GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Veckans mat och försök till träning

2010-12-19 | 21:29:52 |

Så har ännu en vecka gått då, ännu en vecka med mat..och hmm ingen träning alls.
Jag har nu varit krasslig i 2 veckor..känner mig matt i kroppen fortfarande och har en jäkla hosta av till under dagarna som till slut får huvudet att sprängvärka.

Kände mig hyfsat bättre i mitten på veckan så ville köra igång med lite träning.
Tänkte dock vänta med svetigg konditionsträning tills hostan är helt borta, men styrka tänkte jag kunde vara bra att köra igång med.
Resulterade mest i att jag kände mig yr och ville kräkas.

Jag har även en dålig vecka rent psykiskt då jag känner mig fetare äckligare och fulare än på länge, hatar mina groteska lår, vill bara bli frisk så jag kan köra igång och träna mer..och äta än nyttigare.

Ni är en del som tycker att jag äter för lite.
För mig låter det bara konstigt..för det borde väl vara enrgi in energi utprincipen som gäller..så det känns som det är min kropp som inte gör av med så mycket som "normala" gör.

I don´t know.
Jag uppskattar i alla fall er som tar er tid och skriver konkreta tips och råd. Det uppskattas.

Måndag 13/12

Frukost: 2 rostade grova osötade mackor med leverpastej smör och gurka + te

Middag: 1 portion tagliatelle med kyckling och sås på grädde soltorkade tomater rödlök kycklingfond.

Övrigt: 1 glas julmust 3 skumtomtar 8 stycken pollygodisar

 

Tisdag 14/12

Frukost: 2 rostade grova osötade mackor med ost skinka lite rödbetssallad + grönt te + 1 blodapelsin

Middag: ½ frp toscansk tomatsoppa med lite färskpasta smaksatt med ricotta och spenatfyllning

Övrigt: 5 skumtomtar

 

Onsdag 15/12

Frukost: 2 rostade grova osötade mackor med ost skinka lite rödbetssallad + grönt te + 1 blodapelsin

Middag: En bakad potatis med en klick smör i, 1 laxfilé, gurka

Övrigt: 1 litet glas julmust 2 skumtomtar

 

Torsdag 16/12

frukost: 2 bett på en rostad macka...blev illamående efter styrketräningen

lunch: Amerikansk sallad med ost skinka sallad paprika gurka tomat majs, dressing, bröd

middag: 1 frp toscansk tomatsoppa med färskpasta smaksatt med ricotta och spenatfyllning

övrigt: 1 liten pepparkaka, 2 pollygodisar

 

träning

3x12 maghjul

2x12 utfall vardera ben med 3kiloshantlar

3x12 nån muskelgrupp på överarmsträning med hantlar

..ja sen kom illamåendet...antar att jag inte var helt frisk från förkylningen än..

 

Fredag 17/12

Frukost: Baguettemacka med ost skinka paprika tomat o gurka + te

Lunch: Dietbar+te

Eftermiddagsfika: En tårtbit på jobbet

Kvällsmat: Kebabrulle+ 1 glas julmust

Övrigt: en näve ugnsbakade chips och jordnötsbågar

 

Lördag 18/12

Frukost: En dietbar + te

Mellanmål: En grov fralla med ost och skina + en cappucino

Lunch: Sallad på kyckling ost gurka isbergssallad tomat majs broccoli

Middag: Laxfilé och bakad potatis med en klick smör 1 glas julmust

Övrigt: En liten pepparkaka + en halv plastmugg med glögg

 

Söndag 19/12

Frukost: 2 kokta ägg

Mellanmål: Ett fullkornsknäcke med en skiva ost 2 teskedar rödbetssallad

Middag: 2 tortillabröd med kyckling gräddfil ost gurka tomat majs paprika tacosås, 1 öl

Kommentera 23 st

Kommentarer
ellinor
2010-12-19 - 21:45:25

jag tycker du äter för lite mat. Då blir det ju två problem. 1) svårt att låta bli att äta skumtomtar... 2) man orkar inte i längden och ger upp och är tillbaka på samma gamla igen... Det är DET jag menar med att du äter för lite. Så är det i vilket fall för mig. Men jag kastar oerhört mkt sten i glashus just nu då jag har ätit godis istället för middag. INTE bra, hehe...

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-12-19 - 21:54:36

ellinor:när jag åt skumtomtarna var jag inte hungrig, jag var bara sugen på att just äta några godisar..lite för julemyset som jag då höll på med..jag hade egentligen kunnat skippa dom.



Jag är som mest sugen och vill ha godis när jag typ äter lax och grönsaker.

Äter jag nåt mer flottigt får jag inget godissug alls.



men godis äter jag aldrig istället för mat.

pimpXprincess
2010-12-19 - 21:55:41

Åh, vad sugen jag blev på gurka nu!

Vad gäller träningen så är det väldigt bra att du väntar tills du är frisk. Kroppen kommer bara gå sönder annars.

ellinor
2010-12-19 - 22:00:34

då kanske du ska äta mer fett för att inte bli sugen! :) Lycka till hursom!

Lotte
2010-12-19 - 22:14:57

Det vet du säkert, men så där allmänt taget är det bra att dra ner på kolhydraterna (potatis, mackor etc.) och försöka äta så mycket protein som möjligt, till exempel kyckling, bulgur, keso osv. Det är viktigt att inte äta för lite då man tränar eftersom kroppen behöver energin, särskilt protein är otroligt viktigt! Klart man får unna sig någon godisbit - annars blir man sur och inåtvänd och tappar motivationen!

Ida
2010-12-20 - 06:05:10

Mums med lax! Förlåt om jag frågar igen, men har du bokat tid för att kolla upp sköldkörteln? Tjatar bara för att jag bryr mig om dig o vill att du ska må bra! :)



Kramar!

Sanna
2010-12-20 - 07:07:45

Kalorier in - kalorier ut. Så lätt sagt, så svårt gjort!

Många äter dock mer än de tror, för stora portioner, för mkt "mellan-maten-grejer" etc. Har du ett stillasittande jobb och inte rör på dig allt för mycket behöver du inte äta 2000-2500 kalorier om dagen, snarare runt 1800.

Emma
2010-12-20 - 08:16:46

Som jag sagt tidigare, man ska lyssna på sin kropp. Är man inte hungrig skall man inte trycka i sig massa mat (såvida icke-hungern kommer från att man är sjuk osv.). Vi äter idag egentligen alldeles för stora portioner, mindre mål men lite oftare är det bästa även om det är svårt att hålla när man har jobb etc. Att försöka äta kolhydraterna så tidigt på dagen som möjligt är ett tips, jag tror inte det är hållbart att utesluta kolhydrater helt eller minska för mycket. Det har fungerat för mig, kvällsmat kan då t.ex. vara en omelett, lax med sallad. Det värsta är att man blir rejält hungrig på kvällen så risken finns att man känner att man måste äta innan man sover, tipset är då en kopp te. Förr, stenåldern typ, kände människor sina kroppar bättre, de åt va de va sugna på, vilket då innebar att de fick i sig det kroppen behövde. Det funkar inte riktigt så idag men man kan försöka träna upp den förmågan. Typ om man känner sig riktigt sugen på något kött kan det vara tecken på att kroppen behöver protein t.ex. och om man då äter det kommer man känna sig mer nöjd efter maten eftersom det var det kroppen behövde.

Anni
2010-12-20 - 08:46:47

Ja, jag brukar ju tjata på att du äter för lite. Energi ut/energi in stämmer till en viss del, men äter man för lite och för sällan ställer kroppen in sig på svält och förbränningen minskar. Och det kan även påverka din kroppsuppfattning. Jag ser inga tjocka lår när ser bilder på dig, så jag tror att du har en skev självbild. Och det vet jag allt om hur det är...

Några skumtomtar hit eller dit tror jag varken gör till eller från.

Elin
2010-12-20 - 08:51:36

Jag måste också säga att jag tycker att du äter på tok för lite! Mindre portioner oftare är väl melodin som gäller enligt de flesta dietister. Äta mindre portioner 6 gånger om dagen. Jag är rädd att om du äter så sällan att kroppen ställer in sig på svält och därför tar tillvara på allt det du äter.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-12-20 - 09:07:07

Anni: Nja jag tror jag har en ganska så klar självuppfattning om hur min kropp ser ut och mina ben är riktigt tjocka kompakta stockar.

Det är dom som gör att jag inte får på mig jeans, som ger mig skavsår varje sommar när de gnids mot varandra, att alla leggins osv blir helt noppiga och trasiga mellan benen osv.

Jag hatar dom.



..och jag visar ju inte låren här på bloggen.



kramar!!

Sussie
2010-12-20 - 09:36:34

Hej!

Jag vill passa på och ge lite tips som har hjälp mig mycket på senaste. Jag har försökt gå ner i vikt länge och inte lyckas, men nu verkar jag ha hittat ett bra sätt.

Jag går promenader (45 min)4 gånger i veckan innan frukost samt tränar kanske 3 gånger i veckan styrke/kondition. Äter ca 6 gånger per dag typ: havegrynsgröt och ett ägg, mellis kesella och jordgubbar lunch kyckling med stor sallad, mellis samma som på morgonen, middag fisk med sås och sallad och en potatis och sedan litet kvällsmål. Kanske kan det vara något ? :)

Sandy
2010-12-20 - 12:15:20

Hej

Jag har läst dina mat och träningsveckor nu några gånger och det som slår mig är att du behöver struktur både på ditt ätande och ditt tränande.

Jag tränar själv väldigt intensivt upp till 12ggr i veckan och har efter en lång tid fattat hur viktig maten är.

Det är inget större fel på din mat som sådan men du bör äta oftare och mindre portioner. Skippa godis, men dra inte ner på kolhydraterna för mycker. Om du vill ha hjälp med mat och träningsupplägg så maila gärna så kan jag hjälpa dig.

Om inte: Lycka till ändå! Och god jul!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-12-20 - 12:48:02

Sandy: jo det har jag också känt och tänkt, att få mer struktur.



Det som är mitt problem är, vad gäller struktur:



3 dagar i veckan jobbar jag hemifrån vilket i sig betyder att jag har oregelbunda tider och inte blir hungrig på samma sätt som jag blir på torsdagar och fredagar då jag jobbar 9-18 i butik.

Och när jag jobbar i butik där vi bara är 2 anställda och ofta jobbar själva "utan riktig lunchrast" så kan det ta 1,5 timme att få i sig lunchen.



Min träning har ju tills för en månad sen bestått av långa raska promenader 3-5 gånger i veckan, ibland löpturer.



Nu har jag försökt börja med mer styrka varvat med dans/kondition.

Men nu har jag dock varit skitförkyld i 2,5 vecka och inte kunnat träna alls...och förkylningen i sig har dessutom då gett skippad matlust eller bara sug på vissa saker.



men jag tar gladeligen emot alla tips och råd på struktur och upplägg som jag kan få.

kram!

Moa
2010-12-20 - 13:01:14

Hm när jag tränade handboll så hade vi en tjej i vårt lag som vägde lite för mycket och lyfte lite för tunga vikter på gymmet för att hon skulle bli så bra som hon kunde vara. Hon fick börja äta på fasta tider 5-6 gånger per dag för det är först när kroppen "vet" att den kommer få mat om bara 1,5 timme som den vågar förbränna sitt maximala. Vet inte om det funkar på alla men funkade definitivt för henne :)



Kram!

Sara
2010-12-20 - 16:45:43

Jag håller med dig Lotte och funderar på om du skulle äta mindre kolhydrater? Själv försöker jag dra ner lite på dessa och ersätta dem med mer protein och isåfall mer långsamma kolhydrater ist för ex rostade smörgåsar och vit pasta.



Jag har använt mig av Viktväktarnas online program där man kan räkna ut sitt dagliga intag om man vill tappa vikt o enligt det äter du ganska många poäng/dag (om du vill tappa vikt) i och med alla dina snabba kolhydrater.

Bara en reflektion :) Tack för en bra blogg o lycka till! Kram Sara

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-12-20 - 19:28:11

Sara: Som jag svarat Lotte och även skrivit i denna kategori är min ambition egentligen att äta/texta lchf.

Dock kräver det tid och planering på ett annat sätt som jag inte haft riktigt ork till sen jag blev sjuk.

Det gäller ju att komma in i den livstilen och sätta sig in i det.



Sen en del säger att man absolut inte ska uteslute kolhydrater.

En del verkar tycka att jag äter på tok för lite, och nu äter jag då för många points...

det är verkligen en djungel detta..och det gör mig även lite ledsen att det ska vara ett sånt himla stort projekt. Suck.



Att man inte bara kan äta när man är hungrig som jag gör och bara vara glad och inte behöva ha massa viktproblem.

Anonym
2010-12-20 - 20:10:04

Hmmm... Du äter alldeles för lite, för sällan skulle jag tro. Håll blodsockret på en jämn nivå.

Helén
2010-12-20 - 21:51:26

Visst är det kalorier in och kalorier ut. Men och andra sidan så kan kroppen reagera konstigt om den får för lite kalorier och tror att den är i svält och håller i fettdepåerna allt vad den har. Jag tror man känner sin egen kropp bäst men nånting är fel om du äter så få kalorier och inte får nån viktnedgång. Mitt eget koncept som jag inte vill predika på någon innefattar ju mycket träning, jag gillar ju att träna. Då går det inte att äta så lite som du gör för jag måste äta minst 5 ggr om dagen för att kroppen ska må bra. Om man tränar och äter på så tror jag att kroppen förbränner på extra bra för att dne vet att den får mycket energi om dagen om kan förbränna på tillskillnad om man är på en lågkalori diet dä den vill spara energidepåerna (fettet). Om jag var du och ville göra nåt annat skulle jag äta mer proteiner, nåt litet mellan mål (kokt ägg eller nåt tycker jag själv är vansinnigt smidigt) äta mycket frukost, en stabil lunch och lättare kvällsmål. Typ Keldasoppor. Sen när man är frisk slita på utomhus "på berget" som du brukar göra. Jag tror "mycket" bra energi (proteiner) ger en stark, fungerande kropp som förbränner sin kalorier i full fart om man låter den jobba. Men jag understryker att man måste leva så som det känns rätt. Jag är ju inget fan av pulverdieter, atkins eller dylikt men visst de fungerar för vissa. Jag dömer inte ut nåt jag inte vet så mycket om. Kramis

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-12-20 - 23:17:23

helén: finaste du!



jag tycker verkligen att det du skriver låter klokast och bäst och jag litar på dig.



Jag kände ju själv de 2 veckor jag hann träna innan förkylningen satte in att jag blev hungrig på ett annat sätt.

Nu blir jag inte kvitt denna kikliknande hosta och vill inte träna innan den är borta och jag känner att orken finns i kroppen.



Men jag började idag med att försöka äta gröt till frukost..fiberberikade havregryn.

Dock tycker jag itne det smakar nåt vidare...än..så jag tog en klick naturligt sötad jordgubbssylt..så antagligen försvann väl allt det grötnyttiga där.

Haha



men det jag känt skillnad på nu det senaste är att jag inte alls har nåt egentligt sockersug, att det räcker med nån bit men när jag ätit så har jag mått smått illa utav det.



Jag vill ju finna mest en balans i kropp och själ, kunna äta på ett bra sätt, tycka träning är kul och inte hålla mig till dieter och olika koster där det inte finns utrymme eller samvete för just en tårtbit om nån på jobbet bjuder osv.



kram!

Helén
2010-12-21 - 13:05:59

Ja du havregrynsgröt är ju en jättebra frukost ju! Jag har sylt i ibland, äppelmös ibland eller bara lite russin. Du får ju en högre kalorinivå med sylten men du har ju fortfarande en riktigt bra frukost, som ger kroppen bra energi.



Det är så läskigt när man hållt uppe på sockret och så blir man sjukt illamående av bara några bitar choklad, förut åt man 100 gram utan att blinka.



Jag tackar för de fina orden stolt och tror att du kommer få resultat, men det tar tid när du gör det ordentligt (pulverdieter går ju fort men det är ju inte en långsiktig livsstil).



Jag tycker absolut att man måste kunna vara med i sociala sammanhang och äta. Men inte jättemycket varje gång. Vilket du aldrig verkar ha gjort heller. Jag tror att när du får lite framgång så blir man extra motiverad och då blir det roligare att gå en runda extra i veckan, eller bara ta en halv lussebulle.



Hoppas du frisknar till nu till ledigheten, hatar att vara sjuk! Kramisar

Emma
2010-12-21 - 14:12:24

Har du testat att gå till ett gym nån gång och köra pass där? Det brukar ju finnas afrikansk dans och sånt (iaf mitt gym) och då får jag mer motivation eftersom man inte vill ge upp där bland alla hurtiga människor :P



Det är konstigt det där med vikt, mat och träning. Jag brukade vara jättenoga med vad jag åt, hur mkt jag tränade osv. Jag var som besatt med att gå ner i vikt. Då hände det INGENTING. Sen nu när jag äter typ godis till frukost, knappt tränar(förutom dans) så säger folk att jag blivit smalare! Och jag är mer nöjd med min kropp nu än förr.

Anna
2010-12-23 - 02:37:51

Hej Anna --- jag har funderat lange over om jag ska skriva nagon kommentar om mat osv... men iaf sa har jag ett par tips som fungerar jattebra for mig, sa las om du vill...



Jag ater mycket kott/protein/etc och gronsaker, och mindre kolhydrater (brod/pasta/potatis)... borjade egentligen nar vi borjade odla egna gronsaker - da fick vi sa mycket att det var bara till att hitta pa egna recept! Och nu ar jag fast! Jag tycker att man far sa mycket energi/blir inte lika trott efter maten som man blir efter tex pasta... Forsoker ata en del mjolkprodukter ocksa, men inte i kombination med kott eller gronsaker utan mest till frukost eller mellanmal.



Har ar ett par menyideer...



Frukost

- Havregrynsgrot med 1 sked sylt eller frukt / bar / valnotter&russin (alla dessa kan kokas in om man vill) samt mjolk (2%!) - oftast

- Eller naturell yoghurt med 1/2 banan&apple&apelsin och ett par skedar musli - ett lite lattare alternativ



Mellanmal - 1/2 apple



Lunch - Vanligtvis nagot slags kott/lever/fisk/kyckling med ang/kokade gronsaker, allt fran squash, zucchini, broccoli, blomkal, chard, osv. Ett par skedar ris ibland eller en potatis eller yam till ar ocksa gott.

- Andra alternativ ar en tex hemlagad gronsakssoppa eller linssallad eller ...



Mellanmal - 1/2 apple - eller en smoothie med mjolk, yoghurt, och frukt eller bar



Dinner

- Oftast kokta eller stekta (eller bakade...) gronsaker med tex ett agg eller en ostsmorgas.

- Variationer pa dessa ingredienser, tex ugnsbakad smorgas med gronsaker pa, eller en quesadilla/burrito med gronsaker i

- Eller gronsakssoppa (hemlagad - Yum!)



For att det inte ska ta sa lang tid, sa kokar jag upp gronsaker osv nagon gang i veckan och kombinerar dem till olika maltider under ett par dagar. Det mesta haller sig i 3-4-5 dagar i kylen...



(GIvetvis sa ater jag ocksa pannkakor, pizza, osv, men forsoker att inte gora det alltfor ofta utan bara nagra ganger i veckan...)



Hoppas du kanner dig battre fran forkylningen snart!! Kram!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: