GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

När jag är naken så är jag bara..jag

2010-07-06 | 20:27:29 | Egocentrerat&Vardagligt

Godkväll blogosfären.
Precis ätit mumsig kasslerpastasallad samt en liten daimbiskvie till efterrätt. Tog en powerwalk uppe på berget förut med mamma och fick lite härlig moderlig kärlek.
Och nu kollar jag runt på bloggar, känner ett kreativt sug samt varit inne på Aftonbladet.se och ströläst lite här och där.
Hamnade bland annat på ännu en sådan där "så får du stjärnornas drömkropp/så tränar stjärnorna" och fastnade för en sak Anna Paquin sagt....för jag känner precis likadant...även om jag nog är dubbelt så stor än Anna..

Jag älskar min kropp när den är naken. Då hittar jag inga fel eller brister på den, inte på samma sätt i alla fall som när jag bär kläder.
När jag är naken "ser" jag inte celluliterna, valkarna känns inte, dallret märks inte, jag känner inte av att jag inte är en smalis. När jag är naken så är jag bara..jag.
Men det räcker med att bara nåt så litet som en bikini kommer på så blir jag genast mer medveten om skavanker.
Det är kläder och kläderna i sig som ju gör valkar, fett, min korthet etc påtagligt och märkbart.
Det är när jag bär shorts som jag ser hur feta benen är eller när jag har jeans som jag märker att det blir en, två, tre, fyra, fem valkar på magen och en bh skapar valkar på ryggen. Det är klänningar som kan skapa gravidlook.

Men när jag är naken är jag naken och det är inget som stör, förvillar, förvanskar, stramar åt eller är för trångt.
Det är nog också därför jag aldrig, hur dåligt jag än mått över mitt utseende, haft några problem att visa mig naken för en kille när en sådan situation uppstått.
Och jag har heller aldrig fått nån pik för min nakna kropp..Men en hel del för min påklädda.
..är det inte märkligt..?

Kommentera 43 st

Kommentarer
Camilla
2010-07-06 - 20:44:04

Ibland måste man bara få ut vad man känner och jag tar in och läser. Vännen, du är vacker och fin som du är. Trevlig och mysig kväll, din middag lät väldigt god. Här blir det jordgubbar till efterrätt! (Kvällsnacks)

J
2010-07-06 - 20:54:58

Du kanske klär dig fel då? Eller hur menar du? Eller så utstrålar du ngt om att du inte trivs (?) i kläderna du har på dig, eftersom folk kommenterar dig påklädd.

Men det är ju skönt att DU är nöjd iaf. ;-)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-07-06 - 21:00:30

J: Jag klär mig säkert fel ibland.

JAg menade dock mer att det är när kläder kommer på som kroppen känns, det är ju kläder som kanske blivit för små som påminner en om eventuell viktuppgång, det är vissa plagg man kanske vill bära men som inte alls passar ens kroppstyp som kan ge en kroppsnoja att man är "fel"..att vissa plagg faktiskt kan få en att se större ut än vad man är än om man är naken.



Men jättebra om du inte stött på dessa känslor/problem.

Alexandra -mamma till Leia
2010-07-06 - 21:20:10

Det va en väldigt vacker bild på dig, Anna!

Ling-Ling
2010-07-06 - 21:27:46

Ja men gud, det ligger nåt i det där.. Inte tänkt på men visst är det så.. Även om jag inte känner så i alla kläder kan jag nog känna mig tjockare med kläder än utan. Och mer.. fel. Rumpan t.ex., mycket bättre utan byxor.. ;) Det är väl tuttarna jag föredrar i bh kanske haha, för hjälpen mot tyngdlagen..

Tess [ S t y l i s h B . s e ]
2010-07-06 - 21:30:40

Jag tycker du är vacker och du klär dig bra.

LaLizita
2010-07-06 - 21:33:01

Så sant så! :) Märkligt det där..

anna
2010-07-06 - 21:39:10

bra att du känner dig bekväm naken ,det är det inte alla som gör.

Anna
2010-07-06 - 21:45:40

Där sa du det! Hur mycket jag än hatat min kropp så har jag aldrig haft problem med att duscha offentligt, eller klä av mig inför min kille. Det är kläderna som är problemet.

Ida
2010-07-06 - 22:09:37

Vore ju knasigt om man får pikar av någon man är naken med... Som påklädd exponerar man sig ju för så många (okända) människor, med åsikter hit och dit. Nakenheten har man ju oftast bara för sig själv, eller tillsammans med någon som tycker om en :). Eller ja, talar bara för mig själv.



Skönt att du kommer överens med din nakna kropp i alla fall! Det gör inte jag!

Bim HD
2010-07-06 - 22:10:09

Ja, jag kan känna igen det där - när kläderna kommer på känner man oftast, eftersom kroppen är olika från dag till dag. Det känns INTE alltid rätt... Och inte kan man köpa vad som man känner för - det ser INTE klokt ut tex på mig, men på andra är det urläckert... DET händer mer ofta än sällan...

Men, nu råkar jag ju inte gilla det jag ser i naket tillstånd heller och än mindre i bikini - mardröm... tom hemma, ensam på altanen... kan få spunk för mindre!!! dock kanske jag är speciell i mitt fall???

Jag tror nog att alla har känt denna känsla någon gång... utan något som sitter på kroppen - då ser man inte de där kanter som blir av kläder... alla måste känna av en resår kant på något plagg - eller hur ser man ut annars? eller så blundar man??? hm, vissa tror jag blundar ständigt när man ser dem, dock...

Må så grankott... kramis Skruttisen!!!

Jo, har sett skräckexempel ibland när man undrar - har inte människan kollat sig i spegeln innan hon/han gick ut... :/

Erica
2010-07-06 - 22:12:27

så sant.. har aldrig tänk på förut..men nu så..:)

Malin
2010-07-06 - 22:40:48

Åh! Jag kände likadant tills jag blev gravid. När jag var gravid kände jag mig förvisso supersnygg men efteråt...nu...bläääää....men jag jobbar på det. ;)

Annica
2010-07-06 - 23:05:45

Det kändes som att det inlägget hade kunnat vara skrivet av mig. :) Känner same same!

Kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-07-06 - 23:17:31

Anna: Skönt eller hur jag nu ska säga, att du fattar vad jag menar och känner likadant.

kram!

Eve
2010-07-06 - 23:48:14

Underligt det där. Själv känner jag mig snyggast i ett par jeans men i övrigt naken. Gillar inte att se min rumpa och mina lår utan kläder, men med jeans funkar det bra. Skönt för dig iaf att du är bekväm naken. Kram

Liselotte
2010-07-07 - 00:20:50

Sköna tankar!

Annster
2010-07-07 - 02:23:45

För mig är det både ja och nej! Jag ogillar vissa typer av kläder men avskyr även min nakenhet.



Hos mig ligger inte problemet i vad andra tycker utan mer i mitt egna tycke.



Just min kropp har blivit ett jätteproblem för mig sen jag började gå upp efter att ha mått dåligt en längre tid.



När jag är naken blir jag snarare mer påmind än när jag gömmer mig i kläder. Jag kan nästan bli tvärtom och klä mig mer än vad jag borde, bara för att dölja. På vintern kan jag snarare tänka "yes" när jag får klä på mig mera och på sommaren undviker jag det självklara så mycket det bara går. Senast för några dagar sedan frågade min pappa om det inte var varmt med en kofta i 30 graders värme. Jag vill verkligen inte visa mina feta armar eller magen som väller över när jag sitter för jag tycker inte om att det är så.



Är jag utan kläder hemma så undviker jag att se mig själv i spegeln, där handlar det inte om att kunna slappna av när andra inte kan påpeka utan att jag själv ser det jag verkligen hatar och innerst inne förnekar.

mia.
2010-07-07 - 04:17:43

GRYMT BRA SKRIVIT

fan vad du peppade mig nu!

DU ÄR SÅ FIN

<3

Sabine
2010-07-07 - 07:04:51

så fin klänning :D

Grimgoth
2010-07-07 - 07:43:22

Det var bra skrivet måste jag säga och visst är det märkligt hur vi människor är ibland.

Anonym
2010-07-07 - 08:20:39

Fast det handlade ju inte om mig... eller?

Och vi menade nog samma sak... i grund och botten. Du får väl tänka om ang din klädstil lite då, kanske hittar du ngt som passar dig och din kropp. Som inte gör att du känner dig fel eller har för små kläder... vad vet jag.

Lycka till!

Kottiz
2010-07-07 - 08:22:55

Johan undrar ibland varför jag mestadelen av dagen går omkring naken eller i trosor. Och det är fan precis som du beskriver, kläderna får mig att se fet ut! Stämmer skitbra ditt blogginlägg idag..!!

annawii
2010-07-07 - 08:58:02

Jag kan hålla med till viss del men när jag har kläder som passar min kropp gillar jag den nästan mer med kläder än utan. Jag tror att det är viktigt att hitta plagg som passar en själv i stället för att försöka pressa sig i en för litenstorlek/trender som man inte passar i.



Kram gumman

emmy
2010-07-07 - 09:26:57

oj, det känns verkligen igen!! Men seriöst, vad har du fått för "pikar"? Stört ju. Du är ju verkligen inte tjock. Om även om du var det så tycker jag folk kunde hålla sina onödiga åsikter för sig själva.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-07-07 - 10:23:24

Anonym: Nej det handlar inte om dig det skrev jag inte, jag bara antog att du inte kände av samma sak som jag eftersom du inte förstod vad jag skrev om och därmed alltså inte känner likadant/upplevt samma känsla...men uppenbarligen är det fler som känner som jag..och det handlar inte om att man inte hittat sin klädstil eller pressar sig i för små eller fel kläder.



Precis som bredrandigt kan få en del att se större ut eller vitt förstorar och svart förminskar osv så känner jag att jag är som smalast och snyggast helt naken och det är när jag ska klä mig eller själva kläderna i sig som skapar medvetenhet om kroppen och dess storlek.



Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-07-07 - 10:51:28

Mia: Tack! och vad glad jag blir om jag kunnat peppa dig till nåt =)

kramar!

dissy
2010-07-07 - 11:14:29

Du är så klok fina Anna:) Underbart vacker bild på dig.

Josefine
2010-07-07 - 11:25:52

Bra skrivet Anna. :)



Jag har lite blandade känslor över naket och påklätt. En del av min kropp trivs jag med när jag är naken, en annan del helst påklädd. Men visst ger kläder skavanker ibland. Eller ofta. =/



Jag är en sån där som är mittemelllan, nöjd halvnaken kanske... men också missnöjd halvnaken.

Jessica
2010-07-07 - 13:18:11

du är klok som en bok du :)



Älskar bilden ! Sjukt snygg :D

erika
2010-07-07 - 13:38:42

So freaking true!

Anna, du är faktiskt en otrolig förebild. Visst, du kroppsnojar, men vem gör INTE? Du visar att det ÄR okej att göra det, men ändå våga klä sig som man vill, fast man kanske inte "passar" in i "normen" för hur "folk" anser man bör se ut för att bära plaggen. Men sånt tycker jag är löjligt, vem bestämmer vem som skall bära vad?



Du är förtjusande vacker, personligen tycker jag du ser ut som en gudinna i dina former!



Älskar också hur du lyckas sätta ord på många av mina tankar :)



Hoppas du får en fin dag!

Kram! / Erika

dessan
2010-07-07 - 13:39:30

Du har väldigt vackra kurvor. Jag har aldrig gillat när det är pinnsmalt. Kurvor är kvinnligt.

guzmania
2010-07-07 - 15:12:48

Känner samma sak som du, när man är naken är man som finast :)

bea
2010-07-07 - 15:36:13

tror du inte att det handlar om att man liksom jämför sig, att man ser hur kläder sitter mycket snyggare på andra än en själv, och "skavankerna" syns mycket tydligare? att man känner sig så ful för att det finns andra snyggare?

- Alexandra!
2010-07-07 - 19:41:53

Kasslerpastasallad har jag ALDRIG tänkt på att det kan existera, why not egentligen? Låter gott. :D



Daimbiskvi låter också spännande!



Oj, det där var verkligen sanna ord och jag kan verkligen tänka mig att så faktiskt är fallet för väldigt, väldigt många.

Sofia
2010-07-07 - 19:44:58

Egentligen. Kläder är ju en form av ideal medan kroppen är ens alldeles egna. Den är perfekt precis som den är för den behöver inget :) Tycker iaf jag!

Linnéa
2010-07-07 - 21:28:47

Jisses vad klockrent! Så sant! Att jag aldrig tänkt på det...

Tack för det Anna :D

elin
2010-07-08 - 19:58:30

åh vad sant! jag har aldrig tänkt på det på det sättet, men nu när du sätter ord på det så är det ju helt sant! man känner sig så himla mycket snyggare utan kläder - då kan jag tom. känna mig riktigt sexig vilket händer sällan med kläder på. det där ska jag verkligen tänka mer på, att jag faktiskt tycker att jag själv är fin i grund och botten :) vem vet, det kanske smittar av sig även till när man har kläder på... bra skrivet! kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-07-08 - 21:45:44

elin: kram på dig finaste du!

Anonym
2010-07-09 - 23:09:59

håller med dig helt...även om jag inte jämt trivs utan :P

den dar Elin & Familj
2010-07-10 - 23:20:56

Så rätt. Samma här. hemma går jag alltid naken och är perfekt (: När jag ska ut är den ständiga frgan 'vad ska jag ha på mig!?'

..:Sarah:..
2010-07-12 - 11:13:26

Jag måste få ge en ytlig komnetar till ett inte så ytligt inlägg.. men jag fullkomligt älksar bilden !

Saralingon
2010-07-13 - 19:17:44

Vilket fruktansvärt KLOKT och härligt inlägg!!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: