GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Shopaholic och Gucci

2010-04-14 | 09:28:00 | Musik/Böcker

Jag har läst ut två böcker senaste två veckorna.
En chiclit och en biografi.

Den senaste Shopaholicboken av Sophie Kinsella och så Guccikrigen av Jenny Gucci



Shopaholicboken
var som de övriga shopaholicböckerna med undantag för att jag i denna bok inte hade de problem med att ta mig igenom första halvan som jag haft med de andra.
Becky fokuserar nu i denna bok sitt extrema shoppande på den kommande babyn istället för sig själv men har alltså fortfarande inte kommit så mycket framåt i sin personlighet att hon lärt sig nåt från föregående böcker.
Kommunikationen mellan henne och sin äkta make är inte heller så bra så därför blir det en otrohetsdrama mellan maken, Becky och så deras kändisgynekolog som Becky bara var tvungen att ha.

Becky är en ganska så harmlös karaktär egentligen men bok efter annan så stör jag mig ändå på att hon är/framställs som så  hmm blåst i många situationer även om hon ändå är den som saves the day in the end.
Det är naivt det är blåögt men det är ändå kärt och underhållande.
Och jag tycker nog att detta är dn bästa boken i serien ändå.
♥♥♥ av 5

"Guccikrigen - hur jag överlevde mord och intriger i världens största modehus"
är en biografi skriven av Jenny Gucci som var gift med en Paolo Gucci, en av alla de maktlystna män som drev Guccikoncernen tillsammans med bröder , farbröder, pappor och kusiner.
Boken lämnade mig ganska så tom.
Jag hade väntat mig mer med tanke på den titel som boken ändå har.
Egentligen handlar den väldigt lite om själva Gucci. Egentligen är det först i sista kapitlen som det blir lite "nasty". Annars är det ganska rosenskimrande boken igenom om Paolos och Jennys underbara kärlek, deras fantastiska sexliv och vackra presenter och pälsar och en massa nya hem och inredningsprojekt.
Jenny Gucci levde ett lyxliv där hon inte behövde arbeta eller lyfta ett finger. Nej hennes arbete var mer att vara ett stöd åt sin designermake. Och hon framställer sig själv som en öm vårdande ganska felfri person som bara ville allt och alla väl. Och hey det kanske hon var. Det som drev boken framåt var väl ändå att man hela tiden väntade på att det skulle bli " smaskigt" om jag nu får uttrycka mig så utan att låta som värsta sensationslystna Se&Hörälskaren.

Boken tappar dessutom väldigt mycket då den på många ställen känns direkt felöversatt, en hel del syftningsfel och dessutom känns den ibland väldigt hoppig i den kronologiska ordningen.
♥♥ av fem

Igår började jag i John av Cynthia Lennon och den är hittills mycket bra, kommit cirka 95 sidor in i boken och efter den boken får det bli en chiclit igen i form av Lisa Jewells "Typ Trettio"



Kommentera 20 st

Kommentarer
Angel
2010-04-14 - 09:38:58

bra böcker dom översta

Emma says style, love & rock and roll.
2010-04-14 - 09:42:37

åååh gör du en recension på John boken sedan? Jag är så laddad på att höra om den! Har funderat på att köpa den länge.

carolina
2010-04-14 - 10:20:16

"john" ska ju vara jättebra =)

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
2010-04-14 - 10:26:24

Jag har alla Kinsella-böcker men har inte läst dem än. Nästa projekt? :)

Lisa
2010-04-14 - 13:13:32

Hej!

Gratis glasscheck från GB direkt till din mobil får du här! http://apps.facebook.com/sommarglass/?r=3



Ha en fin sommar!

Thaitrash
2010-04-14 - 14:18:25

Välddig bra recensioner av böckerna. Bra skrivet.

Jessica
2010-04-14 - 14:39:17

Vilken bokmal du är, jag önskar att jag var lite mera lässugen själv, jag kommer knapps ihåg när jag läste en bok sist, som inte var kurslitteratur=)



Nu kan jag ha ringen iaf, pojkvännen fick ta i med all sin kraft och böja till den lite, så nu sitter den som ett smäck;) I like it a lot!!

Lorissa
2010-04-14 - 14:45:54

sv: TACK SNÄLLA :D

Det är jätteovant i spegeln, men jag gillar förändringen :)



Hur mår du då?

Kashaya
2010-04-14 - 17:03:56

Vad härligt med lite läsning.=)

Mandelström På Ärten
2010-04-14 - 18:02:57

Önskar jag kunde ägna mig mer åt läsning, ger mig aldrig den tiden.



Tack du. =)



Ha en fin kväll.

Krams!

Erika
2010-04-14 - 18:36:29

Jag har bara läst första shopaholicboken. Ska ta itu med de andra så småningom =)

maria
2010-04-14 - 18:58:02

Idag kom äntligen mitt "today i´m wearing this"-armband på posten :)

Det är redan en favorit :) Nästa löning tror jag bestämt det får bli ett linne med samma text. För dom finns fortf kvar va?

Julia
2010-04-14 - 18:59:28

håller med om att det var ett bra avslut på sact-serien! det hade mkt väl kunnat få sluta helt och hållet där.. jag var rätt skeptiskt först när jag hörde att det skulle bli film men jag tkr det blev rätt bra ändå. förmodligen för att jag inte hade så höga förväntingar. kan inte vara världens lättaste att göra om en serie till film sådär, speciellt när serien varit så poppis.



kul med lite bokrecentioner :) skulle behöva en bra bok!

Jessika
2010-04-14 - 19:08:44

John Lennon boken har jag hört ska vara jättebra! Hoppas den är det också. :D

Hoppas du haft en fin dag! :)

Johanna Urban
2010-04-14 - 19:37:07

Nu längtar jag till solstolen och en mysig bok :D

xx

Johanna



ART--->

http://johannaurban.blogspot.com/

Annica
2010-04-14 - 21:29:01

Lisa Jewells böcker är sköna "bara läsa böcker", man behöver liksom inte tänka så mycket. Det kan va skönt när huvudet surrar av tankar...

Kan kan verkligen rekommendera nattens barn av traci lords och att älska som en porrstjärna av jenna jameson. riktigt bra biografer.



allt bra här, sommaren är ju på väg! :) jihaa!! själv?

Mia ☆
2010-04-14 - 21:58:05

Kul med boktips och recensioner! Shopaholicarna har jag läst, men inte Guccin :)

Bakfia
2010-04-15 - 18:03:19

Shopaholic boken har jag läst! Gillade den mkt:)

anna
2010-04-15 - 21:49:57

Ah! I love lisa jewell, jag har läst varenda bok som kommit på svenska och jag älskar alla. Läser dem om och om igen och tröttnar liksom aldrig.



Det var en bild på en tjej med kort klänning och väska, kort hår och klackisar. lite ovalt huvud "på bredden"..Du gör ju så många bilder så jag vet inte exakt vilken det var men ungefär så=)



kram

Fredrik
2010-04-16 - 23:22:45

Tack då behöver jag inte läsa Guccikrigen. Hade tänkar på det men det finns ju andra böcker att läsa. :)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: