GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

du är vad du äter..?

2010-11-21 | 20:27:02 |


Nu ska vi se då hur senaste dagarnas matsedel sett ut, har ju inte skrivit sen i onsdags om maten.
Jag skrev ju i början av veckan om tankarna kring vikten kroppen maten träningen.

Tisdag 16/11
Frukost: En dietbar+grönt te
Lunch: En frp Keldas Toscanska tomatsoppa
Mellanmål: en halv dietbar + grönt te
Middag: en Hälsans Kök vegoschnitzel med ostfyllning, broccoli, pärltomater och gurka samt två teskedar smaksatt creme fraiche.
Kvällsmål: en clementine+grönt te

Onsdag 17/11
Frukost: Dietbar + te
Lunch: Laxfilé med ärtor broccoli tomater keso och smaksatt creme fraiche
Övrigt: Te några liter vatten och en halv dietbar.

Torsdag 18/11
Frukost: Två kokta ägg, 3 skivor ost 3 skivor skinka + te
Lunch: Laxfile, ärtor, soltorkad tomat, tomater, smaksatt creme fraiche
Middag: 1 frp Keldas Toscanska tomatsoppa + några bitar mozzarella och soltorkade tomater + te

Fredag 19/11
Frukost: Gemensam frukost på jobbet: En stor smörgås med ost skinka tomat gurka smör + en apelsinklyfta + 2 koppar te
Lunch: En dietbar + 2 koppar te
Middag: Sallad bestående av ost skinka isbergssallad gurka tomat paprika majs, dressing och två brödbitar
Övrigt 5 godisbitar, 10 chips

Lördag 20/11
Frukost: En dietdryck chokladsmak
Lunch: frp Keldas Toscanska tomatsoppa + några bitar mozzarella och soltorkade tomater + te
Middag: Lammkött potatisklyftor, pepparsås, sallad, äppelklyftor
Efterrätt: Lite "cheesecake" på vit chokladmousse + digestive
Övrigt: 2 glas vin, 3 godisbitar, 4-5 cosmopolitans, 2 nattmackor med ost skinka o lite ketchup + te innan läggdags

Söndag 21/11
Frukost: Två mackor med ost och skinka + 3 koppar te
Middag: Två tortillabröd med köttfärs ost paprika gurka tomat gräddfil feferonis mediumstark tacosås
Övrigt: 6 godisbitar

Vet inte vad jag ska skriva som summa summarum av det hela, nu var ju lördagen ingen vanlig lördag med alkoholen eftersom det var fest vilket i sin tur ledde till nattmackor som jag ju aldrig äter annars.
Dock har jag denna vecka verkligen slutat äta när jag börjar känna mig mätt och jag har nöjt mig med bara några godisbitar fast det stått en stor skål framme.

Det blev två träningspass + en powerwalk samt lite styrkeövningar - armhävningar, maghjul, hantlar.

Jobbigast att hålla sig från kolhydrater är på helgen när sambon och jag äter tillsammans och gemensamt, på veckorna äter vi oftast inte tillsammans pga skilda jobbtider.

Jag ska jobba på
- fler träningspass, varierad träning
- regelbundet intag av mat

Jag funderar nu än mer än nånsin dessutom att verkligen kräva tid på Vårdcentralen för test av min sköldkörtel.

Kommentera 21 st

Kommentarer
elina
2010-11-21 - 20:35:07

haha ok;)

det är abar bra:)

vad gör du ?:)

louize
2010-11-21 - 20:36:40

för man ska ta 2 tabletter om dagen. Då tänkte jag att de kanske blir för mycket att ta 2 nu under kvällen. Så tänkte att de kanske är bättre och börja imorgon bitti med en och sedan en senare på kvällen.

elina
2010-11-21 - 20:40:36

hihi ok härligt :)

lyssnar på rihannas nya album:)

gillar du hennes nya låtar:P

Malin
2010-11-21 - 20:43:38

Jag tycker man måste få unna sig lite ibland. Det är väl just att lära sig att begränsa sig som är grejen. Och det verkar du ju klara bra :)

elina
2010-11-21 - 20:50:39

hihi ok:)

vad har du gjort idag då?:)

Anna
2010-11-21 - 21:16:54

Gör det, går jättefort och är inte krångligt alls, skönt att veta liksom.

Alexandra -mamma till Leia
2010-11-21 - 22:05:39

Har du problem med sköldskörteln? (eller varför tar Vc tid för den)

Mia
2010-11-21 - 22:10:22

Är det något som du undrar över angående vikt eller en underproducerande sköldkörtel så är det bara att fråga. Jag har själv blivit diagnostiserad med Hashimoto som leder till hypotyreos, efter att ha varit sjuk i 12-13 år. Med MASSIVA viktuppgångar och svältperioder för att hindra viktuppgång.

Se till att de både tar TSH-värde OCH antikroppar, anti-TPO (TPO-AK), helst även T3 och T4. Ibland envisas vårdcentralen med att bara ta ett TSH, vilket inte nödvändigtvis ger en fullständig bild över sköldskörtelns produktion. Man inser inte hur mycket sköldkörteln kan ställa till med i kroppen. Jag har så jäkla många konstiga symtom! Hojta om du vill prata. Jag vet exakt vilket helvete vikten kan orsaka. Stor kram på dig fina Anna.

Art By Tina
2010-11-21 - 23:16:05

Samma här svårast att minska på kolhydraterna när det typ är det enda som killen äter. Tråkigt att göra olika middagar. I våras när jag körde GI ganska så tenhårt fick han göra det också - annars fick han göra sin egen mat.



Tips för tacos, byt ut tortilla eller majsbrödet mot vitkål, funkar skitbra och är nästan godare!

Ida
2010-11-22 - 09:37:33

Extremt effektivt är att säga att en läkar-vän har sagt att han/hon rekomenderar de här testerna, då vill de inte vägra för de vet att de kan få skit. Funkar utmärkt för mig (jag har då vänner som är läkare, men kanske funkar bra ändå), läkare gillar inte folk som har självdiagnosticerat sig.

Magdalena
2010-11-22 - 09:56:51

Ett litet tips gällande maten. Skippa barsen! Använd dessa endast i nödfall som mellis. Innehåller mer socker än vad man tror! Satsa hellre på mer protein som frukost som håller dig mätt längre. Undvik också färdigpanerade maträtter. Laga enkla köttfärsbiffar/kyckling/lax/tonfisk/korv med kötthalt 80-90% mm.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-22 - 10:02:31

magdalena: tack för tipsen.

barsen tar jag när jag inte är hungrig eller sugen på nåt annat eller har bråttom..känner det är bättre än inget eller massa flötig snabbmat som panpizza o sånt.

det enda färdigpanerade jag äter är just sådana där qournrätter.

annaisa
2010-11-22 - 11:10:52

spontant så tror jag att en dietist skulle säga att du äter för lite mat, anna! då sparar kroppen på allt den får i sig istället för att göra av med energin. jag är inte på något sätt expert men har läst mycket om kost och träning då jag tycker att det är intressant. hoppas du hittar en balans som får dig att må bra! =)

Magdalena
2010-11-22 - 12:58:24

Absolut!

Ett annat hett tips om man inte är sugen eller hungrig på morgonen är att köpa proteinpulver och blanda till en proteindrink eller en smoothie med en massa nyttigheter i. =)

Camilla
2010-11-22 - 13:45:58

Mums, massor av inspirerande och god mat. Jag har faktiskt bokat in en tid hos vårdcentralen till kommande vecka, då det ska göras en hel del tester. I dag blir det lax, pasta och sallad här. (Hade dock gärna skippat pasta men äsche)

Gosia
2010-11-22 - 15:22:18

Det ser och låter riktigt gott ut i alla fall!

ella
2010-11-22 - 18:33:43

Tycker du äter för lite, åtminstone onsdagen och söndagen. Två mål om dagen blir som svält för kroppen! Bättre att sikta på 3 riktiga mål med två mellanmål som t ex ett kokt ägg/avocado/keso/kesella/paranötter/kokta skinkskivor.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-22 - 18:37:41

elli: känns konstigt att en del påpekar att jag skulle äta för lite..tycker jag äter normalt..och när jag är hungrig..är sällan hungrig alls mellan målen.

kram

Ella
2010-11-22 - 20:26:31

Förstår om det känns konstigt om du inte är hungrig men det finns faktiskt många fördelar med att äta flera små mål. Som att blodsockret håller sig jämnt hela dagen och att mage och tarm får jobba mer optimalt. Även om du inte känner att du svälter dig så behöver kroppen ett visst antal kcal varje dag får att "våga" förbränna.

Cissi
2010-11-22 - 20:31:20

Heja heja! :D

Cilla
2010-11-24 - 14:26:12

Man kan gå ner bara genom regelbundna morgonpromenad i snabbt tempo innan frukost=)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: