GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Sjuka ideal alltså..

2010-01-08 | 18:57:57 | Krönika/Politik/Tankar

Tänkte återknyta till gårdagens inlägg om V Magazine och deras Curves Aheadissue med "plus size"modeller..och en del kommentarer som trillat in angående detta.
Kommentarer från folk som tycker att det är lika ohälsosamt om inte mer att visa sådana större modeller för det är ju inte friskt att vara tjock eller inte bra för en.

?

För det första, inte en enda av modellerna i reportaget är nånstans feta eller lider av fetma så förstår inte ens varför det dras upp. men där ser man hur skev uppfattning en del har om hur en kropp ska se ut antar jag.
För det andra, det handlar väl inte heller om att visa upp hälsa utan alla oavsett storlek ska få känna att det finns en plats för dom på denna jord, att alla ska få känna oavsett hur de ser ut att de duger i detta nu de lever i. Att alla ska få känna sig vackra och representerande.
Det blir ändå då till slut då att de mulliga ska känna att de dels inte är vackra nog sen är de dessutom ohälsosamma och sägs åt att gå ner i vikt och vips då är vi tillbaka på minus där det är smalhet som duger och endast smalhet och viktnedgång som skall hyllas och uppmuntras.
Att bara slänga ur sig att en som är plus size är ohälsosam är lika idiotiskt som att anta att en med finnar inte tvättar sig.
En smalis kan vara tjock på insidan.
En tjock kan vara hälsan själv..och livsnjutare.

..fast vad vet jag om världen, jag är ju bara en kort överviktig liten typ fast med  lågt blodtryck och bra kondis.

Kommentera 51 st

Kommentarer
Alexandra
2010-01-08 - 19:07:33

Äh, du är väl ändå inte överviktig!?

Jag delar dock dina andra åsikter.

Louise - PaperandPen
2010-01-08 - 19:10:50

Sv: haha, det är lugnt! Hon är väl inte den första personen man tänker på, och det är väldigt mycket bowie i teckningen ;)



Jag förstår verkligen inte varför människor reagerar så på dessa "plus size" modellerna. Jag tycker tjejerna är väldigt vackra! Sen när måste man komma i en viss storlek för att vara vacker?

amanda
2010-01-08 - 19:26:15

dessa modeller tycker jag borde uppskattas, att vara så smal så man tom ser benen på dom -då har det gått för långt. hela den grejen är sjukt!

vem säger att man måste vara smal? man kan vara lika vacker om man är större och oftast är man det.

jag tror dom med lite kurvor mår bättre med dom som bara ser ut som en pinne.



GO TJEJER MED KURVOR!!!

/amanda 15 år :)

Marcus Å
2010-01-08 - 19:26:28

Du har helt rätt tycker jag, stå på dig! :)

Malin
2010-01-08 - 19:35:32

Alla kan vara precis lika vackra oberoende av utseende. Jag tror fullt och fast på att det finns något vackert i alla och att insidan räknas! :)

Liisa
2010-01-08 - 19:41:16

SVAR: Ja jag med! :D <3

Erika
2010-01-08 - 19:49:41

Det är trist att det är "de smalas" värld.

Idealet idag är så extremt smalt.

Jag är tacksam över att inte behöva växa upp i denna smalhets.

När jag var liten var det i stort sett ingenting. Men så är jag uppvuxen ute på landet.

Då gick vi med mjukisdress på låg och mellanstadiet. Inget snack om vikt.

Nu ska det vara "finkläder". Och barn i den åldern bantar idag.

Pressen på utseendet är så mycket större idag...så mycket som förändrats på runt tjugo år.

Helén
2010-01-08 - 19:51:17

Läste inte de kommentarerna men är ju inte förvånad direkt. Folk är så fixerade av att försöka se ut som size0-kändisar och försöker hävda att det är av hälsoskäl, låter ju så mkt bättre än att "jag vill bara vara snygg!" Däremot så tycker jag att dessa modeller med lite mer normalt BMI oftast är så mkt snyggare i ansiktet, superskinny ser ju ofta slitna och beniga ut. Inte alla men nu generalliserar vi ju lite för sakens skull. Denna kommentar kan bli hur lång som helst men slutar nu =)

Frida
2010-01-08 - 19:55:26

Åh vad jag håller med dig,speciellt på nätet är det så många som kommenterar någon bara de är lite lite större än "idealet" : "Men, hon/han är ju överviktig, det är ju ohälsosamt!" Usch jag mår illa av sånt, fattar folk inte att människor kommer i alla olika storlekar, att man kan vara plus size och samtidigt hur hälsosam som helst?!

Annelie
2010-01-08 - 20:00:06

Jag delar dina åsikter i detta ämne.. jag tycker det är synd att det ska bli sånt ståhej överhuvudtaget. Varför kan man inte bara kalla en modell för en modell, måste det heta mullig modell. Det heter ju inte smal modell, det är ju personen på bilden som är modell, vilken storlek på kropp man än har.

Det är ungefär som att homosexuella alltid ska presenteras som "detta är Pelle, han är gay"...det är ju ingen som säger "detta är Kalle han är hetro"...det räcker liksom med "detta är Pelle".

Det borde vara så med modellerna också, "detta är våran modell, hon visar våra kläder".

/Annelie

christine
2010-01-08 - 20:07:42

Jag håller verkligen med dig. Är det inte lika ohälsosamt isof låta benrangel visa kläder som har så lågt bmi att de dör på catwalken?



Jag tycker media borde visa alla storlekar. Och det är så fånigt att folk blåst upp detta bara för att modellerna är "mulliga". Hoppas fler tidningar inför detta. Eller iaf visar upp plagg med small, medium och large modeller. För alla ser inte likadana ut.



Lilla Fröken
2010-01-08 - 20:14:58

Jag har inte läst liknande åsikter i någon annan blogg än din. Kanske människor är rädda att tycka till om detta känsliga ämne. Jag blir så glad att se att du skriver om detta Anna. Kanske de kan hjälpa någon som läser. Det vet man aldrig.

Malin
2010-01-08 - 20:17:19

Bra skrivet! Håller helt med om att "alla oavsett storlek ska få känna att det finns en plats för dom på denna jord, att alla ska få känna oavsett hur de ser ut att de duger i detta nu de lever i. Att alla ska få känna sig vackra och representerande." Och resten också för den delen. Men det fastnade jag för. Alla vill ju kunna känna sig snygga någon gång!

Jeanette (Fotoblogg)
2010-01-08 - 20:49:37

svar: Haha okey ;)

Tess · Stylish Butterfly
2010-01-08 - 20:49:39

Jag tycker det är vackra kvinnor de visar upp. Men sedan är det många som anser att har man stl 38-40 i kläder så är man fet. FEL FEL FEL så in i helvete FEL! Folk borde verkligen lära sig skillnad på fet och fetma och smal och kurvig. Mer kurviga kvinnor till världen.

Alexandra
2010-01-08 - 20:59:31

sv: Jag är nära det också!

Madde K
2010-01-08 - 21:05:57

Helt rätt, håller med totalt!

Carolita
2010-01-08 - 21:06:42

Gud vilket bra inlägg! Håller med dig helt och hållet. Dessvärre så kan man ju själv dras med detta sjuka ideal när jag ibland ser bilder på en normalstor tjej och tänka "oj vad mycket mage eller vilka stora lår hon har" just för att man är så van att se dessa sjukt smala tjejer pryda omslag (vare sig om de är naturligt smala eller retuscherade).



Kram på dig! Är inne här ganska så ofta samma sak när du var på VR men är verkligen kass på att kommentera! Ville bara att du skulle veta att jag fortfarande följer dig fast i smyg eftersom jag aldrig lämnar spår efter mig =)

Emelie
2010-01-08 - 22:08:06

.. sjukt snygg är du också! :D

Sara
2010-01-08 - 23:03:44

Du har så rätt!

Men Anna, du är supersnygg och det ska du verkligen veta, folk borde ha dig som förebild.

En modig, stark, smart & snygg tjej!



Massa Kram!

Marie
2010-01-08 - 23:05:21

Överviktig?! Håller med dig om att idealen är sjuka. Aldrig är man nöjd själv eller bra nog i andras noga. Man har gått upp i vikt, man är för smal, man har fet hy...bla bla.



En bra helg önskar jag dig iaf. Imorgon är min sista arbetsdag innan jag åker på semester. =D

Anna
2010-01-08 - 23:19:25

Bra rutet

Moa
2010-01-08 - 23:20:59

Det är inte att vara en plus size som är ohälsosamt.

Det är däremot ohälsosamt att svälta sig för att kunna bli smal som en tråd.

Plus size borde heta normal size, och borde vara modeller i den storleken som pryder alla omslag mm.

Grymt bra inlägg, btw!

LE
2010-01-08 - 23:34:25

MYCKET bra skrivet!

Du är en himla bra person Anna!

Puss&kram

Art By Tina
2010-01-08 - 23:43:28

...du glömde snygg & trevlig!

Anna
2010-01-09 - 00:16:12

Du är en sjukt bra förebild! Du är vacker!

Ebba von Sydow
2010-01-09 - 00:20:31

Hej! Instämmer till 100%, tänkte skrivit något liknande men du sätter ord på det jag tänkte. De där modellerna är inte ohälsosamt "feta" - och att börja diskutera DET, när 95% av modepressen redan fylls av kroppar som de facto är sjukligt och onaturligt magra (och retucherade för förstärka just det onårbara, onaturliga). Herregud, vart är världen på väg?! Godnatt... Från en som blir lite matt/mörkrädd, av den här typen av diskussioner. Ebba

nina
2010-01-09 - 00:29:06

du är så bra!

håller med dig!

S
2010-01-09 - 01:13:35

Åh så otroligt glad jag blir av att läsa ett blogg inlägg som faktiskt är nåt VETTIGT för en gångs skull. man blir ganska snabbt trött på alla modell bilder hit å dit. Dinna ord är så sanna så! Hade inte kunnat säga det bättre själv. You go girl!! :D :D

Ling-Ling
2010-01-09 - 01:15:00

Åh du är så klok! "Att de duger i detta nu de lever i" och "alla ska få känna sig vackra och representerade". Fint och smart.

Hoppade till lite när du, en känd bloggare, kommenterar på min lilla blogg. Lite starstruck, haha. Så kan det gå. :)

Annster
2010-01-09 - 01:32:42

Håller med dig :)

Jonna
2010-01-09 - 03:11:39

Håller med dig till fullo.

Skitbra inlägg!

Jag led av ätstörningar till följd av den grova misshandel och de kränkningar jag blev utsatt för när jag var yngre. Och detta gjorde att jag svällde upp som en ballong. Människor var HEMSKA!

Jag kunde gå på stan och en tjej klev fram till mig och frågade om såna som jag verkligen fick leva?!?

Eller som när de vägrade hjälpa mig inne på H&M... Jag frågade en kvinna om hon kunde hjälpa mig, då svarade hon att jag fick vänta och så började hon gå. Hon hann två steg så klev nästa kund ut och bad om hjälp, då log hon bara och sa javisst! Efter en halvtimme så gick jag.

Eller de som helt enkelt tycker att de har rätt att kliva fram och säga saker som: Du, hur vore det med lite karaktär?

Eller: Du, du vet att det finns hjälp för såna som dig va?

Eller: Men guuuuud, du är ju verkligen tjock!



Och alla som helt enkelt bara ANTAR att alla överviktiga är dumma, korkade m.m.

När jag gick på högskolan så skulle vi göra upp en plan på hur och vad vi ville hinna gå igenom på en termin. Som en personlig kursplan. Och när det var min tur och jag presenterade den för min lärare i ämnet så tittade han, klappade mig på handen och sa: Ja du gumman, vi får se vad vi kan förvänta oss av en sån som dig...



Eller de som faktiskt kommit fram och tittat ner i min vagn på ica och frågat om jag verkligen ska köpa sånt..

Eller de som kommit fram till mig på restaurang och frågat om jag inte ska hålla igen lite istället för att gå på restaurang?



Jag skulle kunna berätta en miljon saker som hände under de åren...



Mina funderingar är fortfarande: Vad FAN ger människor rätt att förnedra och nedvärdera människor för att de ser annorlunda ut??

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2010-01-09 - 08:23:09

Bra skrivet Anna. Kram

Camilla
2010-01-09 - 09:33:07

Det där är så sjukt! Jag tycker det är bra att det syns lite olika kroppar på tidningarna, alla är inte stöpta i samma form



Jag tick en lite komisk kommentar på min blogg nån gång här höstas när jag visade mina kläder en dag. Nån tjej lämnade kommentaren "Ännu en XS tjej, tröttsamnt" eller något liknande. Nej men hallå tröjan är faktiskt i stl L, XS får jag bara in ena handen i ;)



Kram

Matilda
2010-01-09 - 10:16:56

Bra skrivet!Håller med dig:)

Maria - livet i Milano ☆
2010-01-09 - 10:21:45

jo fast man ville ju gå från size zero för att det var ett farligt ideal, många modeller dog och likaså unga tjejer som försökte efterlikna modellerna, och jag har sett flera omslag och bilder (kanske inte just de du tänker på) där modellerna ser just farligt stora ut. och då tycker jag att man misslyckats med det man ville komma ifrån...

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-01-09 - 10:35:51

Jonna: Jag blev så himla ledsen när jag läste vad du fått gå igenom.

Men samtidigt är jag "glad" att du skrev det här så andra får se och läsa det.

För senaste året har debatten endast tillhört de "naturligt smala" som får höra att" guuuud vad smala de är" och att ingen fattar hur jobbigt det är..Jag har sett sådana här naturligt smala skriva att tjocka aldrig får höra minsann " gud vad tjock du är" och då undrar man ju vilken värld de lever i.

Tjockmobbing har existerat i alla tider och ett "guuud vad smal du är" sägs oftare med ett styng av avundsjuka än ett "gud vad tjock du är".



Stå på dig Jonna! Kramar!

Maria - livet i Milano ☆
2010-01-09 - 11:15:01

du säger att kvinnor som ser ut så här faktiskt kanske mår bra? http://images.google.se/images?hl=sv&source=hp&q=skinny+models&gbv=2&aq=f&oq=

Sara
2010-01-09 - 12:02:27

Det är så himla bra att du tar upp det här, du får verkligen fram vet viktiga i diskutionen! Blev så inspererad så jag skrev ett litet inlägg själv. Mera av sådana här inlägg, normalisera idelat!!!

fifi
2010-01-09 - 12:31:14

Bra inlägg Anna!

Att de där modellerna skulle vara tjocka? Nä, skulle itne tro det. De är kurviga och det är en annan sak, det är bara det att vi är så vana vid att matas med pinnsmal modeller med pojkkroppar att vi tycker att alla som är större än strolek 36 är mulliga...Ah, vad trött jag blir...

Josefine - Mamma till en ängel
2010-01-09 - 13:12:45

Word!

- Alexandra!
2010-01-09 - 14:31:31

Jag säger som många andra - WORD!

Alicia
2010-01-09 - 14:32:19

Jag håller med dig till 100%!



Sen glömde du att lägga till en sak. Du har inte bara lågt blodtryck och bra kondis, du är snygg också! :)

Jennifer - Konstblogg
2010-01-09 - 15:52:46

Bra sagt! Håller absolut med dig. :)

Lina
2010-01-09 - 16:50:51

TACK! Jag håller absolut med. Själv är jag dessutom överviktig enligt bmi, trots att mitt midjemått är ofarligt, jag äter sunt och tränar regelbundet. Du har så rätt. Alla har olika kroppar och alla förtjänar att känna sig vackra.

Dessutom har jag läst att det är farligare att vara underviktig än överviktig...

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-01-09 - 16:52:17

Lina: det där med bmi kan ju ta och stoppa upp sig nånstans det tar ju ingen hänsyn till muskelmassa eller något sådant..konstig måttstock egentligen.

Hoppas du har en underbar lördag!

Emmelie
2010-01-09 - 16:55:07

Jag håller med dig om hur skeva vissas tankar om övervikt/normalvikt/smalhet är... Jag tycker att det är jättebra att det faktiskt börjar synas lite mer "plus size" modeller lite här och var - även om jag inte tycker att det är så mycket plus size, mer en helt normal människa. Men egentligen, vad är normalt? Det är så svårt att definiera: bara för att jag inte är pinnsmal så tycker jag att det är sjukt med ett ideal där size zero är det eftersträvansvärda. De som dock är pinnsmala och som inte ens får på sig den minsta storleken på skärpen på HM/Lindex osv utan måste gå på barnavdelningen för att handla kläder - de är väl överlyckliga över size zero-idealet som ger dem möjlighet att hitta kläder.

Dock kan jag tycka att de allra flesta tjejer i det här landet kanske ligger runt 38/40 eller liknande. Och det tycker jag är helt normal storlek - men för mig är också 44 en helt normal storlek. Och när man säger 44 till vissa så tycker de att det är helt ENORMT. Vilket är lite missvisande, för det är det ju inte. Lika lite som de där modellerna som visas i magasinet är enorma. De är bara vackra tjejer för mig! Men tyvärr har ideal och sjuka storlekar inom modevärlden skruvat till det hela. Att det ens ska behöva bli debatt kring att de visar upp tjejer som inte ser ut som utmärglade bengetter, det tycker jag är fel.

lisaevelina
2010-01-10 - 18:59:16

bra åsikter. du är klok. Och senaste bilden är skitsnygg!

Lisa
2010-01-10 - 22:25:29

För många innebär ben skönhet och ordet naturligt kan bara användas om man tänker på beiegrosa sminkningar.

Allting som antyder att vi lever, andas och frodas är negativt utan vi ska sväva fram på små moln, dricka champagne, äta cupcakes och röka franska cigaretter.

Tanken att en sådan livsstil kommer att sätta sig på höfterna är kanske det som skrämmer dem mest?



Vad som ser hälsosamt ut har vi fått levererat av media. Vi har köpt den så många gånger att vi tror att den är den enda sanningen.

När man sedan inser att två av tjejerna (solve-sundsbo04_67787627.jpg" rel="nofollow">http://linngustafsson.se/images/2010/v63solve-sundsbo04_67787627.jpg) dessutom ser ut att vara vanliga M så förstår man hur skruvat allt blivit.

filippa
2010-01-11 - 01:45:10

det ironiska är att de inte inser att det är otroligt mycket ohälsosammare att vara size zero i jämförelse med plus size. och att det är näst intill ultimat att vara s.k. plus size, hälsomässigt.

Anki
2010-01-12 - 12:36:37

Men herrugud! Det är ju underbart att se fler plus-sze modeller! De är ju NATURLIGA om någon. De äter normalt och tar hand om sig, inte svält eller så. De ser mycket mer livfulla än många av skeletten som man ser på cat-walken.

Hur kan någon tycka att det är fel? Killar älskar det ju, kurvor och allt. Dessutom blir ju brösten större än om man är smal som en sticka.

Man ska sträva efter naturliga modeller, inte efter modeller i en specifik storlek! Oavsett om man är smalt byggd eller grövre byggd ser man fortfarande bäst ut så som man är tänkt att se ut!



Plus-size är dessutom den "normala" storleken. Det är de som vi vanliga tjejer har, den onormala är ju att vara size-zero.



Världen är mysko!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: