GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

när filmen är bättre än boken

2010-10-12 | 14:10:36 | Musik/Böcker

Jag är ju helt Vampire Diariesfrälst. Jag tycker att tvserien är helt underbar.
Jag tycker den slår True Blood och den slår ju Twilightfilmerna (vilket ju inte är svårt) med hästlängder.
Twilight är ju sååå himla mycket bättre och magiska i bokform än filmform där de tappar de mesta av magin.
Och så är det ju allt som oftast - att böckerna är bättre än filmerna.

Nu har jag läst Vampire Diaries, eller de två första delarna i en och samma bok som tvserien är baserad på.
Och hade jag inte sett tvserien och haft utseendereferenser och sådant att ta in i boken så hade jag nog lagt den ifrån mig efter första kapitlet.
Ganska fattig och banal handling. Det är inte mycket av persongallerierna som stämmer från boken till tvserien eller ens den bakomliggande historien.
Vad som är en struggling komlicerad lovestory i tvserien blir liksom avklarat på en halv sida i boken..från Elenas och Stefan första kyss så älskar de varandra. Det där med vampyrgrejen verkar dessutom helt naturligt i boken..som att vampyrer är inget konstigt alls.

Och vilken enorm beundran jag just nu har för dom som skapat tvserien utifrån dessa böcker. Vilka hjärnor! Vilken fantasi! Att man ens kunnat utgå ifrån dessa böcker och skapat den tvserie de gjort med den huvudstoryn och de sidostories och hur de bundit ihop allt och alla twists and turns.

Kommentera 20 st

Kommentarer
Emma says style, love & rock and roll.
2010-10-12 - 14:37:18

oj, då ska jag nog inte läsa böckerna om de är sämre än serien. Förstår inte alls men kunde inte fastna för serien överhuvudtaget. Och ändå såg jag varje avsnitt varje torsdag i en hel säsong... (vi såg den tillsammans med ungdomarna på jobbet och alla andra älskade den...) märkligt. Den känns som en serie som jag "borde" tyckt om. haha..

Helena
2010-10-12 - 15:10:12

Jo, det kanske vore en bra idé :) Får tänka på saken.

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
2010-10-12 - 15:17:15

Jag mår fint idag förutom lite tjock hals och snörvlig snok! ;)

Har du sol hos dig? Så underbart höstväder tycker jag - jag gillart! :D

Sofie
2010-10-12 - 15:22:16

Annars tycker jag ofta boken brukar vara mycket bättre än filmen. Som snabba cash, fasen vilken bra bok men filmen?? jadu vad ska jag säga, tyckte inte alls om den.

Linda
2010-10-12 - 15:28:13

Inte läst böckerna, men åh fäsen, trist! Och Damon gör sig ju bäst i bild och inte i bokform gissar jag ;) Mjaoooo! Tycker dock att Eclipse ryckte upp sig ordentligt i att följa boken mot Twilight och New Moon, så det finns lite hopp för Breakin Dawn-filmerna. LOVEBITE/Linda

Lotte
2010-10-12 - 15:50:58

Jo tack, allt helt bra - man kämpar sig igenom vardagen. Själv då?

Camilla
2010-10-12 - 15:58:49

Denna fantastiska serie, tur jag inte läst böckerna och endast lagt fokus på serien :)

Olga
2010-10-12 - 16:11:29

SV: Tack detsamma!

Ha en fin dag! :)

Anonym
2010-10-12 - 16:19:50

var med och tävla om ett korsörhänge;

http://alexandraekstrand.blogg.se/2010/october/t-som-i-tavling-i-sammarbete-med-juveliasmyck.html#comment



& att bli veckans blogg;

http://alexandraekstrand.blogg.se/2010/october/v-som-i-veckans-blogg.html#comment

Felicia - mina författardrömmar
2010-10-12 - 16:29:43

Vampire diaries är bra :)

FIONA - ja, som hon i shrek
2010-10-12 - 17:38:45

tack :D

Tessan - KREATiV text I foto I design
2010-10-12 - 18:10:14

Som jag förstått det så bli böckerna bättre sen. Eventuellt. Serien består av två trilogier så här långt och första boken i tredje trilogin kommer släppas 2011. Om det är något som intresserar dig. Själv har jag försökt fastna i TV-serien men det är svårt. Trots att Ian Sommerhalder is to die for. ^o^



anna
2010-10-12 - 19:17:08

jag gav upp efter några avsnitt, var inte min grej det där. jag älskar true blood däremot :)

dissy
2010-10-12 - 20:58:54

Jag har hört att böckerna ska vara ruskigt dåliga. Dock är jag faktiskt inget fan av serien heller. Jag tycker den är rätt töntig faktiskt. Jag har verkligen försökt att tycka om den och har sett alla avsnitt men jag vet inte, det är något med alla karaktärerna och händelseförloppet som stör mig. True blood föll mig mer i smaken då den känns mer orginell men dock finns det ingen nutida serie eller film som kan slå en vampyrs bekännelser: )

victoria
2010-10-12 - 22:03:59

Tack att det är någon som förstår! Vampire Diaries is the sh*t! Så sjukt braaaa! True blood suger och Twilight kan inte mäta sig på hästlängder med detta mästerverk! Så otroligt brabrabraaaaaa!!!

Lady Thirty
2010-10-13 - 00:05:24

har inte läst boken/böckerna men serien kollar jag ju på som du redan vet och jag är en "vampire diaries lover" också :)

Stephanie
2010-10-13 - 00:43:57

Jag läste de böckerna för tio/elva (tolv?) år sedan, haha! Var vampyrfrälst redan som liten. De är bra men jag läste nyligen om de på engelska och den versionen är mycket bättre!



Ang 25e så slutar jag 19:15 då så jag är absolut på!



Kram

Felicia
2010-10-13 - 12:43:56

Jag läste baksidan på boken i går, och la ifrån mig den på en gång. Boken känns inte värdig efter jag har sett serien. Varje fredag sitter jag och min pojkvän framför datorn för att se nästa avsnitt. Vi är också frälsta.

Malin
2010-10-17 - 17:40:23

Håller med dig angående twilight, böckerna var super men filmerna är skit! Har inte läst Vampire diaries, men jag tycker serien är lite sävlig lite för mycket kärleksdravel för min smak.

leopardia
2010-12-07 - 23:27:17

Vad kul! Jag hade för mig att jag sett något inlägg om boken, men så kände jag att jag kanske blandade ihop det med Twilight, så tack för länken! Då behöver jag kanske inte läsa dessa böcker då :)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: