Det hör liksom till debatten.

Anna
2010-09-12 - 10:24:48

åh, jag blir ledsen av argument som "man ska rösta efter sina egna förutsättningar".. men varför ska man det?

"jag kan simma, och dom som inte lärt sig simma har gjort det valet. Oj, titta, nu sjunker hans båt..gött för mig att jag sitter säkert i min" (ja, jag gillar metaforer;)



Jag röstar V. Det finns inget annat.

"Många små kan göra mycket"; gammalt Bamseordspråk.

Fanny
2010-09-12 - 11:16:04

Fanny
2010-09-12 - 11:23:07

Väl skrivet Anna och mycket intressant. Jag gillar när du skriver om politik och läsa bland kommentarerna du får. Att få inblick över hur andra ser på politiken är sjukt intressant. Jag gillar diskussionen som uppstår och hur bra du talar för din sak. :)



Hoppas helgen varit bra! Kram

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2010-09-12 - 13:01:49

Sv: Det där med hjärtlösa människor var svar på en kommentar som du fått. Visst har oppositionen mycket bra att komma med också. Det som gör mig anti är att jag varken kan med sahlin eller ohly. Iofs sossarna har jag alltid varit emot. Jag såg en debatt i våras någon gång där båda blockens partiledare debatterade. Det var pajkastning ala dagisnivå från oppositionens sida medan alliansen faktiskt höll sig till sak. De vinner inte min röst på det sättet.



Kram

en annan anna
2010-09-12 - 15:37:04

Jag ska rösta på de rödgröna, antingen miljöpartiet aller vänstern. De är de enda som har högre mål än ekonomisk vinning.

Saralingon
2010-09-12 - 16:28:10

Mucho klokt skrivet, och min samhälls- och människosyn skickar mig rakt i armarna på FI!

Saralingon
2010-09-12 - 16:40:36

jag har också tänkt så, men bestämt mig för att följa hjärtat och lägga rösten på det parti som driver mina hjärtefrågor.

tyvärr blir det nog många som lägger taktik-röster på rödgröna fast de egentligen föredrar FI, och därmed ingen riksdag för gudrun... men jag hoppas sannerligen!:)



Finns ett litet inlägg om mitt "tänk" om du scrollar ett par inlägg längre ned hos mig:)

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2010-09-12 - 18:24:57

Sv: Där ser man vad olika man kan uppfatta människor. :-)

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2010-09-12 - 18:24:57

Sv: Där ser man vad olika man kan uppfatta människor. :-)

fanny
2010-09-12 - 20:37:13

Ditt argument angående Michaela Forni fungerar inte riktigt. Hon har haft sitt företag under moderat styre, men det fråntar inte de faktum att sossarna vill höja skatten och moderaterna sänka den. Du måste tänka på att utrymmet för sänkningar inte varit det bästa i och med krisen.



Även om de rödgröna inte säger att de vill ha fler på bidrag så kan det vara det politiken leder till. Visserligen är jag inte så förtjust i utförsäkringarna och det jag heller, men ekonomi är inte bara en fråga om värderingar utan om vad som faktiskt funkar och inte. Idag är inte vårt land så rikt att vi kan finansiera den enorma välfärd vi haft hittills, och det är ett faktum att man måste dra igång ekonomin. Vilket parti som gör det bäst får framtiden utvisa, men ibland kan det vara så att man måste sänka skatter för att folk ska kunna starta företag. Idag är det sjuhelvetes dyrt att anställa folk, vilket leder till att industrier flyttar utomlands.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-12 - 21:23:24

Fanny:Det är ju inte bara sänkta skatter som leder till att man kan starta företag.

Man måste dels ha en företagsidé

man måste ha medel att kunna investera köpa in och leva på och av medan man bygger upp företaget

sedan ska företaget hålla också.



Sen tycker jag att det här med sänkt skatt i många avseenden blir förvillande.

Många jag känner skulle med de rödgröna få betala cirka 40 kronor mer i skatt varje månad men ¨andra sidan leda till cirka 400 kronor i sängta egenavgifter som dessutom återigen blir avdragsgilla..och att under alliansens regering har de betalat cirka 2-3000 mer i fastighetsskatt.



Jag håller med om att det är Mona som drar ned de rödgrönas väljarstöd men det är jävligt synd att Mona ska straffas så jäkla mycket hårdare för forna misstag än vissa andra politiker.



Och jag tycker mitt argument håller med Forni eftersom det var just så hon uttryckte sig - att hon betalar så himla mycket i skatt och det har hon nu ju gjort under moderaternas/alliansens ledning.

donnasandra
2010-09-13 - 14:05:35

Visst utgår jag från vissa personliga frågor men att rösta utifrån mina egna förutsättningar skulle jag aldrig göra. Jag försöker se på samhället i stort och trots att jag säkert skulle gynnas mer av vissas politik tänker jag rösta på de som är mest solidariska!

Tessan - KREATiV text I foto I design
2010-09-14 - 14:01:42

Bra skrivet. Verkar som om många bara utgår från sig själva när de ska rösta. Blev helt mörkrädd när jag tjuvlyssnade på det samtal jag beskrev här exempelvis: http://kreativ.blogg.se/2010/september/tessan-kommenterar-tjuvlyssnat.html



På tal om skillnaden mellan blocken är det här några intressanta länkar:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3615&grupp=9635&artikel=3991517

http://www.dn.se/ekonomi/a-kassenivan-stoppar-jobb-1.385281

http://ilsemarie.wordpress.com/2009/10/13/okade-klyftor-inget-olycksfall-i-arbetet/

http://www.unt.se/ledare/minskade-klyftor-ger-farre-nya-jobb-1031263.aspx

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=438

Signe
2010-09-15 - 00:20:09

Michaela Forni FÅR betalt för att blogga om moderaterna. Sex inlägg, 10 000kr. En rätt bra deal, de kunde inte ha gett det jobbet till någon som kanske... var ARBETSLÖS istället? Bara en tanke.

E
2010-09-15 - 15:33:35

Frågan är väl kanske inte bidragen i sig, utan vad i samhället det är som skapar bidragsberoende. Ja det finns behov av bidrag, men det är ju ngt i samhället som skapar behovet. Att det kanske kan vara en ond cirkel i ett samhälle som bygger på den här typen av "solidaritet". Det borde inte finnas bidragsberoende, det borde finnas insatser som hjälper människor att klara sin egen försörjning. Det borde inte finnas så mycket sjuka i ett land som är så tryggt och framstående som vårt. Men när människor inte har ngn riktning, när allt är serverat, när samhället plockar upp oss och leder oss till sängen direkt vi faller bara lite litegrann, och låter oss ligga så länge att vi tillslut får liggsår, så försvinner initiativförmågan och man kan inte längre hantera sitt eget liv. Istället för att ta tag i oss, ruska om oss där i vår sköna säng, och ge oss verktyg att bygga vårt eget hus, skickas vi iväg till en förtidspension där vårt liggsår får äta upp oss inifrån istället för att läka.



Jag tror att det alltid kommer en tid av abstinens när man gör drastiska förändringar, men när man blir fri från beroendet så mår man nog mycket bättre i slutändan. Jag ser inte att Allianspolitik kanske är bäst i längden, men jag tror att det kan vara bra som avprogrammering och tycker att de måste få en chans att visa och hantera konsekvenserna av sina beslut i allafall en mandatperiod till.

E
2010-09-15 - 17:18:24

Angående din kommentar på min blogg:



Jag med dig. Jag tror också att folk vill jobba. Jag tror inte heller att folk VILL gå å såsa hemma. Men jag ser att man måste angripa detta från ett annat håll. Jag tror att ett samhälle som vårt, som överbeskyddar sin befolkning, "lotsar in" vissa individer i ett bidragsberoende som de inte kan ta sig ur själva, även om de kanske vill. Jag tror också att det finns vissa som utnyttjar systemen men det är faktiskt inte dem jag pratar om. Jag pratar om inställningen rent generellt, att allt ska lösas med längre och längre bidrag. Ibland själper det mer än det hjälper. Ibland behöver människor en knuff. Och ja, det är inte kul att gå på bidrag och man blir inte rik och det är stigmatiserat. Därför tycker jag att man måste försöka skapa ett samhälle där människor ges frihet och verktyg och incitament att ta sig ur detta sätt att leva. För ja, det finns folk som lever på bidrag, trots att de inte skulle behöva det egentligen.



Ja. Vi kommer alltid att ha sjuka människor, både mer och mindre allvarligt, men man måste också titta på några av sjukdomarna som detta samhälle har skapat med sin politik. Utbrändhet, depressioner, psykosomatiska åkommor som ingen vet vad de beror på etc. Sjukdomar som knappast blir bättre av utanförskap och längre bidragsperioder. Där behövs snarare förebyggande insatser samt ett bra sätt att komma igen.



Arbetslöshetsförsäkringen är en övergångsförsäkring, och inget man ska försörja sig på. Och ju fortare man kommer ut i arbetslivet igen desto bättre. Har själv varit arbetslös och ju längre man är det desto svårare blir det att ta sig tillbaka.



Jag tror inte att människor i regel är lata idioter som utnyttjar systemet. Jag tror tvärtom att det är systemet som är för daltande. Ett curlingsamhälle helt enkelt. Det är det jag vill ifrån.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: