GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

lördagssnack

2010-05-29 | 09:42:31 | Egocentrerat&Vardagligt

God lördagsmorgon och förmiddag på er blogosfären.
Kul att det blivit lite diskussion bland kommentarerna i inlägget om Schuterman. Spridda skurar bland åsikterna.
en del tycker att barnet inte får vara ett barn, en del undrar precis som jag var en 11åring har för behållning av SATC och en del ifrågasätter min politiska tillhörighet..vad det nu har med inlägget att göra..? men jo man kan vara vänster och älska mode, kläder, fashion.

En del verkar haka upp sig på att det är mode som intresse som är "fel" vilket ju var det inlägget handlade mest om snarare än om barnet itne får vara barn - varför mode ska vara sådant tabuintresse. Hade hon suttit där och rabblat shetlandsponnys och fjordhästar hade det nog mer ansetts charmigt.
Sen får vi inte glömma att lika vitkigt som att barn ska få vara barn så måste barn också få vara olika. Lillgamla, barnsliga olika mogna olika intressen. Jag tror inte det var särskilt "normalt" att jag som 11åring var helt uppslukad av morden på JFK och Olof Palme, men jag tilläts vara hur mycket barn jag ville och lekte med Barbie tills jag var 14.

Nåväl, jag älskar i alla fall när det blir just diskussioner och en dialog. Fortsätt gärna.

Nu ska vi sticka iväg till Skövde för lite shopping. I eftermiddag är det födelsedagskalas för mamma.

Hur ser er lördag ut?

pic made by me

Kommentera 39 st

Kommentarer
LaLizita
2010-05-29 - 10:17:30

Vilken jäkla snygg bild!!



Hoppas du får en bra shoppingdag och hittar mycket fint som du kan visa upp sen :)



Elin
2010-05-29 - 10:29:52

Idag ska jag iväg och vara med då sambons lillebror konfirmeras och sen blir det antagligen familjemiddag på det. blir nog bra det :)

cici
2010-05-29 - 10:30:19

Härlig bild!

irma
2010-05-29 - 10:35:01

tycker själv att det verkar lite sjukt att en 11-åring ska ha sådär fina(&dyra) kläder men å andra sidan kan jag förstå eftersom hennes mamma ändå har en butik är det klart att hennes familj får grejer från den butiken. och det är ju såklart som du säger att hon ståt där och berättat om sin hästar (eller en kille om golf) hade folk inte reagerat lika mycket men sen känner jag själv att jag inte skulle trivas med att jag inte skulle reagera sådana här saker för även hur mycket jag älskar mode och kläder handlar det i slutändan bara om utsidan och utseendet. Det finns som en gräns kan jag tycka, även om jag vet att jag ska tänka utanför normerna.



min ssu kamrat sa något väldigt bra om just att vara vänster och ha andra intressen som andra inte tycker passar ihop. Att bara för man är politikst intresserad betyder inte det att det är det enda man är, det är bara en till sak man lägger till till sig själv och det betyder inte att man slutar vara något annat.

Maria - livet i Milano ☆
2010-05-29 - 10:42:01

jag förstår verkligen inte varför folk ska säga vad barn får och inte får tycka om! vad är det för fel om de gillar kläder? jag har en kusin på 5 år som alltid ska bestämma sina kläder själv, och det har hon gjort sedan hon var 2 år. och uttrycket "jag vill inte ha mjuka paket" finns inte i hennes värld haha

Fashion by Fools
2010-05-29 - 11:05:05

Vad tycker du om etnotrenden? ♥

lina
2010-05-29 - 11:32:47

hej! söt blogg (:

hur mår du idag?

Cornelia
2010-05-29 - 12:00:46

idag blir de massa sol, provning av balfrisyrer och ikväll fest :) har ni fint väder? :)

vaalle
2010-05-29 - 12:05:43

men guud så fiin header!;) //Kram

Jeanette
2010-05-29 - 12:07:00

Jag tror att det förstorats upp eftersom det är som med alla andra barn som har intressen som verkar vara påtvingade av vuxna, såsom skönhetstävlingar, småartister och liknande. "Barn ska vara barn" heter det ju ofta. Det är lite tabu och avundsjuka som detta bottnar i, förutom dem som verkligen har barnets absolut bästa i åtanke (och det tror jag inte det är många som har).

Själv tycker jag det är ganska sorgligt att skämma bort barn så tidigt, men om ungen verkligen mår bra, får gränser och utvecklas som person tycker jag inte det är fel att låta det fortsätta, så länge inte föräldrarna går i konkurs på köpet!



Trevlig lördag på dig! :)

Grimgoth
2010-05-29 - 12:33:51

Lördagen komemr innehålla kalla öl (idag igen), lucky me :D

Becka
2010-05-29 - 12:38:43

Shoping och kalas lät som en trevlig lördag!

Vi ska fixa lite här hemma och slappa också givetvis! Ikväll blir det restaurangbesök med min syster och hennes man! Ska bli så himla gott! Och trevlig så klart!



Sköt om dej, Anna! Kram!

Therese ♥
2010-05-29 - 12:46:40

Jag har just nu en fototävling på min blogg där man kan vinna en 5i1 Reflexskärm 56cm från www.tvspelsweb.se. Temat är sommarkänslor så jag hoppas att du vill anmäla dig.



//MvH Therese - www.Tezzilicious.blogg.se

E M M A
2010-05-29 - 13:09:45

vad har du för dig idag då? :)

Grodan
2010-05-29 - 13:09:54

sv: ja, det var rätt trevligt. Kallt och dåligt med dolk dock :/

F I A
2010-05-29 - 13:51:49

jobb , jobb och mera jobb :)

Fin blogg .

alltidteresia
2010-05-29 - 15:05:41

jätte fin blogg!

hur är det med dig

kram

Malin
2010-05-29 - 16:02:24

Härlig blogg:D allt bra?

Soffi
2010-05-29 - 16:20:35

Riktigt snygg bild! :D

lisaevelina
2010-05-29 - 16:30:05

Åh du har så bra åsikter,såg klippet och det va rätt skrämmande.. Hoppas du haft en bra shoppingtur? Ha en fin kväll Kram

Maggiebell
2010-05-29 - 16:47:25

barn är barn trots intresse! även om det är lite sjukt om man har ett barn som gillar att döda och tortera små djur, exempelvis, hehe...



dock tycker väl jag kanske att det är rätt konstigt att en 11åring har en väska för 15.000 även om mamman säger att "den var rabatterad", så lär den ha kostat flera tusen! jag som sextonåring har inte ens en väska för 1000 "ynka" kronor.



hoppas att du har en fin helg! du vet att jag älskar din blogg!

Anna J
2010-05-29 - 17:56:39

Jag hade nog aldrig brytt mig om den här diskussionen tills jag läste hur Chloes mamma uttalat sig i Resume. Då gick jag i taket.



"Folk som inte känner en - deras åsikter kan man inte ta åt sig av. Det kan ju vara arbetslösa och outbildade, på nätet kan plötsligt vem som helst få en röst."

Citat Nathalie Schuterman taget från resume.se.



I övrigt så har jag haft en skön lördag med promenad, bokläsning på balkongen med åskmuller som ljudkuliss, kaffesörplande och honungsmelon och snart blir det nån kycklingpasta av nåt slag. En lördag helt i min smak.



Ha det bra bästa Anna!

Emma says style, love & rock and roll.
2010-05-29 - 18:27:02

Haha, lite som att vi som är vänster måste klä oss i linneklänning eller sliten fjällräven... B-shit.

jenny
2010-05-29 - 18:52:16

tack snygging!

Anonym
2010-05-29 - 18:52:52

Hoppas du haft en riktigt bra dag och att du får en riktigt fin kväll:)

Sanna
2010-05-29 - 19:03:52

Jag har jobbat idag och nu ska jag bara slappa resten av kvällen:) så ser min lördag ut..hehe

kram

Louise
2010-05-29 - 19:23:09

Idag har jag haft en intervju med mitt utbytesförening och nu ska jag äta chips hela kvällen. Det känns bra!

Louise
2010-05-29 - 19:23:47

MIN, min utbytesförening



tänkte skriva utbytesföretag... herregud!

Johanna
2010-05-29 - 19:56:29

Över 1000 inlägg av och om kvinnor i karriären.

Vi är 17 tjejer med olika yrken, utbildning och bakgrund som bloggar tillsammans för att belysa att kvinnor både vill utvecklas i arbetslivet och samtidigt bilda familj om vi vill.

Välkommen!

Anonym
2010-05-29 - 20:00:54

min lördag är total soft, bloggar, äter, duscha, äter, tv, äter och softa hahah



ha en bra lördag

Linas träningsdagbok
2010-05-29 - 20:03:28

Sega, mysa och träna :)

Malin
2010-05-29 - 20:12:27

Min lördag har bestått av chill och plugg :P



Har du facebook och kanske något favorit spel där? :)

shamika
2010-05-29 - 20:49:51

nee va nice bild

Malin
2010-05-29 - 20:59:20

Jag hade också födelsedagskalas idag, mina minsta kusiner fyller år i dagarna :)

Hoppas du hade en bra dag!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-05-29 - 21:11:09

Anna J: Jag har inga direkta åsikter om Schuterman som person..för lite insatt, därför hade jag gärna sett en längre intervju med bara henne.

Men jag fattade ju innan inslaget att vi står långt ifrån varandra på den politiska och ideologiska skalan.

Men jag värderar inte in sådana enligt mig dumma uttalanden till just det här klippet med dottern då jag inte tycker de har med varandra att göra eftersom det är att mode i sig som intresse som blivit den stora frågan och varför en väska för 15 000 är mer tabu än dyr hockeyutrustning eller en ridhäst.



Har man pengar ser jag inga fel med om man lägger dessa på sina barn. alla lever ju utefter sina tillgångar, klass, värld.

isolerad '
2010-05-29 - 22:48:32

tack snälla, hihi :)

Matilda
2010-05-29 - 23:26:28

dina bilder är alltid så fina och vackra. oj så duktig du är!

Anna J
2010-05-29 - 23:54:16

Jag har inte heller nåt emot att barn kan ha mode som intresse. Tvärtom! Jobbar på fritids och där sitter några av barnen väldigt ofta (de är fyra stycken varav en kille och de går i klass 2) och ritar egna klippdockor och gör kläder till dessa. Helt fantastiskt kreativt! Och föräldrar gör vad de kan för sina barn, precis som du säger, oavsett hur deras bakgrund ser ut.



Men jag reagerar alltid på när någon uttalar sig som så att om man är outbildad och arbetslös att det skulle vara mindre värt. Då ser jag rött och det är väl fel av mig att tänka så kanske.



Tror du och jag tänker lika kring själva sakfrågan.



Det viktigaste är att barn får vara barn och göra det de själva vill utan att känna krav från sina föräldrar... oavsett om det handlar om ishockey, schack eller mode.



Ha en fortsatt trevlig helg!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-05-30 - 00:03:48

Anna J: Ja jag ser också rött kring sådana uttalanden och skulle väl kunna skriva en hel krönika om det..och har så gjort här och var.



Här har vi ju ett ypperligt bevis på borgarklassens syn på människor de anser var alägre än dem själva.

och det är lustigt att t ex moderaterna alltid hävdar att de är till för den lilla människan och är det nya arbetarpartiet och värnar om de med lägst inkomst ovh bla bla så har de anhängare som gör sådana här uttalanden och anhängare som Kissie..ja jisses.



Men som sagt, det var inte det inslaget handlade om.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: