GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Frågor, svar och Klargöranden kring frågetecken

2010-01-17 | 11:03:20 | Illustration/Teckning/Konst/Design

 

Det har trillat in en el frågetecken det senaste mest kring det som har med min konst och verksamhet att göra och jag tänkte väl här ta upp några av de vanligaste frågorna. Fast jag säger väl som Nevnarien, egentligen kvittar det att man gör "svarsinlägg" för det verkar vara så få som läser dom ändå.

 

Vilket program jag använder och ritar i.

- Jag ritar uteslutande i Adobe Illustrator CS3 när jag ritar i datorn. Paint har jag aldrig rört och Photoshop anser jag vara ett fotoredigering-fotomanipulations-digitalt mörkrum-färgläggnings-kollage&montageprogram.

- Men jag ritar även en hel del för hand, då främst med svarta smala tuschpennor samt Promarkers. Ofta ritar jag grunden för hand, tar in i datorn, vektoriserar bilden i Illustrator via Live Trace och sedan färglägger.

- Är sugen på att ta upp akvarellmålandet igen också som jag älskade krin 2001-2003.

Hur jag gör mina illustrationer/teckningar/bilder.

- Egentligen förstår jag inte frågan för hur ska man nånsin kunna förklara hur? Att jag först drar några hårstreck, sen kanske en halv läpp innan jag gör ett hårstreck till, sen kanske jag gör ett ögaförsök men suddar osv..?

Om man kan köpa mina bilder och beställa porträtt och illustrationer och bilder

- Givetvis. Det är ju det jag vill! Maila mig på [email protected]

Porträtt tar jag 500:- Och specialbeställda bilder från 800:- och uppåt beroende på storlek omfattning syfte osv.

Om jag inte kan göra en teckning gratis du tecknar ju så fint.

- Gaaaahh! Jag blir så förbannad var gång jag får sådana här kommentarer och mail. Det kommer från små bloggare och det kommer ibland från större bloggare som "tigger" ett porträtt.

- Jag tycker det är nedvärderande. Går ni till Ica och förväntar er att få matkassen gratis i kassan? Går ni och bokar tid hos frisören och tycker ni ska få klippningen gratis?

- Gillar ni det jag gör och vill ha det jag skapar så får ni ju vara beredda att betala. Jag lägger ner tid själ och arbete i bilderna.

- De gånger jag tecknar av bloggare så gör jag det av egen fri vilja för att JAG har blivit inspirerad på nåt sätt, utan tvång eller tiggeri. Jag gör det som avkoppling och för att jag vill göra det, för att hålla igång. Och då kan jag ju inte heller begära betalning. "Hej jag ritade av dig utan att du vet om det nu fakturerar jag dig 500:- ok?"

Bloggvärlden verkar ha skapat en odräglig" jag bloggar och har några tusen läsare om dagen så jag ska få allt gratis annars  piss off"mentalitet.

 

Några fler frågor? Ställ gärna dom i det här inlägget så lägger jag till svar efterhand!

 

 

Kommentera 60 st

Kommentarer
emelie
2010-01-17 - 11:12:45

det var en rätt bra och utförlig beskrivning det. jag instämmer helt!:)

idjjaa,<3
2010-01-17 - 11:20:09

www.idjjaa.blogg.se/

Vilken header ska jag ha?!?! <3



Kram Idjjaa

charis
2010-01-17 - 11:26:05

I samma teknik som på bilderna i detta inlägget

den ska föreställa mig, gärna med min katt om du orkar fixa ihop det om jag ger dig 2 bilder en på mig och en på katten?

storlek vet jag inte vilka som är vanligast? Vad anser du är bäst, jag ska ha den på väggen. :)

Johanna - www.johannajagendal.se
2010-01-17 - 11:29:36

Jag håller verkligen med dig om "kan du inte rita en bild till mig gratis, för du tecknar ju så fint"-frågorna. Att man ens har mage att ställa sådana frågor är egentligen absurt. När jag gör en teckning lägger jag verkligen ner min själ i den (vilket de flesta konstnärer gör!) och det tar lång tid innan en teckning är helt färdig. Folk som frågar sådana saker har nog inte med sig tanken att det tar runt 10-12 timmar för mig att färdigställa en teckning/porträtt. De tror förmodligen att vi som skapar liksom gör det för att vi tycker det är roligt (vilket de flesta i och för sig gör, men hursomhelst), och just därför behöver vi väl inte ta betalt för bilderna - "ni hade ju så roligt när ni gjorde dem - varför tusan ska ni ha BETALT för bilderna sen också?!". Nä, det är precis som du skriver; nedvärderande. Inte går man inte på ICA och ber att få matkassen gratis, men en illustration/konstverk det är ju "en heeelt annan sak"...



Kram!

/Johanna

charis
2010-01-17 - 11:31:32

Okej det lät okej, men på vilket material målar du dom? På taveldukar eller vanligt papper? Vill kunna ha den som en tavla sen nämligen. :)

hanna
2010-01-17 - 11:36:17

sv: tack:D hehe jag såg kommentaren lite sent:P

emelie
2010-01-17 - 11:39:06

nu ska jag strax kika på gårdagens avsnitt av robinson. vad har du själv för dig?:)

hanna
2010-01-17 - 11:40:41

hehe tack:) du får också ha en bra söndag:D

Johanna - www.johannajagendal.se
2010-01-17 - 11:40:50

Svar: Ja precis! Jag blir också väldigt sur när jag får sådana kommentarer, men det gäller att försöka slänga av sig dem så fort som möjligt och bara bry sig om alla fina kommentarer man får! :D



Hoppas du får en skön söndag!

Kram!

Linnéa - PRINCESSBLING
2010-01-17 - 11:48:09

Jag tycker det är dumt att folk liksom frågar om dom kan få gratis bilder av dig..

Som om dom som frågar skulle ha speciella "regler".

Alla borde ju egentligen förstå att du ej gör dom gratis.



Kram ♥

charis
2010-01-17 - 11:48:33

okej, vart kan man göra det? Och vad kostar det ungefär?

Zobeideh
2010-01-17 - 11:49:55

De hoppas jag med!

Johanna - www.johannajagendal.se
2010-01-17 - 11:53:07

Svar: Jag har precis ätit frukost (måste ta tillfället i akt att sova ut på helgerna! ;D) och nu läser jag lite bloggar. Strax ska jag ta fram ritmaterialet och fortsätta på teckningen som jag håller på med. ;D Annars blir det väl lite städning, tevetittande och lite läxläsning senare idag. Vad ska du själv hitta på? :D

Sofia Werlin
2010-01-17 - 11:53:50

Gör det :) Hoppas du hittar något du gillar :)

Sanna
2010-01-17 - 11:55:54

fan va bra att du biter ifrån om de där med tiggarkommentarer, kan tänka mig att det är supermånga som vill ha gratisbilder. Visst det är ju roligt för att det visar att dom gillar det du gör, men de klart som fan du inte ska ställa upp och lägga massa timmar gratis på dom.



Hoppas du har en underbar söndag !

rebecka
2010-01-17 - 12:01:14

ja, jag är jätte nöjd!

släng in en fråga i min frågestund :)

hanna
2010-01-17 - 12:10:08

nää vad ska du göra idag då?:)

charis
2010-01-17 - 12:10:50

Okej, jag skulle vilja ha en på mig då, måste bara hitta någon bra bild först. :) Och så måste jag vänta till nästa månad för just nu är jag pank. Men jag vill absolut beställa en! :)

N I L M A
2010-01-17 - 12:11:15

Kul att läsa :D Det blir ju gärna som du säger, att folk skiter i att läsa men de får skylla sig själva som går miste om informationen då säger jag. Oftast svarar jag inte ens på "dumma frågor" så att säga ;)

Sanna
2010-01-17 - 12:11:31

hahah ja precis. sen är det väl ändå så att dom som har stora bloggar gott kan betala för sig då dom tjänar bra med pengar, hahah

Zobeideh
2010-01-17 - 12:15:06

Har precis sminkat mig och gjort mig färdig tänkte ta något att äta nu innan jobb =) Själv då?

Zobeideh
2010-01-17 - 12:17:04

Låter härligt =).

Sanna
2010-01-17 - 12:17:53

ja det är en jävligt sjuk värld som har blivit. Tänk när alla de där unga bloggerskorna växer upp sen och tror att man kan få saker och ting gratis i livet...det kommer att bli kaos de.

charis
2010-01-17 - 12:19:00

Det kommer jag absolut göra :)



Idag ska jag ta det lugnt, kolla film och njuta av att jag äntligen fått iordning mitt rum. :D Själv?

Zobeideh
2010-01-17 - 12:19:16

Haha lycka till =)

Soffi
2010-01-17 - 12:20:40

sv: Tack! :D

Hayley
2010-01-17 - 12:21:06

Fan vad bra svarat på den om "kan jag få en bild gratis". Hoppas att de som frågar efter gratis-grejer läser det ordenligt och känner sig träffade..



Du är bäst.. Kram på dig vännen!

emma
2010-01-17 - 12:21:16

Hej fin blogg du har :)



Nu har du chansen att få en länkning i min blogg igenom att svara på dagensfråga :)

www.emmayy.blogg.se :)



kraam emma :)



(Om någon är bra på design , skulle kunna hjälpa mig kontakta mig då på min blogg ) :)

Ciiz
2010-01-17 - 12:24:18

jaa de ser jag fram emot :D

Sanna
2010-01-17 - 12:26:34

ja det tror jag oxå. snart är denhär världen så mättad att det kommer att dö ut. och då blir det inte skoj eftersom dom står där med en livsstil som kanske inte kan underhållas med ett vanligt knegarjobb.

Haft en bra helg förresten ?

Erika
2010-01-17 - 12:33:30

Sv: jaa men visst är den snygg?! :O

i love it. synd att den är så dyr bara.

Malin
2010-01-17 - 12:42:39

Bra att du noterar :P



Ibland är jag glad att jag inte är en kreativ människa, det måste vara jobbigt när folk ber om saker hela tiden. Jag vet bara hur min syster har det, hon målar (mest akvarell tror jag men jag är lite off på sånt där) och jag vet ju bara hur ofta någon vill ha något av henne. Nu senast var det en ridklubb som skulle lotta ut hennes tavlor som pris men hon skulle inte få betalt av dom för det var ju typ en "ära" att de skulle använda hennes tavlor. Tyvärr är hon alldeles för snäll för att ryta ifrån. De där jädra tavlorna (stora som tusan) tog ju jättelång tid för henne att göra klart mellan arbete och skola. Nej usch för såna människor! Hon har förövrigt gått på Helliden tror jag.. det var nog inte så länge för hon gillade inte att pendla mellan Skara och Tidaholm så det blev någon konstskola i Skövde istället.



Hayley
2010-01-17 - 12:44:07

Ne så jävla typiskt.. Fattar inte att dom kan äns ha mage att ställa sådana frågor.. Det är precis som du säger inte direkt som man kräver gratis saker i affärer osv. suckar högt och ljudligt

Malin
2010-01-17 - 12:49:11

Ja, men det är nog den. Jag tycker det låter bekant. :)



Nej precis, det gör ju inte det. Även om man älskar att göra något så kan man ju inte leva på luft och kärlek.

hanna
2010-01-17 - 12:57:00

sv:okej:)

hanna
2010-01-17 - 12:58:52

sv:okej:)

Erika
2010-01-17 - 13:16:23

Sv: jaa kanske det.. jag vet inte vad originalet ligger på men aa... jag tycker iallafall att denna är sjukt snygg..

Marie
2010-01-17 - 13:20:14

Helt klart. Gratis är inte så självklart alla gånger. Tycker du är imponerande och alla porträtt du gör är speciella.



Ha en skön söndag. Jag sitter ute på altanen, kl har passerat 20.00 och jag svettas i fortfarande 30 graders värme.

Kram

Josefine - Mamma till en ängel
2010-01-17 - 13:30:09

Jag läste heeeeela inlägget i alla fall. Jag gillar såna här inlägg. Man får alltid något bra tips.



Håller med dig om det med bloggandet. Vissa verkar ta för givet att de kan få vad som helst bara för att de har ett gäng besökare. Självklart gör man inte saker och ting gratis.



Men du, jag vet inte jag kanske har missat det någon gång men det skulle vara kul att få se dina ickevectoriserade bilder, alltså dina skisser, dina teckningar, så som de ser ut innan du ommoddar dem i datorn. Älskar att kolla på andras konst som du kanske förstår. :D



Kram tjejen.

N I L M A
2010-01-17 - 13:30:23

sv: ja det är det verkligen :/

vad hittar du på annars idag då+

N e l l y ♥
2010-01-17 - 13:34:34

Nu fick jag svar på en del frågor jag har försökt ställa dig förut :)



sv; Ja.. det gör ont i mitt också :'/



Kram!

Josse
2010-01-17 - 14:11:50

Guud vad du är gullig<333

Sheena / Rockho
2010-01-17 - 14:31:55

"Går ni till Ica och förväntar er att få matkassen gratis i kassan?".

Vet du vad, jag tror faktiskt vissa gör det - "ursäkta, vet du INTE vem jag är?! Men åååh.. hallå!".

Folk är verkligen smått dumma i huvudet ibland..

Gabrielle
2010-01-17 - 14:51:52

SV; Jo det är klart det hade varit tråkigt för ungen men på så sätt hade ju en bit av Jack funnits kvar hos henne!

Art By Tina
2010-01-17 - 15:13:14

...och jag som är såååååå stolt över att du helt frivilligt har valt att porträttera mig och mina olika förvandlingar hela 3! gånger. Amazing.



Pssst. har lagt upp min andra GI vecka nu. Fortfarande riktigt stolt över mig själv även om lördagarna gått helt åt skogen med chips & alldeles för mycket alkohol. Men men, lördagar har väl blivit mig "fri" dag. Haha. (och idag var jag tvungen att tigga en bit pizza av darling, fast jag åt bara fyllningen. Så det var ju ok. Haha.

Sofia
2010-01-17 - 15:23:10

Haha tror man verkligen att man kan få ett konstverk gratis idag? Ja jisses vad världen är snevriden! Super härliga bilder, blev riktigt förtjust i helbilden som var på övre raden. Lovely!

siri
2010-01-17 - 15:23:59

Jag måste fråga, i göteborg, Nordstan, finns det ett par tavlor som hänger på rut mfl och det ser ut som om du har målat dom... Är det du? :)

Tänkte passa på att säga att jag älskar dina illustrationer!

s
2010-01-17 - 15:24:51

haha klockrent du skrev i sista biten där :)

Emelie
2010-01-17 - 16:00:18

Du har helt rätt i det du skriver, och som några andra som kommenterar skriver så tror jag att folk som inte är lika kreativa inte förstår jobbet bakom en illustration/en bloggdesign eller vadsomhelst egentligen. Man frågar ju inte sin snickarvän om denne kan bygga ut ens altan gratis exempelvis. Jag gjorde almanackor för något år sedan och det tog saaaatans tid; var tvungen att fotografera och sedan hitta på olika kreativa designer till själva almanackan och det tog flera veckor, ändå tror folk att det bara är att "göra en till". Lite surt när man faktiskt lagt både en massa tid och hela sin själ i något och så tror folk att "vadå?! du hade ju ett program i datorn som gjorde den?!?!" Blä!

viktoria i norr
2010-01-17 - 18:39:39

Åh! Hoppas verkligen inte att du tog illa upp när jag sa att du skulle rita mig när du bad om inspiration... Vad verkligen inte meningen att "tigga" en bild på något sätt, utan mer med glimten i ögat.

Du är en inspirationskälla och jag tycker du gör helt rätt i att ta betalt för dina bilder. Med en frisörutbildning i bagaget vet jag hur det känns.. "Men då kan ju du klippa mig gratis, du tycker ju att det är roligt!"

Havskatten
2010-01-17 - 18:52:34

Bra, stå på dig! Är man riktigt bra på något ska man inte behöva göra det gratis. Gillar dina illustrationer! :D

Elin [ n e v n a r i e n ]
2010-01-17 - 20:48:25

Mmm det där med att vilja ha gratis grejer är det värsta jag vet. Speceillt eftersom en del inte kan sluta tjata på en heller. Nej är väl ändå nej eller vad har de fått för uppfostran? "men det är ju så lätt för dig, det är väl bara att göra?"-attityden stör mig enormt. Jag ska göra avatarbilder, vampyrretuscheringar, teckningar, bloggdesigner och annat hejvilt och också gratis. Brr jag brusar upp inombords bara jag tänker på det xD Jag tycker det är fräckt! Sen när man säger att det kostar pengar så är man bara girig. VEM är det egentligen som är girig?

dissy
2010-01-17 - 21:06:21

Vad fräckt att fråga om att få bilden gratis. Folk verkar inte förstå hur mycket tid som läggs ner på en bild. Alla de som inspirerat dig är verkligen lyckligt lottade. Kända som okända:)Det blir fantastiskt fint:)

Helén
2010-01-17 - 21:34:38

Ingenting man vill ha är gratis här i livet. En nyttig lektion att lära sig. Men vissa har väl ingen känsla för sånt. Gissar på att de inte är sådär jättegamla direkt. Bra rutet! Stavas det så? =)

Helén
2010-01-17 - 21:35:28

Ingenting man vill ha är gratis här i livet. En nyttig lektion att lära sig. Men vissa har väl ingen känsla för sånt. Gissar på att de inte är sådär jättegamla direkt. Bra rutet! Stavas det så? =)

Anna J
2010-01-18 - 00:14:00

Bra skrivet! Varför ska du arbeta gratis för?



Jag läste i en kommentar här uppe någon som skrev att det vore kul att få se nån skiss, tror det var Josefine - mamma till en ängel som skrev kommentaren. Då tänkte jag att det kunde vara kul ifall du kunde med hjälp av foton visa hur en arbetsgång går till när du gör en illustration. Från bilden som inspirerar till färdig produkt så att säga. Om du har tid och lust förståss och du kanske har gjort nåt liknande redan och jag har missat, isåfall kan du kanske länka. :-)



Ha en go måndag!

Fifi
2010-01-18 - 14:10:01

Hihi, jag hoppar till varje gång jag ser den bilden på mig och blir alldeles varm inombords! Jag är så stolt och känner mig så hedrad över att du ville rita av mig. Fuck alla stora bloggare som tror att de kan få precis allt gratis!



puss

Jeanette Lindvall - FOTOBLOGGEN
2010-01-19 - 18:26:42

Bra inlägg! :) Du är grymt talangfull och dina illustrationer är fantastiska, klart du ska ha betalt för det. Pinsamt de som tigger att bli avritade..



Ha det fint

kram

STYLEMIND
2010-01-19 - 20:55:11

BRA SKRIVET!

Jag vet hur det känns, jag har ju en sida med kläder jag sytt: http://jennylinneadesign.blogg.se och för ett tag sen mailade en tjej och frågade vad det skulle kosta om jag sydde ett linne/klänning, jag sa då ca 350 kr, och då fick jag tillbaka



"jahaaa så MKT då måste jag nog avvakta, har inte så mkt pengar just nu"



EH HALLÅ trodde hon det kostar 100 kron or eller, det tar i bland TIMMAR att sy liksom. Jaja... vissa förstår inte helt enkelt!



Känn ingen stress med att skicka den, ville bara kolla så du inte glömt det. KRAM

Den där Elin & Familj
2010-01-19 - 22:08:22

hahahaa ha, ha, haaaa.

Jag förstår din irritation och ilska över tiggeriet!

Det är så hårt och armbågarna fram och näsan upp i vädret runt om i bloggvärlden, tyvärr.

Överallt egentligen.



Fint du har på ditt 'kontor', färgglatt och härligt!!!

Har du alltid tecknat, och har du alltid varit så.. duktig eller har det växt fram med tiden?



Jag har så mycket idéer och vill så grna men så fort jag sätter pennan på pappret blir det allt annat än jag tänkt mig..och inte ens fult på ett 'snyggt sätt'. haha, är det bara att ge upp och överlåta tecknandet till 'er' ?


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: