GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

f-skattesedeln är inte blåfärgad

2010-07-29 | 18:31:18 | Krönika/Politik/Tankar



Totalregnig grå dag här. Då passade vi på att återigen åka och handla lite.
Ny kattlåda, en ny dvdspelare, ny mysig pläd och fyllde på skafferierna litegranna.

Och nu när jag kom hem så gick jag in på en av mina favvobloggar Bloggkommentatorerna och blev glad över att det vart lite politiska inlägg och diskussioner där.
Och som första kommentar i det där inlägget om politik är det nån som ifrågasätter just MIG, hur jag kan vara vänster med eget företag.
Suck.
Ja jag känner mig ganska så jäkla ensam i blogosfären ibland som RÖD.


Men som svar då på varför jag är RÖD och EGEN FÖRETAGARE:

Politik för mig handlar om vilken samhälls-och människosyn man har.

Jag har aldrig förstått varför jag skulle bytt från rött till blått bara för att jag nu har en f-skattesedel??

Jag har inga anställda, det är bara jag som ska jobba på mitt företag. Så det där med arbetsgivaravgifter och sånt är ju inget jag tänker på.

Men JAG VILL ha ett samhälle där det finns ett skyddsnät för de som är sjuka, arbetslösa eller på annat sätt hamnat snett.

Jag vill att alla ska kunna gå i skola från lekis till gymnasiet utan att behöva tänka på kostnader.

Jag vill inte ha ett försäkringssamhälle.

Jag vill inte ha ett samhälle som går ut på sköt dig själv och skit i andra.

Jag tycker inte att den hårdare borgerliga politiken har gjort nåt åt de som utnyttjar bidragen. För de som lärt sig utnyttja ssytemen ja de kommer alltid att göra det oavsett vem som styr..tyvärr drabbar det istället de som behöver bidragen mest.

Och jag fattar fortfarande inte hur borgare kan leva i den tron att man lever ett lyxliv på bidrag.

Har ni nånsin haft a-kassa?

Nånsin behövt gå till socialen och böna och be om pengar?

Jag kan inte se det som en möjlighet att om jag nu skulle bli rik att jag helt plötsligt skulle byta värderingar. Inte en chans.

A-kassa har man dessutom i mångt och mycket jobbat ihop och betalat in till själv vilket inte nån annan gör åt dig. Har du inte jobbat så får du minimumnivån vilket är mellan lite mer än 4000 i månaden..hur lyxigt lever man på det?

 

Och som svar på detta "rösta åt högern så kan du oxå starta eget mkt lättare"

Jag startade mitt företag ett år efter borgarna kommit till makten och då var allt mycket svårare för att få starta företag...om man nu inte hade en jävla massa pengar i egen ficka att starta med.

Jag fick kämpa i 7 månader för att ens få startaegetbidrag och det startaegetbidraget hjälpte att göra mitt företag till det det är idag eftersom alla pengar jag fick in under tiden kunde gå till investeringar och satsningar och inköp..Så jävligt dåligt av borgarna att de mer eller mindre helt tagit bort den möjligheten. Finns det ens kvar?

Och vad är detta med Mauds nya regler..7 dagars karens för egen företagare?

Hur är det småföretagarvänligt..???

 

Och en sak till: Vi hade socialdemokratiskt och rött styre större delen av 1900talet och en bit in på 2000talet med kortare mandatperioder med borgerliga regeringar på 70talet och en gång på 90talet.

Hur många storföretag skapades inte under socialdemokratiskt styre i Sverige? Har inte H&M, Ikea och sådana företag växt sig starka under denna tid?

 

Kommentera 32 st

Kommentarer
Malin
2010-07-29 - 19:35:25

Åh, du är så bra! Håller med dig helt och hållet. Inte för att jag är storbloggare, men du är inte ensam om att vara röd i blogosfären. You go girl!

Deniesé
2010-07-29 - 19:59:29

sv: haha okej, ja ahr iof inte sett dem heller men då ska ja börja med dem då :)

Hanna
2010-07-29 - 20:06:35

samma här=) görs då?=)

Ida
2010-07-29 - 20:07:50

Jag har varit både fattig, förnedrat mig på socialen och BLÅ samtidigt.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-07-29 - 20:09:18

Ida : och ändå håller du med om att bidragsliv är lyxliv??

Hanna
2010-07-29 - 20:11:31

ok=)

Arrie
2010-07-29 - 20:14:13

sv: inga alls faktist, själv då? :)

Karin
2010-07-29 - 20:14:36

nja fast å fast.. har bara varit ett fåtal kvällar under hela sommaren nu som jag slöat vid datorn/tvn, men jag "håller på" med Mad Men iaf:) kollade lite igår kväll och ska väl köra nåt ikväll med, var ett tag sen jag såg men den är grym! Sen kör jag nog trean som kommit nu också:) Sett den serien?

regniga kramar:)

Emma
2010-07-29 - 20:15:16

mer rött blod i bloggvärlden!

Lova
2010-07-29 - 20:23:56

sv: varsågod ! :) kommer garanterat kika in här oftare ;)



tusen tack! :D

Arrie
2010-07-29 - 20:25:07

sv: det låter mysigt! :)

Arrie
2010-07-29 - 20:29:56

sv: gud vad avundsjuk jag blir!

Arrie
2010-07-29 - 20:30:05

sv: gud vad avundsjuk jag blir!

Anna
2010-07-29 - 20:32:36

Heja dig Anna!!!!

sandralove
2010-07-29 - 20:49:18

Så jäkla bra skrivit Anna! Håller med helt & fullt i allt!



Ha en fin kväll!

vänsterpartisten
2010-07-29 - 20:51:38

Håller helt med dej! Härligt med en "storbloggare" som har huvudet på skaft :)

delinda
2010-07-29 - 20:54:47

bra skrivet =)

Madeleine - blivande au pair i USA
2010-07-29 - 21:10:42

Sv: Ja åska är mysigt, dock har jag aldrig varit med om så mycket och så högt någongång! Sen blev jag lite trött på det, för jag kunde inte somna då det mullrade så högt.

Bitterfitta
2010-07-29 - 21:14:51

haha jag är också röd, bloggare och ägare till två företag...så du är inte helt ensam ;)

Anonym
2010-07-29 - 21:23:07

de var jättesnygga! :D

rosanna
2010-07-29 - 21:42:25

Svar: tack :)

Anonym
2010-07-29 - 21:48:27

Jag har så svårt att ta dig och dina politiska åsikter seriöst. Jag förstår helt grundtanken du har och varför du röstar som du gör, men du underbygger dina argument på ett sådant sätt som gör att det hela bara känns konstlat och inlärt.



Till exempel:



"Jag har inga anställda, det är bara jag som ska jobba på mitt företag. Så det där med arbetsgivaravgifter och sånt är ju inget jag tänker på."



Du borde nog börja tänka på dem. Annars blir du skyldig staten och Sveriges befolkning 35 % av allt du tjänat under året. Antagligen med en rejäl ränta dessutom. Men nog om det.



Jag själv tror på att människor i allmänhet är goda. Man kan bara utgå ifrån sig själv och människor i ens närhet. Att tro att det krävs en skattesats på 40 procent för att de som far illa ska tas om hand låter helt absurt i mina öron. Hälften av Sveriges befolkning är inte onda.



Men jag tror i allmänhet att det är dumt att koppla ihop politik med människosyn. Människosyn handlar inte om politik. Det handlar om uppfostran, respekt och ödmjukhet. Att tro att alla moderater (dvs. åtminstone 2 miljoner svenskar) är rika människor som inte tycker att sjuka och ensamstående arbetslösa ska få hjälp är bara... trångsynt. Självklart vill moderater hjälpa de som har det svårt. Precis som normala människor. Och att tro att alla vänsterpartister å andra sidan är de enda i världen som har ett gott hjärta låter som inpräntad propaganda. Det hela handlar i slutändan bara om på vilka sätt de olika partierna tror att de kan nå deras gemensamma mål - att förbättra landets och invånarnas välfärd.



Finns det ens 4,5 miljoner rika svenskar? Och ändå - tror du att dessa 4,5 miljoner svenskar vill att de som har de sämre än de själva ska få det ännu sämre? Tror du att hälften av befolkningen är onda människor som vill andra medborgare illa?



När du skriver sådana här arga inlägg blir jag besviken. Du verkar så missnöjd. Jag fick en klump i magen när jag läste din sarkastiska kommentar om att Fokis pojkvän fått en dyr kamera i födelsedagspresent av hennes föräldrar. "Har Foki en bror eller?"

Det är sådana missunsamma kommentarer och sådana grova förolämpningar mot en så stor massa människor (att människor med blå politik har hjärtan av sten) som tär på min livssyn om att människor i grunden är goda och vill varandra väl.



(I övrigt tycker jag också att hela den här "kvinnor kan"-propagandan är jobbig. Ja, jag är kvinna. Ja, jag kan. Varför skulle jag inte kunna?)

Helén
2010-07-29 - 21:55:23

Politik kan ju vara ett känsligt ämne eftersom vi gärna väljer att fokusera på vissa delar av deras politik och vi har ju alla olika saker som vi anser som viktigast. Alliansens motto har ju varit att det ska löna sig att arbeta. Man får extra skatteavdrag för de som har inkomst av tjänst. Vissa hamnar utanför men de har inte fått förhöjd skatt, de har "bara" inte fått några skattelättnader.



Jag tror personligen att det är viktigt att vi har en skattepolitk som lockar de stora bolagen att stanna kvar i sverige då vi inte vill att de ska flytta bolgen utomlands och skatta där istället. Vi behöver de stora bolagens vinster och tillskott i stadskassan. De ger välfärd på lång sikt. Och de höga befattningshavarna i stora bolag tjänar väldigt mycket pengar, dvs de kommer inte vilja vara anställda i Sverige om det är dåligt för deras privatekonomi. Detta är en del som jag tror kommer vara en viktig del för svensk välfärd på sikt. Har även personligen fått en betydligt bättre privatekonomi med alliansens skattepolitik och jag är ingen höginkomsttagare. Jag har även haft oturen att ha haft båda mina föräldrar sjukskrivna i längre tid sedan 2006, mamma i över 1.5 år och hon hade aldrig några problem med att få vara sjukskriven eller behöva söka andra jobb. Båda mina föräldrar har fått mycket bra vård och i deras fall har den befintliga välfärden fungerat bra. Förstår att det inte är så för alla. Men jag fortsätter rösta blått.



Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-07-29 - 22:09:46

Anonym: Jag betalar det jag ska varje månad, dvs momssen jag fick in för två månader sen + den skatt som bestäms varje år baserat på föregående års inkomster.



Jag har inte nånstans sagt att borgerliga är onda men det säger sig självt att ju lägre skatter och ju mer privatiseringar vi får inom vård skola och omsorg desto mer får vi betala för att utnyttja just dessa tjänster. Bara att se på USA och deras system om hur många inte ens har råd med sjukvård. men för det anser jag inte usa's befolkning vara onda. Jag tycker bara systemet i sig är fel.



Jag vet många moderater som är "vanliga" arbetare och jag vet en hel del vänsterpartister som jag anser vara "dumma i huvudet" pga visst agerande.

Men jag tycker definitivt att politik hör ihop med den människosyn man har och hur man vill att samhället ska vara uppbyggt . Ett klart exempel är

Sverigedemokraterna som har en viss syn på utlänningar och hur de vill att Sverige ska se ut.

Eller t ex KD och deras syn på homosexuella och deras rättigheter.

Hur har det inte med människosyn att göra och värderingar på folk och folk?



Jag har inte nånstans sagt att det bara är rika som röstar blått eller att det inte finns rika som röstar rött.

Och jag tycker som sagt inte att Blåa är Onda. jag tycker bara de har fel.



Jag är heller inte arg. Jag skrev det hela med ett lugn, om än lite uppgivet, ton i skallen med att jag så ofta får höra att jag BORDE vara blå för att jag är egen företagare.



Och sarkasm kan väl läsas med en viss glimt i ögat? Jag var inte missunnsam, inte det minsta. Jag missunnar ingen att ha det bra ställt, att ha pengar i överflöd och kunna skämma bort sina nära och kära.



Hmm och var kom kvinnorkanpropaganda in i det här?

Även om jag givetvis tycker, Kvinnor kan..Män kan också.

Människor Kan.



kram!

Svar
2010-07-30 - 00:30:45

"Jag har inte nånstans sagt att borgerliga är onda men det säger sig självt att ju lägre skatter och ju mer privatiseringar vi får inom vård skola och omsorg desto mer får vi betala för att utnyttja just dessa tjänster."



De privatiseringar som gjorts inom vården påverkar inte priserna för konsumenterna. Det kostar den enskilde individen exakt lika mycket att välja kommunen som utförare av deras hemtjänst som att välja en privat utförare. Så ditt påstående är helt felaktigt.



Det fungerar så att individen betalar kommunen den vanliga summan som alla med hemtjänst (eller handikappomsorg eller liknande) betalar, och så betalar kommunen sedan den privata utföraren denna summa. Individen märker alltså ingen skillnad i pris. Jag förstår därför inte varför du, eller någon annan, skulle få lägga sig i mitt val av vårdutförare. Ingen förlorar på ett friare val när det inte påverkar andra.

Ja, förutom den påverkan på kvaliteten som konkurrensen mellan företagen (kommunen och de privata) skapar då - men det har ju visat sig vara rent positivt.



Hade det däremot varit så att det blivit dyrare av privatisering, och systemet med kundval inte funnits, hade ju det å andra sidan till väldigt stor del finansierats av skattesänkningen. Skattesänkning = högre disponibel inkomst = mer att spendera.



En kollega till mig som röstar rött brukar säga "Jag bryr mig inte om ifall jag får betala 500 spänn mer i skatt per månad för att hjälpa de fattiga - det gör jag gärna". Jag brukar kontra det med "Nej, men den ensamstående mamman i förorten bryr sig nog om den där femhundringen". Alla får mer pengar över av skattesänkningar, och alla påverkas av skattehöjningar - oavsett inkomst. Och bara för att högavlönade personer tjänar mer på skattesänkningar (åtminstone i absoluta tal) betyder ju inte det att låginkomsttagarna inte tjänar på det. Jag låter gärna finansanalytikern i centrala Stockholm tjäna 50 papp mer om året om den där ensamstående mamman i Skövde får tjäna 5 papp mer samtidigt tack vare skattesänkningar. Win-win. Jag tror också det känns roligare för de lågavlönade att få ut mer av sin intjänade lön för att klara sig ekonomiskt, än att få ett extra bidrag.

milk/signe
2010-07-30 - 11:44:25

Kul, jag hittade tillbaka till din blogg via kommentarerna i det inlägget hos bloggkommentatorerna.



Jag är också egen företagare och röd. I vårt hushåll (mitt och min poJkväns) tjänar vi bra mycket mer än medelsvensson gör, jag röstar på Vänsterpartiet ändå, då jag håller med dem i nästan varenda valfråga.

irma
2010-07-30 - 13:24:49

tror det jag blir mest upprörd över är hur lätt folk går på retoriken Allians använder... att folk inte fattar att de dom har ägnat sig åt de senast 4 åren är att rasera den svenska modellen...

Ling-Ling
2010-07-30 - 16:45:41

Jävligt bra skrivet! :) Regeringsbyte i september ftw! :)

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
2010-07-31 - 01:21:02

Oj.



Jag önskar att jag KUNDE något som helst om politik egentligen. Men jag tycker att det är så jävla tråkigt.... jag har ingen aning om hur jag ska rösta.... =(

Kim
2010-07-31 - 09:58:34

Jag är också mycket mer åt VÄNSTER! :)

Cecilia
2010-08-01 - 13:29:17

Min kompis har startaeget-bidrag och visst, det var många krav som skulle uppfyllas innan hon fick sina pengar men nu går det runt :)



Tror nog att IKEA och HM osv skulle ha startats vilket styre vi än haft då. Det är så extremt driftiga och starka människor bakom dem att de förmodligen kan klara vad som helst ;P

Maria-Thérèse
2010-08-06 - 12:51:25

Amen!




Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: