GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

det vore verkligen en underbar värld..

2010-09-28 | 18:08:47 | Krönika/Politik/Tankar

Det är nåt med det här inlägget hos Bloggkommentatorerna som stör mig.
Vad är det som säger att just Nutrilett i kylskåpet hos en kurvig kvinna tyder på dåligt självförtroende och en vikthets?
Det skulle ju vara som att säga att alla som tränar endast tränar för att banta.
Och så är det ju inte.
Jag vet ett flertal människor som äter nutrilett som t ex mellanmål för att det är enkelt och tillgängligt snabbt.
Jag vet ett flertal som tycker att det är enklare att få i sig en sådan där bar till frukost än t ex en smörgås.
Jag vet ett flertal som äter nutrilett innan eller efter träning.
Vet till och med sådana som äter bars utöver vanliga måltider för att GÅ UPP i vikt.
Kanske är denna kvinna helt totalt nöjd med sig själv i detta nu med hur hon ser ut just nu men vill då hålla just den vikt hon har i detta nöjda nu i schack?
Varför ska nöjdhet med sig själv mätas just i mängd mat man äter?

Och ja det vore verkligen en underbar värld om vi kvinnor..och killar, kunde sluta hitta och leta fel hos oss själva.
Men också hos varandra.
Så det kanske är det jag stör mig på mest med inlägget
"Det är så tragiskt att tjejer i allmänhet inte kan vara nöjda med sig själva. Alltid är det något som skall klagas på."


När BK själva hjälper till med just detta klageri..Jag vet inte hur många inlägg jag läst senaste månaden om Kenzas alla "fel" och saker de stör sig på hos henne. En tjej som uppenbarligen faktiskt tror på sig själv och är hyfsat nöjd..men då kallas det istället självgodhet och storhetsvansinne och jag blir rädd och ledsen för allt det "personhat" man kan finna bland kommentarerna på dessa inlägg. För gott självförtroende och nöjdhet med sig själv sitter ju inte bara i vikten..det sitter ju i hela personligheten...i skallen och i hjärtat. I möjligheten att få känna att man duger.
För tro mig, jag vet att jag inte är nån smalis, men det gör inte i närheten så ont att bli kallad fetto som när jag läser i andra bloggar där folk kallar mig för snobbig dum högfärdig eller elak, drag som jag inte ens tycker stämmer in på mig själv för fem öre.



Kommentera 21 st

Kommentarer
A
2010-09-28 - 18:24:09

Du skriver alltid så bra och tänkvärda inlägg, Anna.

Och sen kan jag inte FATTA att någon kan ha kallat dig "snobbig dum högfärdig eller elak". Låter ju helt otroligt dumt!

Kram!

egoflickan
2010-09-28 - 19:22:02

Asbra skrivet!

Du har så rätt i det du säger.

(Kan väl passa på att säga att du varken verkar snobbig, högfärdig eller elak. Jag tycker snarare att du verkar som en jordnära, ambitiös och stark person. En bra förebild.)

Tessan - KREATiV text I foto I design
2010-09-28 - 19:25:07

Klokt inlägg. Och du är för övrigt varken snobbig, dum, högfärdig eller elak vad jag kan se. So there. Folk gillar att hitta fel på andra, folk gillar att trycka ned andra, så enkelt är det. Lärde mig för längesen att världen mest är befolkad med utseendefixerade, osäkra, okunniga, sadistiska idioter. Upprepa efter mig - "Jag är Zen, allt rinner av mig som vatten."

dissy
2010-09-28 - 19:53:27

Jag tror att anledningen till att folk säger så om dig är för att du inte är någon censurerad ja sägare. Du tycker för mycket om känsliga ämnen. Du är grym! Enligt mig slår du huvudet på spiken varje gång. Fortsätt så:)

Alexandra
2010-09-28 - 21:42:24

Kanske för att det är skit? Och dyrt. Det finns massa annat att äta som går lika fort och som är billigare och nyttigare. Jag hade också nog reagerat på det, eftersom jag inte riktigt får in Nutrilett och bars i en sund kosthållning. Godis och kakor får jag in eftersom det är gott och ibland måste man få äta grejer som "bara" är gött, men för mig faller inte halvtaskiga måltidsersättningar in i det facket.



Att jämföra träning och bantningsprodukter (vilket nutrilett saluför sig som, till skillnad från tex Gainomax som isf är lite vettigare att äta efter träning, eller för att gå upp i vikt) är lite barnsligt. Hälsoeffekterna från träning är ju i en liten annan liga, om ens de från nutrilett spelar i en.



Sen är det lite skitsamma vad man äter jag tror visst att man kan vara nöjd och äta lite vad som, en kompis äter i perioder endast banan, äpple och fetmjölk, mest för att hon tycker det är skittrist med mat, att äta och att laga. Men jag reagerar på det ändå och tycker att det är lite märkligt.

balkanwoman
2010-09-28 - 21:42:35

det är bra inlägg och tänkvärt! sen måste jag tillägga att du är verkligen motsatsen till snobbig,högfärdig,dum och elak eller fet...och jag älskar dina kurvor för att min syster är en kurvig kvinna och jag har alltid varit kurvig även när jag var smal...visst det är inte i mode nu att vara kurvig och förmodligen passar du inte in i modemallen o blir kallad fet...men vissa är hjärntvättade...förmodligen kommer du att få en motsats åsikt av samma personer då det blir inne med kurviga tjejer:)om du fattar vad jag menar nu?

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-28 - 21:52:43

Alex: KLart att det alltid finnas enligt andra bättre enklare billigare alternativ men vi är ju olika som personer.

Och jag vet folk som är jättepålästa om kost träning hälsa och äter nutrilettebars o sånt som mellanmål..eller till fika istället för just en snickers eller så.



Jag jämförde endast träning med dessa produkter eftersom jag tyckte det var en konstig slutsats att dra att bara för man har sånt i kylen skulle det vara tecken på att man inte är nöjd med sig själv eller lycklig precis som att träning bara skulle vara tecken på att man vill bli smalare.

Linda
2010-09-28 - 22:23:57

Välskrivet, så jädra rätt! Ska vi starta en sida med bloggrelaterade krönikor kanske? ;) KRAM fina du!!

Lorena
2010-09-28 - 23:09:44

jag gillar faktiskt inte dom.. bloggkomentatorerna alltså..

VILLA VERONICA
2010-09-28 - 23:11:42

sv: egentligen behöver vi inte bloggar som BK. Vi kan väl tänka själva. Dessutom kan såna bloggar "skapa åsikter" åt folk som läser deras blogg. Kenza står ju för ett sunt ideal som äter snacks och annat mendan andra äter spackel och kräks dagarna i ända och dessutom läser unga tjejer dessa bloggar. Kram på dej!

Grodan
2010-09-28 - 23:32:38

Jag håller med dig. Klokt inlägg!

VERONICa
2010-09-28 - 23:32:45

sv: ja det r totalt onödigt. att ens vilja blogga på en sån nivå är onödigt och elakt. har ju hört om en del bloggare som "lagt av" pga dem

Christine
2010-09-29 - 00:05:15

Jag håller med. Tyckte också det var ett ogenomtänkt inlägg. Men jag tror man får ta det de skriver med en nypa salt. Det de menar är ju mer den bilden av en självsäker kvinna som inte bryr sig lite hull här och där, och ändå trivs med sig själv. Men som sen visar sig ha bantningsdrycker i skafferiet. Även om vissa kanske dricker det av andra anledningar så är det ju preparat som folk använder just för att gå ner i vikt. Vill man gå upp/ner i vikt så är man ju oftast inte helt nöjd med sig själv. Det är ju där det dåliga självförtroendet ligger, i saker man vill ändra. Och jag kan ju säga att när jag gick upp 9 kg förra sommaren så hade jag ganska dåligt självförtroende sen när jag insåg att jag ville gå ner i vikt för första gången i mitt liv.

Men det var korkat skrivet, så jag förstår hur du tänker.



Sen måste jag säga att de som kallat dig snobbig, dum eller elak är formodligen människor som knappt läst det du skriver. Människor det egentligen är synd om. Kanske har de fått för lite kärlek? Strunt i det och tänk på din sambo som älskar dig och dina vänner som nog tycker att du är finast och klokast i Sverige. Och vi som läser din blogg "på riktigt" vet ju att du inte är annat än snäll :)



Ps, jag undrar om inte Bloggkommentatorerna är de som fått lite storhetsvansinne? ;)

Annster
2010-09-29 - 00:59:55

Jättebra skrivet söta du :)



Kan själv säga att jag druckit nutrilett shakes på morgonen för att jag inte årkat göra frukost. Bättre en shake än ingenting. Har även haft det på helgen bara för att shaken med jordgubb är sjukt god och duger bra som helggott istället för onödig överkonsumtion av skräp jag i normala fall trycker i mig för övrigt.



Sen att jag kämpar för att gå ner i vikt, det har inget med dålig självkänsla att göra. Jag har sagt det förr, mitt mål är att gå ner 35 kilo och det för att det sitter överskott på mig som i normala fall inte ska vara där, för hälsans skull men att det känns bättre psykiskt ska inte stickas under stolen med. För det betyder det inte att man har dålig självkänsla från början, bara att en tjej som redan accepterar sig själv kanske vill bli lite bättre och det är inget fel i det så länge man gör det med måtta. Det som snarare tyder på vikthets är ju det överdrivna, när en pinnsmal svälter sig själv alt. en överviktig hettsäter. Då syftar jag på det extrema fallen och inte på en smalare eller kurvigare variant. Då jag vill gå ner mycket i vikt och hålla en snygg kropp, det har som sagt endast med hälsan att göra och då jag själv vill vara i den kropp som passar min byggnad. Sen kan jag tycka att vill man har lite rutor på magen är väll det inget man ska skämmas över? Varför ska det ha med dålig självkänsla att göra eller vara något av den yttre omgivningen som påverkar mig. Det kanske är något man själv trivs med och tycker är fint, trots att man redan var nöjd med sig själv innan. Vem vill inte vara fin, där spelar nog inte omgivningen någon större roll eftersom alla söker sig själva, den man är och trivs med i sig själv. Så länge man gör allt med måtta och är sig själv i den mån man själv trivs med och vill vara, då är det helt ok och normalt.



Sedan att andra tränar för att endast banta, haha! Nja, för inte så länge sedan skrev jag om en god vän inom familjen som är 80 år och springer tjejmilen. Det är inte för vikten, utan för hälsans skull, hon har alltid varit hälsomedveten och då har det inte varit inriktat på vikten. Hon kan äta gossaker med ett leende, men vill endå vara sund och sträva efter livskvalite. Fan, vem vill inte springa tjejmilen som 80? Vadå vägra vara sjuk och döende, bra att man tänker på sin hälsa liksom :)



Å nej, du är inte dum och högfärdig. Du är en av de få personer i bloggosfären som tycks har hjärtat på rätt plats. Bara tanken att driva en stor blogg och hamna på bloggevenemang skulle skrämma skiten ut mig. Det är inte offentligheten, det är idiotin som skrämmer mig bland många bloggare. Du hör inte till dem :)



Vad jag vet är det ju också en viss skillnad på självkänsla och själförtroende. Jag antar att det egentligen vad det förnämnda de ville syfta och inte det sistnämnda :)

Johanna
2010-09-29 - 08:46:10

Wow. Hur har du gjort din header? Den är jättefin :)

Regina
2010-09-29 - 08:47:01

Det är alltid så mycket motsägelser i allt. Tidningar skriver "var nöjd som du är" på ena sidan och på nästa "så går du ner si och så mycket och får en sexig rumpa/mage whatever". Och tro på sig själv ska man göra, men man får inte säga att man gör det såklart, och nöjd ska man vara, men säger man att man är det så räknas ens brister upp.

Det är såå skönt att jag pluggar med nästan bara killar. De är så mycket enklare, bara att vara så är det bra, inga skumma regler :P

Stylemind
2010-09-29 - 08:47:33

Vad bra skrivet, sundare åsikter än vad BK har iaf...



Och TACK vad glad jag blir när du skriver så! Kram

Fanny
2010-09-29 - 09:23:56

Jag läste BKs inlägg. Vad vill dom säga ens? Vad vet dem överhuvudtaget om denna kvinnas självsäkerhet?



Man kan nästan tro att hon blev glad över att hon fick se nutrilettshakes i hennes kyl. Och sedan ta det som ett bevis på att denna tjej minsann inte hade så bra självförtroende.. Herregud.



Allt som kommer ur din mun är så klokt! Du verkar vara en tjej med riktigt sunt "bondförnuft", absolut inte dryg och högfärdig eller vad som nu har sagts. Go Anna!

b
2010-09-29 - 09:41:14

Tid finns alltid för mat.



Tror säkert att det finns personer som tar Nutrilett av olika anledningar.

Som du skriver borde människor vara nöjda med hur de är oavsett.



Du verkar vara en klok tjej som vet vem du är.



Hayley
2010-09-29 - 10:34:41

Riktigt löjlig kommentar av dom.. Håller med dig till 100%. Jag brukar ta en sån där "bar" till mellanmål för det innehåller vettigare saker jämför med ett köpa sockersmockade kacka eller muffins.

För det är svårt när man har brotom och bara har till exempel en kvarts rast.

Det blir lätt att man tar något som är packat på socker och sedan blir man jätte dåsig för energin exploderar i än för att sedan försvinna lika snabbt.



Som sagt, dålig jävla kommentar. Blir ta mig fan arg!

G2 / Gosia
2010-09-29 - 16:08:24

Håller med dig!

Ärligt talat så brukar jag inte läsa deras blogg... en blogg som går ut på att peka ut fel på andras bloggar... Nja, inte min grej helt enkelt.

Jag vet människor som äter sådana "bar" för att de tycker det är gott, inte för att banta.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: