GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

jeans kanske är en hel vetenskap

2009-03-27 | 10:41:05 | Modebloggerskan , Mode & Modestuff



Förra veckan fick jag ju hem ett presskit ifrån KappAhl samt en värde kupong att hämta ut ett par valfria jeans eller denimleggins i KappAhlbutik. Presskitet informerade om att KappAhl nu tänker satsa stor på just denimavdelningen vad gäller modeller, storlekar och tvättar.

Jag har aldrig köpt jeans förut på KappAhl och kan inte minnas att jag handlat därinne särskilt mycket alls heller så jag hade ingen koll på utbudet mer än att jag väl hade lite fördomar om att "de är nog som Lindex var innnan Lindex rustade upp sig och nu ju är en av mina favoritbutiker".

Tyvärr får jag väl säga att mina fördomar stämde litegranna eller så är det bara det att jag är helt fel målgrupp. Vilket kanske jag egentligen inte borde vara med mina vuxna 27 år. Jag är ingen tonåring längre.

I en timme provade jag nästan alla jeans de hade. Och visst jag gick ifrån H&M där det mesta i jeansväg kan kännas för smått så det kunde ju ha varit en lättnad att känna att jeansen på KappAhl var för stora...men nånstans blev det lika frustrerande att se stora glipor i svanken, blöjbak och pösigt som att se valkar i överflöd och vara  för tighta.

Storlekarna på jeansen var i damstorlekar 34-44 vad jag kunde se och jag tror att just jeans tjänar på att ha just tumstorlekar istället. Alla jeans i strl 34 var på tok för stora vilket också kan ha att göra med att jag är så pass kort som 157 cm. Inga av jeansen kändes anpassade för oss korta. Midjorna på jeansen kunde jag dra upp till bysten.
Många av jeansen kändes dessutom på tok för stretchiga så jag förstår Kellys känsla av att det blev för stort efter bara två användningar då jag tyckte att några av jeansen blev för stora redan i provrummet. Legginsen var det inte ens tal om att jag skulle prova med tanke på längden.

Och det kändes lite sorgligt att tycka så här,  för när jeansen hängde på galgen och på provdockorna såg många av dom skitsnygga ut, tvättarna är snygga och modellerna likaså men sen föll det på storlekar och passform totalt.

Dock plockade jag med mig ett par baggyjeans  hem. I strl 34 var de för stora och satt illa men i strl 36 blev de för stora på ett snyggare sätt. Dock har jag efter två stycken promenader i dom får brännmärken och sår av sömmarna på insida lår.

Jag skulle ju få möjlighet att tävla ut ett par jeans. Jag försöker få till nu att jag ska få lotta ut en värdecheck istället så vinnaren själv får välja storlek och modell istället för att jag gör det.
Så hoppas jag att KappAhl satsar än mer på jeansavdelningen. Potentialen finns för riktigt snygga plagg.
Kommentera 33 st

Kommentarer
emma härnqvist/perfektion
2009-03-27 - 10:50:17

skönt med en ärlig rescension och inte något klyschigt för att gynna butiken! bra anna! däremot var det ju synd att de inte höll måttet med knappt någonting. hoppas att de verkligen tar till sig kritiken och lyckas kasta upp sig ett par levlar.. för priserna där inne är väl ganska låga och bra? kram

Mia
2009-03-27 - 10:54:59

Vetenskap it is... Köper nästan aldrig jeans längre. De senaste sprang jag på av en slump på Esprit på mellandagsrean. Mycket bra och billigt :)

Angel
2009-03-27 - 10:56:57

tror jeans är bäst att köpa i helt andra butiker,vågar inte ens testa haha

Petra
2009-03-27 - 11:03:06

usch. fasar så över att försöka hitta jeans idag! Det är omöjligt!

Förresten.. Vad hände med tävlingen?

SugarPuff
2009-03-27 - 11:04:02

Sådär är det för mig också, o då köper jag ändå på tjockisavdelningen. Jag gör dessutom samma misstag varenda gång, jag köper en storlek som sitter skitbra i affären och när jag kommer hem och använt dom ett tag så är det som att ha på sig baggy jeans (och jag gillar INTE baggy jeans). Inte kul när man slängt ut sina pengar på byxor man aldrig kommer använda.. o så är jag för lat för o lägga upp dom på tradera..

Undra hur mkt pengar man har bundna i högar med jeans egentligen.. Näe, usch.. jag vill nog inte veta.



Ha en bra dag!

Kram kram

Att ha det gott
2009-03-27 - 11:09:57

Jag hoppas på tur

vilma
2009-03-27 - 11:17:57

håller helt me, Jag är 12 år och alla mina kompisar går runt i cheep monday jeans och jag går runt i ett par från kapphals barn avdelning, det är inge kul alls. Men nu så har jag äntligen hittat ett par jeans som jag kan ha. De är fårn Gul & Blå. De är lite svindyra men jag har dem ganska ofta. Men jag kan känna igen mig i det här. Min mamma och pappa är väldigt långa. Mamma var modell när hon var i min ålder. Jag slutade att växa i TVÅ år när jag var 6 år. När jag var 8 år upptäkte min läkare att jag var gluten alergiker och hade varit det hela livet!!! Jag blev så arg. Jag skulle kunna ha varit lite lång som alla mina kompisar och så! Jag växte ju inte för att jag åt fel mat! Det är nog det jobbigaste med att vara kort, jeansen. Hoppas att något jeans märke läser ditt inlägg och gör en kollektion för korta tjejer! Tack för att du tar upp det här!

michaela
2009-03-27 - 11:25:57

Ååååhh jag köpte alldeles nyligen skitsnygga jeans som satt perfekt i affären. Nu tappar jag dem och de sitter hemskt för att de blivit så uttöjda.

pelle
2009-03-27 - 11:26:16

Haha, jag läste först "press-skit". Men yo, jag fattar vad du menade.



Personer som gnäller på språk är jobbig, så jag passar på att be om ursäkt på samma gång. Du skrev ju inte ens fel, snarare jag som läsningsdyslexi.



Jag tänkte att du skulle få veta.



Hej på're!

Anna
2009-03-27 - 11:38:50

Jeans ger mig ångest...

michaela
2009-03-27 - 11:54:40

sv: haha jo kanske det.. men ändå =P

michaela
2009-03-27 - 11:54:51

sv: haha jo kanske det.. men ändå =P

Princessbling
2009-03-27 - 11:57:28

Sv; Jaa, det är snö här med,

Tänka sej, igår vad jag ute och cyklade med en vän, idag är det snöoväder!

Fyfarao!

SugarPuff
2009-03-27 - 11:58:48

Ja men precis, man vill ju inte se värre ut än vad man redan gör i provrummet, haha.

Näe, usch för o köpa kläder.. kan de inte bara komma hem till en genom brevlådan, o så passa perfekt och sitta suupersnyggt med en gång!



Jennie
2009-03-27 - 12:06:23

Vad tråkigt att det inte var som förväntat :( Har heller aldrig handlat där något särskilt, men man tycker att om de nu skulle satsa på mer jeans borde de ju ha för alla kroppsformar, långa som korta.

jenny
2009-03-27 - 12:17:37

sv: Tackar:)! Ojj, nej men här blåser det bar mycket, ganska kyligt.

SOMMAR (SKIT) UNGARNA!
2009-03-27 - 12:25:11

Hejsan sötis!

Allt bra med dig? Hoppas du får en super bra dag!

MASSOR MED KRAMAR PÅ DIG!

Malin-Hockeyfruga
2009-03-27 - 12:28:00

hihi så lite så:) detsamma! den försvinner nog snart..hoppas ja hehe!

jenny
2009-03-27 - 12:29:56

sv: Håller med! Förstår inte vad som händer, det börjar bli varmare men sedan så tar "naturen" tillbaka det och bjuder på mera snö?! :S

SOMMAR (SKIT) UNGARNA!
2009-03-27 - 12:44:00

SV: Haha, usch då! Snön har inte kommit hit ännu, men det kommer väl snart, usch , usch, usch!!! :(

Hur är det med dig då sötis? :) KRAMAR

SugarPuff
2009-03-27 - 12:59:48

Ja, det borde inte vara så svårt..

Var hittar men en forskare som kan utveckla såna kläder? Jag hade lätt köpt de.. hehe

Daniella
2009-03-27 - 13:07:10

sv: Tack så mycket och detsamma!! :)

michis
2009-03-27 - 15:19:38

sv: ja den har varit bra =) jag tänker faktiskt börja prenumerera på din blogg på bloglovin haha (med tanke på ditt inlägg nånstans därnere). Men du behöver inte prenumerera tillbaka =P

Ellinor
2009-03-27 - 15:20:31

Jadu, det är konstigt att storlek 34 kan vara för stort, i vilka andra affärer händer det liksom.. knasigt med så stora skillnader i storlekar mellan butiker.

Idag mår jag ganska ok, har varit och handlat mat med mamma och ska städa lite nu inför helgen, träna och en sen mysa i min ensamhet ikväll. Men överlag känns det väl lika hopplöst som vanligt. Jag vill att något positivt ska hända mig snart..

Eliyana
2009-03-27 - 15:34:15

Jo, det är klart. Men iallafall, di slipper snön ^^



Usch! Jeans är djävulens verk!

leopardia
2009-03-27 - 16:37:14

Själv provade jag jeans på Lindex en gång och var för tjock för alla, som fanns. Jag trodde att jag var en 38a, men inte på Lindex jeansavdelning...

Helen
2009-03-27 - 18:23:36

KappAhl har i dagsläget inga bra jeans. De är väldigt stora i storleken och töjer sig dessutom 1-2 storlekar när man har dem på sig (mysko kvalitet). I de få (två par, tror jag) jeans jag har från KappAhl, har jag fått gå ner i storlek.



Handlar väldig sällan från KappAhl. Plaggen har överlag konstig passform och är rätt så tantiga - som Lindex var för några år sedan. Precis som du är jag nu ett stort Lindex-fan. Kul att en butik kan skärpa till sig så mycket som Lindex har gjort! KappAhl borde rimligtvis kunna lära sig något därav...

Jojjo
2009-03-27 - 19:45:07

Jag antar att inte alla butiker kan leverera plagg för alla åldrar, men det är ju riktigt tråkigt när de försöer och misslyckas så totalt... En jag känner jobbar på Kapp Ahl och till och med hon sa åt mig att det inte var nån idé att jag gick dit ens... Synd, för baggyjeansen såg grymma ut!

mallis
2009-03-27 - 21:42:49

Synd att det inte håller måttet. Hade varit kul för de ser väldigt fina ut i skylten och så.



Hoppas det fixar till dem. Jeans är ju fan omäjligt annars ju. Jag har för långa ben istället, då är det liksom kört ju, lägga upp kan man ju men lägga till?

Nja.



Ha en skön helg nu Kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-03-27 - 22:41:31

Mallis: men du kan ju gå in och prova, de kanske sitter bättre på dig ?

Bitte
2009-03-28 - 13:04:25

Wow! Jag är 1 cm längre än damen ifråga =:0)

Kan hålla med dig om att det är svårt att hitta välpassande brallor till oss kortväxta gudinnor.

För några år sedan hittade jag ett par coola välsittande-och-perfekt-i-längden-brallor på KappAhl av en slump, men det för att jag gav upp och frågade personalen och vips så förklarade hon om längden för mig, man ska välja D sa hon och plockade fram några stycken. D tänkte jag, det är väl såna storlekar som gamla tanter har? Men det var tydligen för oss som är korta i rocken! Solkramar från Södern...

Sessan
2009-03-30 - 17:22:49

Jag har ett par jeans från deras avdelning som jag köpte för många många år sen & de har jag faktiskt ännu kvar fast i e sliten variant idag. Annars får jag nog hålla med dig. Fast nu har de skickat ut 100:- rabatter på deras jeansavdelning :P

Fantasy Girly
2009-04-02 - 15:51:02

Jag har inte köpt något på KappAhl sen jag var liten och var i "glitter-och-paljett-åldern". xD Tycker att de i allmänhet har rätt dåliga kläder.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: