GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

brödoholic och pastaoman söker LCHFrecept

2010-01-18 | 14:19:27 | Egocentrerat&Vardagligt

Så, då har jag varit och tränat, 40 svettiga minuter på motionscykel framför ett avsnitt av Beverly Hills.
Sitter och försöker planera lite veckomatsedel. Tänkte faktiskt göra ett seriöst försök nu med GI/LCHFkost.
Dels för att få bukt med den ständigt svullna magen men också för att min plånbok inte tillåter klädinköp så fort ett par jeans inte längre passar.

Jag är inte för ett samhälle där det smala endast är gott nog, jag vill att mulliga, kraftiga, normalviktiga, tjocka, feta, smala, magra, slanka, långa, korta, vita, färgade, asiatiska..ja alla ska få ha en plats i denan värld och anses vackra för vad de är och hur de ser ut utan att det kommer pekpinnar eller att den och den är vackra TROTS det ena än det andra.

Det är jag själv som inte riktigt orkar att det ska vara ett jäkla dilemma och projekt att klä sig varje morgon när ena plagget efter det andra inte längre passar.

Jag har ingen våg. Den slängde jag ut för några år sedan när jag upptäckte att vad vågen visade helt avgjorde hur jag skulle må resten av dagen. Tänker inte skaffa nån ny heller. Kommer inte mäta mig med måttband så jag kommer inte ha några direkta resultat att gå på mer än hur kläderna eventuellt sitter.
Och jag kommer inte göra det här till nån jäkla bantningsblogg heller.

Däremot tar jag tacksamt emot om ni har några tips på just GI och LCHFrecept.
Ty den brödoholic och pastaoman jag är så finner jag det svårt att tänka bort just pasta från middagen..Liksom ska jag bara äta sås? Det ligger t ex en bit kassler i kylen nu..vad ska jag göra med den?


Tilägg då det är några som frågar/undrar: När jag äter pasta och bröd så äter jag nästan uteslutande mörkt och grovt och fullkorn, men ändå, det är ju fortfarande pasta och bröd.
Dessutom funkar min mage otroligt dåligt när jag äter väldigt nyttigt - mycket fibrer och sallader.


Kommentera 85 st

Kommentarer
luckeboi
2010-01-18 - 14:29:48

Kan inte du rita en sån där bild som du brukar göra på mig? Dom är så snygga så ;)

Stina
2010-01-18 - 14:35:39

Mitt tips ät att läsa om South Beach-dieten som är påhittad av en hjärtläkare. Han syfte med dieten var att få hjärtpatienter att må bättre. Jag vet att det låter som en svältdiet men det är i själva verket en jättebra grund att utgå ifrån om man vill äta nyttigt. Det finns olika steg, hoppa över de första och satsa på steg 3. Där för du äta hur mycket du vill av bra mat och njuta av något syndigt gott lite då och då. :) LCHF tycker jag är galenskap eftersom de förespåkar mättat fett. Förstår dock lockelsen. Ät grädde och gå ner i vikt! Det kanske fungerar ur viktminskningssynpunkt men det kan inte vara bra för kroppen.

Malin - brandteknologen
2010-01-18 - 14:37:43

Lady Dahmer har några recept (bland annat på "smörgåsliknande" grejer) som du kan kolla in

http://ladydahmer.blogg.se/lchf/



Riktigt läcker bild på dig!!

J O S E F I N E
2010-01-18 - 14:40:16

Sv; Tack! Min söndagskväll var toppen :)



Vad ska du göra idag?

KRAM

Therese - Bloggar fran Dubai!
2010-01-18 - 14:41:17

Kan jag tyvarr inte hjalpa till med. Men hittar du natt smarrigt recept, lagg garna ut pa bloggen :D

Helén
2010-01-18 - 14:42:57

Förstår precis hur du menar! Men har inga recept alls tyvärr, kan inte GI alls men får man inte äta fullkornspasta? Det trodde jag. Tycker det är lika gott som vanlg pasta. Jag tränar själv massor (för att inte vara elitidrottare alltså) enbart för att jag tycker det är roligt, 7 pass förra veckan och två vilodagar. Men utan bra kost så går iaf inte jag ner något. Och tycker det är så tråkigt att ha en massa fina kläder i garderoben som man vill men inte kan använda! Ha det bra och tipsa gärna om mumsiga recept! Kramis

Carina
2010-01-18 - 14:48:53

Min mage är också konstant svullen just nu, blir så less :(

Sanna
2010-01-18 - 14:48:59

Hejsan tjejen!



Jag googlade och hittade den här sidan: http://www.gi-recept.se/default.asp



Tycker det verkar som en bra sida där du hittar recept samt har en tabell över vad all sorts mat har för GI. Och du jag klickade in på ett recept och det innehöll pasta =) Hoppas det går bra, behöver du hjälp med matidéer är det bara du skriver, jag brukar kunna vara påhittig! kram kram

Sir Jonna
2010-01-18 - 14:49:36

Tack så mycket! Hur gör du dina bilder i Illustrator? Det måste vara så sjukt svårt och pyssligt!

Sir Jonna
2010-01-18 - 14:49:55

Du är jätte duktig! :D Grymt duktig!

Art By Tina
2010-01-18 - 15:03:46

Om du gillar blomkål, broccoli, rårivna morötter eller haricots vertes eller vitkål så är det perfekt istället för pasta och potatis. Det enda jag har läst är att kokta morötter inte är speciellt bra, andra kokta grönsaker verkar vara helt ok.



Som ersättning till pasta kan du koka gröna bönor (min favorit!) eller köra riven vitkål (har även läst att man kan koka den några minuter för att få lite mer pasta-effekt - fast det har jafg skippat.



Idag ska jag ge mig på att göra potatismos utan potatis - med blomkål istället. Läste det i ett recept igår och det verkade rätt gott. Gillar blomkål. Beror ju såklart på om man gillar huvudingrediensen eller inte.



Till kassler hade jag nog gjort en sallad på riven vitkål och morötter blandat i ananas och kryddat med salt, peppar och vinäger. Enklast är att köpa färdig pizzasallad hos pizzerian och utgå från den - så slipper man göra egen. Billigt och smart.

Malin
2010-01-18 - 15:04:26

Jag vet hur det är att vara fast i pastaträsket! Har du provat fullkornspasta? Jag tycker det smakar som vanlig pasta. Själv har jag förälskat mig i quinoa så jag äter det så mycket som möjligt, min mage mår bra av det också :)Prova det om du inte redan gjort det!

Sanna
2010-01-18 - 15:07:46

Hej igen!



Glömde tipsa om http://www.tasteline.com där du kan klicka i när du söker efter recept att du vill att det ska vara GI recept!

luckeboi
2010-01-18 - 15:08:48

sv; haha, nej jag vet men det skulle vara rligt om du kunde rita av någon bild på min som jag har på min blogg eller nått (:

Emmy
2010-01-18 - 15:09:16

Allt bra med dig?

vickan
2010-01-18 - 15:10:51

Jag hade en bra kväll ja (: vad ska du hitta på ikväll ?

Anni
2010-01-18 - 15:18:56

Hej!

Jag skulle avråda från att helt utesluta pasta, bröd och potatis, i alla fall för en längre tid. Det kan påverka serotoninhalten i hjärnan och göra att man blir deprimerad. Vill du äta GI går det bra med fullkorns/dinkelpasta och surdegs- och fullkornsbröd. Det finnns även ett low carb-bröd att köpa.

Lycka till! (och jag tycker att du är jättefin som du är)

Malin
2010-01-18 - 15:19:06

Jag vet precis vad du menar! Jag kan inte käka vilket grovt bröd som helst för det pallar inte min mage (jag har IBS) men det finns några enstaka sorter jag kan äta. Personligen så tror inte jag på att utesluta viss mat helt (tex kolhydrater), det passar i alla fall inte på mej.

vickan
2010-01-18 - 15:20:55

åh, de låter mysigt :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-01-18 - 15:23:10

Anni: Jag kommer inte helt sluta med det. T ex äter vi alltid smörgås på fredagar på jobbet tillsammans och det tänker jag inte skippa..och bjuds det på pasta borta kommer jag äta det..och kan inte tänak mig ett liv utan det helt..men så långt det går ett tag för att se om det ger effekt..

Depressionstecken har jag redan dock trots att jag moffar pasta jämt ;)

[email protected]
2010-01-18 - 15:27:11

sv: tusen tack! vad glad jag blir :)

luckeboi
2010-01-18 - 15:29:34

sv; haha, okej, har du sålt många? :)

luckeboi
2010-01-18 - 15:31:52

sv; Jag får återkomma isåfall. Min ekonomi är inte på topp nu så. Men vill gärna ha en :D

Art By Tina
2010-01-18 - 15:36:28

Ditt kassler-recept lät supergott. jag får nog springa förbi affären på vägen hem och köpa mig en bit kasdsler - blir nog gott till mitt blomkålsmos=)

vickan
2010-01-18 - 15:39:04

jag ska nog mysa lite och göra några läxor me -.-

luckeboi
2010-01-18 - 15:43:08

sv:



:S okej...? Jag visste nog att man måste betala men jag fråga bara inte om det när jag skrev.... sorry att jag fråga

Carolina
2010-01-18 - 15:43:51

Haha, jag har princip samma frågor du så jag ska läsa alla dina kommentarer sen :)

Sir Jonna
2010-01-18 - 15:46:03

Jo det har du rätt i :) Men när du ritar och skapar, ritar du ut det med musen? Om du förstår vad jag menar :) För det måste vara jätte svårt att kunna dra raka och fina linjer och sånt :)

luckeboi
2010-01-18 - 15:48:58

sv; alltså jo det var jag/ är fortfarande. Jag kan erkänna att jag inte trodde det skulle kosta 500 kronor men jag visste att det kostade. Tycker du är asgrym på det du gör och det ska du fortsätta med. Men jag måste ärndå återkomma senare. har just betalat min resa till Malta och en hel upplaga av nya skolböcker så mina pengar håller på ta slut ;)

Alexandra
2010-01-18 - 15:51:13

Lycka till med detta projekt!

Jag går också efter i kläder sitter, och skiter i vad vågen säger... eller BMI för den delen.

luckeboi
2010-01-18 - 15:55:49

sv; Typ 150 kr - 200 kr?

luckeboi
2010-01-18 - 16:01:22

sv; Alltså är det ditt yrke eller?, har inte läst något sånt så, jag tänkte inte på det :O

luckeboi
2010-01-18 - 16:07:55

sv; jag har inte läst det, sorry :/

Linn
2010-01-18 - 16:08:03

Hehe så bra! :)

Ja, jo den har börjat helt okej. Kom nyss hem ifrån skolan, så nu är jag med en kompis och ska ut och röra på oss!

luckeboi
2010-01-18 - 16:10:12

sv; men jag har inte fått nån kommentar av dig där det står att du driver ett eget företag!

JENNY
2010-01-18 - 16:10:57

Ja det är hon verkligen!

Känner du henne? :)



Nått som jag tycker funkar för att tappa några kilo är att äta mer! Ät ofta ( var tredje timme ) men små portioner. På så sätt så bränner kroppen mycke bättre. Och kan du, så sluta med bröd helt.

Dricker du mycke dricka?

luckeboi
2010-01-18 - 16:12:06

sv; eller jo, i den långa kommentaren stod det... men trodde du hade skrivit det tidigare

Mikaela
2010-01-18 - 16:16:00

Detsamma! :)

Allt bra?

Anonym
2010-01-18 - 16:16:11

SHIT VAD SNYGG BILD :D!

Linn
2010-01-18 - 16:16:51

Ja eller hur! Alltid skönt att röra på sig, försöker gå 1timme om dagen. Dock snöar det jätte mycket^^ Vad gör du nu då ? :D

☆ m a l i n .
2010-01-18 - 16:20:47

Ja tack, bra start på veckan! Trevlig kommentar :)

Ahh känner igen mig där med svullen mage, kan i stort sett leva på bröd vissa veckor..

luckeboi
2010-01-18 - 16:21:41

sv; Mitt fel! Jag ska bli bättre på att läsa. Du har en bra blogg och skriver intressant så. Ska sätta till dig på bloglovin!

Erika
2010-01-18 - 16:22:39

Det har du helt rätt i, inlägget var nog lite mest på skoj =)

Erika
2010-01-18 - 16:22:52

Det har du helt rätt i, inlägget var nog lite mest på skoj =)

Juse
2010-01-18 - 16:23:45

har du gjort din header själv?

den är jätte snygg :)

Hanna
2010-01-18 - 16:40:25

sv; tack detsamma!

Hanna
2010-01-18 - 16:40:27

sv; tack detsamma!

Natasha
2010-01-18 - 16:44:16

Det där med vågen känner jag igen. Förut vägde jag mig varje morgon och det var precis som du säger. Humöret kunde förändras på nolltid. Jag testade Atkins för ett tag sen, då åt jag inga kolhydrater alls. Ingen rolig upplevelse, måste jag säga. Jag var hungrig jämnt och på slutet blev alldeles för grinig.

k
2010-01-18 - 16:44:35

Konstigt men sant så var det dom som kostade 199! :)

Sandra
2010-01-18 - 16:47:30

Gud vad duktig du är med träningen gumman :)

Sanna
2010-01-18 - 16:51:52

håller med dig om de tankesättet och känner igen dom känslorna

Emmas konst & design
2010-01-18 - 16:54:08

Jag har ingen aning om hur dom där dieterna funkar, vad kosten får innehålla och inte, men jag har ett tips på ett recept av Anna Skipper som jag har lagat till några gånger som är riktigt god! Det är en vegetarisk lasagne, men jag brukar ha lite köttfärs i.. :) Här finns receptet http://www.annaskipper.se/annasveglasagne.html och där hittar du ju även en del andra nyttiga recept om lasagnen inte verkar falla i din smak.. :)

Natasha
2010-01-18 - 17:01:44

Ok, men då är det inte lika svårt.

Wysteriia
2010-01-18 - 17:21:43

haha men sluta härmas ;) Jag har dragit ner stooort på kolhydraterna senaste veckan o tänkte sluta med gpdis o sånt MEN när jag & Anders går på bio så SKA jag äta godis iaf ;) HAHA.



Du kan ju äta vanlig mat men gör sås på grädde och skiter i kolhydraterna till, gör en sallad på fetaost till istället tex :) googla på lchf recept så hittar du hur mycket spännande som helst :)



Får se när jag kickar igång på allvar!

helle
2010-01-18 - 17:25:16

åh kassler!

testa kalasgratinerad kassler;

Du behöver:

Kassler

1 1/2 dl Vispgrädde

4-5 msk Chilisås eller tomatketchup

1 tsk vetemjöl



Vispa grädden och blanda i några matskedar chilisås och blanda i vetemjöl. Skär kasslern i skivor och lägg i en form. Bred över chiligrädden och gratinera tills den fått lite färg högt uppe i ugnen i ca 10 min på 250 grader.

A
2010-01-18 - 17:31:36

Jag brukar också försöka dra ner på pasta och bröd pga av svullen mage. Och det funkar.

En bra sida med inspiration är http://blogg.passagen.se/fettbramat/



Själv brukar jag oftast bara ta bort kolhydraterna, eller äta lite av dem, och sen äta mycket sallad till istället.



Kasslern skulle jag skiva, lägga i en form och sen klicka över en röra gjord av creme fraiche och någon god dessertost. In i ugnen och sen sallad till det. :)

Emma
2010-01-18 - 18:25:54

Min kompis äter enligt LCHF, hon behövde gå ner endel i vikt och har nu tappat ca 16 kg på ca 3 mån. Hon bakade ett bröd när jag var och hälsade på enligt LCHF och här är receptet:



200 g (3dl) linfrö

50 g (1dl) sesamfrö

50 g (0,75dl) hasselnötter

50 g (0,75dl) mandel

50 g kruska kli, fiberex eller fiberhusk

2 tsk bakpulver

1,5 msk brödkryddor



Mixa allt till "mjöl"



Blanda sedan ihop:

50 g smält smör

1 dl creme fraiche

250 g keso

6 ägg



Sen blandar du allting. Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader i en "brödform". Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.



1 skiva = 1,1 g kolhydrater.

Charlie
2010-01-18 - 18:41:12

Jag är likadan, mår inte bra av för mycket fullkorn och fibrer. Finns ju en sjukdom som heter ibs, då klarar man inte av för mycket fibrer.

Therese
2010-01-18 - 18:45:54

Hej, länkar här till en bra blogg men många LCHF recept. http://annajdjacobsson.wordpress.com



Tips på mycket gott, även om man inte följer dieten till fullo.

Lycka till och tack för en jättebra blogg!

Malin
2010-01-18 - 19:07:17

Skönt att folk läser vad du skriver. Haha.



Jag har ju en hel blogg dedikerad till min lchf-viktminskning (även om det blivit en del andra inlägg det senaste).



Jag rekommenderar http://www.kolhydrater.ifokus.se/ forumet där folk skriver. Finns hur många goda recept som helst där! :)

- Alexandra!
2010-01-18 - 19:12:49

Vågar är farliga, dem visar olika hela tiden då alla inte är medvetna om när på dygnet man ska väga sig, eller att kroppen kan ha samlat på sig tillfällig vätska osv. Sen väger man ju olika beroende på sin benstruktur och så.



Jag tänker att så länge man är är nöjd med hur man ser ut så spelar vikten ingen roll.

Katja
2010-01-18 - 19:17:45

här är ett bra GI-recept:

http://katjaandersson.blogg.se/2009/september/gronsakscurry.html



sedan är äggstanningen med grönsaker god, grönsaker, ägg och matlagningsgrädde bara!

http://katjaandersson.blogg.se/2009/october/middagstips.html

Malin
2010-01-18 - 19:18:35

Lite tips:

http://www.kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=be9300ef-48ad-4522-86a3-fbc64c518a6c&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup



http://www.kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=0a57086c-746e-4119-9ea6-1c23fe181819&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup



http://www.kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup



Hoppas det där blir länkar.

Annika
2010-01-18 - 20:02:10

Halloj

Jag vet inte ett skit om LCHF men det finns massa trådar om det på Familjeliv som du kanske kan kika igenom för recept och information?

pöss =)

Josefine - Mamma till en ängel
2010-01-18 - 20:08:05

Fina och bra värderingar det där. Och många glömmer ju också att det här med träning kost osv har men välmående att göra också. Det fokuseras för mycket på vikten hela tiden.



tyvärr har jag inga gi-recept.Har aldrig funkat för mig, kan inte vara utan mim pasta. :P

Sofia
2010-01-18 - 20:21:29

Bryn kasslern och blanda in den i en krämig sallad vet ja :)

Lottis
2010-01-18 - 20:55:43

Blogg med många lchf-recept: http://traningsplupp.blogspot.com/

Jag har testat lchf lite lätt, tyvärr är det svårt att jobba inom barnomsorgen och äta efter den... Dessutom hade min mage svårt att tåla allt fett, men ge det en chans, det tycker jag absolut... Lycka till!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-01-18 - 21:38:46

Lottis: Hoppas du läser detta, har tappat bort ditt lösen till din blogg..kan du maila det?

FRÖKEN KUMLIN
2010-01-18 - 22:14:22

Det är många som har svårt att klara av för mycket fibrer och behöver tvärtom en väldigt lättsmält mat. Jag själv är laktosintolerant och gick runt och så gravid ut pga av det. Man får prova sig fram till vad problemet är genom uteslutningsmetoden. En lågkolhydratkost passade inte mig alls då jag har relativt hög förbränning och blir dum i huvudet och det känns som om jag ska dö typ om jag tar bort kolhydraterna. Däremot så tål jag hur mycket fibrer som helst =) Lycka till!

Liselotte
2010-01-18 - 22:27:34

Hoja. Jag skiter fullständigt i vad jag äter, men samtidigt så äter jag int så mkt små saker.

det viktigaste måste väll ändå vara att röra på sig mer än vad man sätter i sig.

emma härnqvist/perfektion
2010-01-18 - 23:12:59

precis, man behöver inte vara pinnsmal.. bara man äter rätt och mår bra!



perfekt brunch/frulle: stek lite champinjoner/kantareller eller nån annan god svamp i riktigt smör. gör en omelett på mjölk+ägg (tillsammans med den smörstekta svampen) när omeletten nästan är klar så skivar du lite ost som du lätt låter smälta på allt sammans, (om du vill kan du även steka ett par skivor bacon till) men viktigast av allt: en fräsch stor tomat skivad till, och kanske lite avocado. det är en riktigt bra frulle som du står dig länge på, kännet inget sötbehov eftersom man inte trycker i sig massa vitt bröd.. och det är bra för kroppen.



vill du ha mer tips finns de många fräscha kokböcker för en billigare peng (eller nätet!!) som har excellenta recept. kram på dig!

Anna
2010-01-18 - 23:42:55

Det finns sidor på nätet med recept enligt LCHF och GI, googla :)

Jag har provat LCHF och kör det i perioder. Tycker det funkar bra och jag mår faktiskt mkt bättre i min knepiga gasiga mage när jag äter enligt det...

Jag brukar inte krångla till mina middagar för mkt, äter typ kött/kyckling/fisk och sen nån sås och sen en sallad till. Jättegott :) Sen äter jag mkt ägg också, typ till frukost. När brödsuget blev alldeles för stort så brukar Oopsies funka som ett helt ok substitut.

Fan nu blev jag ju lite peppad till att börja med LCHF igen, vet faktiskt inte riktigt varför jag ens slutade. Eller jo det vet jag: det är förjävla gott med rostmackor med massa smör på... ;)

Lycka till Anna. Kraam :)

ronnie
2010-01-19 - 00:13:51

Tips från mig...otippat va ;P



Men ärligt! Innan du börjar med en diet så ägna en vecka åt att skriva ner exakt allt du äter och hur mycket. Skitjobbigt - visst men där kan du snabbt se vilka de egentliga kaloribomberna är. En extra tallrik mat, en extra macka på kvällen, en extra fika här och där - blir det många sånna utöver de mål du egentligen ska äta så är det kanske de du ska försöka byta ut mot bättre alternativ eller helt enkelt försöka hoppa över. Du förtjänar att må bra och det gör man av att äta av allt. Visst LCHF och GI funkar ur viktminskningssynpunkt men i långa loppet ska du ju leva efter en diet som funkar resten av livet. Hitta den och du kan luta dig tillbaka och fokusera på bättre saker än vad du får och inte får stoppa i munnen. Och den bästa vägen är regelbundna måltider i lagom stora portioner under veckans alla dagar utan fusk, utan moff och utan svull. Äter man alltid lagom och alltid regelbundet blir man aldrig moff-svull-eller godis sugen...



Lycka till

Susanne
2010-01-19 - 08:04:16

Hej!



Jag har ett tips på en blogg där det skrivs mycket om LCHF och läggs ut en del recept: http://metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.10503017



Lycka till tjejen...och kul att du tittar in ibland :-D



Susanne

Madde K
2010-01-19 - 10:51:33

Själv äter jag en lättare variant av GI dieten, alltså inte så strikt. Jag följer många recept av Ulrika Davidsson (finns kokbäcker på ICA) och de är jättegoda och enkla recept som de flesta har råd med, för det är inte massa knäppa ingredienser. Jag gick ner 10 kg på det (samtidigt som jag knappt åt godis alls och tränade regelbundet). Men ja, jag äter mycket qiunoa, bulgur, dinkel, fullkornsris och fullkornspasta. Jag äter inte mer än 1 skiva bröd om dagen och kolhydrater är bättre att äta på morgon/förmiddag än på kvällen. När jag lagar middag brukar jag ha mycket grönsaker i maten och råkost vid sidan om. Ofta har jag lite långsamma kolhydrater, men ibland struntar jag idet. Beror på maträtten. Oj nu skriver jag en hel uppsats hahaha...Lycka till ;)

Marina
2010-01-19 - 13:55:54

Bra inlägg :) Och jag håller helt med dig! Jag är likadan, jag försöker tappa några kilon men det beror också helt på att jag inte har råd att köpa en massa nya kläder så fort dem inte passar.

Johannas ordsamling
2010-01-19 - 14:51:18

Jag är så fantastiskt dålig på det där med vad man ska äta och inte, men jag har samma problem som du. Jeans. Jag har några par jeans som jag köpte för några månader, som då satt perfekt - nu är det visst för mycket rumpa and shit. Jag vill tillbaka till vikten/omkretsen/fettmängden (:P ) som jag hade då - inte för att jag tänker att jag är tjock, utan för att kläderna avslöjar att jag HAR gått upp, och för att jag inte har lust att köpa nya kläder stup i kvarten, för att de jag nyligen köpte, har blivit för små...



Jag ska läsa kommentarerna till detta inlägg någon dag, och se om jag kan få några bra tips.

Och...så MÅSTE Jag sluta äta godis and shit. Det är inte bra... :P

Anonym
2010-01-19 - 17:59:07

Vilken vacker bild på dig :)



Duktig du är som orkar cykla 40 minuter på en motionscykel. Jag gick på ett spinningpass en gång och var död efter 10 minuter så jag fick avbryta. hahaha :D

amila
2010-01-19 - 18:00:03

Det var från lilla mig :) hihih

FINgela
2010-01-19 - 18:58:48

Några fenomenala recept har jag tyvärr inte men så här tänker jag så länge vi nu bara talar vanliga kilon och inte specifika dietproblem:



1. Tallriksmodellen - den gamla goda! Jag började köra med 50% av tallriken grönsaker, största delen av andra halvan proteiner och om jag riktigt ids och vill, så lägger jag lite kolhydrater typ ris/pasta/potatis, som en liten klick till sist. Det har haft en bra inverkan på kilona - och hungrig är man inte heller, plus att man får äta av allt! Viktigt här är förstås att man inte tar för mycket... Mycket handlar om att tricka sig själv tycker jag; man vill äta potatisen för att det är gott, men man kan ju faktiskt äta lite i stället för mycket. Samma smak är det ju ändå.



2. Balans - det här är den viktigaste principen. Din kropp och intaget ska vara i balans. Det här vill säga; vet jag att jag ska gå ut och äta gott eller att jag kommer att vilja äta efterrätt eller svulla godis framför en film på kvällen, ja då äter jag sallad eller något annat lätt och magert till lunch.



Blir det för mycket av det goda en dag tar jag igen det nästa dag - eller, vilket är ännu bättre, förbereder mig och äter mindre redan före. Det här är en skön princip, den ger resultat i längden, är förlåtande, uppbyggande och man kan leva normalt.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-01-19 - 19:00:07

FINgela: Det är just det där som inte funkat för mig. För jag har just gjort de där punkterna väldigt länge exakt så som du skriver men utan några som helst resultat.

Evve
2010-01-19 - 20:12:28

Det går att göra jättemycket gott med GI/LCHF.



Jag äter det mesta(men inte alltid) men känner att mitt sötsug minskar enormt om jag äter mindre kolhydrater. För annars vill jag ha godis hela tiden, även om jag kan låta bli så är suget så himla jobbigt.



Som många skrivit så finns det jättemånga bra kokböcker. Bara att hitta någon man tycker passar sig själv.



Quinoa är ett gott alternativ till pasta/potatis. Vi brukar koka det i buljong så smakar det jättegott.

Eller varför inte massa ugnsgrönsaker med kycklingfile lindad i parma skinka.



Idag gjorde jag en jättegod paj med kantareller för första gången utan mjöl, hur god som hellst och riktigt mättande :)

Emma
2010-01-20 - 08:01:45

Eftersom kokta morötter tydligen inte är bra när man äter GI eller liknande så steker jag alltid morötter i mycket smör, kryddar med salt, peppar, lite vitpeppar, chilipulver och lite cayenne. Det är riktigt gott och passar till det mesta.



Skär morötterna i strimlor och om du vill så är det gott att steka med lite strimlad rödlök i också.

Alexandra
2010-01-20 - 21:40:18

Jag är redan förvirrad över hur jag ska göra när jag ska gå ner mammakilona... Dock kommer jag inte göra så mycket mer än vanligt i början, mycket åker ju av av sig själv. Och nyttigt äter vi ju oftast... Fast ja, all glass host kan man ju skippa då osv... Hihi! Glassoman...

Att beropå mat så är jag hungrig igen nu... Men men. Jag behöver lite extra energi nu.

ronja
2010-01-21 - 09:48:59

ett tips om du tycker så mycket om pasta men ska undvika kolhydrater är att ta en zucchini och hyvla den med en osthyvel (långa smala band). stek sedan lätt i olivolja och kanske vitlök om så önskas. känns som att äta pasta och måltiden blir då inte "bara" sallad och kött. :)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: