GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

torsdagstjaffs

2010-06-03 | 21:59:13 | Egocentrerat&Vardagligt

Godkväll blogosfären.
Hoppas ni haft en underbar sommardag.
Jag paniksolade på min lunchrast idag  och det medan jag slurpade i mig ärtsoppa med massor av senap som min söta pappa snällt hade lagat åt mig när jag lånade päronens altan.
Annars har jag mest suktat efter solens strålar från insidan av butiken.

Efter jobbet åkte jag och darling upp till berget för en löprunda. Han klarade av 2x2,5km den jäveln..Medan jag endast sprang 2,5 kilomteter och gick 1.
Tror jag har fått behinneinflammation. För jag känner att jag har orken i andningen, i bröstet, kondisen finns där...det är benen som blir trötta efter en minut och sedan värker det som fan i hela smalbenen och vaderna..och det gör ont när jag drar med fingrarna längs med smalbenet.
Nån som vet om det är benhinneinflammation?
Nåväl, sörplade i mig god tomatsoppa med ostochskinkamacka efteråt och nu ska jag frossa i jordgubbar ute på balkongen.

..och så har jag en  jäkla träningsvärk efter massa armhävningar igår.

Kommentera 32 st

Kommentarer
Emma says style, love & rock and roll.
2010-06-03 - 22:17:21

Det låter ju som inflammation. Kanske vila lite? Lagomt till helgen ;)

Josefine
2010-06-03 - 22:43:11

Benhinneinklammation gör ju väldigt ont om jag inte minns fel. Känns ju rätt ytligt när man har ont i benhinnorna i alla fall och kan komma när man går på annorlunda underlag (ex nya skor). Jag hade tex jätteont i vintras pga allt trippande på snö och is och nya skor på det.

Emma
2010-06-03 - 22:44:12

Det låter lite som benhinneinflammation ja. Gör det ont på sidan av smalbenen eller frampå? Börjar det göra ont frampå så måste du gå till läkarn :) Samma gäller om du känner knölar på smalbenen, dom måste man trycka ut.. Ska tydligen inte va skönt alls. Har spelat innebandy i många år så jag vet många som har haft liknande problem. Hoppas jag inte skrämde upp dig för mycket nu haha :p Men om det bara gör ont på sidorna av smalbenen så räcker det med vila :D

sara
2010-06-03 - 22:45:23

om det gör ont där du förklarar kan det hjälpa att äta ingefära, ex ingefära på tablett för att få i sig tillräckligt. det kan vara lite starkt i början så dela tabletten på två, men du kommer märka skillnad. bra skor är också viktigt.

Josefine
2010-06-03 - 22:51:30

Kuliga? Har du knutor i/på dem? Du kan ju ta en ipren, de är ju inflammationshämmande. Går det inte över då och kanske inte efter ett par dar skulle jag nog kolla upp det. Men jag skulle avvakta lite och se om det släpper, och du, vila. Du verkar ha kommit igång bra och ibland kan det bli för bra, fresta inte för mycket på dina ben på en gång. Överansträngning kan sitta i i veckor. Jag sprang mycket ett tag, för mycket. Och på asfalt med fel skor, slutade med att jag fick knäproblem som försvann först efter ett halvårs vila. Så var försiktig med benen. :)

sanna
2010-06-03 - 22:58:39

Det kan vara en inflammation men det är svårt att veta enbart genom det du skriver. Du kan prova att smörja med tigerbalsam eller Zon eller liknande för att se om det ger någon effekt annars?

Josefine
2010-06-03 - 23:04:27

Ja det låter som om det kan vara en orsak. Men jags kulle nog kolla upp det där med "kulorna". Så att det inte blir värre om det skulle vara något. Men om jag känner på framsidan av mina vader så är de lite buliga också.

Lorena
2010-06-03 - 23:04:40

men duktig du är! & fina bilder!

CJ
2010-06-04 - 00:14:47

"Endast sprang 2,5 km", det är ju jättebra! :)

irma
2010-06-04 - 00:15:09

det ska som göra ont på framsidan av smalbenet när du belastar och/eller efter belastning. vet inte hur många gånger vi får höra av våra lärare att vara uppmärksamma om benhinnorna.



men tydligen ska tigerbalsam och/eller linement hjälpa och nästa gång duschar ska du spola varmt-kallt-varmt-kallt vatten över vaderna, låt vattnet bli kallt innan du vrider tillbaka vice versa. detta ökar blodcirkulation i muskler vilket är super mot inflammationen, och bra i allmänhet också :)

JOhanna
2010-06-04 - 07:33:47

Men varför solar du solarium så mkt, är du inte rädd för hudcancer? Jag trodde inte att man solade solarium nu för tiden, det är väl bara du och Kissie kvar. ;-) På henne syns det ju iaf.



Det är nog inte omöjligt att du fått benhinneinfl om du har nya skor, det är väl ganska vanligt? Förbannat ont göt det iaf. Synd,nu när du kommit igång så bra.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-06-04 - 07:38:10

Johanna: Nej det är jag inte. Om man skulle gå runt med cancerskräck så skulle ens liv bli väldigt begränsat.

Det finns så mycket som sägs ge cancer idag.

Men man måste ju leva också och göra saker som får en att må bra i detta nu man lever i.

Det finns så många dokumenterade fördelar med solarium dessutom .

Jag gillar solarium särskilt att grunda 1-2 gånger i veckan i nån månad så här innan jag lägger mig och solar i solen.

Jag bränner mig aldrig.



Sanna
2010-06-04 - 08:02:40

Vad jobbigt, hoppas det blir bättre snart!"

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2010-06-04 - 08:20:16

Det låter som benhinneinflammation. Jag hade det problemet förra året. Det finns geléinlägg som man kan lägga i skorna och det fungerade bra för mig. De finns att köpa i sportaffärer.

Cecilia
2010-06-04 - 08:59:22

Vad fin du är Anna! Du har fått så jäkla långt hår medans mitt inte växt ett dugg ;P

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-06-04 - 09:05:03

Johanna:...fast varför du tog upp solariefrågan här..? Jag solade ju ute på en altan på rasten..?

Karin
2010-06-04 - 09:32:16

Jag har haft benhinne-problem under mååånga år och får det när jag löptränar hårt! vaderna har inget med benhinnorna att göra och inte heller "orken" i benet.. om du sitter ned och så tar dig på smalbenet där det liksom är "hårt ovanpå"/frampå benet sen går du ett par cm åt sidan i "skarven" där liksom, där sitter benhinne-problemen, alltså på framsidan/insidan av smalbenet... låter det bekant?

Wysteriia
2010-06-04 - 09:46:59

Jag tycke det låter som inflammation. Du bör nog kolla upp inlägg till skorna eller köpa nya skor cutie!

Grimgoth
2010-06-04 - 09:57:32

benhinneinflammation är väl inget skojigt antar jag men får hopaps det går över.



idag ä de party...



WII ;)

Wysteriia
2010-06-04 - 10:20:39

Men då är dem antagligen fel för dina fötter..:/ fick du provspringa i dem i butiken? Du får gå tillbaka o be om hålfotsinlägg eller dylikt. Jag fick såna gratis förut då jag fick sådär ont av mina skor då vi inte testat att jogga i dem på sånt där band när jag köpte dem.

Wysteriia
2010-06-04 - 10:29:00

Kan så vara! Hoppas det går över för det gör ju så jäkla ont ;(

- Alexandra!
2010-06-04 - 12:12:59

Jag håller tummarna för att du INTE har benhinneinflammation! Vet inte vad det är men alla inflammationer är ju inte särskilt positiva. =/



Underbart med jordgubbar!

Helén
2010-06-04 - 12:58:56

Låter som om det kan vara benhinneinflamation, det kan ju upplevas på olika sätt. Men smärta på framsidan av skenbenet är ju den vanligaste symptomet. En vanlig anledning kan var nya skor, även om det är bättre kvalité på dem. Eller snabb ökning av träningsmängden eller byte av underlag. Ja det står väl å¨Wikipedia så jag behöver inte rabbla upp allt. Vila brukar vara den tråkiga lösningen. Jag kanske borde blivit idrottsläkare istället? Haha. Hoppas det släpper snart så du kan fortsätta köra på! Kramis

Johanna
2010-06-04 - 16:38:53

För att jag läste bara om att du solat... för ngn/ngr dag/ar sen solade du solarium. Läste fel , helt enkelt.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-06-04 - 17:25:22

Johanna: okidoki.

men tja..jag älskar solarium =)

Johanna
2010-06-04 - 20:32:58

Jo, uppenbarligen. Tyvärr syns det ju inte. Eller så tar du kass bilder. ;-) Tycker det borde synas mer på dig att du solar när du är så vit i huvudet, men tyvärr, jag tycker inte att det gör det. ;-)

Hur som helst, bara du är nöjd, det är ju huvudsaken.



Ha en trevlig kväll på din mysiga balkong. Vill gärna se bilder på den när den är helt klar!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-06-04 - 20:50:41

Johanna: Ehh så du är emot solarium men du tycker att om man solar det ska man vara precis sönderbrunbränd??



Kanske solar med måtta, inte ute efter att se ut som tanten i Den Där Mary direkt.

Och knallbrun blir man inte heller efter 2-3 gånger.



kram

Johanna
2010-06-04 - 21:50:29

Nej, jag är inte emot solarium, känns bara lite 90tal på ngt vis. Givetvis får du sola hur mkt och ofta du vill, det bryr jag mig inte så mkt om. Men jag trodde det skulle synas lite mer. Bara. Och NEJ! Jag tycker inte man ska vara sönderbränd, det skrev jag ju inte heller. Skrev bara att det inte syns alls på dig. Tycker jag. Uppernbarligen tycker du annat. Kanske dåliga rör...?

Du är fin oavsett.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-06-04 - 22:58:19

Johanna: Johanna: Klart om du jämför med Kissie som dels överrestuscherar och förvränger dels solduschar och solat solarium hela året + varit på ett antal utomlandstrippar i vår så ser jag likblek ut efter bara 3 besök i solariet.

Men tja om du skulle se var trosorna suttit när jag solat jämfört med övrig hud så är jag flera nyanser mörkare på övriga kroppen.



men som sagt grundar bara för att slippa bränna mig i solen, det är i solen jag blir riktigt brun..om den bara skiner =)

Johanna
2010-06-05 - 09:16:35

Men jag jämför inte med Kissie. Läs ordentligt. Jag skrev att det är typ du och Kissie kvar som solar.

Jag tror dig, Anna. Jag tror på dig att du solat solarium. Ok? Jöss...

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-06-05 - 09:35:08

Johanna: Om det bara vore jag och Kissie kvar så skulle nog alla solarier gått i konkurs ;)



Jag tyckte bara du hade en konstig uppfattning om hur man "ska se ut" om man solat några gånger samtidigt som du ifrågasätter om jag inte är rädd för cancer..Kanske du ska se det som att jag solar förnuftigt om jag nu inte ser ut som en skrynklig läderpåse?



kram

Johanna
2010-06-05 - 17:42:30

Jaja... det blir nog bra med det, ska du se...


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: